En mattefråga om tid och avstånd

Twihard

Trådstartare
Hej jag skriver en bok! :) och den utspelar sig i en värld med flera länder - kanske inte jättestora - men i alla fall. I boken ska karaktärerna rida från en plats till en annan men jag har ingen realistisk uppfattning om hur långt man kan komma på en dag exempelvis.

Om man rider från a till b och travar mycket (vältränade hästar såsom i fantasyböcker), hur långt kommer man på en vecka? Om vi jämför på Sveriges yta. Om A är högst upp och B är nere i Skåne? Skulle det vara realistiskt att kunna rida genom hela Sverige på 1-2 veckor? Eller hur lång tid skulle det ta? :) Tacksam för svar :D
 
Sverige är nästan 160 mil långt! Låter som en dröm att klara av att rida det på 1 vecka.

Som sagt, jag är usel på matte och därför jag frågar. Jag kan inte säga om det är 3 meter eller 7 till en sak. Om ett mjölkpaket väger ett kilo eller tre (nu har jag lärt mig just där men ex.) Därför undrade jag om någon vet hur långt man kommer på två veckor eller en. :)
 
Snabb googling gav att distansryttare rider ca 10 km/h, och det är ett ganska högt tempo(?). Jag kan inget om distans så någon annan kanske kan rätta.

10 km/h, man rider kanske 10 h/dag (nu är det fantasy..).
Det blir 100 km/dag. Sverige är ca 1500 km långt.
1500 [km]/100 [km/dag] ger att det tar 15 dagar att rida.

Använder du @pieks uppskattning tar det ca 10 dagar.
 
Snabb googling gav att distansryttare rider ca 10 km/h, och det är ett ganska högt tempo(?). Jag kan inget om distans så någon annan kanske kan rätta.

10 km/h, man rider kanske 10 h/dag (nu är det fantasy..).
Det blir 100 km/dag. Sverige är ca 1500 km långt.
1500 [km]/100 [km/dag] ger att det tar 15 dagar att rida.

Använder du @pieks uppskattning tar det ca 10 dagar.

Tusen tack för hjälpen! Så mycket lättare för mig att ungefärligt lista ut distanser och hur långt varje område de passerar kan vara. :)
 
Tusen tack för hjälpen! Så mycket lättare för mig att ungefärligt lista ut distanser och hur långt varje område de passerar kan vara. :)

Det är inte så svårt, egentligen. Bara utgå från något du vet. Det är en teknik och inte något man är dömd att för evigt vara dålig på. Lycka till! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 036
Relationer Sedan många år tillbaka har jag en komplicerad och svår relation till en av mina föräldrar. Som barn och framförallt tonåring upplevde...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp