Bukefalos 28 år!

En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Hoppelhase

Trådstartare
... hade min hund gärna haft på sitt samvete. Ja, min söta lyhörda lydiga valp har de senaste dagarna plötsligt insett att han faktiskt är 11 månader och har förvandlats till ett tonårigt pucko som glömt bort hur man beter sig och bara vill ha skoj.

Igår flög det upp en katt ur gräset precis framför honom och jag hann knappt blinka innan de båda var 50 meter bort på andra sidan vägen och katten med en minimal hårsmån hann kasta sig uppför en telefonstolpe. Idag när min far var ute med honom hade han tydligen jagat två mopeder som körde förbi på vägen. Vår lugna mysiga kvällspromenad nere vid ån började med att idioten kastar sig två meter rätt ut i vattnet efter en fågel och dras med strömmen! :eek: Nu vet jag i alla fall att han kan simma. :cool: Promenaden avslutas sedan med att ett par rådjur skräms iväg när vi kommer gående och ja... ni kan ju gissa. Jag skriker mig hes efter en vit prick som försvinner i fjärran. Detta är hunden som aldrig går mer än 15 meter ifrån mig!

Där hade jag panik kan jag säga, det höll på att bli mörkt, jag hade ingen aning om vilken riktning de tagit eftersom de försvann bakom en skogsdunge, det var vid vägen och hunden hade stryphalsband på sig (ja, idiotiskt, jag vet!!). :crazy: Jag vet inte om det var 5 minuter, 10 minuter, en kvart, en halvtimme? Kändes som evigheter i alla fall innan jag ser en vit flåsande klump i maklig takt komma traskande nerför kalhygget igen...

Suck. Jag behöver råd tack! Min första tanke var "ingen promenad mer utan långlina!", men sen då? Vad gör man? Hur tränar man? Vad är rätt sätt att reagera när detta händer? När hunden kommer tillbaka? (Jag har inte tänkt ge honom möjlighet att göra det igen men skulle ändå vara intressant att veta.) Jag känner mig rätt handfallen just eftersom det kommer så plötsligt. Han har aldrig ignorerat mig tidigare, oavsett störningar! Rådjur ser vi var och varannan dag och han har aldrig ens varit intresserad. Han har aldrig struntat i en inkallning utan vänder i luften och kommer i 190, han tvärnitar på stoppkommando när han jagar bollar eller ser en annan hund osv osv. Jag gissar att katten igår gjorde att han insåg att det ju är SKITKUL att kuta efter något, definitivt roligare än nån ilsk matte som står och vrålar bakom en... :grin:

I kombination med att de två sista dagarna har varit riktiga pissdagar där precis ALLT gått åt h-e känner jag just nu mest för att lägga in en annons med "omplacering pga allergi" :devil: eller möjligen "stor hund bytes mot liten hamster" på Blocket...
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Som du skrev: börja med långlina om du kan få det att fungera på ett bra sätt.
Förhoppningsvis är det väl bara "unghundsdumheter" som går över, men åh vad man funderar på att lägga ut hundarna billigt på blocket när de är som jävligast.. ;)
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Jag känner såå väl igen det där med min grabb. Jag har periodvis haft i tankarna att betala för o bli av me han!!:angel: Han var enligt han själv bebis o lydig o duktig o väldigt kontaktsökande tills stax innan han blev 2 år. DÅ plötsligt en dag blev han som din, o typ "lalla la lla la, jag skiter i daj kärring, vad e det nu du sa igen? sitt.. hmm.. har jag aldrig hört talas om! hit?? det ordet går tyvärr inte in genom mina öron" Han lyssna inte alls o kunde inget. e så drygt! han var så i vad som kändes som en evighet, men nu e han helt plötsligt jätte duktig igen!:love: dom båda förändringarna gick nästan över en natt båda två. ibland har tanken slagit mig om det e någon som varit inne hos mig o kidnappat min hund o lämnat en exakt likadan, fast värre:D
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Jag haaatar långlina... hundan fastnar... jag trasslar in mig... hunden kvävs (brukar man använda sele?)... jag ramlar och bryter benen... :p Men ja, så får det bli. Det är ju liksom inte en sådan grej som bara är "åh vad jobbigt att han inte lyssnar" utan det är ju rent farligt. Vi bor på landet så det är inte mycket trafik men det räcker med en bil som kör rätt in i ett träd för att de väjer för en hund. Grannens katt hade inte många cm till godo att klara livhanken och min vovve är stor så ett litet rådjur lär han kunna klippa om han hinner ifatt. :crazy:
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

I alla andra situationer lyssnar precis som vanligt... än så länge. :angel: Alltså, jag tror inte det så mycket är unghundsfasoner som att han helt enkelt upptäckt en skitkul "aktivitet" som han inte kände till innan.

Det jobbiga är att det känns som en svår situation att träna kontrollerat. Jag har inga katter jag kan placera ut här och var och rådjuren lär inte dyka upp på kommando. :p
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Jag haaatar långlina... hundan fastnar... jag trasslar in mig... hunden kvävs (brukar man använda sele?)

Alltid sele!

Vad du annars kan göra, om det är just intrasslingsgrejen du inte gillar, är att köra på flexikoppel + sele och träna inkallning. Visserligen kan det bli så att han mycket väl känner av att han är kopplad och då lyssnar bättre, men har du tur så kan det fungera.

Hur är han om du släpper honom med halsband på?
Min ena är mycket lättare att få tag på om hon har halsband på än om hon inte har det (ja, jag vet att man inte ska släppa med halsband, men i fråga när alternativen är "få tag på hund" - "inte få tag på hund" så släpper jag med halsband om det underlättar)
 
Sv: En katt, två mopeder, ett antal fåglar och några rådjur

Ah, misstänkte att det är sele som gäller, känns inte så smart att släpa omkring en lina i halsbandet (den väger ju ingenting men just om/när den trasslar in sig). Synd att hann precis vuxit ur sin sele, får ta och köpa en ny.

Alltså, inkallningen är inga problem i vanliga fall. Med halsband, utan halsband, med störningar, när han jagar en boll, när han leker med andra hundar osv. han kommer alltid klockrent! (Får väl lägga till "än så länge" även här. :cool:) I dessa fall var ju problemet att han drog utan att kolla med matte om det är okej, eller ja, utan att blanda in någon som helst hjärnaktivitet överhuvudtaget. Jag tvivlar på att han ens registrerade att jag stod och vrålade så inne i det hela som han var, huruvida jag ropade "hit", "stopp", "korv" eller "din mamma är en apa" var nog fullkomligt egalt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundträning Tik, av spanieltyp 4 år. Kom till mig då den enligt ägarna var ljudkänslig. Tyvärr var kullen hon kommer ifrån en mindre flopp, fyra...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 077
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp