Bukefalos 28 år!

En ohanterad ardenner

thats_me

Trådstartare
Hej! Jag har ett ardennersto på 5 år som inte har blivit hanterad någonsin. Gubben jag köpte deb av ljög mig upp i ansiktet och sa att hon vart tömkörd och hanterad, men märkte snabbt att hon inte var det.

Nu har det gått tre veckor, och häromdagen upptänkte vi att hon var blockhalt på högerfram, vilket visade sig vara en hovböld. Hon har varit riktigt elak mot alla sedan hon kom, hon bet folk, jagade människor och sparkade bakut mot folk och hästar. Men efter hovbölden fixades vart hon snällare men bits än.

Ja, det jag ville jag hjälp med är vilken takt jag ska ta mig an henne. Jag tar det lugnt med henne, ryktar henne och går på promenader med henne. (Hon har svårt att gå i grimma och hatar att bli ryktad)

De i stallet vill att jag ska longera och gå fort fram. På med sadel och börja lyfta hovar.

Vad tycker ni? Tar gärna emot tips och så. Har planer på att sadla henne imorgon och bara promenera med sadeln.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Lyfta hovar bör du ju absolut lära henne så fort som möjligt!
Lugna dig med longering och sadel tills hon uppför sig ordentligt i all annan hantering.
1. Hon ska sluta bitas.
2. Stå still när man borstar (uppbunden)
3. Man ska kunna lyfta och kratsa hovarna.
4. Bli ledd utan problem i grimma och grimskaft.
Detta kan hästar under ett år så se till att det fungerar först!

Därefter börjar du att arbeta med henne som en treåring.
5. Vänj henne vis träns och bett.
6. Vänj henne vid sele eller sadel.
7. Longera men inte för mycket då det sliter rätt så bra på benen, tömkör gärna om du kan.
8. Rid in eller kör in, ta hjälp av folk du litar på.

Prova lite olika borstar och rykta långsamt men inte för löst för då kanske det kittlas.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Ok, jag får börja med hovarna då. Men problemet är bakhovarna, hon sparkas gärna med dem om man provar lyfta dem.¨
Hon har svårt att stå still länge också, idag backade hon tills grimskaftet pajade. Borstningen går bättre, men blir lätt arg om man borstar över rumpa eller mage. Och att leda henne funkar bra, tills man stannar då hon gärna traskar på efter ett tag igen. Då jag inte får stopp på henne varje gång, så går hon runt i ring och stannar på samma ställe.

Jag vill gärna gå med henne och rykta, och lära känna henne, vill andra att jag ska göra annat. Det blir snurrigt när alla säger olika. De tycker jag gåpr för långsamt fram. Men jag tar de gärna lugnt. Är det fel tro? :crazy:
 
Sv: En ohanterad ardenner

Att skynda på en unghäst (som dessutom är dominant) låter som en väldigt dum idé.

Man måste kunna hantera steg 1 innan man går vidare till nästa. Om du inte har full koll på hästen när du leder den, hur tror du då det ska gå när du ska göra mer avancerade saker?

Du har ju dessutom inte haft hästen så länge, och den har redan gått igenom ngt väldigt obehagligt och smärtsamt (hovböld), så det är ju ännu en anledning att ta det lugnt.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Mjo så känner jag med. Jag vill ta det lugnt eftersom jag inte helt litar på henne, med tanke på hennes beteende hon hade när hon kom.

Men jag vet inte hur jag ska göra när hon går på när jag har stannat? Vissa säger att jag ska stanna framför henne, men hon kanske går på mig då?
 
Sv: En ohanterad ardenner

Jag tycker du ska ta hjälp av någon som verkligen kan hästhantering med stora hästar, det kan sluta riktigt illa annars. Säger jag i all välmening.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Är lite fundersam bara. Kollar du inte upp hästen ordentligt innan du köper den? Kanske se den bli tömkörd eller göra det själv, se hur den är när den blir hanterad osv?
 
Sv: En ohanterad ardenner

Tycker du ska kolla upp också att hon inte har problem med njurar och äggstockar eftersom hon reagerar när du borstar på rumpan/ländryggen och sidorna.

Att hon kan ha problem med äggstockarna kan också vara en av förklaringarna till hennes beteende...
 
Sv: En ohanterad ardenner

Jag har ett bra knep som räddade mig från att bli sparkad många gånger.
Ta ett rep/grimskaft och lägg om bakbenet, stå lite vid sidan om och dra i grimskaftet för att få henne att lyfta hoven.
Då kan hon sparka utan att du riskerar att träffas och du kan hålla kvar i repet så att hon inte slipper undan.
Du får absolut inte knyta fast repet för det är inte lätt att få loss det igen om hon sparkar hysteriskt.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Som andra har sagt, gå lugnt fram så att du hanterar varje steg innan det är dags för nästa. Men samtidigt ska du våga ställa krav! Dalta inte. Led med en kedja över nosen och ha ett spö i handen, handskar på händerna och hjälm på huvudet och så rejäla skor med stålhättor på fötterna. Konsekvens är superviktigt. Bestäm dig innan för ett mönster. T.ex. För halt kan mönstret vara; 1.ptroo, 2. du stannar (gör ett markerat stopp där du nästan sätter dig lite, tänk nästan att du ska härma en halt från galopp) 3. ta i grimskaftet, 4. vifta med spöt framför nosen (absolut inte på henne) 5, ett skarpare snabbt tag i grimskaftet. (aldrig segdra) 6. om hon inte stannar ,ryck tag alt. peta med spöt på bringan. Och så massor massor av beröm när hon gör rätt. De gånger hon stannar på ett tidigare "steg" än tidigare kan man förstärka berömmet med lite godis. Så hon förstår att den här gången gjorde hon något extra bra. Om du har ett bestämt mönster att följa så kan du vara "hård" mot henne och kräva saker men du ger henne alltid en möjlighet för att börja lyssna på finare och finare signaler.

När hon trampar runt när hon är uppbunden så skulle jag först och främst ignorera och fortsätta med det jag håller på med. Först när hon är på väg att backa sönder grimskaft eller liknande, typ gå över mig så skulle jag korrigera henne. Personligen så skulle jag ha ett spö eller ett grimskaft i handen så jag kan korrigera från lite håll. Det handlar inte om att man ska slå hästen utan om ens egna säkerhet. En ardennerklump som inte har lärt sig hyffs och respekt kan vara otroligt farlig (en mindre hästklump är farlig den med för den delen) Börja varje korrigering med ett ljud/ nej / morr eller vad som passar dig, var bestämd men höj inte rösten. (Ljud-kommandot är mest till för att lära in för ens egen skull då det är praktiskt, det är inget som är logiskt för hästen utan om man höjer rösten så skapar man oftast bara onödig stress.) Lägg sedan till en rörelse, blockande rörelse med armen, stamp med foten eller liknande. och sen den dask med grimskaftet eller en touch med pisken. och så beröm. Beröm beröm beröm..

Ju tydligare du är desto gladare och lyckligare och tryggare kommer hon bli. Om hon inte alls är hanterad så är mycket väldigt förvirrande. Om du bestämmer dig för att vara stenhård med att kräva igenom dina krav så kommer hon bli trygg för hon vet vad som förväntas av henne. Om du dessutom följer samma mönster hela tiden så blir du en trevlig prick för henne att umgås med. Hon kan slappna av och behöver inte undra vad som egentligen kommer att hända. Håll kraven väldigt basic till en början; start stopp, flytta för tryck när man står i gången/sköter och lyfta hovarna. Öva ofta men korta pass. Det är mycket som ska sjunka in i huvudet på henne. Om du kan så försök hitta ett kli-ställe och avsluta varje hantering med en liten klistund. Det bygger upp relationen mellan er.

Lycka till!
 
Sv: En ohanterad ardenner

Du har möjligen inte köpt henne från en hästhandlare i södra sverige? Har en kompis som köpte sto med föl därifrån och fick hem ett vrak och en helt ohanterad 6 månaders.. :crazy:
 
Sv: En ohanterad ardenner

Lyfta hovar bör du ju absolut lära henne så fort som möjligt!
Lugna dig med longering och sadel tills hon uppför sig ordentligt i all annan hantering.
1. Hon ska sluta bitas.
2. Stå still när man borstar (uppbunden)
3. Man ska kunna lyfta och kratsa hovarna.
4. Bli ledd utan problem i grimma och grimskaft.
Detta kan hästar under ett år så se till att det fungerar först!

Därefter börjar du att arbeta med henne som en treåring.
5. Vänj henne vis träns och bett.
6. Vänj henne vid sele eller sadel.
7. Longera men inte för mycket då det sliter rätt så bra på benen, tömkör gärna om du kan.
8. Rid in eller kör in, ta hjälp av folk du litar på.

Prova lite olika borstar och rykta långsamt men inte för löst för då kanske det kittlas.

jag fick min häst för ca fyra och ett halft år sedan. han var då också helt ohanterad.
men "schemat" här åvanför beskriver kortfattat hur jag gick till vägar iaf.
att ha en bra relation från marken, och att ni kan lita på varandra är A&O innan man sätter sig upp på en häst.
hoppas att det går bra för er!:)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Varför köpa sig en unghäst om man inte har den blekaste aning om hur man ska hantera en?
Stor dominant ardenner+ okunnig människa låter som en katastrof. Du får ursäkta men jag tycker det är helt idiotiskt.

Leta reda på en KUNNIG tränare som kan hjälpa dig hela vägen eller sälj hästen.
Att lyssna på stallkompisar som säger att du ska sadla en ohanterad häst som dessutom varit skadad efter 3 veckor låter ju också
helt knäppt. Har du över huvud taget funderat på vad du håller på med?
 
Sv: En ohanterad ardenner

Hade samma tanke, tyvärr. Dessutom en häst man uppenbarligen inte brytt sig om att testa (eller kanske ens tittat på) utan litat på säljaren att den ska kunna dittan och dattan.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Oj så många som svarat. Jag hade många mil att köra, dvs över 60 mil, och hade inte lusten att åka och titta på henne. Hon är bara ohanterad, ej felhanterad. Hon har blivit en snäll och gosig häst, men som inte kan så mycket. Ju mer säker jag blir med henne, desto bättre blir hon med mig. Ja, jag vet att det var fel att köpa en unghäst, men jag trodde dock att hon kunde mer än vad hon egentligen kan. Men gjort än gjort, och det börjar gå framåt mellan oss.

Förstår alla tveksamma inlägg, men jag har många som hjälper mig i stallet med henne. =)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Oj så många som svarat. Jag hade många mil att köra, dvs över 60 mil, och hade inte lusten att åka och titta på henne. Hon är bara ohanterad, ej felhanterad. Hon har blivit en snäll och gosig häst, men som inte kan så mycket. Ju mer säker jag blir med henne, desto bättre blir hon med mig. Ja, jag vet att det var fel att köpa en unghäst, men jag trodde dock att hon kunde mer än vad hon egentligen kan. Men gjort än gjort, och det börjar gå framåt mellan oss.

Förstår alla tveksamma inlägg, men jag har många som hjälper mig i stallet med henne. =)[/QUOTE]

Men så lät det inte i första inlägget
 
Sv: En ohanterad ardenner

Men det är kanske lite det som är problemet, många vill hjälpa till, alla har lite olika ideér om hur man ska göra, dom vill visa att dom kan bäst och därför stressas det.
TS blir osäker på sin egen förmåga och söker stöd här?!
Bara en teori.
Finns ju mer än en häst här i landet som är mysig och trevlig när den vill men när den sätter sig på tvären så är den ett helt litet helvete.
Gäller att få dom att förstå att vi bara vill ha mysig och trevlig :laugh:
 
Sv: En ohanterad ardenner

Eftersom du inte verkar vilja ha råd och svar,:confused: trots att du frågar efter dom och sedan skyller på att "andra" säger ditt och datt, och du vill istället si och så, så fråga inte då utan kör "ditt race", men ioförsig då har du ju ingen annan att skylla på när det går fel....ELLER?
 
Sv: En ohanterad ardenner

Ta det lugnt och sakta!

Longering tycker jag du ska strunta helt i – jag tror inte sådana försök inte kommer att falla speciellt väl ut på en dominant och tung ardenner.
Jag rekommenderar tömkörning där ni går efter en äldre häst längs en skogsväg till att börja med och avancerar därifrån. Helst ska det vara så lätta övningar att hon inte känner att hon behöver protestera och inser hur stark hon är innan ni lärt känna varandra ordentligt
 
Sv: En ohanterad ardenner

Du har möjligen inte köpt henne från en hästhandlare i södra sverige? Har en kompis som köpte sto med föl därifrån och fick hem ett vrak och en helt ohanterad 6 månaders.. :crazy:

Tänkte också, finns en som säljer mycket ardennerhästar i mer eller mindre (oftast sistnämnda) gott skick.
 

Liknande trådar

Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 840
Senast: Babe
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 608
Senast: mettanmett
·
C
Avel Har sen nån vecka grannens sto med föl hemma hos mig därför att grannen ska jobba utomlands några månader. Det här är ett stoföl som är...
Svar
17
· Visningar
2 132
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp