"En häst kan äta ett par kilo äpplen om dagen"

Fast återigen : det blir absurt i denna tråd utifrån källan att påstå att det är ett problem/farligt osv att friska hästar får 2 kg äpplen.

Om du vill hävda det så får du motivera det bättre rejält.
En bekanta hästs (elitprestetande) mage klappade ihop totalt, äpplen i normala mängder var problemet. Har läst om fler efter det, men du får såklart göra som du vill. Efter det håller jag mig på den säkra sidan med 2 äpplen per dag.
 
"Apple
Additional Common Names: Includes crabapples
Scientific Name: Malus sylvestrus
Family: Rosaceae
Toxicity: Toxic to Dogs, Toxic to Cats, Toxic to Horses

Toxic Principles: Cyanogenic glycosides
Clinical Signs: Stems, leaves, seeds contain cyanide, particularly toxic in the process of wilting: brick red mucous membranes, dilated pupils, difficulty breathing, panting, shock."
https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/apple
Så utgår jag från det här så ska man absolut inte hamla äppelträn till hästar? :confused: :(
 
Så utgår jag från det här så ska man absolut inte hamla äppelträn till hästar? :confused::(

Av erfarenhet kan jag säga att hästar äter inte äppelträd, även om äpplena går åt. De äter inte päronträd heller, men körsbärsträd är tydligen mumsmums.

Och då är inte mina kräsmagade utan äter allt från rönn till björnbärsbuskar.
 
Av erfarenhet kan jag säga att hästar äter inte äppelträd, även om äpplena går åt. De äter inte päronträd heller, men körsbärsträd är tydligen mumsmums.

Och då är inte mina kräsmagade utan äter allt från rönn till björnbärsbuskar.
Nä, jag har haft hästar i trädgården och det har fungerat utan större skador, men det är ju trist om man inte kan dryga ut fodret nu under JAS när de ändå klipps. Om löven vore giftiga skulle inte andra djur heller äta?
 
Av erfarenhet kan jag säga att hästar äter inte äppelträd, även om äpplena går åt. De äter inte päronträd heller, men körsbärsträd är tydligen mumsmums.

Och då är inte mina kräsmagade utan äter allt från rönn till björnbärsbuskar.

Samma erf här. Vi har haft hästarna (många olika under många år) i fd äppelträdgård och behövde aldrig skydda träden.
 
Varken jag eller mina hästar har reflekterat över att frukt i mängd skulle vara farligt, dom har varit superfriska hela bunten under hela livet. "En skottkärra äpplen om dagen håller veterinären borta."
 
Har en vildapel här och dom enda som tycker om äpplena är hästarna och älgarna, dom fina får hästarna och dom andra grävts ner i gödselet, detta gick utan problem fram tills jag skaffade Toppen för hon blir lös i magen av bara ett äpple.

Så kan vara jätte skillnad på hur hästar tål äpplen.
 
En bekanta hästs (elitprestetande) mage klappade ihop totalt, äpplen i normala mängder var problemet. Har läst om fler efter det, men du får såklart göra som du vill. Efter det håller jag mig på den säkra sidan med 2 äpplen per dag.

Ja det låter extremt märkligt att tro att 2 kg äpplen är farligt generellt trots veterinärens i sammanhanget, väldigt nyanserade reflektioner.

Så tillpass att man bara vågar ge 2 äpplen om dagen till sin häst för att någon ”elithäst” ”dött av äpplen” ? 😳
Jag känner stor förvåning att häst dör av 2 kg äpplen rent allmänt liksom ? 😳
 
Senast ändrad:
Har en vildapel här och dom enda som tycker om äpplena är hästarna och älgarna, dom fina får hästarna och dom andra grävts ner i gödselet, detta gick utan problem fram tills jag skaffade Toppen för hon blir lös i magen av bara ett äpple.

Så kan vara jätte skillnad på hur hästar tål äpplen.

Men återigen så tas det ju höjd för precis det? och att äpplen utöver det inte är varesig giftigt eller farligt för hästar generellt att få ett par kg .

Allmän reflektion:
Ibland blir jag bara så trött på sociala media ”diskussioner” hur allt och inget snurrar igång till att bli en jättefråga 🙄
 
Ja det låter extremt märkligt att tro att 2 kg äpplen är farligt generellt trots veterinärens i sammanhanget, väldigt nyanserade reflektioner.

Så tillpass att man bara vågar ge 2 äpplen om dagen till sin häst för att någon ”elithäst” ”dött av äpplen” ? 😳
Jag känner stor förvåning att häst dör av 2 kg äpplen rent allmänt liksom ? 😳
Inte dött, magen kollapsade. Och jag räknar alla travhästar som elitprestetande för övrigt. Inte för att det har med saken att göra, men det handlar om en häst som sköts extremt noga i övrigt också. Och jag har läst om fler hästar som råkat ut för exakt samma sak. Så ja, jag håller mig till 2 äpplen om dagen, varför riskera att magen kollapsar för att man promt ska trycka i hästen flera kg äpplen?
 
Inte dött, magen kollapsade. Och jag räknar alla travhästar som elitprestetande för övrigt. Inte för att det har med saken att göra, men det handlar om en häst som sköts extremt noga i övrigt också. Och jag har läst om fler hästar som råkat ut för exakt samma sak. Så ja, jag håller mig till 2 äpplen om dagen, varför riskera att magen kollapsar för att man promt ska trycka i hästen flera kg äpplen?

Jag tycker bara hela argumenterandet är så märkligt att just äpplen skulle vara orsaken. Vad du läst osv känns rätt malplacerat . Och ja - handlar det om en enda häst du känner och övrigt du läst osv så känns det för mig ännu mer märkligt att just mer än 2 äpplen om dagen bär orsak till det du skriver .

Jag lämnar denna åsiktsskillnad därhän nu 👍
 
Men återigen så tas det ju höjd för precis det? och att äpplen utöver det inte är varesig giftigt eller farligt för hästar generellt att få ett par kg .

Allmän reflektion:
Ibland blir jag bara så trött på sociala media ”diskussioner” hur allt och inget snurrar igång till att bli en jättefråga 🙄
Tycker att det ska ges mer försiktig med äpplen än andra hästgodsaker, känner till flera friska hästar som blivit dåliga i magen (från lös i magen till kolik) av små mängder äpple.
 
Tycker att det ska ges mer försiktig med äpplen än andra hästgodsaker, känner till flera friska hästar som blivit dåliga i magen (från lös i magen till kolik) av små mängder äpple.

Men återigen : det redovisas ju i artikeln av veterinären i fråga att avvikelser kan finnas ? 🙄

Seriöst så samma risker finns ju ang allt annat också i nivån det handlar om ?
 
Senast ändrad:
Jag uppskattat inte uttalandet i radion iochmed att många människor filtrerar bort det där påpekandet om att dom ska fråga ägaren till hästen om det går bra att ge hästen äpplen.
Allt går att missuppfatta, det skulle bli väldigt tyst om man slutar upp med all info/nyheter mm för att folk kan missuppfatta.

I de stall jag stått har äpplen folk kommit med blivit mycket populära, de som vill ge har givit och har någon inte velat så har det varit helt frivilligt och inget som någon lagt märke till. Och hästarna blev glada med några äpplen extra. Jag förstår ärligt inte problemet.
 
Allt går att missuppfatta, det skulle bli väldigt tyst om man slutar upp med all info/nyheter mm för att folk kan missuppfatta.

I de stall jag stått har äpplen folk kommit med blivit mycket populära, de som vill ge har givit och har någon inte velat så har det varit helt frivilligt och inget som någon lagt märke till. Och hästarna blev glada med några äpplen extra. Jag förstår ärligt inte problemet.
Skrev inte missuppfatta jag skrev filtrera som i att dom ignorerar att man ska fråga ägaren först. Serinte hur det går att tillämpa till all info och nyheter.
 
Skrev inte missuppfatta jag skrev filtrera som i att dom ignorerar att man ska fråga ägaren först. Serinte hur det går att tillämpa till all info och nyheter.
Man kan alltid ta åt sig delar och omtolka dem efter eget huvud, det är inget unikt för uttalade om äpplen, det gäller i stort sett allt. Du skrev att du inte uppskattade uttalandet och jag menar att om man censurerar och bara talar om det som inte går att förvanska så blir det inget kvar. Man kan inte anpassa informationsflödet efter sådana kriterier.
 
Man kan alltid ta åt sig delar och omtolka dem efter eget huvud, det är inget unikt för uttalade om äpplen, det gäller i stort sett allt. Du skrev att du inte uppskattade uttalandet och jag menar att om man censurerar och bara talar om det som inte går att förvanska så blir det inget kvar. Man kan inte anpassa informationsflödet efter sådana kriterier.
Upppskata är en personlig åsikt. Det har alla angående allt. Det betyder inte att man ska tillämpa åsikten på allt.
 
Upppskata är en personlig åsikt. Det har alla angående allt. Det betyder inte att man ska tillämpa åsikten på allt.
När du delger en personlig åsikt på ett diskussionsforum får du räkna med att någon har en åsikt om den. Vill du inte att folk ska reflektera över den så behåll den för dig själv.

Jag upplyste endast om vad som skulle hända om man tänker åt andra och censurerar all som kan missuppfattas.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
4 956
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 770
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 095
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp