En ny taktik mot stress

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som en följd av mitt för stora energiuttag sista tiden så har jag funderat över energi kontra aktiviteter. Jag har tidigare sett det ganska svartvitt - antingen bokar jag upp mig på saker eller så bokar jag inte upp mig på saker. Antingen håller jag almanackan helt tom, eller så tillåter jag mig att boka in aktiviteter hur som helst. När jag blir för trött så håller jag almanackan tom, men det är ju lite tråkigt, så så snart jag har fått upp energi och känner mig bra så tillåter jag mig att boka in allt jag vill och hur mycket som helst, bara det inte krockar med varandra.

Uppenbarligen har ju inte den taktiken funkat så bra... :crazy:

Det jag har funderat över nu är att olika aktiviteter nog ”kostar” olika mycket i fråga om min energi. Tänkte tänka högt och försöka reda ut det för mig själv här...

Att åka till och från jobbet ”kostar” inte särskilt mycket. Nu har jag förlikat mig med vägen och vet hur lång tid det tar. Jag kan åka fram och tillbaks till jobbet varje dag utan att känna att det tar energi från mig. Jag har ett roligt jobb med trevliga arbetskamrater, så för det mesta så blir jag även glad av att vara på jobbet.

Att åka till stallet och rida är inte heller en särskilt stor ”kostnad”, för vägen, tidsåtgången och rutinerna är välbekanta. Tvärtom känns det för det mesta som att stallet fyller på energi. Däremot så har jag en gräns, och rider jag mer än 2 ggr i veckan så känns det som att det börjar ta förmycket utrymme av annat i mitt liv och då börjar jag känna mig lite stressad och obekväm. Men att rida 1-2 ggr/v, och kanske 3 ggr/v nån gång ibland, känns bra.

Att träffa vänner är också något jag uppskattar, men där börjar det bero på hur och var. Att åka med bilen en välkänd väg hem till någon som bor på landet eller i en förort ”kostar” inte så mycket. Däremot att behöva ta mig in till stan, passa tider, räkna på färdvägar och färdsätt, fundera på var jag ska ställa bilen och hur jag sedan tar mig vidare, se till att jag har rätt biljetter för att åka kollektivt, ta reda på tidtabeller och veta vart jag ska gå när, vistas bland en massa folk och i stimmiga miljöer – DÅ börjar det plötsligt ”kosta” en hel del energi...

Att gå på föreläsningar och kurser ”kostar” faktiskt också en hel del, även om jag tycker att det är roligt. Men förutom att sånt oftast sker inne i stan och för med sig alla ovanstående ”kostnader” för mig bara för att ta mig dit och hem, så innebär det också dessutom oftast ytterligare praktikaliteter jag måste hålla reda på – hur anmäler jag mig, kostar det någon avgift och hur betalar jag i så fall, behövs kvitto eller biljett medtagas, ska jag ha med mig papper och penna och kanske annat material, när hinner jag äta och var, osv. Det är egentligen inga konstigheter, men sånt suger uppenbarligen enormt med energi från mig... :(

Att göra andra aktiviteter är också beroende på var (i vilken miljö och hur tar jag mig dit), med hur många (är det fullt med folk, många nya ansikten, vilken roll har jag), har jag gjort det förut eller ej, och hur mycket praktikaliteter det är runtomkring (vad behöver jag förbereda, ta med mig, planera). Om jag dessutom behöver ansvara för saker och arrangemang så börjar det försvinna energi i samma takt som bränsleförbrukningen i en jetmotor...

Jag har inte riktigt tänkt på det här sättet förut. Jag tycker att det känns jobbigt och obekvämt. Jag känner mig lite som ett miffo, vill inte riktigt acceptera att olika ”normala” saker kostar så mycket energi för min stackars hjärna att utföra. Jag misstänker att jag borde börja räkna på ett annat sätt, inte vara så svartvit och se alla aktiviteter som lika mycket värda.

Om jag behöver göra saker som för med sig att jag måste göra en eller flera saker av följande:
- åka in till stan
- resa på ett sätt som innebär byten eller extra planerande
- vistas bland en massa människor
- behöva planera för att ta med mig saker eller behöva göra särskilda förberedelser
- göra nånting för första gången och särskilt om det avviker väldigt mycket från mina vanliga rutiner
- arrangera eller ansvara för saker inför andra
så behöver jag nog helst planera in några dagars inaktivitet både före och efter, och se till att det inte sker för ofta. Ju fler av ovanstående punkter som ingår, desto mer vila och återhämtning behöver jag planera in och desto mer sällan får det inträffa.

Det är inte det att jag känner att jag har svårt för att göra ovanstående eller tycker illa om det på något sätt (det är väl det som är problemet att jag INTE gör...), det är bara det att det tydligen ”kostar” mig en massa energi, och behöver vägas upp med återhämtning. Något jag alltså inte alls tagit hänsyn till tidigare...

Ska försöka testa att tänka på det här sättet framöver, och se om det möjligtvis kan ge en bättre balans i mitt liv. :cautious:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
640
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
772
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 406
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp