En liten tråd om hö...

F

Flash

Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara vanligt hö - hösilage, ensilage, lusern o.s.v.
Själv använder jag vanligt hö, och har under årens lopp haft lite huvudbry :confused: för att hitta en bra, pålitlig foderleverantör. Ska tillägga att jag inte kallar mögligt och dammigt hö för foder överhuvudtaget :devil: - så att det är klargjort från början :D .

Nu får jag hem 220st småbalar två gånger om året, och är lika nervös :crazy: varje gång. Tyvärr syns inte lagringsskador på analysrapporter som är gjorda nästan precis efter skörd, och att hämta ett par, tre balar som prov bevisar egentligen bara att höet var bra/dåligt precis där man tog dom! Och, jo, jag vet att man kan skicka in ett nytt prov för att se hur de hygieniska värdena är...
I höstas hade inte min höleverantör möjlighet att köra hit med balarna själv, så jag körde skytteltrafik med hästtransporten. Detta var i okt. och redan då var de två ytterlagerna på höberget fuktigt (extremt regnig höst), så jag fick kasta undan en hel del (!) för att hitta hö som var värt namnet. OBS! Jag la tillbaka det, som skydd för det torra höet som låg under. Men det var värt det, för så här bra hö - också analysmässigt, har jag aldrig haft :bow: . 2kr/kg betalade jag, exl. analys.

Jag undrar hur ni andra löser det? Okej, har man många hästar fungerar det med hösilage (mina shettisar tål inte det - har provat :cry: ) och har man egen vallodling och kan ta in eget hö, så har man ett problem mindre (eller inte, beror väl egentligen på väder och vind :smirk:, skulle jag tro? ). Det vore intressant att se lite hur andra löst grovfoderfrågan :) ! Är tacksam för allt, och alla, som tar sig tid att göra ett inlägg här under!! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En liten tråd om hö...

Inför den här vintern insåg jag snabbt att det skulle vara väldigt svårt att få tag i hö med bra näringsvärden i den här delen av landet, då i princip ingen lyckades skörda hö före slutet av juli, pga vädret... SÅ jag bestämde mig för att köpa ensilagebalar i stället och lyckades få tag i ett gäng balar som skördades enbart för att jag behövde det (andra skörd, med KALASvärden!)
Jag insåg dock att ensilaget inte skulle räcka ända fram till betessläppet så jag "bokade" hö hos en bonde i en grannby så att jag skulle klara resten av säsongen. Jag hade mycket väl kunnat ta hem höet direkt, men valde att inte göra det just för att slippa risken att höet möglade hos mig... :p Nu kan jag ju bara välja bort de balar som inte är bra redan vid lastningen... :angel: :D

Sen hur höet klarar sig på skullen/logen beror ju på hur det ser ut där. Mitt hö ligger på "logen" och jag har hängt upp presenningar på väggarna för att fukt inte ska tränga in det hållet (fick slänga MASSOR av 2-kronorshö första vintern här.. :() Sen brukar det vara bra att lägga ett lager halm ovanpå höet, då skyddar halmen höet mot fukt och dessutom suger halmen inte åt sig fukten alls lika mkt som hö gör och klarar fukten bättre...
 
Sv: En liten tråd om hö...

Jo, precis - det är ju bättre :angel: att höet möglar hos bonden än hos mig, för då slipper jag ju köpa det ;). Å andra sidan ligger mitt hö kanonbra hos mig - är höet prima när det kommer in så är det lika bra tills hästarna glufsar i sig det :d . Det lönar sig att lagra hö på rätt sätt :D . Problemet är "bara" att jag inte får in mer än max 250 balar år gången, och höbonden är inte så noga med hur hans hö lagras :devil: . Tyvärr är det så att det alltid finns någon som köper höet ändå, dammigt eller ej. Men inte jag.

Har jag fel för mig, eller har inte du shetlandsponnier? Fungerar det att ge dom hösilage? Jag försökte med det en vinter, men hösilaget var för bra och allt för kraftigt så det var lösa magar i varenda box, t.o.m. halvblodets. Fick ge hälften hö, hälften hösilage, men fick ändå fång på ena ponnyn :cry: .

Det verkar nästan som om folk vill ha ett så kraftigt/näringrikt grovfoder som möjligt, istället för ett med lite mer normala värden som man istället kan ge mer av. Jag köper s.k. ängshö, och mina små hästar får ordentligt med mat utan att bli tunnor. Det sorgliga är bara att för "sporthästar" finns det ett sådant rikt utbud av "grovfoderersättningar" typ Hors* Ha*e och Gre*n Pow*r. Har funderat på att köpa s.k. ungstorkat hö i storbal, men vet inte hur det fungerar, eller ens hur man får tag i det :confused: ...
 
Sv: En liten tråd om hö...

Jag har shetlandsponnyer, ja. Och jag har inte haft några som helst problem med att ge ensilage till dem. Den enda som reagerat litegrann är mitt halvblodssto, men hon HAR en känslig mage och blir lös i magen då och då vad jag än fodrar med.

Vad gäller värden på hö så strävar jag inte efter "så näringsrikt som möjligt". Däremot vill jag gärna ha ett grovfoder med en kvot som gör att jag inte behöver komplettera det med kraftfoder, dvs runt 6 g smb rp/MJ (gärna mer i mitt fall eftersom jag har avelsston och unghästar). Sen skiljer det så lite energimässigt mellan bra och sämre hö att man faktiskt inte kan ge så mkt mer av det sämre än av det som är bra. Är grovfodret lite sämre måste man ju dessutom ge mer kraftfodertillskott för att balansera foderstaten, vilket ger även energitillskott, vilket i sin tur gör att man måste minska grovfodergivan för att det inte ska bli energiöverskott och feta hästar... Så allt har två sidor.
Mina hästar har haft "nästan" fri tillgång på mitt kanonensilage i vinter och stona har klarat sig utmärkt utan kraftfodertillskott - till och med det dräktiga fullblodsstoet! Och shettisarna har inte blivit "tunnor" heller, utan det har varit alldeles lagom, helt enkelt..
 
Sv: En liten tråd om hö...

Jag har/hade en underbart bra höleverantör. Levererade utan problem förstklassigt hö med stuterivärden och utmärkt hygienisk kvalitet. Billigt dessutom (1 kr/kg).

MEN, mer än en gång har jag slängt hö som möglat på lagring här. När vintrarna är somd en här vintern t ex och luftfuktigheten är hööög så möglar höet där det ligger liksom. Hos miga lltså så inget fel hos bonden.

Numera ger jag småbalshösilage. Jag började med det för att jag var tvungen (dammkänslig/dammallergisk unghäst), men det är sådana enorma fördelar att jag skulle ha fortsatt även om inte unghästen 'tvingade' mig.

Jag får hem cirka 20 småbalar per månad, och trots att jag 'bara' har två hästar så går en bal åt långt innan den blir dålig (går åt på 1-2 dagar beroende på vikt). Inga lagringsproblem, tar mycket mindre plats än hö etc. MEN, kostar betydligt mer, och det är också (den enda) nackdelen.
 
Sv: En liten tråd om hö...

"Sen skiljer det så lite energimässigt mellan bra och sämre hö att man faktiskt inte kan ge så mkt mer av det sämre än av det som är bra. Är grovfodret lite sämre måste man ju dessutom ge mer kraftfodertillskott för att balansera foderstaten, vilket ger även energitillskott, vilket i sin tur gör att man måste minska grovfodergivan för att det inte ska bli energiöverskott och feta hästar... Så allt har två sidor."

Jo, jag vet... faktiskt :idea: - även om det kanske inte framgick i mitt tidigare inlägg?
 
Sv: En liten tråd om hö...

Hej! Verkar som om du hade "tur i oturen" som fick en dammkänlig häst, alltså :angel: ...om jag får utrrycka det så "plumpt"?

Jag trivdes också jättebra med småbalshösilage den vintern jag använde det som komplement till hö. Går att lagra utan problem, t.o.m. skånska fuktiga vintrar - och det är mer än man kan säga om hö :cry: . Men, som sagt, så kul var det inte när ponnyn fick fång mitt i vintern, innan ens gräset grönskat :crazy: .

Jag får väl ta mitt pick och pack och flytta upp till dina trakter - och leta reda på din f.d. höleverantör!! Vad gör man inte för att få bra hö :D ? Skämt å sido, förstås...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 251
Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 020
Senast: MayGrace
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon snäll bukefalist skulle vilja besvara :bow: ; Jag fick hem ett litet parti hö förra helgen -...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp