En ny hund...?

Skogstrollet

Trådstartare
Jaha. Så lång tid tog det alltså innan "hundfebern" slog till igen. Nu vill jag gärna ha lite råd om lurviga småhundar.

Trots allt var det ganska trevlig med två hundar. Jag trodde Loka skulle frodas som ensamhund, men nu tror jag att hon ändå skulle må bäst med en hundkompis i familjen att kura ihop sig med.

Fast nu vill jag ha en liten sällskapshund. Gärna lite lurvig.
Det ska vara en frisk ras, inget osunt avlande och helst med få rasbundna sjukdomar.
Helst ingen terrier, hellre en mild och sprallig hund. Gärna så pass kvick i roten att man kan tävla lite lydnad, agility, spåra osv utan att behöva "pinka i motvind" på BK:n. :p
Robust nog att leka tafatt med Loka och följa med ut i skogen heldagar ibland.

Har tittat främst på Bichon Havanais och Chinese crested powder puff.

Puffen känns lite klen i benstommen, eller är det bara jag som är nojjig?
Havanaisen är lite kraftigare men lite för rektangulär, korta ben.

Vad finns det mer i samma typ som kan tänkas passa?


Är intresserad av att ställa ut, alltså ingen pudel, friserandet blir för mycket för mig.
Bada, föna, borsta och trimmar tassar/öron är ok. Men ingen "bollformning".

Har ev. ett intresse för att ta kull i framtiden OM hunden visar sig vara fin nog och jag får bra kontakt med uppfödaren som kan tänka sig ställa upp som bollplank/mentor. Jag gillar powder puffen men är tveksam till de nakna varianterna.

Det är ingen brådska heller. Nu ska jag noga och långsamt välja ut rätt hund.

Dvärgschnauzer går bort. Liksom papillion, schipperke... (Vanliga rasförslag på buke.) Ingen DSG, ingen JRT.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny hund...?

Hade det inte varit för att du skrev "gärna lurvig och ingen terrier " hade jag nog föreslagit en Staff, inte för att jag är partisk (nåja lite kanske ;) )

Finns några uppfödare som inriktat sin avel mot lättare staffar som man kan arbeta med ...
 
Sv: En ny hund...?

Jag kanske kan tejpa fast ett fårskinn över den...? :D

Nja. Ingen staff. Jag vill ha en kärringhund. :cool:

Fast när du visar dina valpbilder är det nära att slå över faktiskt.
 
Sv: En ny hund...?

Du menar :

2veckor1.jpg


4veckor1.jpg


4veckor3.jpg


DSC0213120070816202.jpg

:love:

Uppdrag: Övertala Skogis :D
 
Sv: En ny hund...?

Petit Brabaqon? Dom kanske är lite för små? Och för fula? :devil::love:
Annars tycker jag dom verkar väldigt vakna och alerta. Har dock aldrig sett någon tävla lydnad med en sån... hmmm...
Dom jag har träffat har i alla fall varit lugna men med glimten i ögat, eller hur jag ska säga. Väldigt lättlärda på småhundsvis (mkt hopp och studs och snurra runt i cirklar av upphetsning inför den annalkande korvbiten) och väldigt vääääldigt söta:)
Men det är klart... Dom har ju ett aningens speciellt utseende.
det är väl en såndär ras som man antingen älskar eller hatar.
 
Sv: En ny hund...?

Jäkla mört....



:mad::D

En sån där kan jag ju inte ta med mig hem på besök, då tror ju lilla mormor att hon ska bli uppäten juh...
 
Sv: En ny hund...?

Nu fick jag besöka google...

GRIFFON
Petit Brabancon
Mimmi%20april%2007.JPG


Nja. Inte lurvig och alldeles för intryck i nosen för mitt tycke.

Eller menade du kanske:

Griffon Bruxellois?
image_show.php


Ja den har ett ... speciellt utseende. :o Nej. Även där för intryckt nos. Annars var formatet bra. Lite mer päls dock gärna om det går.
 
Sv: En ny hund...?

Fan vad söt hon är... Speciellt de där soffbilderna jag sett i andra trådar.

Har du någon dagsfärsk bild? De växer ju så snabbt.
 
Sv: En ny hund...?

Visst känns det tomt att bara ha en hund när man är van att ha två?! Jag hade en hund som började bli gammal så jag köpte en till som skulle "ersätta" den äldre hunden när den gick bort. När den äldre hunden dött blev det så tomt och den nya hunden och vi blev deppiga så efter fem månader köpte vi vår busiga golden. Nu är det aldrig tomt, tyst eller deppigt:p. Jag kan inte tänka mig att ha mindre än två hundar utan funderar snarare på nummer tre...

Jag kikar också på små hundraser men det är jätte svårt att hitta rätt. De verkar vara så "speciella" de små raserna. Jag är lite sugen på Yorkshireterrier sen jag såg på "Hitta hem" (de 140 st som blev omhändertagna) men grannen har en som är väldigt skällig. De verkar vara pigga, tåliga och söta men de är ju terriers och det låter ju lite ettrigt och tjurigt eller...?

Det var jättetråkigt att du inte fick behålla Billie men du gör helt rätt som går vidare och letar nya fyrbenta vänner för det finns ingen bättre tröst!
 
Sv: En ny hund...?

Vänta så ska jag ladda över bilderna som jag tog i helgen :D

Återkommer om några minuter ....
 
Sv: En ny hund...?

En cavalier King Charles Spaniel naturligtvis :idea:
Lagom lurvig. Hjärtproblem går till väldigt stor del att undvika genom noga vald kennel och föräldrardjur.
Väldigt mild i temperamentet (när de är som de ska). Citat från rasstandarden:
Rasen är käck och absolut orädd. Till temperamentet är den glad, vänlig och tillgiven, aldrig aggressiv och utan antydan till nervositet.
Men även här gäller givetvis samma som ang. sjukdomar. Tyvärr finns det en hel del individer som är skygga och inte helt orädda.
Min tik bor med två Skotska Hjorthundar och tål en hel del hårda tag.
En robust och lagom lurvig kärringhund mao :D
 
Sv: En ny hund...?

Ja jag trodde det skulle bli lugnt och skönt med bara en hund igen. Och det var det. Fram tills nu... Nu börjar det kännas lite tomt.

Fast jag vill inte ha en hund som tar lika mycket "plats" som Billie igen. Och jag har ju insett att jag vuxit ur "brukshundsstadiet" och är mest ute efter en rolig sällskapshund att bara "leka lite" med.

Loka är perfekt till sättet, hon är lugn och mild, tacksam för allt men kräver väldigt lite. Det trivs jag med. Vill gärna ha en till som ligger på samma nivå. Fast mindre och med lite mer pyssel på. Mysigt att borsta på kvällarna framför tvn.
 
Sv: En ny hund...?

Ja cavalierer gillar jag. Min första hund var en sådan. Dock fick han somna in redan vid 4års ålder pga dålig hälsa.

Jag kan tänka mig en sån igen om jag inte hittar en lämplig lurvtuss. Så den är plan B.

:)
 
Sv: En ny hund...?

Rackarns, det var det där med pälsen ja, det missade jag visst:D

Men Cavaliererna har väl väldigt mycket sjukdomar?
Jag kanske är ute och cyklar.

Puffarna är ju underbart söta också, mycket päls dock. Badas en gång i veckan?
 
Sv: En ny hund...?

Åh!! NU pratar vi... :love:

*läser vidare*

Från den länken:
En typisk tibbe
Kvadratisk, deras speciella uttryck med ögonen brett isär och svansen ser ut att vifta mellan öronen, pigg, busig, alert och nyfiken, en air av ”jävlar anamma”. Det vaksamma temperamentet, dess stolthet, smidighet och vallningsegenskaper. Den är intelligentare än andra raser. Siluetten, den välutvecklade bröstkorgen, det välvinklade bakstället, de låga haserna, rörelserna, pälsen som inte fäller, en trogen hund.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Då min hund väldigt hastigt och traumatiskt dog för snart två veckor sedan har mitt liv förändrats något väldigt. Hon var ingen lätt och...
Svar
6
· Visningar
1 422
Övr. Hund Moaha...! Såna här trådar är roliga, man vet aldrig vad man får höra. :angel: Iaf, jag sitter nu och klurar inför framtiden då jag...
Svar
19
· Visningar
1 460
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp