Bukefalos 28 år!

En liten fråga bara...

alice

Trådstartare
Jag ska öka på träningen för min häst nu när det tinat i backen och undrar lite över foderstaten. Eftersom hon går bra på det hon får idag gissar jag att det behövs mer mat efter ett tag. Idag får hon 58 MJ och 436 gSRP. Hon är fjording och väger ca 375-400 kg. Normalhullad över revbenen, men det verkar minska nu när jag intensifierat träningen. Det höga proteinet behöver hon pga musklingen. Hon musklar dåligt på lägre protein.
Min fråga är: Hur mycket kan jag/bör jag/ska jag öka i foder (MJ resp gSRP) om jag märker att hon förlorar i vikt (pratar över revbenen)?

//Alice
 
Har du ett bra grovfoder (SmrP/Mj-kvot=6 eller mer) tycker jag du ska öka det med ett par kg och sedan avvakta och se.

mvh Jessica
 
Men 7,5 i Smrp/MJ-kvot är väldigt högt. Det kanske funkar att ge ett par kg till av ditt hö utan att hon faller ur muskulärt.

Jag skulle nog chansa på det i alla fall.

Men vad ger du mer för foder? Du måste ju ge ganska mycket proteinfoder för att komma upp i den kvoten på det grovfodret?

mvh Jessica
 
Men ett par kg hö till blir ju hela 15 MJ! :eek: Det är ju mycket extra energi. :confused: Förklara gärna!

Ja, kvoten är väldigt hög (jag fick den till 7,2... :confused: jaja), men hon har problem att muskla sig. Framför allt över ryggen. Hon får VSL också (ett e-vit, lysin och selen tillskott) för att ryggen ska hålla sig rund och fin. Jag vågar inte sänka proteinet för ryggens skull. Men att öka energin och låta proteinet "ligga" kvar kanske inte spelar någon roll?!?!

Ja, *harkel*...foderstaten ser ut som följer: *host* (vet att den är "plottrig" :D)
5 kg hö
800 g Lusern hackad strå
500 g havre
300 g K.Protein
300 g betfor
:o Hon går i hage med fjolårsgräs.
Jag skulle helt säkert kunna göra om den till en "enklare" men men...

//Alice
 
Ja, 2 kg hö kanske är att ta i men 1 kg borde funka.

Funkar hon på den foderstaten är det bara att köra på tycker jag. ;)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 054
Senast: Vivo
·
Q
Foder & Strö Nu har jag fått min hö-analys! :bump: Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller...
Svar
14
· Visningar
1 576
C
Foder & Strö Jag har räknat och efter mycket om och men kommit på vettiga foderstater till hästarna (använde hippocampus). Då ensilget innehåller...
2
Svar
25
· Visningar
5 102
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp