En oblodad vinkel..

Thelma

Trådstartare
är det verkligen något som hör till nybörjarlektion i blodspår?? Det är väl knappt med på anlagstestet??
Vi var på lektion nr 2 i helgen. Min labbe blev lite konfunderad och osäker. Vädrade åt rätt håll, men fortsatte 20 meter framåt från spåret. Jag har hört (delvis från förra veckans instruktör :confused:) att man bara ska följa med hunden och det gjorde jag. Jag berömde lätt när hon vädrade, funderade och tog ett steg åt "rätt" håll men var tyst när hon fortsatte ytterligare några meter åt "fel". Jag ville FÖRST ge henne chansen att hitta rätt själv.

Då säger instruktören, som PARKERAT sig kvar i den oblodade vinkeln, att jag ska kalla in min hund och ta tillbaka henne till vinkeln.. Det kändes HELT fel, och dessutom osjysst mot min hund, som jag TROR skulle ha kommit rätt till slut. Jag känner min ju min hund. Dessutom ville jag inte förvirra henne nu när vi är nybörjare på detta.

Jag var riktigt irriterad efteråt och tantf-n hade dessutom mage att klaga på att jag pratat med min hund i spåret.. :mad:

Jag hade ingen aning att vi var på tävling.. :confused:

Först vill jag att vi tar oss igenom utbildningen och förstår, sen kan vi finputsa och gå SM.. Jag har mer att lära än min hund, hon är ju född spårare.. :smirk:

Dessutom blir jag irriterad över att två instruktörer på samma kurs kan ge så skilda direktiv. Första instruktören var dock jägare, så jag föredrar att följa hans råd. Surfittkärringen (f´låt) ville dessutom utöka svårighetsgraden till nästa vecka. Men jag sa ifrån. Framförallt jag behöver få tillbaka självförtroendet från detta bottennapp. Ska vi gå ett dygnsgammalt spår med fler oblodade vinklar tredje gången vi provar på detta? (obs ironi)

Men kanske blir det ett tredje sätt nästa vecka.. om det blir ännu en instruktör.. :mad:
 
Mitt inlägg färgas negativt av att jag är frustrerad och besviken. Funderar på att hoppa av kursen eftersom jag tycker de går för fort fram. Min hund och jag har ju bara börjat och jag vill inte att hundens vilja ska förstöras av att hon tycker att det är svårt och tappa intresset. Att störa henne och styra henne på spåret kändes så fel och bortkastat.

Dessutom tyckte jag att jag kunde fått lite mer konstruktiv kritik under själva söket istället för att få alla "fel" jag gjort uppstaplade som om vi tävlat. Naturligtvis diskret för att inte störa hunden.

jo vi fick beröm åxå... :smirk:)

Vi kan lägga blodspår själva och jag har fin coaching på distans från en släkting som tävlar och arbetar praktiskt med sin labbe vid viltolyckor och jakt.
 
Alldeles för svårt!!!

Vi brukar bloda lite extra i vinklarna första gångerna (läs lite), hunden måste få en chans och man ska ju aldrig låta den misslyckas, instruktörernas gyllene regel...

Känner du att du inte trivs så hade jag sökt mig till en annan grupp. Vi har jättetrevligt på våra träffar, ser väldigt mycket fram emot dem, så ska det ju vara.

Och om du ska lyssna på någon så lyssna på jägaren, han vet hur det ser ut i verkligheten...

//E
 
Visst är det... Ingen annan på kursen ifrågasatte detta.. trots att deras hundar inte klarat det så bra. Nästa vecka ska dessa hundar få ett "svårare" spår :crazy: Jag krävde att min skulle få ett lättare. Men svårare än det första vi gick och klarade.

Jag trivdes bra med gruppen tills intstruktör nr 2 ville att jag skulle avbryta min hunds sniffande och styra henne tillbaka. :crazy:

Tyvärr blev det en lite hetsig diskussion om detta efterråt och hon blev arg på mig för att jag startade den. Hon hade väl inte räknat med att jag, nybörjaren, skulle ifrågasätta hennes metoder.

Jag går helst på jägarens linje. :)
 
Vi har varit på första kurstillfället för vår viltspårskurs idag, och idag var det enbart lydnad som gällde. Tyvärr körde instruktören den gamla skolan, så det handlade om att gå runt i ring på led hela tiden. Värdelöst. Säg den hund som kan upprätthålla intresset för fot på det sättet i en och en halv timma? :confused: Det var inte heller ett ord om inlärning, positiv förstärkning eller varje hunds behov.

Jag är glad att jag gått så pass mycket kurser innan att jag kunde motivera min hund själv, variera gåendet lite och faktiskt kliva ur cirkeln när jag märkte att hon blev trött och uttråkad. De allra flesta som var med var ju jägare, vars hundar blev smått kollriga av att gå i ring med så många andra, och de tyckte att det var pinsamt att deras hund inte ville sitta eller ligga. De visste inte heller riktigt vad eller hur de skulle göra åt det. ("Sitt sa jag, nej sitt, sitt, sitt ner.!" Tätt följt av inget beröm....) Själv skiter jag numera i vad andras hundar kan, det är ju inte därför jag går på kurs!

Men nästa gång ska vi spåra, så då blir det nog bättre! :)
 
Oblodad vinkel kommer i öppen klass. Men du släpade väl skanken i bloduppehållet??

Prata med hunden får du visst göra. Stötta och berömma, men inte prata överdrivet mycket.

Man gör sig själv en otjänst genom att styra hunden på spåret. Jag har själv ett sådan ekipage i min klubb *suck* De kommer inte långt. När snitslarna försvinner så kan ju inte ägaren "spåra" med ögonen...
 
Vi lägger inte våra egna spår. Detta spår hade en annan "dam" lagt. Vi ska hela tiden ha skanken släpandes i backen. Min hund verkar dock gå på blodlukten. Hon har (nästan) hela tiden nosen i vädret. Därför gick hon bort sig lite. Vinden låg på från motsatt håll.
Vi har gått två spår tidigare. Vid båda dessa tillfällen har hon själv "hittat" tillbaka. Jag ville ge henne chansen nu oxå eftersom jag såg att hon hela tiden vädrade åt rätt håll, men inte betämt sig än. DÅ avbröt instruktören. Helt fel tajming. :mad:

Nästa gång bad jag om ett osnitslat spår. Vi får se hur vi gör. Min "svärmor" tycker att vi ej ska träna på svårare spår än vad som kommer på anlgasproven.
 
Den viktigaste träningen är ju just att de SKA gå bort sig och hitta tillbaka :D Hur ska de annars få rutin på tappt? Tappt SKA de ju få i ÖKL med återgången, så ha is i magen trots att du har instuktören flåsande i nacken :devil:

Ja jag är också lite tveksam till att träna för svåra spår innan man gått akl. I de flesta fall så innebär det att du får en hund som tycker att akl-spåren är så enkla att de bara ruuusar igenom de och då blir inte domarna glada. Det får inte gå för fort...

Jag brukar rekomendera att göra bort akl-spåren så fort man bara kan och inte överträna. För många hundar räcker det med 5-6 och upp till 10 spår innan de är klara för akl. SEN kan man lägga all energi på ökl-spåren och gå och gå och gå när de tappar bort sig :D

Fast om svårigheten bara innebär trix i spåren och inte längre liggtid för spåret så är det ju helt okej.
 
:devil:

"f-nskapet" (f´låt) Hade det sannerligen lite tufft. Min hund och jag hade ett för min hund ganska raskt tempo över vattenfyllda traktorspår och över stockar, stenar och små kärr.

Hon kom efter i sina LÅGSKOR :eek:... Hon kanske var duktig i teorin, eller åxå så trodde hon att spåret skulle läggas på golfbanan med sitt kortklippta gräs..

Ursäkta min spydighet, men jag är ARG på denna dam.. :rofl:
 
Kan tänka mig det... Jag tycker att det tyder på viss orutin att gå i lågskor eller?

Visst... Jag har ett par lågdojjor som jag har på tävling för att bli snabbare i fötterna och de klafsar jag med hur som helst och slänger om de skulle bli allt för förstörda.

Men är det träning eller prov och jag ska gå typ 5 spår på en kväll, så nog har man ju ordentligt inte bara på fötterna...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: Ldsi
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: ElinAgnes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp