En mattes förfall?

HUR bar du dig åt för att gå från fegis till tuffis?
Själv är jag en stackars fegis :(, men jag vill så gärna våga!!! Snälla, några tips?
/Caramelle
 
Jag gick ut i lina med henne, i ett par månader. Lärde mig hur hon reagerade och hon lärde sig att lyda ordentligt. Jag hade min man med, med hans häst. Han kunde ta över ifall jag blev fegis och ifall hästen fick fnatt.
När väl led-övningarna funkade och inte var det minsta bråkiga eller läskiga så övade jag "sittning". Sadlade hästen i hagen (men utan träns) och åkte runt på henne. För att vi skulle vänja oss bättre -hon vid ryttare och jag vid att sitta på hennes rygg utan att tycka att det var obehagligt.
Började sedan rida ut så smått och ganska snart så började det bli roligt istället för att vara läskigt. Och när inget "hände" så vågade jag mer och mer. Tillslut var det JAG som ville busa och sprätta runt i skogen - inte hästen.

Det enda jag fortfarande inte gillar är då hon bockar, hon gör det så högt och så våldsamt. Nu vet hon att hon inte får bocka så det händer väldigt sällan, det är glädjebockningar.

Annars så lämnar man fegisstadiet då man tillåter sig att vara feg, att ta ett pyttelitet steg i taget och inte tvinga sig att göra saker man tycker är obehagligt. När jag började leda hästen så gick vi tre steg längre än hon ville - sen vände vi hem igen. Samma sak när jag skulle låta bli att vara fegis- en pyttebit mer än vad som var bekvämt, sen räckte det.
 
Tack så jättemycket för tipset!!! :) Ska ta det precis sådär lugnt och i små steg med min "stora läskiga fjording" som egentligen är jätttesnäll, men jag blir skraj när han hoppar till eller bara plötsligt ruskar på sig... :o
/Caramelle
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp