Bukefalos 28 år!

en liten musjagares presentation...

_Skifting_

Trådstartare
Tycker det nu är dax att presentera en av våra nya familjemedlemmar..
Eller ny och ny, hon har nu bott här i 8veckor.

Tuss, som hon kallas i brist på ett bättre namn flyttade hit som 2veckors bebis tillsammans med sin mamma Canell och sin bror Gucci.

Tuss som detta handlar om är något av den trevligaste och mysigaste katt jag någonsit träffat.
Var inte alls lika tuff och frammåt som sin bror och utvecklades något långsammare. Hon älskar att ligga i famnen och sova, ska klappas och kelas med.. Visst, hon har sina busryck som vilken annan kise-bebis har, men är såååå mycket lugnare än vanligt.
Helt rumsren och följer en som ett plåster.
Flyttade ut alla kisarna dagtid i stallet sen ca 2veckor tillbaka, och det funkar kanon!!
Mamma-katt lär dom hoppa efter möss, smyga på fåglar och allt annat som en katt ska kunna... :rofl:

här har ni en underbar bild på undervärket:
28344791.jpg


Ignorera hennes bror bredvid, hans liv tar tyvärr slut i förtid, då vi hade bestämt att bara ha två katter, och de som vi fick mamma-katt av ville ha den gule (som dom då trodde var en hona), men ångrade sig för ett tag sedan då det framkom att det var en hane.. Tyvärr har ingen nappat på en liten gul/cream-färgad pojke... :cry:
28344790.jpg


nåå.. vad tycker ni om lillan?? :love:

ps. Notera de klarblå ögonen, helt fantastiskt... Speciellt blå är de på Gucci... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: en liten musjagares presentation...

Ignorera hennes bror bredvid, hans liv tar tyvärr slut i förtid, då vi hade bestämt att bara ha två katter, och de som vi fick mamma-katt av ville ha den gule (som dom då trodde var en hona), men ångrade sig för ett tag sedan då det framkom att det var en hane.. Tyvärr har ingen nappat på en liten gul/cream-färgad pojke... :cry:


:eek::eek::eek: Jag är så förbannad och jag kommer kanske ångra att jag ens skickade posten när jag väl lugnat ner mig. Eller kanske inte...

Hur i helvete resonerar ni? Ni tog emot en grupp om tre katter men ville bara ha två. "Köparna" till den andra ungen ångrade sig och nu tänker ni slippa undan ert ansvar genom att avliva honom? Han är ju bara 10 veckor?! Hur kan man vara så kall? Ta ert ansvar för fan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: en liten musjagares presentation...

:eek::eek::eek: Jag är så förbannad och jag kommer kanske ångra att jag ens skickade posten när jag väl lugnat ner mig. Eller kanske inte...

Hur i helvete resonerar ni? Ni tog emot en grupp om tre katter men ville bara ha två. "Köparna" till den andra ungen ångrade sig och nu tänker ni slippa undan ert ansvar genom att avliva honom? Han är ju bara 10 veckor?! Hur kan man vara så kall? Ta ert ansvar för fan.

Jag vet att detta låter tufft, men tyvärr kan vi bara ha två katter, och det var det vi bestämde oss för från början.
Vi har försökt och försökt att hitta ett nytt hem till honom, men ingen nappar... :cry:
Vi gör så gott vi kan, och jag tycker att vi tar vårat ansvar jämtemot att slippa alla halvvilda katter som springer runt vart och varannat hem i brist på sin egen matte. Det var inte köpare, utan de som fött upp mamman och dessa ungar.. Vi tog dessa katter ENBART för honornas skull och vi försöker så gott vi kan med att lösa detta för Gucci, men tyvärr finns det ett överflöd av dessa bonnkatter..
Tror du inte katten mår bättre av att somna in än att ränna runt vind för våg?? DET tycker faktiskt jag är att ta ansvar, till skillnad mot dessa så kallade "djurvänner" som tar hand om en stackars kattunge under sommarhalvåret, och sen skiter i den under vintern... Eller??
 
Senast ändrad:
Sv: en liten musjagares presentation...

Vad har detta med sommarkatter att göra? Nej, de människor som gör så är inte djurvänner i mina ögon. Det är inte ni heller. Gav ni er verkligen fan på att hitta ett hem så skulle det gå. "Orkar" ni inte så ta i alla fall katten till ett djurhem/kontakta en omplaceringsorganisation och låt dom sköta hans omplacering. Det är för tidigt att ge upp om honom när han är så ung!
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Kattungar har alltid blå ögon, det är inget ovanligt.

Kontakta ett katthem gällande ungen ni tänker avliva. Har ni testat annonsera på blocket? Enligt utsago brukar huskatter vara eftertraktade.
Herregud, ni kan väl inte ta livet av en frisk, fin liten kattunge bara för att ni inte orkar engagera er.

Ni kommer inte ta några egna kattungar får jag innerligt hoppas, om det är så här ni löser "problem". Känner ni inget för honom efter att ha fött upp honom under många veckor? Fruktansvärt..
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Vad har detta med sommarkatter att göra? Nej, de människor som gör så är inte djurvänner i mina ögon. Det är inte ni heller. Gav ni er verkligen fan på att hitta ett hem så skulle det gå. "Orkar" ni inte så ta i alla fall katten till ett djurhem/kontakta en omplaceringsorganisation och låt dom sköta hans omplacering. Det är för tidigt att ge upp om honom när han är så ung!


Kan bara svara för att vi GÖR allt vi kan!!
De djurhem som vi har kunnat hitta innom en rimlig radie (tom. kontaktat ända upp till gränsen av gbg) har ingen plats/kan inte ta emot. Tydligen många katter som står på kö och de flesta faktiskt rekommenderade avlivning.. :(
Vad mer kan man göra när man har annons ute på de ställen man känner till, kontaktat släkt, vänner, ytliga bekanta och tom. Djurhem??
Du är mer än välkommen att hjälpa mig att hitta hem till honom!! Säg var du bor, så kan vi komma och lämna honom med en gång!! :angel:
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Kan man ha två katter kan man ha tre, speciellt om de ska vara stallkatter. Allt annat är bara svammel.

Dessutom hittar jag inte ens en blocket-annons på kattstackarn, men jag kanske letar dåligt? Lokaltidningarna brukar också vara ett säkert kort. Ett tips för att lättare få katten såld till en seriös person är att kastrera, vaccinera och ID-märka innan man säljer.

Jag är starkt emot huskattsavel, men om någon säljer en katt där allt är gjort och till ett då rimligt pris så jag skulle kunna tänka mig att nappa. Skulle däremot aldrig köpa en katt för "25 kronor tassen" som snudd på inte ens är könsbestämd...

Och jag är inte den som brukar vara bitter och cynisk, men jag kan lova att inom ett år kommer lilla Tuss - eller hennes mamma - ha ungar.......
 
Senast ändrad:
Sv: en liten musjagares presentation...

Vad mer kan man göra när man har annons ute på de ställen man känner till, kontaktat släkt, vänner, ytliga bekanta och tom. Djurhem??

Har ni verkligen kontaktat alla? Fråga igen! Och fråga arbetskamtater, klasskamrater, sätt upp lapp i närliggande stall/affärer, sätt in annons i lokaldelen i tidningen och en ny annons på bl*cket. Ring Tigerharen och fråga om inte dom kan hjälpa honom. Fråga bönderna i "närheten" om dom behöver en till stallkatt?

Du är mer än välkommen att hjälpa mig att hitta hem till honom!!

Jag försöker ju hjälpa dig (eller nej, jag försöker hjälpa honom eftersom han inte kan tala för sig själv)
 
Sv: en liten musjagares presentation...

*delvis knapp*

ohh shit!!
Har helt glömt Bl*cket!! :o
Hmm.. har det som startsida, men det har bara farit förbi..
Dessutom så ska nya annonser läggas ut, då jag inte har haft bild i de förra (en vän som tagit dessa).

Honorna steriliseras (tillsammans med hanen som kastreras om vi hittar hem) om en månads tid, så fler ungar blir det inte. Nej, detta är inte så som vi "löser problem"...
Men jag ska sätta mig och diskutera med min sambo igen, om han går med på att ha en katt till... Tveksamt det där... :(
och nej, kan jag bara säga på svar till en kommentar ovan.. Bara för att det är stallkatter, så kan man inte ha en massa.. inte eftersom de sover inne, och har låda inne osv för att kunna ha koll på dom dagligen.. Så enbart stallkatter är det inte, snarare innekatter med rättigheter... :rofl:
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Nu har jag lite dålig koll på hur ofta katter löper men om mammakatt hinner bli dräktig på de 6 veckor hon får vara ute okastrerad då?
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Jättesöta kattungar, speciellt pojken! Jag förstår verkligen inte hur man kan vara så hjärtlös att man ens funderar på att avliva en frisk social kattunge. En kattunge som dessutom bara är 10 veckor gammal och inte ens leveransklar ännu?? Vad är det som gör att man så akut måste ta livet av en katt istället för att ha kvar den tills man hittat ett nytt hem till den? Ekonomiskt kostar det knappt någonting att ha kvar katten, det tar 30 sekunder längre om dagen att tömma kattlådan.

Ta ordentliga bilder av kattungen (bjud gärna hem någon som är riktigt duktig på att fotografera, bilder säljer katter otroligt bra) och lägg ut bra annonser. Jag skulle inte vara orolig om jag så suttit med en halvårsgammal kattunge som var osåld. Förr eller senare hittar de hem!

/Erica
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Hankatter brukar vara bra mycket lättare att placera, då de är billigare att kastrera. En fin liten annons på Blocket kostar med bild inte mer än 70 kr och brukar ge lön för mödan. Dessutom, så får man egentligen inte sälja kattungar alls under 12 veckor.Vår lilla förening sålde en kastrerad vuxen hankatt via Blocket för en vecka sedan. Det tog inte mer än två dagar, så var han såld till ordentligt folk. Sen tycker jag det är märkligt, att du får hota med avlivning på detta forum. På Blocket så är det förbjudet likaså att ta under 100 kr och att sälja katter under 12 veckor. Så hoppas verkligen att du verkligen försöker! För en avlivning är inte billig den heller, såvida du inte väljer något ljusskyggt och olagligt alternativ. Bara som riktmärke, så ska du veta, att man inte får slå ihjäl kattungar över 14 dagar.....:cry:
 
Sv: en liten musjagares presentation...

För en avlivning är inte billig den heller, såvida du inte väljer något ljusskyggt och olagligt alternativ. Bara som riktmärke, så ska du veta, att man inte får slå ihjäl kattungar över 14 dagar.....:cry:

Det är fullständigt lagligt att låta tex en jägare skjuta kattungen.

/KT
 
Sv: en liten musjagares presentation...

Att motstå små söta lurviga kattungar är svårt, de är mysiga, roliga när de jagar sin svans, söta att titta på och barnen älskar dem, men när det är dags att bestämma sig för att behålla dem tar man beslutet att överge dem eller avlivning. Varför? Va detta inget ni tänkte på innan ni började mata dem och ge dem trygghet och kärlek? Du skriver att ni från början bara ville behålla 2 av katterna, det var ni överrens om, men varför satte ni inte ut annons redan då så att sötnosen var tingad fram tills 12 veckors ålder? Som så många andra har skrivit, varför inte satt upp lappar eller kollat med släkt och vänner? Ni har ansvar för denna lilla varelse, och avlivning kan inte vara enda alternativet.

Jag hoppas verkligen att ni lägger ner lite mera energi på att hitta ett hem till stackaren, vår förening har inte ens annonser ute och folk ringer dagligen om kattungar. Skicka mig gärna ett PM med ditt nummer så kan jag se vad vi kan göra.
 
Sv: en liten musjagares presentation...

*delvis knapp*

ohh shit!!
Har helt glömt Bl*cket!! :o
Hmm.. har det som startsida, men det har bara farit förbi..
Dessutom så ska nya annonser läggas ut, då jag inte har haft bild i de förra (en vän som tagit dessa).

Honorna steriliseras (tillsammans med hanen som kastreras om vi hittar hem) om en månads tid, så fler ungar blir det inte. Nej, detta är inte så som vi "löser problem"...
Men jag ska sätta mig och diskutera med min sambo igen, om han går med på att ha en katt till... Tveksamt det där... :(
och nej, kan jag bara säga på svar till en kommentar ovan.. Bara för att det är stallkatter, så kan man inte ha en massa.. inte eftersom de sover inne, och har låda inne osv för att kunna ha koll på dom dagligen.. Så enbart stallkatter är det inte, snarare innekatter med rättigheter... :rofl:

Fortfarande så är tre katter inte särskilt mycket mer än två, inte ens om det är "innekatter med rättigheter".

Dessutom så hoppas jag att du tänker kastrera katthonorna, inte sterilisera (finns det ens veterinärer som steriliserar nuförtiden?).
 
Sv: en liten musjagares presentation...

*kl*

Jag vill bara meddela att jag inte tänker läsa denna tråd mer, då det tyvärr blivit en annonstråd av det, vilket inte var meningen...

MEN, tackar er Buke folk endå, för tack vare denna tråd så Har lilla Gucci fått ett nytt hem (förhoppningsvis)...

Tydligen så räcker det med att skriva att katten ska dö, för att folk ska tycka att det är värt att ta honom... :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp