Bukefalos 28 år!

En liten fråga

AgentCarter

Trådstartare
Såg på en sida om en som sa att några katter bara såldes till en som hade läst djurskyddslagarna och detta innebar att katten skulle bo inne och bara vara ute i koppel/rasthage.
Kan detta verkligen stämma? Jag tycker det känns helt fel, jag som inte bor i stan ser gärna att katten jagar.
Personen påstår att det är pga att man inte får släppa djuren vind för våg och att man bryter mot lagen.

Nu tänker jag inte diskutera med hen, men jag tycker man gör fel som inte låter katten göra det den ska och få utlopp för sina behov. Vilket är svårt att ge den om man inte fångar in levande möss och ger den.

Alltså, om du bor i stan förstår jag det men om katten kan vara ute utan risk, varför ska man begränsa dess liv så?
 
Sv: En liten fråga

Hmm jag förstår inte riktigt vad det är du ser som problem. Själv tycker jag det låter jättebra att personen i fråga säljer katter till folk som har koll på vad som faktiskt gäller vid hållande av katt. Att säga att man bryter mot lagen om man släpper katter vind för våg är väl en liten tolkningsfråga, men man som kattägare har alltid ansvar för sitt djur. I "Lagen om tillsyn av hundar och katter" står det vad som gäller.

Och visst, katten är ett rovdjur som bör få utlopp för sitt jaktbeteende, men att fånga in levande möss och ge till katten är däremot olagligt. Dels får man inte fånga in vilda djur, och dels får man inte utfodra med levande byten. Har man en innekatt kan man ju alltid leka med den och på så sätt ge katten utlopp för sitt jaktbehov.

Bor man i stan och vill ha katt är det ju superbra om man går ut med den i koppel eller släpper den i rasthage. Skaderisken minskar ju rejält då
 
Sv: En liten fråga

Jo, i stan förstår jag det verkligen!
Men att inte låta katterna ens gå ut där det är riskfritt? Hen ansåg att om man inte kunde uppfylla de naturliga behoven utan att släppa ut den skulle man inte ha djur. Personligen tycker jag att det blir fel, man kan lägga in så extremt mycket i tolkningsfrågan, jag kan då se det som att du måste ge katten levande byten om den bor inne i stan för att den ska få stilla sina behov t.ex.

Sen blir jag väl irriterad då jag tycker att alla djur ska få chansen att sträcka ut ordentligt, vilket blir svårt om man inte har rasthage och hur vanligt är det?

Sen kan det ha varit personens sätt att skriva det hela, var inte så trevligt skrivet och jag vill inte kopiera direkt.
 
Sv: En liten fråga

Fast det finns ju ingenstans där det är helt riskfritt att släppa ut en katt. Dom kan ju alltid skada sig eller bli tagna av andra djur oavsett om man har långt till vägar och andra människor.

Att se det som att man måste ge levande byten är ju ett sätt att se på saken, men som sagt, det är olagligt och extremt oetiskt mot bytesdjuret som inte kommer ha någon chans att komma undan i en lägenhet tex.
Hur många av de djur vi har idag har vi egentligen möjlighet att hålla på ett ultimat sätt? Se bara på hästarna. De är betande djur som vi ofta håller i små hagar om dagarna och i box om nätterna, fodrar 3-4 ggr om dagen. De har ju inte heller alltid möjlighet att sträcka ut, eller att ens få sina mest basala behov som tugg-, rörelse- och socialabehov tillgodosedda.

Själv tror jag absolut att en innekatt i stan kan ha ett alldeles utmärkt liv även om den aldrig får gå ut. Allt handlar ju om hur resten av djurets liv ser ut. Jag tycker som sagt att personen verkar vara väldigt ansvarsfull då katter ofta har en låg status som husdjur och man anser att dom klarar sig själva..

Nu har ju jag inte läst var personen skrivit, men som du säger, det kan ju vart dennes sätt att skriva det på också
 
Sv: En liten fråga

Bara för att man ev låter sin katt gå ut själv så betyder inte det att man släpper den vind för våg. Det är bara ett yttryck som används för att det ska låta ansvarslöst.
 
Sv: En liten fråga

Jag tror du och jag tänker helt likadant, denna personen verkade dock ta det hela ganska många steg längre vilket jag tyckte blev udda.
Det viktigaste för djuren är ändå att deras hem är kärleksfullt och kunnigt, inte huruvida de får gå ut själv eller ej (men jag som vill att katten ska döda råtter ute tycker att det är lite abstrakt att hålla dem inne när man bor som vi gör;))
 
Sv: En liten fråga

Jag får känslan att vi inte gör det. Jag tycker att det är skitbra att folk bryr sig om vars djuren de säljer hamnar, och katter ges ju ofta bort vilket gör att dom kan hamna lite vars som helst.. Det är ju lättare att tröttna på ett djur man inte behövt anstränga sig för att få, om du förstår vad jag menar.
Och syftet varför man skaffar en katt varierar ju också. Vissa vill ha råttfångare, andra utställningskatter eller bara för sällskap..
 
Sv: En liten fråga

Djurskyddslagslagstiftningen anger inget förbud mot att ha katter lösa ute.

Det finns t.o.m. en prejudicerande dom från Miljödomstolen som ger katter rätt att gå lösa ute.
 
Sv: En liten fråga

Det har du rätt i, men man som ägare har fortfarande ansvar över sin katt och vad den gör när den går ute
 
Sv: En liten fråga

Det har du rätt i, men man som ägare har fortfarande ansvar över sin katt och vad den gör när den går ute

I praktiken, nej. Tyvärr. Lagen om tillsyn av hund och katt skulle lika gärna kunna heta Lagen om tillsyn av hund.
 
Sv: En liten fråga

Jo i praktiken också. Du som kattägare har ansvar över vad din katt gör när den strövar fritt. Om den går och gräver upp din grannes rabatter är det upp till dig att se till att den slutar, om grannen stör sig på det dvs
 
Sv: En liten fråga

Det finns domar som motsäger lagen, så den är i praktiken inte tillämpningsbar.

Suck, Attunda tingsrätt, sollentuna kommun om jag inte har helt fel... :(
Tyvär är frigående katter ett stort problem. Vi lär dom att det är okej att kissa i sandlådor, och då gör dom det. Oavsätt vad för sandlåda det må vara. Sen all rivirmarkering osv.. inte vidare trevligt att få sina utemöbler mm förstörda.

Rasthage är vanligare än vad folk tror, framför allt hos uppfödare/utställare (detta gäller både huskatt och raskatt). En stor kattvoljär är inte svår att bygga och käns som det enda rätta när man bor i samhälle, stort eller litet(allt över 2 hushåll).Och att katter inte skulle kunna jaga i sele är rent av dumt. Har själv två CRXar som båda går i långlina under uppsigt sommartid då vi är på vårat landställe. Båda flickorna har då kommit släpandes med gnagare och annat smått som rört sig i rabbaterna. :D

Bor du mitt i skogen och vill ha katt, visst kan du släppa ut den, men då får du räkna med att den kanske inte kommer hem. Både räv och lo tar katt lika så flera av våra vanligaste rovfåglar. Jag förstår behovet av att ha "stall katt" då jag personligen tycker det är bättre med den typen av skadedjurs bekämpning än med kemi. Men jag gillar ändå inte ideen då dessa katter lever farligt. Jag är väldigt kluven i frågan.

Så jag som uppfödare kan mycket väl förstå tanken bakom kravet. Du SKA som köpare vara väl insatt i vad lagen säger och i vad djuret kräver. Vet du inte det är det mitt ansvar som uppfödare/säljare att informera dig.
 
Sv: En liten fråga

Katter har behov av att ströva precis som hundar och hästar men inte tusan släpper ni ute era hundar och hästar fritt för det.
Mina katter har en rasthage de kan gå ut i och jag är även ute och går med dom i koppel och de verkar trivas bra med detta. Jag skyddar mina djur från puckon och farliga saker och jag skulle aldrig förlåta mig om de skadats för att jag vill göra det lätt för mig.
 
Sv: En liten fråga

Är också kluven i frågan.

Jag bor på landet bredvid en mindre grusväg där det kör kanske 10 bilar per dygn, och med en bra bit ner till "stora vägen" (som egentligen inte är särskilt stor) och ser ingen anledning till att inte mina katter ska få gå ute fritt.
De är ute precis så mycket de vill, eller tvärtom inne precis så mycket de vill.

De kommer i 99% av fallen omedelbart när jag visslar, kommer de inte direkt om de är en bit bort så kommer de inom 10 minuter att sitta på verandaräcket och vänta.
Jag har inga nära grannar mer än en övergiven sommarstuga, där nere brukar de vara och leka och leta godsaker men där finns heller inget de kan förstöra eller skada sig på/bli instängda i etc.
När vi flyttade hit tog det ett bra tag innan jag lät dem gå ut själva just för att de skulle lära sig att hitta.

Visst, det ÄR enkelt och bekvämt för mig att släppa ut dem lösa, men det är också skönt för dem att kunna gå ut som de vill, ströva runt, leka, klättra och jaga smådjur.
Jag anser att jag omöjligt kan skydda mig och mina djur från allt farligt som finns, innekatter utsätts för andra typer av risker om de inte aktiveras ordentligt och får rätt mat.

Jag skyddar dem mot det jag kan genom kastrering, öron/chipmärkning, vaccin, avmaskning, bra foder, genomgång flera gånger per dag efter sår, fästingar etc.

Hade jag däremot bott i ett villaområde eller i stan hade jag säkerligen tänkt helt annorlunda angående utevistelse. Bodde hos mina föräldrar i villaområde ett tag med ena katten, då var han innekatt.

Hästarna har jag i hagar (väldigt stora sådana) just för att de mest troligt inte skulle stanna kring gården/hemmet särskilt länge, som de (kastrerade/steriliserade) katterna gör, utan ströva i väg alldeles för långt samt att en lös häst/flera hästar utgör mycket större risker både för sig själv och sin omgivning än en katt. Hund har jag inte längre men kan tycka att man kan, om man bor på landet och hunden vet om vart den bor, samt vant sig vid/lärt sig att hålla sig hemma, låta den gå ut ensam "under uppsikt", precis som jag gör med katterna.
 
Sv: En liten fråga

Det låter som om du och jag är lite på lika spår Egonson_.
Hade jag bott som du och haft vanlig Husis (inte för att de är mindre värda eller nått sånt, gå inte och tro det nu gott folk, oavsätt katt är den värd mest i världen för den som älskar den..) skulle jag också kunna ja den "lös" dock skulle jag ha svårt att släppa ut och sen själv åka hem ifrån eller gå in och göra massor.. Men jag är väll lite kontroll nojig ibland.. :o
 
Sv: En liten fråga

Fast, hästarna går i hage och min hund går konstant lös, hade gärna haft katten ute på samma sätt som hunden. Det har en vän till mig och funkar skitbra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 456
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp