En liten historisk tillbakablick

landsbygdsbo

Trådstartare
”Låt oss slå fast en sak.Vi behöver invandring!På grund av den kompetens den medförPå grund av den arbetskraft den medför På grund av det på sikt utvecklar landet, bara öppna en historiebok så har man svaret.

Men vi behöver ingen okontrollerad invandringoch vi behöver ekonomiska ramar för vad den humanistiska delen dvs den kostsamma delen får kosta.
” Landsbygdsbo 18 Dec 2014#126

”Jag skrev att Argumentlådan är full av argument för en betydande immigration och en generös asylmottagnimg. Det har inget med BS, BS, eller SD att göra. ” 18 Dec 2014#119 Sjöberga

Och var står vi idag?

Vi har gått från Europas generösaste asylpolitik till att gå ner till minimal EU nivå.

Gränskontroller samt förslag om att dra in bidrag till boende o mat för dem som fått avslag på sin ansökan.



Är det så att Sveriges politiker börjar vakna nu?
 
Jag undrar mest om någon -NÅGON! - (förutom de som alltid målar fan på väggen, oavsett) hade kunnat ana vilka otroliga mängder människor det skulle komma att handla om. Hade Europa haft facit i hand är jag övertygad om att det hela hade gått annorlunda till. Inte så att flyktingströmmarna stoppats men att det borde organiserats bättre och styrts upp på ett annorlunda sätt. Som det gått till hittills fungerar det ju inte för någon - varesej de människor som flyr för att få ett drägligt liv, eller de länder som ska ta emot dem.
 
”Låt oss slå fast en sak.Vi behöver invandring!På grund av den kompetens den medförPå grund av den arbetskraft den medför På grund av det på sikt utvecklar landet, bara öppna en historiebok så har man svaret.

Men vi behöver ingen okontrollerad invandringoch vi behöver ekonomiska ramar för vad den humanistiska delen dvs den kostsamma delen får kosta.
” Landsbygdsbo 18 Dec 2014#126

”Jag skrev att Argumentlådan är full av argument för en betydande immigration och en generös asylmottagnimg. Det har inget med BS, BS, eller SD att göra. ” 18 Dec 2014#119 Sjöberga

Och var står vi idag?

Vi har gått från Europas generösaste asylpolitik till att gå ner till minimal EU nivå.

Gränskontroller samt förslag om att dra in bidrag till boende o mat för dem som fått avslag på sin ansökan.



Är det så att Sveriges politiker börjar vakna nu?
Vi behöver ingen invandring eftersom vi har arbetslöshet i landet. Jag anser att gränsen ska stängas
 
Jag undrar mest om någon -NÅGON! - (förutom de som alltid målar fan på väggen, oavsett) hade kunnat ana vilka otroliga mängder människor det skulle komma att handla om. Hade Europa haft facit i hand är jag övertygad om att det hela hade gått annorlunda till. Inte så att flyktingströmmarna stoppats men att det borde organiserats bättre och styrts upp på ett annorlunda sätt. Som det gått till hittills fungerar det ju inte för någon - varesej de människor som flyr för att få ett drägligt liv, eller de länder som ska ta emot dem.
De flesta som var medvetna om hur många som flytt till Turkiet, Libanon och Egypten insåg nog att det förelåg ett latent hot om att flyktingvågen skulle skvimpa över till EU. Problemen i den Spanska enklaven visade ju desperationen och villigheten att ta risker för att komma till EU.
Jag, personligen målade inte F**n på väggen, påpekade bara gång på gång vad som höll på att hända.
Blev beskylld för att ha bruna värderingar och att vara fascist. Märkbart tyst idag. Är det för att mina åsikter idag delas av en överväldigande majoritet i riksdagen, Att enligt samma anklagelser numera S, M, L har dessa sk. bruna värderingarna?
 
Vi behöver ingen invandring eftersom vi har arbetslöshet i landet. Jag anser att gränsen ska stängas
Du måste skilja på den behovsinvandring vi måste ha. Och asylmigrationen.
Vi behöver behovsinvandringen för utbyte mellan industrier, För att pressa priser i "heta sektorer"
Men tittar man på exempelvis de Syrianer som kommer i arbetsför ålder så har de i genomsnitt 7 års skola i bagaget. Ingen får idag jobb utan att ha minst 9 + 3 år i Sverige.....
 
Medelåldern i Sverige behöver sjunka för att samhället ska fungera i framtiden. Alltså behöver vi att det kommer yngre människor. Eftersom vi inte ynglar av oss själva tillräckligt så är invandring ett sätt. Har människorna som kommer inte utbildning nog får vi utbilda dem. Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag som något parti (V?) har, om att informera om bristyrken i ett tidigt skede i asylprocessen. De flesta som kommer hit vill faktiskt jobba och göra rätt för sig.
 
De flesta som kommer hit vill faktiskt jobba och göra rätt för sig.
Det vill de flesta svenska medborgare som är arbetslösa också göra.......
Jag är dessutom skeptisk till teorier som säger att för att klara vår välfärd måste vi ha fler invånare. Det enda som sker är att företagen kan använda människor som slit och släng varor....det ser vi förresten redan idag.
gulan
 
Det vill de flesta svenska medborgare som är arbetslösa också göra.......
Jag är dessutom skeptisk till teorier som säger att för att klara vår välfärd måste vi ha fler invånare. Det enda som sker är att företagen kan använda människor som slit och släng varor....det ser vi förresten redan idag.
gulan

Jag har aldrig skrivit att arbetslösa med svenskt medborgarskap inte vill jobba? :confused:

Forskningen är ju rätt tydlig på det området. Grejen är inte att vi behöver bli fler, utan att indelningen av medborgarnas ålder måste vara på ett visst sätt för att välfärden ska fungera. Nu är det ju inte så att vi tar livet av våra äldre, utan vi måste bli fler i åldersgruppen som ska hålla välfärden levande. Sen får man tro vad man vill, men jag tror på forskningens resultat.
 
Jag undrar mest om någon -NÅGON! - (förutom de som alltid målar fan på väggen, oavsett) hade kunnat ana vilka otroliga mängder människor det skulle komma att handla om. Hade Europa haft facit i hand är jag övertygad om att det hela hade gått annorlunda till. Inte så att flyktingströmmarna stoppats men att det borde organiserats bättre och styrts upp på ett annorlunda sätt. Som det gått till hittills fungerar det ju inte för någon - varesej de människor som flyr för att få ett drägligt liv, eller de länder som ska ta emot dem.
Men hur kan någon missa den lilla "detaljen" hur många människor det rör sig om som är på flykt?? Det säger väl sig själv med lite matematik.

År 2050 räknar en del med att det är 1 MILJARD klimatflyktingar.

Ska alla bli tagna på sängen då med??? Det är liksom bara att börja ställa om samhället redan idag om vi ska klara det med bibehållen standard.
 
Det vill de flesta svenska medborgare som är arbetslösa också göra.......
Jag är dessutom skeptisk till teorier som säger att för att klara vår välfärd måste vi ha fler invånare. Det enda som sker är att företagen kan använda människor som slit och släng varor....det ser vi förresten redan idag.
gulan
På sätt och vis. Men var det vi som flydde hade vi varit väldigt tacksamma om det fanns länder som tog emot oss. Någonstans måste vi kanske tänka att alla ska få plats.
 
Jag har aldrig skrivit att arbetslösa med svenskt medborgarskap inte vill jobba? :confused:
Och ingen har skrivit att flyktingar inte vill jobba. Problemet är ju om medborgare har svårigheter att få arbeta så mycket som de vill, hur går ekvationen ihop att 100 000 till ska kunna få göra det?
Någonstans måste vi kanske tänka att alla ska få plats.
Absolut!! Men precis som du själv skrev i inlägg 19 så kan det inte ha undgått (svenska) eu politier hur tongångarna lät från EU-medlemsländerna när det gäller solidaritet och hjälpa till i nöd. Nej de tar tacksamt emot sina höga löner och sitter i möten, sen när belastningen från ett land börjar bli för hög då först kommer det ut till folket vilka länder som tycker det här med flyktinghjälp är viktigt. Allt funkar i fred, alla är hej och du med varann, så kommer det in grus i maskineriet och helt plötsligt blir man påmind om att vi är absolut inte ett enat EU.
Avtal och förordningar som dikteras.....det låter fint och för stunden ( och när havet ligger lugnt) då känns det tryggt och bra. Men nu har vi ju förstått att när havet börjar storma då är det inte mycket värt. DET skrämmer...
gulan
 
Medelåldern i Sverige behöver sjunka för att samhället ska fungera i framtiden. Alltså behöver vi att det kommer yngre människor. Eftersom vi inte ynglar av oss själva tillräckligt så är invandring ett sätt. Har människorna som kommer inte utbildning nog får vi utbilda dem. Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag som något parti (V?) har, om att informera om bristyrken i ett tidigt skede i asylprocessen. De flesta som kommer hit vill faktiskt jobba och göra rätt för sig.
Med det pensionssystem vi har idag behöver vi antingen göra om det eller fylla på med fler betalande. Det senare alternativet är likvärdigt med att pinka i sängen, blir varmt och gott...för en stund. Eftersom detta nya inflöda av folk till slut kräver sin pension, och vilka nya ska betala det?
 
Forskningen är ju rätt tydlig på det området. Grejen är inte att vi behöver bli fler, utan att indelningen av medborgarnas ålder måste vara på ett visst sätt för att välfärden ska fungera. Nu är det ju inte så att vi tar livet av våra äldre, utan vi måste bli fler i åldersgruppen som ska hålla välfärden levande. Sen får man tro vad man vill, men jag tror på forskningens resultat.

Vad forskningen visar är att Sverige är det land i Västeuropa som är minst påverkade av den förändrade åldersstrukturen och att invandring kommer inte göra det lättare att upprätthålla välfärden, utan tvärtom.

Jan Ekberg (2011), "Will future immigration to Sweden make it easier to finance the welfare system?"
”Migration, en åldrande befolkning och offentliga finanser” (SOU 2015:95)
 
”Låt oss slå fast en sak.Vi behöver invandring!På grund av den kompetens den medförPå grund av den arbetskraft den medför På grund av det på sikt utvecklar landet, bara öppna en historiebok så har man svaret.

Men vi behöver ingen okontrollerad invandringoch vi behöver ekonomiska ramar för vad den humanistiska delen dvs den kostsamma delen får kosta.
” Landsbygdsbo 18 Dec 2014#126

”Jag skrev att Argumentlådan är full av argument för en betydande immigration och en generös asylmottagnimg. Det har inget med BS, BS, eller SD att göra. ” 18 Dec 2014#119 Sjöberga

Och var står vi idag?

Vi har gått från Europas generösaste asylpolitik till att gå ner till minimal EU nivå.

Gränskontroller samt förslag om att dra in bidrag till boende o mat för dem som fått avslag på sin ansökan.



Är det så att Sveriges politiker börjar vakna nu?

Låt oss slå fast att mottagande av krigsflyktingar har exakt noll och intet att göra med att tillgodose behov i mottagarlandet.

Arbetskraftsinvandring är en helt annan diskussion.
 
Det är också ganska intressant att det finns så många okunniga människor som tror att mer protektionism är svaret på de globala utmaningar vi står inför. Tyvärr heller inte bara ett svenskt fenomen.
 
Norges UD skrev i förra veckan i ett PM att de tänker tillämpa force majeure och stänga gränsen mot Sverige när vi gått in i väggen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/her-er-det-hemmelige-ud-notatet/a/23628606/
Vi kanske inte ska tro att det handlar om Norden och att vi ska kunna behålla vårt samhälle och vår standard. Vi måste inse att den tiden är förbi om temperaturen fortsätter att stiga. Norge kan knappast hålla en stängd gräns mot Sverige om miljoner människor pressar på. 1 miljard människor är jättemånga. Dock vet jag inte hur många av dem som kommer till Europa. Men förmodligen rätt många av dem.
 
Det är också ganska intressant att det finns så många okunniga människor som tror att mer protektionism är svaret på de globala utmaningar vi står inför. Tyvärr heller inte bara ett svenskt fenomen.

Protektionism är ju i regel svar på nationella snarare än globala utmaningar. Nationalstater måste säkra tillgången på mat även under krig och subventionerar därför ofta sitt eget jordbruk t.ex.
 
Det är också ganska intressant att det finns så många okunniga människor som tror att mer protektionism är svaret på de globala utmaningar vi står inför. Tyvärr heller inte bara ett svenskt fenomen.
Problemet i det här fallet är väl knappast protektionism, ty vi skyddade väl knappast svenska intressen genom att överexploatera den svenska välfärden?

Protektionism är väl att skydda den egna marknaden för bättre och eller billigare varor o tjänster, knappast att skydda den egna marknaden från ett överutnyttjande av välfärd?

Vi har en pensionsskuld som vi inte ens börjat att betala av på, vi har den värsta bostadsbristen på över en generation, ska vi då aningslöst bara se på eller ska vi agera förnuftigt?
 
Protektionism är ju i regel svar på nationella snarare än globala utmaningar. Nationalstater måste säkra tillgången på mat även under krig och subventionerar därför ofta sitt eget jordbruk t.ex.
Se på den skatt vi betalar in som en avgift. Stat o samhälle är då, enligt mig skyldiga att agera så att man klarar av de åtagande som skatteuttaget förpliktigar, inte gödsla bort till ingen nytta....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp