En liten fråga om transportering

L

Lillknoddas

Ligger den här tråden fel så hoppas ja att någon snäll moderator skulle vilja flytta den.

Har ett avställt, obestiktat (men skattat, kanske inte relevant) hästsläp. Felet på den är elen, som jag håller på att fixa. Men om jag inte hinner besikta släpet innan helgen så kanske jag måste använda det ändå (försöker fixa ett annat).

Till min fråga, om jag hänger på en LGF skylt bak på finkan kan jag köra en häst i 30km/tim då, lagligt?
 
Sv: En liten fråga om transportering

Ja i allafall om du hänger det efter en traktor, men jag tror att det är lika lagligt bakom en bil.
 
Sv: En liten fråga om transportering

VAD är det för fel på elen? Om den inte bromsar eller blinkar (ljusen alltså) så skulle jag INTE åka med det av den anledningen.
 
Sv: En liten fråga om transportering

Du måste nog upp med släpet på ett släp.För utan att det funkar ska man inte ens köra till en besiktning.
 
Sv: En liten fråga om transportering

VAD är det för fel på elen? Om den inte bromsar eller blinkar (ljusen alltså) så skulle jag INTE åka med det av den anledningen.

Kanske man skall läsa TS inlägg lite bättre innan man svarar.

Hon håller på att fixa elen för att besiktiga den men hon vet inte om hon hinner få den besiktigad = elen funkar men transporten är obesiktigad.

Sen varför skulle det vara fel på bromsarna ? Bromsarna hänger ju inte alls ihop med elen på släpet :confused:
 
Sv: En liten fråga om transportering

Du måste nog upp med släpet på ett släp.För utan att det funkar ska man inte ens köra till en besiktning.

Tror du på fullaste allvar att någon kör ett släp som inte funkar till besiktningen :confused:, vad skulle de ha för nytta av det, få körförbud eller :cool:

Läs TS inlägg igen, hon håller på och fixar elen men hinner kanske inte besiktiga den = släpet funkar men det är inte besiktigat.
 
Sv: En liten fråga om transportering

En LGF-skylt måste de fordon ha som är KONSTRUERADE för en hastighet av högst 40 km/h. Detta kan man inte själv välja utan det är registreringen som avgör. Du kan inte köra detta släp förrän du registrerat in det, besiktigat och betalt skatten. Börja med att rega det hos vägverket, beställ tid hos besiktning och när släpet är godkänt får du inbetalning av skatt. När du gjort det får du ett skattmärke att klistra på - sedan kan du köra. Jag råder dig att inte köra med släpet. Om polisen stoppar dig får du inte köra en meter längre utan måste ordna ett annat släp på platsen och det är inte så kul att stå längs vägen med en häst som ska lastas om. Dessutom får du böter för att ha kört med ett olagligt fordon. Och sist men inte minst om det inte är besiktigat vet du kanske inte om det finns några allvarliga brister i golv eller bromsar vilket gör att du riskerar dig och din hästs säkerhet.
 
Sv: En liten fråga om transportering

Till alla: Tack för alla svar, transporten kommer inte att bli besiktad denna vecka eftersom ja inte fått ordning på elen, när jag äntligen fick det att lysa så är det som en julgran istället. Så jag måste nog riva ut allt gammalt kablage och börja om från början istället för att försöka reparera den. Så jag har hittat en annan transport som jag kan låna å flytta hästen med.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 582
Senast: Loons
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
1 924
Senast: dotzie
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 713
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp