en liten liten, ganska obetydlig fråga...

I

iina

"Innan man börjar piaffen är det bra att lära hästen lyfta sina bakben på kommando och sätta dem under sin egen tyngdpunkt. Detta gör man lättast ifrån marken. Knacka med spöt på nedra delen av hästens bakben. När hästen lyfter det och sätter ned det längre fram (dvs länre in under tyngdpunkten) belönar man den . Går hästen fram gör man en förhållning, prövar igen, lyfter inte hästen benen, eller för dem bakåt prövar man igen..."

Jag tänkte testa detta på mina små hästar... inte för att vi är framme vid piaff än men... båda trampade över med bakbenen, som i en framdelsvändning, de har ju öärt sig att gå undan dör tryck. Så som jag förstod det på beskrivningen ovan så bara sätter hästen fram benet längre in under sig, men står forftarande kvar rakt. eller? hur gör man isåfall med en häst som ju fakriskt lyfter, men snett...
 
Jag lärde min häst att bara lyfta ett bakben i taget, bara rakt upp, utan att bry mig om var han satte ned det sedan. Ofta sätter hästen ned det längre fram automatiskt. Det underlättade samlingen i traven för mig. Jag tror att knepet är att börja med att få hästen att förstå att han ska lyfta överhuvudtaget. När den förstår det kan man visa var man vill att hoven ska placeras efter lyftet.

Jag började från marken, jag fick vara ganska tuff med spöt på min pålle, han blev mest irriterad på mig och det såg ut som att han gärna ville kicka till mig emellanåt. :o Han gjorde verkligen allt han kunde för att slippa lyfta benet rakt upp. Han backad och gick åt sidan i säkert 1 timme. Dagen efter när jag skulle testa så lyfte han på första försöket. Han behövde smälta intrycken, tror jag.

Nu kan jag be min häst om att stå på tre ben när jag vill. :p Det krävs lite övertalning och skänkeln måste ligga långt bak annars tror han att han ska flytta för skänkeln.

Och lägger jag bak skänkeln litegrann i traven så känner jag att han lyfter lite extra.

mvh Jessica
 
Vissa hästar blir det fel väg att gå med. Just att lära in trampet mekaniskt gör oftast med onytta än nytta.

De piaffer man ser på tv under tävlingar är oftast inlärda så att de har petat på bakbenen och på så sätt lärt in det och på de flesta man ser så står de ju och vikar från sida till sida och kan också breda. Med andra ord är det lätt att det blir fel när man väljer den vägen-

Själv har jag valt den vägen bara för att jag varit så illa tvungen, men jag tänker bara gå den halvvägs; jag lär in att spö/smackning/skänkel betyder: ta ditt bakben och sätt det längre in under dig, men där räcker det också. Jag tränar det stilla stående, i skritt och trav samt i skolorna, men sen när det kommer till tramp så kommer jag att ta det ur traven och inte från stillastående. För det första är det lättare att göra rätt och för det andra är det tyngre för hästen, vilket ju kan var en nackdel, men om man får till det rätt ser jag det som en fördel för det betyder att den gör det på rätt sätt.

Om din häst sätter benet snett inåt eller utåt när du gör det; fortsätt peta och peta och peta och beröm INTE. Vänta tills den där gången då hästen sätter benet rakt fram mot tyngdpunkten, men då ska det också vara (godis och) beröm och mycket av det.

Hästar tröttnar ju fort så de säker läget där de får beröm och får vara ifred.

Men som sagt att lära in trampet stillastående leder ofta till många falldörrar, men att lära dem att spö/smack/skänkel betyder att man ska sätta benet in under sig tycker jag är en fördel på hästar som inte förstår det annars.
 
jag har faktiskt nyligen lärt min hingst piaff i boxen!jag började med att ha honom uppbunden som vanligt och petade lite i karlederna med ett långt dressyrspö. höll samtidigt handen på korset för att det skulle underlätta för honom att sätta benen under sig. jag provade först att bara killa på benet men det funkade inte alls, så nu killar jag i karleden. nu vet han att trampa betyder trampa :smirk:
 
Akta bara så att du inte förlorar allt vad framåt heter. En bra regel är en hov framåt (minst) i varje steg/lyft.

Står hästen på stället blir det lätt att den tänker bakåt och man tappar nedåt-framåt tänkandet.
 
När jag höll på med "vanlig ridning" tömkörde jag min shettis i passage ofta med hjälp av högt utbildad tränare, men allt var spänt & stelt.
Nu blev jag så sugen på att se vad han gjorde om jag bara ökade pressen lite på det inre bakbenet i en travöppna. & självklart sänkte han korset & trampade superfint! :D Mycket bättre än när han var inspänd & grejjad. (Vi har hållit på med AR i två år med avbrott då & då, men senaste tre månaderna regelbundet.) MEN! Han var inte avslappnad! Så jag slutade direkt när jag insåg att han förlorade avslappningen.

Min tanke blir att lära in hästen det stilla stående gör piaffen mer till ett trick än till en rörelse som ska skola hästen. Se till att du har avslappningen & be bara om att hästen sätter bakbenet lite längre under sig i skrittöppna & i travöppna. Be den att trampa genom att tänka uppåt frammåt när du går från skrittöppnan till travöppnan. Vid övergången blir det lättare att få till några steg. Nöj dig med bara ett två steg eller bara att hästen förstår tanken & sätter in bakbenet lite lite längre in under sig. Men glöm inte avslappningen!

Men jag har aldrig själv ridit varken piaff eller passage eller halva steg. Vi började lite med halva steg på min andra ponny & fick till några få. Kändes underbart! :bump:

Hm.. Jaja lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 547
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 974
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp