En ny galla på kotan ?

Jarayaan

Trådstartare
Hej!
Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”.
Senaste tiden har hon haft en galla till och från på ena frambenet ovanför kotan, min hopptränare säger att sålänge den är mjuk och blir mindre efter ridning så är det ok. Nu igår så hade hon en galla på kotan på insidan mot det andra benet om ni förstå vad jag menar. Den är ca en halv cm stor.

Hästen är inte halt öm eller varm i hoven, skrittade ut en sväng och det var ingen förändring.

Har aldrig varit med om att en häst fått en ny galla förut, skall jag avvakta? Kyla? Ringa veterinär?
 
Hej!
Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”.
Senaste tiden har hon haft en galla till och från på ena frambenet ovanför kotan, min hopptränare säger att sålänge den är mjuk och blir mindre efter ridning så är det ok. Nu igår så hade hon en galla på kotan på insidan mot det andra benet om ni förstå vad jag menar. Den är ca en halv cm stor.

Hästen är inte halt öm eller varm i hoven, skrittade ut en sväng och det var ingen förändring.

Har aldrig varit med om att en häst fått en ny galla förut, skall jag avvakta? Kyla? Ringa veterinär?
Uppdatering: ringde veterinären som meddelade att jag skulle avvakta och rida som vanligt sålänge hästen inte hade ont eller någonting förändrades.
Vill ändå gärna höra om andra som varit med om detta och hur det blivit för er.
 
Beror lite på hur gallan ser ut och hur övriga ben är. Är hästen generellt lite gallig och tex nyligen bytt hage eller foder så hade jag kunnat tänka att även denna galla kanske var foderrelaterad. Men jag tar det oftast lite lugnare om det plötsligt dyker upp en galla, för säkerhets skull.
 
Beror lite på hur gallan ser ut och hur övriga ben är. Är hästen generellt lite gallig och tex nyligen bytt hage eller foder så hade jag kunnat tänka att även denna galla kanske var foderrelaterad. Men jag tar det oftast lite lugnare om det plötsligt dyker upp en galla, för säkerhets skull.
Tack för svar, skall nog ta lite lugnare bara för att vara på säkra sida.
Ang utseendet så sticker den ut ca en halv cm och kanske en cm stor
 
Uppdatering: ringde veterinären som meddelade att jag skulle avvakta och rida som vanligt sålänge hästen inte hade ont eller någonting förändrades.
Vill ändå gärna höra om andra som varit med om detta och hur det blivit för er.
Jag håller inte med riktigt om att avvakta när en galla plötsligt dyker upp på ett ben. Jag har extremt dåliga erfarenheter av sådana gallor. Jag hade faktiskt åkt in till klinik för att utreda det ordentligt.

Gallor på ett ben ska man inte ta lättvindigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp