En liten fundering (korsningar)

M

Magdalena

Hur kommer det sig att "folk" gärna korsar sitt sto av "udda" ras med något annat, men inte tvärtom? Travare-hbl ska ju vara så bra enligt många, men varför betäcker ni inte era halvblodsston då med en travhingst?

Eller för den delen arab-travare, hur kommer det sig att det är travstona som ska gå till arabhingst och inte tvärtom?

Jag tycker bara DET visar på att det egentligen inte är korsningen som är intressant, utan att man råkar ha ett billigt sto tillhands.
 
:D
Nu är du och rotar i nått som är förbjudet.. :rofl:
Att man inte betäcker hbl-ston med en travare finns det nog många anledningar om,dels för att de som har sina hbl,redan har en "riktig" häst.Jag tror att önskan om att ha en bra häst för t ex tävling gör att många betäcker "udda" ston med t ex hbl-hingstar.(Sen är oftast travhingstarna dyra i både språngavgifter och levande föl).Sen tycker jag att om man korsbetäcker,så måste man ha en egen plan med det hela,inte bara att man vill ha föl.Det är ju himla många som sen är till salu.
Jag har ett udda sto,dvs ett Irish Cob-sto ( Puckan ) som vi har mkt glädje utav.Däremot så vill jag betäcka henne med ett fullblod och behålla fölet själv.Jag har länge varit inne på den linjen och även haft diskussion upp med ordf. i rasföreningen och en veterinär och även pratat med Flenmo seminstation och fått förslag på hingst som hon trodde verkligen skulle passa,då mitt hingstval var ett annat.Det jag vill ha är en "hunter",m a o,korsning kallblod-fullblod,viket jag i detta fall får här.Men,för den sakens skull är det inte säkert att jag får fram den typ av häst som en hunter,det är mkt mera korning osv.Men jag får en häst till mig och min dotter,som vi båda kan ha glädje utav i framtiden.Så för min del,det ligger ungefär 1½ år planering bakom,och med diskussioner med insatta männiksor som alla tror att det kan bli en bra familjehäst för oss.. :smirk:
 
Hur kommer det sig att det är många på det här forumet som tror att bara för att man korsar och för att man inte har ett stuteri så vet man inte ett smack om avel och kan inte räkna ut korekta foderstater till fölen + att man är oseriös och bara vill få ett biligt föl :mad:

en anledning till varför det inte är travhingstar som beteker halvblods ston är dels att dom är dyra sen tror jag inte att hingst hållarna är så interiserade av att låta sina hingstar betäcka halvblods ston.

jag har ett trav sto som är hur fin som helst i kroppen, hon har väldigt fina gångarter (och ja även gallopen) och då jag ville spara avkoman som ridhäst så ville jag yterligare förbättra gångarterna (är inte det vad alla upfödare vill), och det blev då en halvblodshingst.

Men det var inte att jag tog första bästa billigaste hingst,
det här fölet har jag planerat för i nästan två år.

jag har hört mig för hos mäniskor som jag vet är duktiga på det här med att välja lämpliga hingstar, jag tog reda på vad dom givit för avkomor, vilka egenskaper dom nedärvde, så det här med att välja hingst var inget jag gjorde i en handvändning.

som sagt var tro inte att nån är oseriös bara för att dom korsar, vist det finns oseriös mäniskor som korsar hej vilt, men det finns lika många oseriösa som syslar med "renrasig" avel :mad:
 
En anledning kan ju vara att travhingstarna inte får betäcka annat än travston. Precis som quarterhingstar inte får betäcka annat än quarter, paint och fullblod (o arab?).

Men det finns inga förbud för halvblodshingstar att inte betäcka andra raser. Sen är det ju upp till hingstägaren om de godtar ett travsto. Tror inte alla gör det??

Men det skulle inte förvåna mig om travhingst/ar trots allt har betäckt ston av andra raser, det finns ju gott om korsningar med "okänd" härstamning.
 
Får de inte? Den enda rasen jag vet som har såna begränsningar är islänningar.
 
Varför dra upp en helt annan diskussion? Håll dig gärna till ämnet. Och "billigt" blir ju knappast fölet om man väljer en godkänd halvblodshingst till sitt vbl föl, så den teorin du hade sprack rätt rejält.

Det var inte korsningen I SIG jag funderade över, utan varför det inte korsas åt andra hållet om korsningarna är så bra?! Svara gärna på det.
 
Folk måste börja inse vad det faktiskt kostar att ta fram ett föl!!! ;) :idea:

Om man räknar vad denna häst har kostat fram tills den dagen personen ifråga ens har satt sej på hästen handlar det om mycket pengar!!! ;) :idea:

Vid försäljning så har denna häst ett sämre värde vilket också automatiskt gör att risken för att djuret som individ får en sämre livskvalite vad det gäller omvårdnad etc för det är ju ändå en "billig" häst som de köpt...det gäller förstås inte alla efterson det finns godhjärtade personer ute i landet också som månar om välfärden på sin häst oavsett härstamning eller ras, men risken för dessa billiga hästar att hamna som vandringspokaler hos hästhandlare är stor. ;) :crazy: :(

Många vill ta föl pga av känslorna till sitt eget sto vilket man kan förstå...men man ska ju inte inbilla sej att man i egenskap av fölet återskapar en ny version av mamman för fölet är en alldeles egen individ. ;) :idea:

Många anser att de har inte "råd" att ta föl på ngt annat än sitt eget sto eftersom att de inte anser sej ha råd att kanske köpa en häst till att ha till avel.Men i dagens läge finns det ofta möjlighet att låna bra ston på foder...vilket gör att då kostar stoet ingenting i inköpspris och när fölet är klart att vänjas av, ja då åker stoet hem igen...resultatet är ett föl med ett högre värde och som uppfödare har man fått mer valuta för pengarna samt åtminstone till en del säkrat hästens framtid som individ. ;) :D

Jag tycker det är bra att Magdalena har tagit upp detta...för er som funderar på att ta föl i framtiden att tänka till! ;)

Sedan att vi ute i landet har många urtrevliga korsningar som är hur älskvärda som helst är en annan sak! ;) :D
 
En travhingst är betydligt dyrare att betäcka med, de billiga ligger runt 8000 kr i levande fölavgift (plus moms). De betäcker inga andra ston än travston, det är nog inte tillåtet tror jag plus att jag tror faktiskt inte att en hingstägare skulle säga ja..

Det handlar inte om att man har ett billigt sto tillhands utan det handlar nog om att man vill ha en avkomma efter stoet och väljer en annan ras som ska förbättra gångarter etc. Jag försökte få vårt travsto dräktigt med en halvblodshingst då jag ville ha en avkomma efter henne. Hade inte råd att betäcka med en travhingst plus att jag är inte intresserad av trav. Det kostar att ha en travhäst i träning..

Självklart finns det säkert hästar som har en travhingst till pappa, men det är nog mera en olyckshändelse isf. Jag ägde en häst en gång som var undan ett halvblodssto och efter en kallblodshingst (travare). Tjuvbetäckning och ingen oseriös avel..
 
inte för att vara sån men jag skrev varför jag trode att det inte var lika vanligt åt andra hållet!!!

och vilken teori om att få ett biligt föl???

jag svarade helt enkelt på den underförståda meningen att jag skulle ha betäkt mit varmblods sto för att få ett biligt föl med att det låg en hel del tanke verksamhet backom valet av hingst och att det inte var biligt.
 
Men varför måste du tvunget ha en avkomma efter stoet? Av känslomässiga skäl, eller för att hon har något viktigt att tillföra??
 
Jag fick tyvärr ingen avkomma efter henne då hon ej tog sig.. :( Varför jag ville ha en avkomma!?! Jo, för att jag ville ha en påläggskalv.. Och sedan så har stoet sådant otroligt bra temperament, rör sig bra och hoppar bra. Varför ska man inte betäcka ett sådant sto!?! Spelar rasen någon roll!?! Hästen kan väl vara värd att få ett föl ändå!?! Ville vara med från början, från att ha bestämt hingst tills fölet var vuxet. Tanken var aldrig att sälja avkomman utan jag skulle ha den själv. Om det inte hade blivit någon tävlingshäst så hade den fått bli sambons skoghäst istället. Men nu blev det tyvärr inte så, hade jag kunnat vrida tillbaka klockan så hade jag betäckt henne för ett par år och isf haft en 4-åring efter henne nu! Men man får inte alltid som man vill.. :cry:
 
Jag kan ju svara för min del i allafall,som kommer att korsa med fullblod och mitt I.C-sto..
Och dels för känslomässiga skäl,men så tror jag också att hon i en kombination med fullblod kan tillföra mkt för mig och min dotter.
 
Hur kommer det sig att det är många på det här forumet som tror att bara för att man korsar och för att man inte har ett stuteri så vet man inte ett smack om avel och kan inte räkna ut korekta foderstater till fölen + att man är oseriös och bara vill få ett biligt föl
Det var den meningen jag reagerade på.
 
Varför folk ska hålla på och korsa sina varmblodsston fårstår
jag inte!
Varför avla på något utan vidare prestationer och som exteriört
sett är "fel" för att bli tävlingshäst.
Att födda upp en häst till att bli skogsmulle, varför gör
man det? Det finns tillräckligt många sådana hästar ändå.

Visst att det KAN bli lyckat, men hur stor är chansen?

En anledning till att det finns så många korsningar varmblod/arab
tror jag kan bero på att araben är en av de hästar som brukar
ta emot många olika raser. Dessutom borde varmblod/arab
kunna bli en utomordentlig distanshäst.

Synd bara att distansen inte är tillräckligt stor i Sverige
för alla dessa korsningar. :crazy:
 
jag menade att det är det många tror man är ute effter när man korsar,
men det var inte det jag var ute effter när jag betäkte mitt travar sto, utan jag var ute effter att välja den hingst som bäst skulle kompletera mitt sto för det ändamål som jag vill använda avkoman till,
och då jag inte vill ha den som travhäst utan ridhäst så valde jag en halvblodshingst för att bygga på avkomans anlag för bra gångarter( stoet har ett väldigt trevligt temperament och väldigt fina gångarter)och då den blivande pappan är en godkänd halvblodshingst så blev det inte billigt, men det var inte prislappen som bestämde hingst.
 
bara för att stoet råkar vara en travare så behöver den inte vara extriört fel och inte kunna prestera.

när folk ser mitt sto så är det ingen som tror mig när jag säger att hon är travare, hon ser presis ut som ett halvblod, ett väldigt snyggt sådant, hon brukar alltid få komplimanger för att hon är så vacker.

sen när det gäller prestationer så kan jag säga så mycket som att hon är utbildad till och med LA, pga att mina nerver inte tål tävlingar så har vi inte tävlat men vi har varit på en hel del upridningar för mäniskor som normalt sett är dressyr domare och fått väldigt fin kritik. bla 8 och 9 or på både trav och gallop.

så varför skulle jag inte avla på henne?
min tanke när jag betäkte henne var inte att få en skogsmule
utan att få en dressyr häst

och när det gäller prestationer, hur många halvblods ston betäks inte för första gången när dom är tre år, hur mycket har dom hunit prestera? och alla desa unga hingstar, som tex Qalle misförstå mig inte jag gillar Qalle men han är bara fyra år, vad har han presterat? :confused:
 
Jag tror att det handlar om avelsvärdet på stoet.
Ett varmblodstravsto har inte högt avelsvärde inom ridsportsaveln. Så är det. Vill man då ha en avkomma som är mer ridhäst då väljer man hellre en hingst av ridras än en travhingst.
Har man ett halvblodssto så är man intresserad av ridhästar. Då väljer man inte en travhingst. Meningen med avkomman är ju att den ska bli "bättre än stoet".
// Linda
 
Men då återstår ju frågan; varför överhuvudtaget korsa? Om korsningen hblsto+travare är att "byta ner sig" men travare+hblhingst är att "byta upp sig". Det är ju samma slags avkomma man får. Det för ju inte RASEN framåt. Individen blir densamma, men plötsligt var korsningen inte intressant för att man hade ett "bättre" sto.

Här kommer den springande punkten in i full galopp!
 
Du gör ju som du vill. Jag skulle itne gjort så eftersom stammen bakåt spelar stor roll. Ett travsto är ju avlat för trav och ser den ut som ett halvblod så är det ju inte som man har tänkt sig, men fortfarande bakåt i leden så är det ju travarblod och det finns alltid risk att det slår igenom på en avkomma. Vad gör du om avkomman visar sig ha sämre dressyregenskaper än ditt mål ?

Man kan förutspå ganska mycket bara av en hästs stam, framför allt stostammarna som jag har förstått det.
 
Jodu. Jag håller med frågan är verkligen intressant !Ingen kommer att kunna svara ! För har man ett hbl-sto betäckar man inte med en vbl hingst, för det ÄR Inte korsningen man är ute efter utan avkomman.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 065
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 585
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 817
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp