En liten fundering...

H

Heira

Då jag har pratat med vänner som är hundrädda, så undrar jag varför man i huvudtaget går med sin hund okopplad i tätbebyggt område om hunden ändå går fot? Kan man inte lika gärna ha kopplet på då, så att de som faktiskt är riktigt rädda för hundar slipper gå omvägar?
Jag har flera vänner som är så hundrädda att de går över på andra sidan gatan om de ser en okopplad hund (känner även en tjej som gör det om hunden är kopplad också...).
De som är rädda vet ju inte om hunden är 100% säker och lyssnar på sin husse/matte...
 
hej !"!! om jag ser en hund som går lös mitt i min stad så känner jag mig 100 % säger för dom har koll på sin hund så jag kan bara säga från vad jaghar sett.. så jag tycker det är löjligt det du skriver om man kan ha koppel om hunden endån går fot. om man ser en hund utan kopåpel som går vid en matte eller husse så borde ju man fatta att den är snäll offtast snällare en en hund som går i koppel annars skulle ju man inte ha hunden lös !!!! så det låter lite snurrigt det du skriver :crazy:
 
Jag tycker det DU skriver låter snurrigare. :crazy:

Jag tycker att Alla hundar ska vara kopplade i tätbebygt område. Är man hundrädd så är man. Jag har aldrig haft mina vovvar lösa i bostadsområde eller inne i stan för att jag vet att visa människor ÄR rädda!
Sen spelar det ingen roll om det är världens snällaste å goaste hund!

Jag skulle inte vilja att någon skulle komma gående med en stor spindel på axeln, jag skulle fly till andra sidan staden. Men får respektera andra människors fobier och rädslor.
 
Det finns massor med folk som har sina hundar lösa trots att de varken är snälla eller lydiga. Det är dessutom helt irrelevant om hunden är snäll eller inte. Andra kan ha hundar som inte är förtjusta i att få besök av en främmande hund. Min tik är en sådan hund och hamnar garanterat i slagsmål om en lös hund rusar fram till henne.
 
Jag som är hundvan har absolut inget emot det, och jag tror precis som du att ägaren har full koll på sin hund.
Men de som är hundrädda är tyvärr inte lika övertygade... Eftersom alla människor inte vet hur hundar fungerar, så är det nog inte så lätt för en extremt hundrädd människa att förstå att den okopplade hunden som går lydigt vid sin matte/husses sida verkligen inte kommer att springa iväg och attackera.
Men är det som hundägare så jobbigt att sätta på ett koppel när man går inne i tex stan? Det är som sagt inte bara EN person som har berättat om sin rädsla för okopplade hundar, utan ganska många, så jag antar att det finns en hel del människor som faktiskt tycker det är otäckt.
 
Har alltid min tik lös oavsett om jag går i tätbebyggt område eller i skogen. Jag har koll på henne och hon går naturligtvis fot när det är möte av hund/människa.

Är den mötande hundrädd så får hon be mig koppla hunden. Gör hon inte det så anser jag inte rädslan vara så stor.

Är jag rädd så undviker jag antingen det jag är rädd för, går inte det så får jag ta itu med min rädsla.
 
var precis med om en obehaglig upplevelse (10 min sedan! :o)

var ute o kissade med valpen och såg en stor svart hund komma springandes runt husknuten och kom mot oss, blev helt livrädd och kastade mig över milo och fick upp honom i famnen..
när hunden var några meter ifrån hörde jag någon skrika och hunden vände tvärt.. fy fan vad livrädd jag blev!

tur hon hade sån pli, annars hade väl milo blivit doberman-snack :crazy: milo gick och gnydde och hade sig så antagligen var det de som fick hunden att springa från matte och kolla läget..

till saken hör att det är helt förbjudet att ha hundar lösa inom univ-området! :mad:
sambon blev vansinnig och skrek "håll din hund kopplad för f*n!"
tyvärr såg vi inte vem hon var eftersom hon var på andra sidan huset..

ska man inte ens våga gå ut o kissa efter det blivit mörkt på ett område med koppeltvång? :confused:
 
Jag håller verkligen med, är inte hundrädd. Men har en hund som är osäker på andra hundar. Vi kan du slappna av lite mer när hundarna är kopplade. Hundägaren kan ju inte veta om min hund t ex löper eller jag går runt med en falukorv i fickan ;)
Doris gillar verkligen inte när hundar springer fram och då chansar hon på "anfall är bästa försvar" :crazy:

Vi har ett underbart ekipage här i området, hunder är jättesnäll och väldigt lydig. Går nästan jämt fot och dom verkar ha en underbar kontakt. Men matte kopplar sina hund när man möter dom ändå, hunden går fortfarande perfekt fot och verkar inte bry sej. Men både Doris och jag kan andas. ;)
 
jag tycker att det är väldigt nonchalant att ha hunden lös i tättbebyggt område. hundrädda finns överallt och de bör respekteras. att de skulle skrika tycker jag är ett onödigt sort krav, jag hade inte vågat det av rädsla för att hunden då skulle uppmärksamma mig. orkar man inte hålla i kopplet får man väl binda det runt midjan eller nåt :idea:
 
Som hundägare i ett samhälle måste jag säga hm, varför ska bara hundägaren ta hänsyn???

Tycker faktiskt att även de hundrädda kan ta och på trevligt sätt kan framföra sin önskan om att man ska koppla sin hund om denne lider av att jag kastar pinne med vov på ett fält..

Eller så får folket helt enkelt gefan i att korsa fältet när vi leker..
 
Kan bara svara utifrån egen erfarenhet.
Bor i tättbebyggt område och har tre hundar, som alltid är lösa vid promenader.

Möter jag annan hund kallar jag in dem och kopplar. Möter jag en människa som verkar osäker kallar jag in och kopplar. Samma sak om jag blir ombedd att koppla dem när jag går förbi någon så gör jag det.

Blir jag inte ombedd och människan inte verkar bry sig så nöjer jag mig med att ha dem fot vid sidan när jag möter någon.

Anledningen till att de är lösa är att jag är ute på en kisserunda, och två av tre vägrar göra detta när de är kopplade.
De skall få nosa runt och om jag hade haft alla tre i koppel och varit tvungen att stanna varje gång någon ville nosa på en fläck på marken hade jag aldrig kommit någonstanns.

Blir även jag irriterad på folk som har sina hundar lösa utan att ha någon koll på dem, de ger övriga dåligt rykte.
Men köper inte att jag alltid skall ha mina hundar kopplade för att en del är hundrädda.

Tar exemplet med spindeln som någon nämnde ovan: jag har extrem spindelfobi, men för det kan jag inte förbjuda folk att ha de små kräken som husdjur, eller till och med på axeln under en promenad om de skulle vilja det.

Däremot kan jag ju be honom att ha den i koppel när han går förbi mig... :D

/
Susanne
 
Jag tycker det DU skriver låter snurrigare. :crazy:

Jag tycker att Alla hundar ska vara kopplade i tätbebygt område. Är man hundrädd så är man. Jag har aldrig haft mina vovvar lösa i bostadsområde eller inne i stan för att jag vet att visa människor ÄR rädda!
Sen spelar det ingen roll om det är världens snällaste å goaste hund!

Jag skulle inte vilja att någon skulle komma gående med en stor spindel på axeln, jag skulle fly till andra sidan staden. Men får respektera andra människors fobier och rädslor.

Man kan inte ha samma åsiketer om allt !!! jag tycker det låter konstigt att om vi nu säger typ att 1 på 100 är rädda för hundar. Skall vi hund ägare rätta sig efter en på 100 eller skall dennna person söka hjälp för det i stället. Nä jag tycker ni får tänka om ......
 
Nu är det ju lite svårt för de som är såpass rädda att de inte vågar gå förbi hunden alls om den inte har koppel på sig (min sambos syster är LIVRÄDD för hundar, förut gallskrek hon bara om hon såg en hund, men det har blivit bättre) att kunna säga till, eftersom de helt enkelt väljer en helt annan väg. Men den här tråden handlar inte om när du kastar pinne med din hund på ett fält (där det är rätt stor yta att röra sig på) utan i tätbebyggt område. När man går med hunden på trottoaren altså.

Jag har själv hund, men anser att mitt ansvar som hundägare faktiskt innebär att respektera andra i min omgivning. Jag visste faktiskt inte att folk runt mig tycker det är så obehagligt med okopplade hundar men nu när de har berättat det så fick jag mig en tankeställare. Och det ÄR faktiskt inte så svårt att ha koppel på hunden när man går i tätbebyggda områden... Man kanske kan ha hunden kopplad till och från grönområdena helt enkelt?
 
Det är inte bara hundrädda vi ska rätta oss efter. Det finns ofta en kommunalstadga som säger att hundar måste hållas kopplade inom tättbebyggt område.

Jag tycker det är obehagligt att möta lösa hundar om jag inte ser att föraren har stenkoll på hunden. Häromkring finns inga sådana förare, men alla har sina hundar lösa ändå. Alltid lika kul när de kommer framfarande till mina hundar.
 
Vart jag bor nu finns det knappt några hundar alls! De fem som finns utöver mina går alltid kopplade. Utom en som är 100 år och aldrig orkar gå fram till oss.

Bra för den äldre, men dåligt för den yngre som får noll träning. Blir jävligt mycket att ta igen sen :p

Om jag möter folk efter stigar så tar jag alltid ett kliv åt sidan och låter hundarna nosa där på nånting, det är många som tackar mig!

Om min äldre hund står med näsan i en tuva en bit bort så brukar jag inte kalla in henne om det kommer folk.

Däremot så var min f.d. granne hundrädd så jag hade aldrig hundarna lös på väg till porten eller i trappuppgången.
 
Jag, å min sida, tycker det är kanonbra om man slipper framrusande hundar. Då kan jag själv i lugn och ro lära min hund hur andra hundar ska bemötas och hur det ska gå till. Tasse träffade inte på en enda lös, framrusande hund innan han var runt 2,5 år. Då var han vuxen, trygg och lärd att ta det lugnt med andra hundar. Jag tror att han är så behaglig mot andra hundar just därför att han aldrig blev skrämd som liten eller överrumplad av en lös hund.
Därför ser jag det som en onödig risk att stöta på lösa hundar om man inte måste.
 
Inte för att jag heller gillar framrusande hundar, det har ju knäckt min äldre hund. Men det är ju bra att se andra hundar så att man kan träna iaf...
 
Den här frågan har varit uppe många gånger.

Och jag tycker att man som hundägare bör tänka på sina medmänniskor. Vet folk som blir stela som pinnar när de ser en hund som även är kopplad. Själv har jag min kopplad när jag är i tätbebyggt område. Ute i naturen är hon lös men kopplas direkt om vi möter någon!
 
Fast jag tycker då att det är ju inte bara för de hundrädda man har hunden kopplad,det ärju också för hundens skull.Det ÄR ett ögonblicks verk som hunden sticker på om den vill,och de kan springa långt på en väldigt kort tid.Har ju en stallkamrat som förlorade sin hund alldeles nyligen.. :cry: :cry: :cry:
Och han drog ungefär 2 km ifrån henne och ut över en väg..
 
Jag håller med dom som anser att hänsyn och krav skall riktas åt båda parter i det här fallet.
Så här skrev jag i en hästtråd, och det går att använda här också: "Vad är det för värde i att ha skräck för någonting? Skräck för något GÅR att bota, om man vill!"

Det är min skyldighet som hundförare att se till, att hunden inte besvärar andra människor eller intresserar sig för deras ägodelar. Däremot ser jag ingen skyldighet att överbeskydda alla människor, oabsett dom gillar min hund eller ej. Kommer en synligt hundrädd i närheten, kallar jag in hunden (även om människan inget sagt) och säger: "varsågod att passera". Koppel använder vi bara i stökiga miljöer.

När det här kommer upp, verkar det som om var och varannan människa skulle ha hundfobi. Sanningen är nog snarare den, att de allra flesta är glada i hundar och den riktigt hundrädda delen mycket liten. Åtminstone min uppfattning.

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 754
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 335
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 198
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 937
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp