en hund som kan fungera som skydd.

frid

Trådstartare
Hej alla,

Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga,

Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där säkerhetsläget är ett annat än i Sverige.
Här är inbrott inte helt ovanliga och skillnaden är att de ibland sker när ägarna är hemma.
Rån, överfall och bilkapningar förekommer också. Tyvärr innebär inte alltid att även om man snällt ger sina saker till rånarna att man skonas.

Många här har hundar som sällskapsdjur men även som vakthundar. Oftast är det en salig blandning, alla olika raser och blandraser. Men jag tänker mig att skaffa en ändamålsenlig hund som en del i mitt personliga skydd. Jag behöver rastips och tankar kring detta?

* Av större sort som ser avskräckande ut, ska jag som kvinna ut och rasta hunden i skogen vill jag att en våldsam människa tänker en och två gånger om det är värt det.

* ha vaktinstinkt naturligt, hunden kommer kunna vara inne och ha tillgång till gård inhägnad av murar.
Gärna ett stort skall men inte skäller på varje ekorre som springer förbi.

*Ras som är villig att följa människan och passar att träna skydd med.

* inte är helt omöjlig att träna att ha lös ute i naturen tex. under en ridtur, samt kan hänga med.

* så frisk som möjligt och med en stabilt temperament.

Jag är främst en hästmänniska, även om min familj haft hund av sällskapstyp. Hade jag inte haft detta behov hade jag nog skaffat en sällskapsras, men nu får jag tänka om. Jag är medveten om att den här typen av hund kommer att kräva ett annat engagemang.

Älskar dobermanns men är orolig för att jag kommer att behöva rasta den 4h per dag. Jag har inget emot att organiserat träna dvs. ha lektioner, men är inte en hikare även fast jag gillar att vara ute i naturen. De verkar även mogna väldigt sent.

Schäfer är väl det naturliga valet men är orolig över hälsan.

Vad tänker ni här på buke?
 
Hej alla,

Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga,

Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där säkerhetsläget är ett annat än i Sverige.
Här är inbrott inte helt ovanliga och skillnaden är att de ibland sker när ägarna är hemma.
Rån, överfall och bilkapningar förekommer också. Tyvärr innebär inte alltid att även om man snällt ger sina saker till rånarna att man skonas.

Många här har hundar som sällskapsdjur men även som vakthundar. Oftast är det en salig blandning, alla olika raser och blandraser. Men jag tänker mig att skaffa en ändamålsenlig hund som en del i mitt personliga skydd. Jag behöver rastips och tankar kring detta?

* Av större sort som ser avskräckande ut, ska jag som kvinna ut och rasta hunden i skogen vill jag att en våldsam människa tänker en och två gånger om det är värt det.

* ha vaktinstinkt naturligt, hunden kommer kunna vara inne och ha tillgång till gård inhägnad av murar.
Gärna ett stort skall men inte skäller på varje ekorre som springer förbi.

*Ras som är villig att följa människan och passar att träna skydd med.

* inte är helt omöjlig att träna att ha lös ute i naturen tex. under en ridtur, samt kan hänga med.

* så frisk som möjligt och med en stabilt temperament.

Jag är främst en hästmänniska, även om min familj haft hund av sällskapstyp. Hade jag inte haft detta behov hade jag nog skaffat en sällskapsras, men nu får jag tänka om. Jag är medveten om att den här typen av hund kommer att kräva ett annat engagemang.

Älskar dobermanns men är orolig för att jag kommer att behöva rasta den 4h per dag. Jag har inget emot att organiserat träna dvs. ha lektioner, men är inte en hikare även fast jag gillar att vara ute i naturen. De verkar även mogna väldigt sent.

Schäfer är väl det naturliga valet men är orolig över hälsan.

Vad tänker ni här på buke?
Nu är jag egentligen VÄLDIGT skeptisk till att skaffa hund som personligt skydd, även om jag vet att det är rätt vanligt i vissa länder.

En dobermann vaktar oftast naturligt, iaf om den är ur arbetande linjer - utan att för den delen skälla på allt. Min egen vaktar inte alls i lägenheten men vaktade ordentligt när jag passade hus på landet.
De behöver inte rastas 4h om dagen, de måste få arbeta med hjärnan därimot. Problemet är väl snarare att kunna ha den lös i skog och mark. Så man får lägga ordentligt med krut på inkallning och ändå vara beredd på att den inte fungerar lös.

Skulle inte räkna med att någon hund skyddar mig vid skarpt läge dock utan ordentlig träning.
 
@Wingates

jag är medveten om att det är endast med träning som en hund faktiskt kan bli ett effektiv skydd, många hundar har svårt att på riktigt bita och läsa lägen och att man kan ha otur med valpval. samt att många hundar inte har mentaliteten för att vara tex. tjänstehundar till polisen.

Har bekanta här vars blandras kört ut en rånare som klättrade muren mitt i natten, men har även bekanta vars hundar hade bjudit på fika. Skjutvapen rår ingen hund över.

En hund blir det oavsett för att jag vill ha en, men tänker att med ett medvetet rasval har jag större chans att kunna träna skydd, få något som säger till när något inte står rätt till och har en avskräckande effekt.

Hunden kommer inte ersätta huslarm och andra skyddsanordningar.

Tänk er att ni bor i ett land där folk blir våldsamt rånade även mitt på blanka dagen, vilken typ av hund skulle ni vilja gå ut och rasta? Som även fungerar i en normal vardag.
 
@Wingates

jag är medveten om att det är endast med träning som en hund faktiskt kan bli ett effektiv skydd, många hundar har svårt att på riktigt bita och läsa lägen och att man kan ha otur med valpval. samt att många hundar inte har mentaliteten för att vara tex. tjänstehundar till polisen.

Har bekanta här vars blandras kört ut en rånare som klättrade muren mitt i natten, men har även bekanta vars hundar hade bjudit på fika. Skjutvapen rår ingen hund över.

En hund blir det oavsett för att jag vill ha en, men tänker att med ett medvetet rasval har jag större chans att kunna träna skydd, få något som säger till när något inte står rätt till och har en avskräckande effekt.

Hunden kommer inte ersätta huslarm och andra skyddsanordningar.

Tänk er att ni bor i ett land där folk blir våldsamt rånade även mitt på blanka dagen, vilken typ av hund skulle ni vilja gå ut och rasta? Som även fungerar i en normal vardag.
Min ras är dobermann alla dagar i veckan ;) Så hade valt den alla dagar i veckan. KO,Kangal mm är kanske mer lämpade som rena vakthundar dock men det är inget jag vill dela min vardag med.
 
@Wingates

jag är medveten om att det är endast med träning som en hund faktiskt kan bli ett effektiv skydd, många hundar har svårt att på riktigt bita och läsa lägen och att man kan ha otur med valpval. samt att många hundar inte har mentaliteten för att vara tex. tjänstehundar till polisen.

Har bekanta här vars blandras kört ut en rånare som klättrade muren mitt i natten, men har även bekanta vars hundar hade bjudit på fika. Skjutvapen rår ingen hund över.

En hund blir det oavsett för att jag vill ha en, men tänker att med ett medvetet rasval har jag större chans att kunna träna skydd, få något som säger till när något inte står rätt till och har en avskräckande effekt.

Hunden kommer inte ersätta huslarm och andra skyddsanordningar.

Tänk er att ni bor i ett land där folk blir våldsamt rånade även mitt på blanka dagen, vilken typ av hund skulle ni vilja gå ut och rasta? Som även fungerar i en normal vardag.

I Italien är det många som har Maremmano, men det är ingen bruks- eller lägenhetshund. Väldigt enkel att ha att göra med för familjen, som den skyddar. De sover helst ute året runt. Vi hade med oss en hane till Sverige och han sov ute även under värsta vintern.
 
@Korven

alla möjliga raser små och stora, många har gatukorsningar.

En av grannarna har en någon typ av stor mastiff som iof verkar bra som vakthund. Skäller sällan om det inte är något men kommer och kollar om man rör sig kring huset. Jag hade nog inte klättrat hur som helst in där, även om jag tvivlar att den bitit. Stora mastiffs har väl ofta höftproblem?

Får känslan att många inte gör så mycket med sina hundar, de häckar mest på gårdsplanen. Och jag tror att många har en övertro att deras golden/border collie skulle göra något om någon bröt sig in.

Men jag vill kunna röra mig ute själv som kvinna i ok områden utan att känna att jag jag måste vända om när de andra som rastar sin hundar har gått hem. Avskräckande effekt är viktigt.
 
Först och främst så skulle jag inte ens vilja bo i ett land eller ett område där jag riskerar bli överfallen och behöver hund som du beskriver det, sen ser jag det som en väldigt stor risk för dig själv om du inte har större hundvana än familjens hund och du skaffar en stor, skarp och vaktig ras som ska vakta hemma och fungera att vara ute och gå med.

Jag vet att det går att köpa utbildade hundar av den typen du letar efter, men då kostar det även därefter. Köper du en valp så kommer det att ta lång tid innan den vuxit upp och tränats till att klara av det du vill den ska göra och risken finns alltid att du köper dig en hund som du inte kommer att klara av och i absolut värsta fall själv blir skadad.

Sen tycker jag att oavsett vad du skaffar för hund så ska du klara av att hålla den även om den är väuppfostrad, jag har sett bl a en tjej bli dragen rätt ut i trafiken på en fyrfilig gata av en vanlig schäfer. Jag tvivlar på att jag skulle klara att hålla en mastiff som beroende på ras kan väga 80 kg och den klarar knappast att hänga med på ridturer.
 
@prallan
Hur klarar varmt klimat? Halva året kring kring 30C. Är det en hyfsat träningsbar ras?
Det är många som har huskys här av någon obegriplig anledningO_o men som svensk tycker jag synd om dem.

@Wingates nog för att den typen av herdehundar säkert vaktar effektiv:Dt, men jag vill gärna kunna ta hunden utanför gården. Vad är det som gör dobermannrasen till din hund, och vad tycker du är viktigt när man tittar på när man köper valp?
 
@prallan
Hur klarar varmt klimat? Halva året kring kring 30C. Är det en hyfsat träningsbar ras?
Det är många som har huskys här av någon obegriplig anledningO_o men som svensk tycker jag synd om dem.

@Wingates nog för att den typen av herdehundar säkert vaktar effektiv:Dt, men jag vill gärna kunna ta hunden utanför gården. Vad är det som gör dobermannrasen till din hund, och vad tycker du är viktigt när man tittar på när man köper valp?
det är en Italiensk ras, så visst klarar den värme. Men den är relativt omotiverad till träning ;) Men går givetvis att ha med på promenader odyl.
Även på ridturer, klarar långa pass i trav.
 
@prallan
Hur klarar varmt klimat? Halva året kring kring 30C. Är det en hyfsat träningsbar ras?
Det är många som har huskys här av någon obegriplig anledningO_o men som svensk tycker jag synd om dem.

@Wingates nog för att den typen av herdehundar säkert vaktar effektiv:Dt, men jag vill gärna kunna ta hunden utanför gården. Vad är det som gör dobermannrasen till din hund, och vad tycker du är viktigt när man tittar på när man köper valp?
Jag tycker det är en rolig ras som ställer upp på allt, samtidigt som den har lite "fuck u" attityd men ändå kavlar upp ärmarna o har jävlaranamma när det behövs. Att det är en riktig soffpotatis inne men går från 0-100 direkt. De är jäkligt påhittiga och med en dobermann har man aldrig tråkig och man är aldrig ensam ;)

Man ska kolla efter arbetsmeriter och så ska hundarna vara hjärttestade innan parning iom DCMrisken. Max 1 år gammalt resultat,är det äldre än så gäller det inte.
Kolla att linjerna är långlivade och att föräldrarna inte är för unga, sjukdomen debuterar oftast efter 3-4 år. Inga linjer är DCMfria men man kan minimera risken iaf.

Utöver det så är de inte sjukare än andra raser imo.

Med arbetsmeriter menar jag antingen tjänstehundar eller typ IPO 3. Ipo 1 har många och det är oftast bara för att få ställa i bruksklassen.
 
Jag vet inte..hade det varit jag så hade jag nog skaffat en (stor) hund som SER UT som den kan vara "farlig", utan att den för den delen är det. Om jag inte varit väldigt säker på hundträning inom skydd så hade jag inte bara gett mig in på att köpa en hund och försöka få till den biten ändå som novis. Jag tror det ska mycket till för att man ska få till en hund som verkligen fungerar i skarp situation, och tror att det kan gå snett i andra delar av vardagen om man inte verkligen lyckas med träningen och allt. Så jag hade nog helt enkelt satsat på att det ser ut som min hund är en stor och farlig vakthund. Eventuellt hade jag försökt träna in skall på kommando, rejäla skall brukar skrämma många, iaf tillräckligt mycket.

Riesen är hundar som jag tror ser rätt stora och avskräckande ut för många, särskilt de som inte "kan" hundar. Men de ska få arbeta en del för att må bra förstås. Fördelen är väl att man i princip kan träna vad som helst med dem.
 
Inte för att jag kan så mycket om dem, men Cane Corso är en ganska stor och avskräckande ras som ändå används till stor del som aktiv sällskapshund idag, så den rasen kanske är något att titta på? :)
 
Schäfer tycker jag låter som ett bra val.
Man kan också tänka sig malle eller holländsk herdehund men de är reaktionssnabba hundar som kräver en engagerad förare.
Rottweiler kanske?
 
En doberman hade jag valt då de har mer skärpa även om de kräver en del jobb, jag uppfattar de som lite mer reserverade mot främlingar än rottisar och lite mer enmanshund. Jag personligen är väldigt förtjust i doberman hur den ser ut och gillar arbetslusten. Vuxen redan vettigt dresserad kanske vore ett alternativ för dig då du slipper valp och unghundstiden?
Rottweiler i andra hand, de jag träffat har varit väldigt trevliga och inte samma arbetslust eller skärpa som en doberman och mer familjehund som även oftast älskar de flesta i umgängeskretsen. Annars en rejäl mastiff typ Cane Corso vet inte riktigt hur hälsan ser ut i rasen, ser avskräckande ut men är supertrevliga hundar! Kanske inte samma arbetslust som de andra raserna men absolut träningsbar. För att hänga med på ridturer så skulle nog valet falla på doberman, CC är lite tung för längre turer i varmt klimat i högre tempo.
Schäfer, holländare m.m. känns lite för mycket gosedjur för min smak rent utseendemässigt även om de är väldigt träningsbara och har bra arbetslust.
 
En doberman hade jag valt då de har mer skärpa även om de kräver en del jobb, jag uppfattar de som lite mer reserverade mot främlingar än rottisar och lite mer enmanshund. Jag personligen är väldigt förtjust i doberman hur den ser ut och gillar arbetslusten. Vuxen redan vettigt dresserad kanske vore ett alternativ för dig då du slipper valp och unghundstiden?
Rottweiler i andra hand, de jag träffat har varit väldigt trevliga och inte samma arbetslust eller skärpa som en doberman och mer familjehund som även oftast älskar de flesta i umgängeskretsen. Annars en rejäl mastiff typ Cane Corso vet inte riktigt hur hälsan ser ut i rasen, ser avskräckande ut men är supertrevliga hundar! Kanske inte samma arbetslust som de andra raserna men absolut träningsbar. För att hänga med på ridturer så skulle nog valet falla på doberman, CC är lite tung för längre turer i varmt klimat i högre tempo.
Schäfer, holländare m.m. känns lite för mycket gosedjur för min smak rent utseendemässigt även om de är väldigt träningsbara och har bra arbetslust.

Mitt gosedjur till Schäfer
M7lnjHS.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 712
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 155
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp