aida

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av en katt som bara har en njure? Upptäcktes som bifynd vid UL av buk av annan anledning.
Njurvärde idag normalt på blodprov. Han är bara 1år gammal.

Hur gör jag bäst för att hålla den enda njuren i gott skick? Jag har beställt en drickfontän och tänker mig att det får bli årliga kontroller med blodprov.
Men mat tex, vad jag förstår så är det inte bra att ge rent njurfoder om de inte är sjuka. Han vägrar blötmat för det mesta, så det är torrfoder som gäller.
Övriga tips?
CEBB5223-D6B0-4E79-A9AD-EA9F1B0A2007.jpeg
 
Vilken söt kisse :)
Du tänker helt rätt där angående att få honom att dricka så mycket som möjligt. Ha inte fontänen bredvid eller nära maten. Vet inte vad han äter för torrfoder idag, men jag hade bytt till ett som är spannmålsfritt. Mina katter äter Bozita Grain Free & Stomach för kastrerade katter, det är spannmålsfritt, de är mellan 1-15 år gamla och alla mår finfint på det fodret.
 
Man brukar säga att 25% av normal njurkapacitet (alltså en halv njure) klarar av att sköta det njurarna ska. Så han får gärna dricka mycket, och sen är det väl att ha koll och som du säger gå på kontroller hos veterinären så att man vid minsta lilla antydan till njurproblem kan sätta in specialfoder :) Finns foder speciellt för "tidigt stadie" av njursjukdom att börja med isf. Men ser ingen anledning till att du skulle börja med det nu, så länge han är frisk.
 
Senast ändrad:
Jag har haft en katt som också bara hade en njure, eller den andra fanns men den var som ett skrumpigt litet russin så den ansågs vara "död". Jag gjorde ingenting speciellt med katten, försökte styra över till blötmat men jag lyckades inte helt. Hon fick lite sämre njurvärden vid 13-års ålder och då satte jag in njurfoder. Sedan levde hon tilll drygt 16 då hon blev sjuk i en annan sjukdom.
 
Tack snälla för era svar. Då gör jag enligt plan, vatten och håller koll på värdena.
Hoppas på samma tur som dig @Esmeralda 🥰
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Liten
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 868
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp