En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Fast ärligt talat, när man kör sådär privat så är man ju sällan ensam i bilen. Det händer mer saker liksom. Och det finns oftast någon annan som kan köra i bilen ifall man blir trött. Dessutom har man ingen tight pressad deadline när man måste vara framme.

Det är stor skillnad på hur jag kör privat och hur jag kör i tjänst.

Men du!

Det är mycket mer tröttande att sitta o köra i en personbil än i en lastbil. I lastbilen har man mycket bättre översikt över trafiken än man har i personbil.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Givetvis kan mycket hända som förstör planeringen, men poängen är ju ändå att planera sin färd såpass att man är säker på vägarna.

När man kört långa turer utan rast blir man inte så himla snabb och skarp i sina sinnen, varpå man behöver vila. Det säger ju sig självt!!

Planering och framförhållning är nyckelorden. Sen kan det givetvis hända saker på vägen och då får myndigheterna göra en individuell bedömning i varje fall ifall det var motiverat eller inte att köra över tiden.

Men jag tror inte att du förstår vilken tidsplanering du kräver, vi pratar alltså om minuter...Chauffören kan ha planerat en viss rastplats, normalt sett så är det inga problem att hinna dit i tid, men så kör det en osäker bilförare i 50 km/h på 70 väg och det finns ingen möjlighet att komma om, helt plötsligt är de där minuterna borta... Och skulle myndigheterna göra individuella bedömningar så skulle vi inte ha det här problemet, nu slår de stenhårt på en minut över och det är det som är problemet!

Det är ingen som säger att de vill ta bort rasterna utan att det skulle behöva vara lite mer flexibelt eftersom en sträcka aldrig ser likadan ut som för en timme sedan.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Borde inte böterna hamna på företaget som planerar logistiken så illa att det inte finns.marginaler?
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Borde inte böterna hamna på företaget som planerar logistiken så illa att det inte finns.marginaler?

Visst borde det!

Men tyvärr läggs i princip alla böter på chauffören. Sedan 3-4 år får företaget också böter för vissa överträdelser men fortfarande alldeles för få.

Principen är att så fort chauffören har satt nyckeln i tändningslåset är denne ansvarig.

Det kan vara väldigt svårt att hävda sin rätt att t.ex, byta däck (ganska stor kostnad för åkaren) när åkaren hotar med uppsägning.

Eller som på bussidan, vägra ta ut en buss för att den har trafikfarliga bromsar och arbetsledaren säger att då sätter de arbetsvägran på dig, alltså ingen lön.

Det här är saker som förekommer dagligen, inte på alla företag men på alldeles för många i branschen. Även på så stora företag som Göteborgs Spårvägar (alla i området bör ju ha läst de återkommande artiklarna i pressen, när Polisen varit ute o kollat o stoppat bussar med stora trafikmässiga brister).

Jag har jobbat i branschen sedan tidigt 1980-tal och jag ser ju hur det blir värre o värre o tyvärr tenderar alla åtgärder göra det värre för förarna och inte för de som myglar. :banghead:
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Tror många skulle må bra av det.

Men hur det skulle gå ihop med övertid och dagishämtning och hockeyskjutsande, ja det skulle bli intressant!

Ptr

En trött hungrig unge tjutande i baksätet och larmet för överskriden tid + en maxfart på 30...:D
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Undra vad som hänt om det hela gått till åklagare. Tar de inte med uppsåt i sin bedömning?
Sedan tycker jag att det vore självklart att det är åkerierna som ska betala böterna, inte den som utför vad som begärs av dem. Det låter som en ganska rutten branch där chauförerna behandlas illa.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Borde inte böterna hamna på företaget som planerar logistiken så illa att det inte finns.marginaler?
Det är flera led i det där, åkerierna kan inte heller alltid styra. Det är pressade scheman från alla håll och kanter och i normalfall kan man hålla sina tider. Men systemet är väldigt sårbart och beroende av att allt flyter, så gott det går.

Som chaufför har man ganska stor frihet att planera var och när man ska ta sina raster. Man siktar ofta in sig på någon bra parkering där det finns utrymme för lastbilar, men ibland har man otur och det helt enkelt är fullt. Då har man inte så mycket annat att välja på än att köra vidare.
Hr man personbil kan man alltid svänga in på en liten skogsväg nånstans och stanna och sträcka på benen, men drar man runt med en 24-meters bil+släp så chansar man inte gärna. Risken är ju rätt stor att man hamnar någonstans där man inte kan vända förrän 4 mil längre bort - och då har man genast tappat massor av den där tiden man knappt har.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Undra vad som hänt om det hela gått till åklagare. Tar de inte med uppsåt i sin bedömning?

Nope, uppsåt räknas inte, tyvärr!

Jag känner inte till ett enda fall där domstol friat, TYVÄRR!

Sedan tycker jag att det vore självklart att det är åkerierna som ska betala böterna, inte den som utför vad som begärs av dem. Det låter som en ganska rutten branch där chauförerna behandlas illa.

Lagen säger att det är chauffören som är skyldig och den som ska bötfällas.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Det är flera led i det där, åkerierna kan inte heller alltid styra. Det är pressade scheman från alla håll och kanter och i normalfall kan man hålla sina tider. Men systemet är väldigt sårbart och beroende av att allt flyter, så gott det går.

Som chaufför har man ganska stor frihet att planera var och när man ska ta sina raster. Man siktar ofta in sig på någon bra parkering där det finns utrymme för lastbilar, men ibland har man otur och det helt enkelt är fullt. Då har man inte så mycket annat att välja på än att köra vidare.
Hr man personbil kan man alltid svänga in på en liten skogsväg nånstans och stanna och sträcka på benen, men drar man runt med en 24-meters bil+släp så chansar man inte gärna. Risken är ju rätt stor att man hamnar någonstans där man inte kan vända förrän 4 mil längre bort - och då har man genast tappat massor av den där tiden man knappt har.

Precis, och kör man som jag petroleumtankbil så får man inte stå var som helst heller.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Har vi lagar så ska dom följas. Man kan ju liksom inte tro att man på julafton ska ha fri fart på motorvägarna bara för att ja men det är ju bara en gång per år typ :banghead:

Utifrån detta inlägg ska jag uppmana alla mina chaufförer att stanna exakt där dom är på precis den sekunden det slår över till vila. Sen ska de stå där i 45 minuter oavsett vad du Gammeln, eller några andra trafikanter i hela jävla världen tycker!!!!!
Fan vad irriterad jag blev nu!!!!!!!

Det är trotts allt i runda slängar 450 chaufförer som jag har i min direkta närhet. Fy fan vad det kommer att bli kaos! :banana::banana::banana::banana::banana:
:sneaky:
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Utifrån detta inlägg ska jag uppmana alla mina chaufförer att stanna exakt där dom är på precis den sekunden det slår över till vila. Sen ska de stå där i 45 minuter oavsett vad du Gammeln, eller några andra trafikanter i hela jävla världen tycker!!!!!
Fan vad irriterad jag blev nu!!!!!!!

Det är trotts allt i runda slängar 450 chaufförer som jag har i min direkta närhet. Fy fan vad det kommer att bli kaos! :banana::banana::banana::banana::banana:
:sneaky:

Det hade säkert varit nått som fått utrymme i pressen i varje fall...
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Utifrån detta inlägg ska jag uppmana alla mina chaufförer att stanna exakt där dom är på precis den sekunden det slår över till vila. Sen ska de stå där i 45 minuter oavsett vad du Gammeln, eller några andra trafikanter i hela jävla världen tycker!!!!!
Fan vad irriterad jag blev nu!!!!!!!

Det är trotts allt i runda slängar 450 chaufförer som jag har i min direkta närhet. Fy fan vad det kommer att bli kaos! :banana::banana::banana::banana::banana:
:sneaky:

Äh, Gammeln har blivit en bitter gammal man. Inget att bry sig om :D
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Det hade säkert varit nått som fått utrymme i pressen i varje fall...

Ja med gud vad bra. Åkarna borde göra så som Blomman skrev :)

Till ts, nästan så jag blev lite ledsen faktiskt. Är ju inte klokt att det är så illa :(
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Kl
Sen jag började på mitt jobb i höstas har jag verkligen förstått hur lite en chaufför kan göra i vissa fall, där vi kör ut vår produkt med lastbil. Vi har kunder som ombokar i tid och otid, sen när de kommer fram till kunden så kan de få stå och vänta där i många timmar innan någon kommer och lastar av. Den som hade fått vänta längs som jag har sett hittills hade fått vänta ca åtta timmar på att bli avlastad, då tar det även minst tre timmar enkel väg plus att lastbilen måste igenom tullen eftersom vi enbart levererar till Norge. Sen har du ett lass nästa dag som du ska köra igen.

Jag har insett att som chaufför är det svårt att planera och inget jobb som jag skulle vilja ha, men är glad att andra vill.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Jo visst ställde jag till det!

Men när ingen tid finns kvar, och där var inte plats att klämma sig intill kanten, fick helt enkelt räkna med att nån annan snart skulle flytta på sig på de som stod på rätt plats så att där vart hål där i stället. Det vart det efter en stund.

Lärde mig av detta att i stället senanmäla och rasta innan jag lämnade Malmö om det var tveksamt om tid. Eller så tog man en väg så att man kunde göra om till "gubbetur" (förarbyte längs vägen) om där var tid för det på det passet. Var sällan några problem när jag lärt mig att säga ifrån i tid.

Ptr
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp