En helg med Fälttävlan!

V

veronican

Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom detta SM anordnades av min hemmaklubb sedan många år tillbaka; Ridklubben Udden så var jag där hela helgen och tittade på, hjälpte till på hoppbanan ett tag och hjälpte till att dela ut vinnartäckena och medaljerna när allt var över. Jag träffade Shady här från Buke och såg Zenox och Lelle89 rida sina fina ponnier.


Hela tävlingen inleddes i fredags eftermiddag då C-och D-ponnierna red sitt dressyrprov på grusbanor med utsikt över terrängbanan. Solen strålade varmt och lyckligtvis kom den att skina hela härliga helgen. Bland de dressyrritter jag såg gillade jag Emelie Håkansson med Fakir för Ekenässjöns Hästsportklubb och Victoria Olsson med Artic Autumn för Viarps Kör & RK bla.
Hemmapublik som man var tittade jag förstås även på Uddens Mimmi Bjöersdorff med Bernadino och Angelica Egfors med Julius Amigo och Isabell Seger med Stoogards Jooline. Udden fjärde ekipage Isabell Gunnarsson med Markoolio red i kat B och alla B-ponnierna red sin dressyr på lördag morgon istället. Fredagkvällens sol tonade ut i skuggor och snart var dagen slut.

Lördag morgon red B-ponnierna sin dressyr och under dagen anordnades en debutant fälttävlan för hästar. Vid lunchtid var det så varmt i solen att det kändes som en riktig sommardag mitt i september! :love: Klockan två inleddes så äntligen SM-klassens hopprov och först ut var som vanligt B-ponnierna. Eftersom jag tyvärr inte minns vilka jag fotograferade får ni hålla tillgodo med bilder och kanske känner ni igen någon och kan berätta för mig?
På framhoppningen
Den absolut sötaste B-ponnyn
Xenox skrittar fram
Lelle89 på hoppbanan
Gentle Moon den förtrollande ponnyn.
Några tror jag dock jag vet vilka de var; tex Sara Eriksson med Little Ryanoch Sofia Gustavsson med Simply Red.


När så hopprovet var avslutat, med tårar för vissa tyvärr, skyndade många sig ner till terrängbanan för att se på den Huntingklass som anordnades. De flesta var klubbens egna ryttare, men både ponnier och hästar hade tagit sig dit för en kul ritt på både banhoppningshinder och terränghinder.

När dagen blev kväll kom de flesta ryttare tillbaka nyduschade och finklädda för Ryttarfesten i ridhuset där det bjöds på både mat, sång och annat skoj.

Söndag morgon var det kanske tur att terrängprovet för SM-klassen började först 11:30? ;) Ponnierna som två dagar tidigare varit eleganta och lugna dressyrhästar med knoppar och kala ben, kläddes nu i benskydd, färgglada schbrak och manarna vajade med sina lockar i vinden. Ryttarna klädde sig i sina tävlingsdräkter, på med västen och hjälmöverdraget och ett antal hål kortare läder. Lite framridning och så var terrängprovet snart igång.

Många ponnier var det som fastnade på kort denna härliga söndag, men tyvärr fick många problem vid hinder nummer tre, både med ett och flera stopp.
dock fick vi även se många fina ritter, bla av:
Anna Persson och Harry Boy
Lotta Fredriksson och Jolly Roger
Emma Liljekvist och Redsox
Emelie Håkansson och Fakir
Sofia Gustavsson och Simply Red
Caroline Persson och Brolötens Fendi

Uddens ryttare gjorde också en bra terräng och här kan ni se dem:
Mimmi Bjöersdorff och Bernadino
Isabell Seger och Jooline
Angelica Egfors och Julius Amigo
Stackars lilla Isabell med Markoolio lyckades inte fastna på nåt av mina kort :crazy:

När så terrängprovet var slut runt kl 15 på söndageftermiddagen skyndade sig alla upp till resultattavlan för att försöka räkna ut vem som vunnit i väntan på sekretariatets kontrollräknande. Sedan blev det äntligen prisutdelning och först fick de placerade lagen utanför medaljplats komma in. Udden knep sista placeringen, en sjundeplats! :idea:

Bronset gick till Rappestads RK
Silvret till det glada Dagstorpsortens RF

Vinnartäckena och guldmedaljerna fick jag hänga på de glatt överraskade tjejerna i Solberga/Annebersalliansen :bow:

Vad är en prisutdelning utan ÄREVARV? Detta bjöd tjejerna gärna på förstås!!

Det var en härlig helg, det är verkligen något visst med Fälttävlan när solen skiner :banana: Jag som är världens fegis blev faktiskt riktigt, riktigt sugen på att ut och hoppa terräng, så det får nog bli nån liten runda på fälten i veckan, kanske rentav ikväll? :d Banan står ju kvar sedan helgen ;)

Hoppas ni tyckte det var roligt att ta del av min helg!!
Jag får tacka alla fina ponnyryttare som kom hit för bra ritter! :bow:
 
Oj. Jag rös när jag läste vad du skrivit. Håller med dig, det har varit en helt otroligt härlig men jobbig helg. Mathias min 11 åriga son sa spontant detta när vi åkte hemm

-Mamma, JAG VILL RIDA FÄLTTÄVLAN.

Vad säger man, med en mamma som själv vill men hästen blev skadad och fick gå till avelsboxen istället. Visst skall jag försöka att min son skall få sin högsta önskan uppfylld. Så nu är det bara att leta ponny.

Så har ni en bra läromästare som bara står, lämna den till Mathias.
 
ja han heter Hot Spot.
och är tom til salu jag känner de dom äger honom.
(står på samma ställe, åkte samma transport och sov i samma rum på vandrarhemmet :D)
 
Ja så hette han ju, kände igen det när ni sa det!! :idea: Helt bedårande ponny, tycker han ser ut som ett föl i ansiktet :love: Till salu? men ååå, om man ändå hade en till, MINDRE lillasyster ;) Jag skulle pussa på Hot Spot hela dagarna :D *drömmer*

Åkte ni samma transport? tihihi måste sett lite kul ut, den lilla plutten och din stora svarta :D Hur gammal är den? Bodde ni på vandrarhem i Kalmar förresten? Jag har alltid undrat vart alla ryttare och föräldrar sover när de är på meeting här.. Fick ni nån bra boxplats då?
 
hihi tjejen vill nog egentligen inte sälja sin lille plutt men hon är ju för stor, det var inte ens ett år sen hon såg ut som en mygga på honom. så vuxit fort har hon :crazy:.
heh pussa på honom :D när han var nyköpt så var han rädd för människor men det är mkt bättre nu, nu så kommer han fram o kan gosa om han bara insett att man är snäll, och inte viftar, gör massa plötsliga / häftiga rörelser o skriker ;). då är han en riktig kelgris :D
han är 9 ?? har jag för mig, en liten piggelin som hoppar nåt enormt för sin storlek :)

så farligt såg det inte ut i transporten min Dponny är inte allt för stor han e faktiskt ganska liten. värre var det när Hotten och våran stora linus hamnade i samma hage (Linus = 169 stor stridsvagn :D nej men ett stort halvblod e han) och linus skulle klia på hotspot :D hotten hade vintertäcke med halv hals, han letade och letade och hittade inte nånstans där han kunde klia :D

japp, vandrarhemmet hette siljan tror jag det var (med massor av spindlar i taket :D)
hm det var lite för mkt åka mellan alla ställen (boxen,boendet o tävlingsplatsen) men det var ett urmysigt nybyggt stall med fina omgivningar han fick tillochmed gå en stund i hagen efter hoppningen :love:
hahaha han rullade sig säkert 10 ggr :D jag som ryktat hela dan ... och sen så fick han gå ut utan täcke o sträcka på sig i en jättefin hage ganska lagom stor den delade vi provisoriskt på två så han och en annan ponny fick halva hagen var o strosa i. :)
 
Vad tråkigt att växa ur sin ponny så snabbt :( Det är fördelen med stor häst, dem växer man inte ur :D Ja han var verkligen liten, måste se ut som bamsehinder när han hoppar i terrängen? Hoppas de hittar nån bra "ny mygga" åt honom ;)

Vad vart för stall ni stod i?? Det var inte på Udden alltså? Var det möjligen ett stall ca 15-20 minuters skrittväg bort, ett rött stall på en kulle bakom ett rött hus?? *nyfiken* Lät som ni hade det bra där iaf :) Men är du nöjd med din helg annars, förutom terrängen?
 
nej vi stod nog en 20 min bilväg från Udden.
ja jag är ganska nöjd med dressyren (han var lite spänd) och jättenöjd med hoppningen :)
Det var en urtrevlig helg i socialt räknande, bra laganda hade vi iaf :) fastän lagledaren inte kunde följa med.
 
OJ! Men gud vad jobbigt, hur kommer det sig att ni stod så långt bort?? Vart det åt Kalmarhållet eller norrut? Då förstår jag att det blev lite åkande... :smirk:

Bra att det kändes fint annars då, jäkla otur med broddarna! :( När det är SM och allt... har ni ridit SM innan?
 
hm hotellet var på norr o stallet söder om tävlingsplatsen eller om det var tvärtom :crazy:
så det blev mkt åka bil denna helgen.
ja broddarna var en osis.
Jag red LagSM förra året med (på samma ponny) då kom vi trea inviduellt jag o ponnyn :) laget kom på 15de plats.
 
Oj vad roligt! Låg ni bra till denna gången, inför terrängen?
Men hur gammal är du? Du skrev ju att du hade stor häst nånstans, ska du gå över på stor häst snart eller? Tyckte iaf din ponny var superfin :love:
 
Jag är 16 så jag blir för gammal att tävla internatonellt på ponny nästa år, så då tänker jag byta det är bättre och ha ett par junior år på häst istället för och rida en ponny man känner sig stor på (jag är förstor) i två år och bara få lov att tävla inom sverige.
så han ska säljjas iår :cry: och så ska jag skaffa mig en stor häst.
jag rider redan en del på mmin storebrors häst och hopptränar o så på den :) jag har tävlat den en gång med, så jag är på g upp på stor nu.
Tack så mkt för du gillar honom :love: han är världens (näst) goaste ponny :D (bäst är min första Bponny)
 
Vad sorgligt, har du haft Tornado länge? Hoppas ni hittar nåt riktigt bra nytt hem åt honom då, ska han säljas omgående? Har blivit lite kär i din häst, såg så fina kort på honom på en hemsida om Connemaror också :love:

Ska du fortsätta med fälttävlan på stor häst? Tycker hindrena är enooooorma i terräng där :o Vi hade Lag-SM för stora hästar ett år och en internationell enstjärning tävling för stora hästar nån gång och de hindrena... gulp alltså. Men så är jag lite fegis :D
 
vi köpte honom i februari 99 så vi har haft honom jättelänge, vi köpte honom till min storebror så han är en riktigt familje häst, urgosig :) familjens kelgris han är så kelig att man inte kan mocka med honom i boxen för han står o kletar sig på en :D

Han säljs omgående om ngn kommer och ger rätt pris och om han då kommer till ett bra hem.
Jag vet inte vad jag ska rida på storhäst, FT eller ren banhoppnig jag kan inte bestämma mig :D
För FT hindrena blir så himlans stora när det är stora nationella tävlingar, i banhoppning så är det bara lösa bommar på 160 lixom :D fast sen e ju frågan om man någonsin kommer så långt, det är ju inte direkt många som rider på den nivån.
så om det blir hoppning eller FT.. det får nog hästen jag köper avgöra.
Ponnyhindrer är ju varken stora i banhoppning eller terräng som tur e :)
 
Sv: En helg med Fälttävlan!

Kan inte du skicka bilden på Emma Lilekvist och Redsox:love: :love: ??
 

Liknande trådar

P
Fälttävlan Som vissa redan vet har ju Rumpnissen sammanställt en jättestatistik över alla ponnyryttare som tagit medalj på SM i dressyr, hoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 674
Senast: quigley
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östra Småland) Till helgen är det dags för Isabell Seger, Mimmi Bjöersdorff, Angelica Egfors och Olivia Bjöersdorff att försvara...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp