En kanin till eller ej? Kastrering?

ako

Trådstartare
Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor inomhus i en stor bur (180x60) och är ute och hoppar fritt ca 1 h per dag samt hänger med oss i TV- soffan på kvällen. Under sommaren ska han sedan få ett större utehägn med tillhörande hus.
Dottern är fortfarande intresserad och pysslar om och tar så stort ansvar man kan begära av en 7- åring. Det funkar bra med katterna oxå.

Från början var jag helt inne på att han skulle kastreras och sedan få en tjejkompis någon månad därefter, och nu är kastrering bokad om tre veckor. Dock börjar jag vackla lite. Om det blir en kanin till är jag inte säker på att dottern fixar att ha båda med tex vid Tv- tittande på kvällen och ha uppsikt på dem (sladdar och annat etc) och att de därför får mindre tid än den ensamma kaninen vi har i dag, som ju är med ganska mycket. Frågan är vad som då är bäst- kaninkompis och ev mindre ”mattetid” eller fortsatt ganska mycket ”mattetid” men ingen kompis... Han verkar nöjd och glad och har blivit mycket tamare än när han kom. Frågan är bara vad som är bäst?

Och sedan tänker jag också att om man bestämmer sig för att bara ha en kanin- ska man kastrera ändå eller låta bli? Det är ju trots allt alltid en risk med narkos och operation.

Input tas tacksamt emot 😊!
Tack!
 
Kort svar 😊

Det är en ren fröjd att se vilket utbyte kaniner kan ha av varandra. Hur de sitter och myser bredvid tätt ihop, putsar på varandra, hur det kan stärka rädda individer eller bara att ha en kompis att busa runt med.

Jag har satt ihop runt tio kaninpar, och har aldrig ångrat mig. De har inte blivit mindre sociala mot oss människor, tvärtom faktiskt. En kaninhona (omplacering) kom på att båda världen och människor inte var så fruktansvärt farliga. En annan blev mindre arg (rädd?, dålig syn och hörsel, anfall är bästa försvar.. Också omplacering) när hon fick en kaninkompis.
Min kära Diff som bodde inomhus med oss fortsatte att komma på inkallning och gosa med mig även när han fick en kompis.
.. Och den kompisen gick ftån att hålla sig undan människor till att uppskatta oss. Kanske mycket tack vare att Diff så gärna kom till oss?

Min åsikt är att kastrering och kompis är av godo 😊
 
Sen kan det såklart även finnas de kaniner som är svåra att hitta en passande kompis till.
Just nu har jag en STOR hona som hittades ute i skogen. Jag har försökt sätta ihop henne med andra men hon anfaller (rejält! Inga små nyp utan det är blodigt allvar) och vill verkligen inte.
Men hon trivs ändå att bo bredvid andra. Så jag tror hon ändå uppskattar att ha dem nära.
 
Jag tycker också att det är helt klart värt att prova för kaninens skull, de har verkligen mkt ut av varandra.
Jag har haft som mest tre kaniner ihop och oftast sitter alla tre ihop och myser, putsar eller värmer varandra. Ibland skuttar nån iväg en stund för sig själv en stund men det är alltid minst två ihop när man ser dem.

Däremot får man ju vara förberedd på att det kanske inte funkar och då blir man ju tvungen att kunna separera dem och ha dem kanske i två burar sidan om varandra istället.

Vad gäller kvalitetstid med matte tänker jag att hon kanske kan ha dem i soffan de gånger ni är med och kan hjälpa henne och övrig tid får hon ha dem i ett litet utrymme där hon kan ha koll på bägge.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för era svar 😊! Då blir det nog att fullfölja plan A, nämligen kastrering och kompis! Är mest lite larvig över narkosen, men det verkar ju som om det går bra i de flesta fall.
Ni med honor, har ni kastrerat även dem? Verkar ju vara stor risk för livmoderhalscancer annars vad jag lyckats läsa?
 
Tack för era svar 😊! Då blir det nog att fullfölja plan A, nämligen kastrering och kompis! Är mest lite larvig över narkosen, men det verkar ju som om det går bra i de flesta fall.
Ni med honor, har ni kastrerat även dem? Verkar ju vara stor risk för livmoderhalscancer annars vad jag lyckats läsa?
Ingen av mina honor är kastrerade :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för era svar 😊! Då blir det nog att fullfölja plan A, nämligen kastrering och kompis! Är mest lite larvig över narkosen, men det verkar ju som om det går bra i de flesta fall.
Ni med honor, har ni kastrerat även dem? Verkar ju vara stor risk för livmoderhalscancer annars vad jag lyckats läsa?
Ja, min hona är kastrerad :) Eftersom hon bor ute är det ett måste, har vildkaniner som hon kan para sig med annars genom gallret.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för era svar 😊! Då blir det nog att fullfölja plan A, nämligen kastrering och kompis! Är mest lite larvig över narkosen, men det verkar ju som om det går bra i de flesta fall.
Ni med honor, har ni kastrerat även dem? Verkar ju vara stor risk för livmoderhalscancer annars vad jag lyckats läsa?
Se till att åka till en veterinär med kunskap om
kaniner. Det kan vara värt att åka lite längre till någon med bättre koll, de är absolut mer känsliga för stress och förändringar i kroppen än hundar och katter. Vet flera ställen som söver dom likadant som hund och katt och det är inte alltid optimalt.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Uppdatering: Nu är han kastrerad och allt verkar ha gått bra. Lite seg med att komma i gång med att dricka efteråt så vi fick ge vatten med spruta i munnen i ett par dagar.
Om 4 veckor eller så så tänker vi oss en tjejkompis. Och sen kommer nästa beslut - kastrera henne eller ej 😅? Större op- större risk men å andra sidan stryker ju typ 60 proc okastrerade honor med i livmoderhalscancer efter ca 4 års ålder.
Mycket att fundera på med ett nytt djurslag i familjen ...
 
Vad skönt! Roligt att det blir en kanin till också så att de har sällskap. :)

Jag hade kastrerat honan också, främst med tanke på risken för tumörer men också för att jag upplever att mina honor blivit jämnare i humöret efter kastrering.

Båda mina kaninhonor är kastrerade och båda två har varit oförskämt pigga direkt efter ingreppet. Dock skulle jag om möjligt försöka välja en veterinär som har vana av att kastrera kaninhonor.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har idag två BJ som är jäkligt tråkiga..:crazy: De är inte särskilt tama, jag jobbade på det en hel del när de var små, fick dem när...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Sasse
·
Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 489
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp