En liten undersökning.

Tranan

Trådstartare
Hej, jag undrar om ni vill göra ett experiment
Ta ett nummer? vilket som helst, om det är jämnt halvera det, är det udda multiplicera det med 3 och addera 1.
Jag har spenderat 6 timmar med att räkna på detta. och mitt lägsta nummer blir ett vad jag än väljer.
 
Jag räknar enligt Collatz frågeställning. och kommer alltid till numer ett hur jag än räknar.
 
ett script för detta
function step(n) {
if (n%2 == 0) return n/2;
return 3*n+1;
}
function collatz(n) {
var nb = 1;
while (n != 1) {
n = step(n);
nb++;
}
return nb;
}
// Python Code Algo
def collatz(x):
while x != 1:
if x % 2 > 0:
x =((3 * x) + 1)
list_.append(x)
else:
x = (x / 2)
list_.append(x)
return list_
 
Jag var tvungen att googla, gillar att lära mig nya saker. Men, jag tror du missade lite i beskrivningen i början av tråden. Du kanske borde ta en paus? :crazy:
Summan ska man antingen dela med två (om det är jämnt) eller multiplicera med tre igen och addera 1.

@Sel Du tänkte rätt.
 
Jag var tvungen att googla, gillar att lära mig nya saker. Men, jag tror du missade lite i beskrivningen i början av tråden. Du kanske borde ta en paus? :crazy:
Summan ska man antingen dela med två (om det är jämnt) eller multiplicera med tre igen och addera 1.

@Sel Du tänkte rätt.
Jag ska nog sova! men jag vågar inte resa mig ur stolen, skulle ta en glass men det svartnade så jag sate mig igen. inget blodtryck!
 
Hej, jag undrar om ni vill göra ett experiment
Ta ett nummer? vilket som helst, om det är jämnt halvera det, är det udda multiplicera det med 3 och addera 1.
Jag har spenderat 6 timmar med att räkna på detta. och mitt lägsta nummer blir ett vad jag än väljer.

Det borde ju stämma eftersom man tillslut alltid får ett tal som kan skrivas 2^x vilket då kan halveras hela vägen till 1.
 

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 314
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2
Svar
28
· Visningar
2 923
Senast: Ramona
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 949
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 321
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp