Bukefalos 28 år!

En liten intim fråga...

20032003

Trådstartare
...som jag nästan inte vill ställa. Kanske ska börja med att säga att jag ringt vc i morse, men fick ingen tid förrän nästa tisdag (ej akut).
Min fråga då. Kan man få torra slemhinnor i ändtarmen (precis som man kan få i slidan)? Det känns svullet, stundtals svider, stundtals kliar i min rumpa... :( Tanten på VC föreslog hemorrojder (stavning?). Ja, kanske, men jag får själv ofta känslan av just torrhet. Könssjukdom är uteslutet, kanske jag ska säga.
Finns det något man kan smörja med? Jag har använt xyloproct i ca en vecka, och det hjälper ju för stunden i alla fall. AC3 Comfort testade jag, men det bara sved...
Någon som känner igen sig i problemet? Kan det vara svamp? Symtomen började under mens, om det har någon betydelse.
 
Man kan få sprickor, som jag tror är relaterat till just hemorrojder. Låter precis som problem jag har haft med inre hemorrojder. Inte kul men det hjälper om du sköter magen och behandlar med Xyloproct suppar. Kombinera med xyloproctsalva. Bra om du även får det undersökt.

Krya på dig!
 
Spricka (analfissur) tror jag inte det är, det gör något alldeles fruktansvärt ont!

Jag tycker det låter mycket som hemorrojder, men det kan absolut även vara svamp som du är inne på. Jättebra om du får det tittat på, xyloproct är väl sannolikt en dålig behandling om det är just svamp du har? Är det hemorrojder kan du få behandling om de bedömer att det behövs, och är det svamp så får du ju medicin mot det. Hur funkar din mage? Med hemorrojder kan det vara en god idé att se till att du bajsar regelbundet och med "lagom konsistens". Kan nog vara en god idé vad du än har förresten, så störs området så lite och sällan som möjligt. ;)
 
@Stinaelin Hur länge tog det innan dina hemorrojder var helt läkta? Jag har ju använt xyloproct nu i ca 2 veckor. I början körde jag med 3 om dagen (morgon, mitt på dagen, och kväll) för att stå ut. Men nu de senaste dagarna har jag trappat ner till i princip endast 1, och ev. lite stöttning av salva. Var på läkarbesöket igår, som jag tycker jag - ingenting. En läkare som närmast verkade tycka att det var pinsamt, och ett supersnabbt besök. Hon undersökte mig genom att känna och menade att hon inte kände något konstigt alls, och det var ju i och för sig skönt att höra. Hon föreslog rektoskopi (tid är bokad), för att se om det finns små hemorrojder och/eller sprickor (hon sa att det var det troligaste).

Men hon sa något som jag tyckte var konstigt? Jag talade om att jag tyckte att jag kände mig mycket bättre nu de senaste dagarna, och då svarade läkaren: "Det är nog bara xyloprocten". Jo, men är det inte så att xyloproct BÅDE lindrar symtom (genom att bedöva) och behandlar problemet? Det trodde jag? Jag har ju till och med kunnat trappa ner.

Just nu känns det som om problemet i princip BARA sitter precis innanför öppningen. Det svider och skaver lite där fortfarande, och är från och till lite svullet (men inte alls så mycket som i början, tycker jag). Idag provade jag lite AC3 comfort igen, för jag vill gärna hitta något som "smörjer lite" emellan varven. Den salvan sved ju som eld sist, men nu kändes det mest bra. Så någon skillnad - till det bättre - måste det väl ändå vara? Det kan väl ändå inte bara vara för att jag tar xyloproct? För övrigt var det ett helt dygn sedan som jag tog den senaste dosen...
 
När det var som värst höll det i i ca 3 veckor, men annars 5-7 dagar i stöten. Klart xyloprocten hjälper, varför skulle den inte göra det? Menade läkaren att du inte SKULLE bli bättre eller vadå?

Bra att kolla upp med rektoskopi, är det med samma läkare?

AC3 comfort har jag aldrig använt, jag kör xyloproct salva OCH suppar.
 
@Stinaelin Det lät som om läkaren menade att det bara behandlade symtomen, men att problemet fortfarande var kvar. Så har jag annars inte förstått det. Jag har fått för mig att det hjälper till att läka? Men samtidigt som det lindrar känns det på något vis ändå lite retande - om du förstår vad jag menar. Antar att det drar ihop och torkar ut? Därför försöker jag också hitta något annat som smörjer/fuktar lite. AC3 verkar göra det nu faktiskt. Jag har fortfarande inte tagit xyloproct sedan igår morse.
 
Hur funkar din mage? Med hemorrojder kan det vara en god idé att se till att du bajsar regelbundet och med "lagom konsistens". Kan nog vara en god idé vad du än har förresten, så störs området så lite och sällan som möjligt. ;)
@Stinaelin

Har faktiskt kommit på att min mage nog inte är sitt gamla vanliga "glada" jag. Brukar bajsa med bra konsistens på morgonen, men på sistone har det kanske inte varit riktigt så.... :( Min mage har varit ovanligt "tyst". Brukar annars vara rätt pruttig :o, men väldigt lite av den varan också. Nu kommer det mindre mängd bajs, oftare. Hade ett par dagar med diarré nu precis, men det får ju alla ibland, annars har det inte varit någon speciellt konstig konsistens. Förutom då mindre mängd, mindre bitar. Jag har faktiskt funderat en del på om jag inte omedvetet kanske håller igen + spänner ändtarmsmusklerna när jag ska bajsa. För jag tänker ju rätt mycket på vad som kan vara fel.

För övrigt är ändtarmsbesvären mycket, mycket bättre. Tar ingen xyloproct eller något annat längre. Det som är kvar är lite av en känsla av svullnad och ibland, på ett speciellt ställe, svider det. Funderar på om jag kan ha en spricka just där. Innan gjorde det ju ont överallt - på båda sidor - så då kunde jag ju inte känna något speciellt.

Jag testade psylliumfrön i ett par dagar. Visserligen fick jag mer och större avföring, men jag tror inte att min mage gillade det :(. Kan vara det som satte igång diarrén faktiskt. Finns det något annat bra skonsamt mjukgörande man kan äta?

Någon som vet om citrusfrukter kan reta magen? Jag har ätit MÅNGA clementiner de senaste veckorna, och brukar tåla det bra, men det kanske inte alltid är så skonsamt för magen?
 
Kan det vara vits att utesluta laktos? Kanske testa Pro-Viva eller liknande?

Vad gör ni andra när era magar inte funkar som de ska?
 
@Stinaelin

Har faktiskt kommit på att min mage nog inte är sitt gamla vanliga "glada" jag. Brukar bajsa med bra konsistens på morgonen, men på sistone har det kanske inte varit riktigt så.... :( Min mage har varit ovanligt "tyst". Brukar annars vara rätt pruttig :o, men väldigt lite av den varan också. Nu kommer det mindre mängd bajs, oftare. Hade ett par dagar med diarré nu precis, men det får ju alla ibland, annars har det inte varit någon speciellt konstig konsistens. Förutom då mindre mängd, mindre bitar. Jag har faktiskt funderat en del på om jag inte omedvetet kanske håller igen + spänner ändtarmsmusklerna när jag ska bajsa. För jag tänker ju rätt mycket på vad som kan vara fel.

För övrigt är ändtarmsbesvären mycket, mycket bättre. Tar ingen xyloproct eller något annat längre. Det som är kvar är lite av en känsla av svullnad och ibland, på ett speciellt ställe, svider det. Funderar på om jag kan ha en spricka just där. Innan gjorde det ju ont överallt - på båda sidor - så då kunde jag ju inte känna något speciellt.

Jag testade psylliumfrön i ett par dagar. Visserligen fick jag mer och större avföring, men jag tror inte att min mage gillade det :(. Kan vara det som satte igång diarrén faktiskt. Finns det något annat bra skonsamt mjukgörande man kan äta?

Någon som vet om citrusfrukter kan reta magen? Jag har ätit MÅNGA clementiner de senaste veckorna, och brukar tåla det bra, men det kanske inte alltid är så skonsamt för magen?
Testa bulkmedel på Apoteket; visibilitet, lunelax, inolaxol mm. Jag äter lunelax 2ggr om dan och har gjort det de senaste 10 åren. Stabiliserar både lös och hård mage. Rekommenderas varmt. Har börjat köra in min 12-åring på det också, han har besvärlig mage han med tyvärr. Tänk på att dricka mycket vatten också.

Diarré kan vara tecken på förstoppning, det kan vara bra att tänka på.
 
Testa bulkmedel på Apoteket; visibilitet, lunelax, inolaxol mm. Jag äter lunelax 2ggr om dan och har gjort det de senaste 10 åren. Stabiliserar både lös och hård mage. Rekommenderas varmt. Har börjat köra in min 12-åring på det också, han har besvärlig mage han med tyvärr. Tänk på att dricka mycket vatten också.

Diarré kan vara tecken på förstoppning, det kan vara bra att tänka på.

Tack så jättemycket för ditt svar. Det ska jag skaffa redan idag :)!

Antar att stress kan vara förödande för magar också? Jag har haft ett riktigt märkligt (och väldigt stressigt) år... :( Bland annat två hundar som fått avlivas (den ena så sent som i november). Nära anhörig gick igenom en operation i början av december. Planerat, men självklart ändå lite nervöst. Jag har läst två olika kurser under hösten, den ena på universitetsnivå. Jätteroligt, men det kräver ju TID. Samtidigt jobbar jag 100%.... Som kronan på verket fick jag då dessa hälsoproblem - kanske av stressen - men som stressar mig ÄNNU mer!
 
Stress påverkar ansolut magen som du beskriver. Bästa kuren är givetvis att sluta stressa ;) men innan man lyckats med det så får man vara snäll med magen, äta på regelbundna tider och se vad den tycker om. Ibland funkar fibrer, ibland ör det rena döden. Googla lit på ibs stressmage och colon irritable så kan du hitta tips.
 
Jag har faktiskt använt bepanthen, en salva för små barn. Tycker att den är bättre än Ac3 och räcker mycket längre med.

Den svider inget och jag upplever det som att den både lindrar och påskyndar läkningen.

Den finns på apoteket i hyllan för bebisar.
 
Testa bulkmedel på Apoteket; visibilitet, lunelax, inolaxol mm. Jag äter lunelax 2ggr om dan och har gjort det de senaste 10 åren. Stabiliserar både lös och hård mage. Rekommenderas varmt. Har börjat köra in min 12-åring på det också, han har besvärlig mage han med tyvärr. Tänk på att dricka mycket vatten också.

Diarré kan vara tecken på förstoppning, det kan vara bra att tänka på.

Köpte lunelax idag och har testat en första dos... Får väl se hur det går. Det var ju marginellt godare än att dricka psylliumfrön i alla fall... ;)
 
Jag har faktiskt använt bepanthen, en salva för små barn. Tycker att den är bättre än Ac3 och räcker mycket längre med.

Den svider inget och jag upplever det som att den både lindrar och påskyndar läkningen.

Den finns på apoteket i hyllan för bebisar.

Men kan man använda den "på insidan" också? Mina problem sitter ju innanför öppningen.
 
Stress påverkar ansolut magen som du beskriver. Bästa kuren är givetvis att sluta stressa ;) men innan man lyckats med det så får man vara snäll med magen, äta på regelbundna tider och se vad den tycker om. Ibland funkar fibrer, ibland ör det rena döden. Googla lit på ibs stressmage och colon irritable så kan du hitta tips.

Jo... Jag har inte ens tänkt på hur mycket stress/oro/sorg jag gått igenom detta året...förrän idag... :(

Har varit lite illamående i några dagar, och försökte köpa "snälla" saker att äta idag. Yoghurt, pro-viva, havremjölk...
 
Jo... Jag har inte ens tänkt på hur mycket stress/oro/sorg jag gått igenom detta året...förrän idag... :(

Har varit lite illamående i några dagar, och försökte köpa "snälla" saker att äta idag. Yoghurt, pro-viva, havremjölk...
Ja, man märker oftast först i efterhand hur mycket det varit i såna perioder. Något som hjälper min mage när jag mår illa är ett glas kallt vatten med en tsk potatismjöl utrört i. Smakar inte så mycket, aningen bismak av kartong kanske :) men lugnar min mage bra. Det är dessutom resistent stärkelse i så det ger de bra magbakterierna bra mat.
 
Något som hjälper min mage när jag mår illa är ett glas kallt vatten med en tsk potatismjöl utrört i. Smakar inte så mycket, aningen bismak av kartong kanske :) men lugnar min mage bra. Det är dessutom resistent stärkelse i så det ger de bra magbakterierna bra mat.
Det där var ny info. Tack!

Bra att veta för en familj som har lite ont om bakterier...
 
Men kan man använda den "på insidan" också? Mina problem sitter ju innanför öppningen.

Det beror kanske på hur långt in du har problem. Eftersom det är en vanlig salva så är det kanske svårt att få in den (det följer inte med något verktyg för det) , men jag brukar smörja en bit in så gott det går. Men jag har inte så jätte stora problem heller.
 
Jag fick sådan fruktansvärd ångest över mina problem i måndags att jag ringde en annan VC och fick en tid med en gång. Fick en helt underbar läkare som lyssnade på mig. Jag är jätteorolig över att jag har så dålig matlust :( ! Men efter att ha pratat med läkaren, som menade att vid mina ålder (45) är det trots allt ovanligt att man har något allvarligt fel, så gick jag hem och blev sugen på pizza och allt möjligt. Jag åt hela eftermiddagen och kvällen och kände mig riktigt glad och "normal". Men igår vad det samma sak igen... Jag är GLAD att jag börjar jobba idag igen, för att gå hemma och grubbla är hemskt. Jag ska lämna blod imorgon och även lämna avföringsprov för att kolla upp allt. Rektoskopi om ett par veckor (jobbigt att behöva vänta så länge :( !). Hur lugnar jag ner mig och hur drar jag ner på ångesten tills dess?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp