En man köper en get...

Frågan är ju hur mycket han tjänat. Menar du att någon av oss tolkar det på ett annat sätt?
Nej jag menar att Vi tolkar "tjäna" på olika sätt.
Jag fattar inte hur man kan komma fram till att han "förlorar de 10 dollar han tjänade" när han köper tillbaka geten igen.
När intjänade pengar skall sättas i rullning i nytt projekt ska dessa räknas bort vid försäljning så snabbt som möjligt, för att eventuell vinst skall kunna bli synlig. Dessa pengar går nu från att ha blivit intjänade, till att bli investerade. De är alltså inte längre några intjänade pengar eller någon vinst från ett annan affär - utan riskkapital :D
Investerade OCH framför allt lånade pengar ska tillbaka först sen tittar man på affären som sådan, och ser om det blir något över. Getgubben fick inte något över på återköpet och försäljningen av geten.
Matematiskt uppställt -ja
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nej jag menar att Vi tolkar "tjäna" på olika sätt.

När intjänade pengar skall sättas i rullning i nytt projekt ska dessa räknas bort vid försäljning så snabbt som möjligt, för att eventuell vinst skall kunna bli synlig. Dessa pengar går nu från att ha blivit intjänade, till att bli investerade. De är alltså inte längre några intjänade pengar eller någon vinst från ett annan affär - utan riskkapital :D
Investerade OCH framför allt lånade pengar ska tillbaka först sen tittar man på affären som sådan, och ser om det blir något över. Getgubben fick inte något över på återköpet och försäljningen av geten.
Matematiskt uppställt -ja
Jo, han fick ju 20 dollar över efter att investerade och ev lånade pengar returnerats.
 
Vi vet ingenting om vad han har för kapital i plånboken, madrassen eller bankkontot.
Han har X kr.
Efter första köpet X-60, Efter första säljet X+10, Efter andra köpet X-10 och efter andra säljet X+20.
Dvs. 20 mer än från börja oavsett vad X är.
Spelar inte ens roll om det är noll så han finansierar allt handlande med lånade pengar.
 
Jag undrar också hur postmodernism och getter här ihop?!
På postmoderna museet finns det en fin get.
Monogram heter den.
Men jag hittar ingen uppgift om hur mycket den kostar?
rauchenberg-robert_monogram_1955-59_1500x1153-980x753.jpg
 
Asså, först tänkte jag att det blir plus minus noll förutsatt att geten inte kostar något att ha. Men sen ställde jag upp mattetalet såhär. Så det vetefasen vad som är rätt :confused::rofl:

Du har 60 dollar, köper en get för de pengarna, då har du noll dollar. När du säljer geten för 70 dollar har du tjänat 10 dollar.
När du köper tillbaka geten för 80 dollar måste du låna 10 dollar av en kompis, då ligger du alltså 10 dollar back. Sen säljer du geten igen för 90 dollar, då får du tillbaka dina första 60 dollar, ger tillbaka 10 dollar till din kompis, kvar blir då 20 dollar som du inte hade innan första köpet.
 
Asså, först tänkte jag att det blir plus minus noll förutsatt att geten inte kostar något att ha. Men sen ställde jag upp mattetalet såhär. Så det vetefasen vad som är rätt :confused::rofl:

Du har 60 dollar, köper en get för de pengarna, då har du noll dollar. När du säljer geten för 70 dollar har du tjänat 10 dollar.
När du köper tillbaka geten för 80 dollar måste du låna 10 dollar av en kompis, då ligger du alltså 10 dollar back. Sen säljer du geten igen för 90 dollar, då får du tillbaka dina första 60 dollar, ger tillbaka 10 dollar till din kompis, kvar blir då 20 dollar som du inte hade innan första köpet.

Som du har räknat är rätt :)

Men en till sak jag tycker är intressant, som jag kom på nu när jag läste ditt inlägg (men vi är ju många som automatiskt gjort den kopplingen) är varför man tänker att 60 dollar är allt han har? Det står ju ingenstans att han köper geten för alla sina pengar första gången. Ändå tänker uppenbarligen väldigt många att han har 60 dollar från början och därför måste låna osv andra gången han köper geten. Det måste ju vara det som ställer till det i uträkningen för många, att han ligger på minus i andra köpet. Men det kanske han aldrig gör? Hur kommer det sig att man utgår från att han tar alla sina sparpengar för att köpa geten första gången?
 
Som du har räknat är rätt :)

Men en till sak jag tycker är intressant, som jag kom på nu när jag läste ditt inlägg (men vi är ju många som automatiskt gjort den kopplingen) är varför man tänker att 60 dollar är allt han har? Det står ju ingenstans att han köper geten för alla sina pengar första gången. Ändå tänker uppenbarligen väldigt många att han har 60 dollar från början och därför måste låna osv andra gången han köper geten. Det måste ju vara det som ställer till det i uträkningen för många, att han ligger på minus i andra köpet. Men det kanske han aldrig gör? Hur kommer det sig att man utgår från att han tar alla sina sparpengar för att köpa geten första gången?
Väldigt bra fråga.
På något vis tror jag det har att göra med om man ser det som abstrakt matematik eller mer som en "vardagssituation".

Jag reflekterar inte ens över hur mycket han har totalt. Eftersom frågan var hur mycket ha tjänat på just de uppräknade transaktionerna så är det de som ska summeras.
jämfört med
Jag ha pengar i min plånbok, sen köper jag det och säljer det. Hur mycket har jag i plånboken efter det, mer eller mindre?
Något liknande att man vill se varje affär som en vinst eller förlust. Gjorde jag en bra deal nu? Hellre än bara en slutsumma.
 

Liknande trådar

Fritid Jag är sugen på att köpa fritidshus :) Jag tänker mig antingen inom en radie på ungefär 10-15 mil utanför Stockholm, eller på Gotland...
2
Svar
26
· Visningar
2 921
Senast: Singoalla
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 244
Senast: Kirie
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp