En pissig tråd

Singoalla

Trådstartare
Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar bli orolig för att någonting kan vara fel. Så jag ber om ursäkt i förväg för ännu en min-hund-kissar-inomhus-tråd men skulle verkligen behöva en sista stöttning från er i det här.

Bruce är strax över året nu och enligt mig en väldigt trevlig hund att ha att göra med. Väldigt glad och social, lekfull och charmig men ändå lugn och harmonisk inomhus. Det tog lång tid för oss att få honom rumsren, vilket ni som har följt med i mina trådar här på Buke har hört om. När han var 10 månader kissade han fortfarande inne med jämna mellanrum. Han går inte och stänker, utan sätter sig ner och kissar stora pölar. Nu har han varit nästan helt rumsren i två månader, vilket jag och sambon är väldigt lyckliga över och planerar äntligen att kunna slipa om golvet :p

Så var det dags för hunddagis för en månad sedan. Vi skolade in honom i början av hösten och han hade inte varit där på två månader. När jag hämtade ut honom samma dag fick jag göra att det absolut inte hade gått bra under dagen. Bruce hade kissat ner hela boxen. Allt var blött. Han hade ridit på de andra hundarna. Han hade ridit på de andra hundarna när de försökte sova. Han hade rykt ihop med de andra hundarna som sa ifrån när han ville rida på dem. Han hade gnällt och skällt så de tillslut fick sätta honom i sjuk-boxen resten av dagen. Bruce fick inte komma tillbaka till dagis och jag stod med hakan i golvet :eek: Han som alltid varit så väldigt trevlig och okomplicerad. Men jag har ju vetat att tonåren skulle komma förr eller senare.

Vi tänkte om, och tänkte att vi kanske skulle kolla om vi kunde hitta en hundvakt där han kan vara i hemmiljö och inte med lika många andra hundar så han verkade bli så stressad på dagiset. Vi hittade en tjej som dock var hundvakt till fyra andra hundar. Alla i Bruce storlek och alla hade varit hos henne i över ett år. Första gången vi hälsade på henne så fick Bruce ha stänkskydd. Det tog inte lång tid innan han hoppade upp i soffan och kissade på armstödet. Igår var Bruce på prov för första gången hos henne tillsammans med de andra hundarna. När jag hämtade honom igår så berättade hundvakten att Bruce kissande är ovanligt. Hon har fått ha dubbla stänkskydd med bindor i båda skydden. Bruce sätter sig ner som en valp och kissar mängder så det rinner över. Gärna i soffan. Hon fick byta hans skydd som blev tunga som en blöja flera gånger. Hon rekommenderade oss att kolla upp det med veterinär. Nu är Bruce på en andra provdag hemma hos henne så vi får se hur det går idag, om han lugnat ner sig lite.

Eftersom Bruce inte kissar hemma hos oss längre så antar jag att detta är revir-kissande. Alternativt att han blir stressad av andra hundar? Är det normalt då att sätta sig ner som en valp i soffan och kissa stora pölar? Enligt hundvakten hade han bökat runt bland kuddarna innan han kissade. Jag har varit orolig för att någonting kan vara fel fysiskt men eftersom han håller tätt hemma så måste det ju vara något annat.

Jag och sambon kände oss lite uppgivna och ledsna igår. Vi har tagit hjälp av både instruktören på valpkursen och uppfödaren, skrivit massa här på Buke och försökt få bukt på hans kissande men vissa dagar känns det bara helt meningslöst och man undrar vad man gjort för fel. Nu kommer vi kastrera honom om tre veckor av helt andra skäl (kryptokid) och hoppas väl att det kan hjälpa lite, men vill inte hänga upp allt hopp på det. Vi har aldrig skällt på honom när han kissat inne, bara burit ut honom direkt. Efter han blivit 10 månader började vi säja "NEJ" eller "app app app" när vi lyfte upp honom och tog ut honom.

Vad hade ni gjort i mitt läge? Hade ni kollat med veterinär att allt är okej med honom? Vi kollade UVI en gång för några månader sedan men det hade han inte. Eftersom han inte kissar hemma hos oss är det så svårt att påverka hans beteende på något sätt. Är han stressad? Eller bara massa hormoner? Vet han inte bättre? :confused: Är det för mycket för honom just nu att träffa andra hundar när han har så mycket hormoner i kroppen? Han har även kissat inne hos en hundvakt som inte har några andra hundar.. Alla tips och råd är oerhört välkomna just nu.

MVH
Lite ledsen och uppgiven matte just idag..
 
Fy vad jobbigt det låter! Om det var min hund så skulle jag inte tillåta att han är i soffor och sängar hos hundvakten överhuvudtaget. Istället skulle jag försöka få till tydliga rutiner där han rastas ofta. Skulle inte tillåta att han håller på och busar med de andra inomhus utan ha honom i en hage, i alla fall till en början. Sen kan utrymmet bli större och större om man märker att det funkar bra.
 
Ja, det låter som en bra ide. Det gäller bara att hitta en hundvakt som går med på det i så fall. Hon som har honom idag letar efter en hund som funkar bra ihop med flocken och funkar med hennes rutiner. Så om Bruce inte kan anpassa sig så kommer hon nog tacka nej till att passa honom på dagarna. Som tur är sitter jag och sambon inte i någon värre knipa utan det funkar att han är med sambon när han jobbar. Men helst vill vi hitta någon som kan ha honom 2-3 dagar i veckan.

Kan tillägga att när Bruce är hemma så går vi ut med honom var tredje timme och det fungerar bra idag. Hos hundvakten lämnar jag honom rastad kl. 8. Hon tar ut dem mellan 11-12 och sedan vid kl. 15 igen. Så hämtar jag honom vid 17 och promenerar 30 min hem.

Hemma kissar han aldrig i soffan eller sängen. Om en olycka skett senaste två-tre månaderna så har det varit i hallen på golvet.
 
Ja det är ju förstås hundvakten som bestämmer hur hon vill ha det hemma hos sig, men det borde ju inte vara något problem att avgränsa en hund åtminstone till en början. Tycker det låter lite naivt att det bara ska funka med fyra andra hundar från dag ett... Tror nog att er hund blev lite stressad och inte riktigt vet hur han ska hantera situationen. Blir lätt att dom går och kisser lite då för att "lätta på trycket".
 
Jag tycker också det. Jag blev förvånad över att hunddagiset inte ville erbjuda honom en plats på grund av att det inte hade fungerat på en dag. Bruce hade då inte varit där på två månader så det klart han blev stissig. Det kändes lite märkligt att de inte ville ge honom några dagar att vänja sig och se hur det gick efter det.

Nya hundvakten verkar mer medveten om att det kan ta tid, hon brukar ha 2-3 testdagar och han är på sin andra idag.
 
Det verkar inte helt ovanligt att vissa hundar beter sig så. Spookie är hos en pensionär som tidigare passade 4 andra småhundar på dagtid (nu passsar hon bara Spookie och en till). Där fanns två tikar som gjorde likadant som Bruce. De kissade i soffan och ibland på mattan så fort de kom in. Enligt ägarna hände det aldrig hemma. Jag vet tyvärr inte vad som utlöser detta beteende men gissar på stress och min dagmatte valde att säga upp de som kissade inne för hon kunde inte få sitt hem nedkissat av de två hundarna. Hon försökte verkligen få det att funka, den ena hade hon i ett år innan hon kände att det blev för mycket.
 
Förstår fullt ut hundvakter som inte orkar det. Här i stan kryllar det av folk som behöver dagmatte till sina hundar så det är ganska enkelt att hitta en som inte kissar ner. Stänkskydd är ju himla bra, men helt värdelösa om det ändå ska rinna över :crazy: Fick tips om en tjej som skräddarsyr skänkskydd som sitter bra och bekvämt, och skyddar bra. Ska ta och beställa ett av henne.

Ja ni.. När jag köpte hund tog det mig 6 år att ta beslutet och jag tyckte att jag hade tänkt igenom alla tänkbara scenarion och situationer innan jag bestämde mig. Att ha en hund som kissar inne överallt i vuxen ålder var dock, tro det eller ej, inte något jag var beredd på.
 
Men fy, det låter jättejobbigt :(
Jag har faktiskt inte hört talas om en såpass kraftig problematik förut, men jag hoppas verkligen att kastreringen kan göra susen.

Det är stor skillnad på hur Ivan kissar nu jämfört med före snippet. Nu kissar han avsevärt färre gånger per dygn (kanske 20 % jämfört med innan? Vissa promenader kissar han en gång medan Billy kissar typ en miljon...) och har absolut inte samma stänkbehov. Han kissar för att han är kissnödig liksom. (Då var han ändå nästan två år när han kastrerades, så en del invanda grejer var mer befästa. Det är fortfarande mycket bakbenssprätt, till exempel.)
 
När hundar kissar så utlöses ett slags "må-bra-hormon", därför använder sig vissa hundar av detta för att lugna ner sig i stressiga situationer, det är ett sätt att avreagera helt enkelt.

Du beskrev att han juckat på andra hundar på sitt dagis, även det är ett mycket tydligt stressbeteende.

Hur är han till vardags när det gäller stress? Har han lätt för att vara passiv eller går han jämt på tå?

Jag skulle tro att det i första hand är de andra hundarna som triggar hans stress eftersom ni inte längre har kissproblem hemma. Har du inte möjlighet att försöka hitta en dagmatte utan andra hundar? Om inte, så tycker jag ni tillsammans med nuvarande dagmatte ska försöka fundera ut en lösning där han.inte blir så stressafd av dom andra hundarna. Kanske han kan få ha en egen plats i ett rum där han kan få koppla av på ett annat sätt?
 
Det låter som stress. Stress är ju väldigt vanligt i rasen dessutom.
Sedan kan det mycket väl vara så att 3h är för länge mellan rastningarna när han är igång. Uno är ju en gammal gubbe men jag måste släppa ut han ofta när vi har hundar på besök eller vi är borta någonstans (om jag inte tvingar han ligga stilla), han blir snabbt kissnödig när han blir lite uppe i varv och vill ut ofta. Ligger han på sin filt dagtid kan han ligga där i 8h+ innan han vill ut.

Sen kan det ju vara en ide att ni mäter hur mycket han både kissar och dricker för att vara säker på att det inte är några onormala mängder.
 
Men fy, det låter jättejobbigt :(
Jag har faktiskt inte hört talas om en såpass kraftig problematik förut, men jag hoppas verkligen att kastreringen kan göra susen.

Det är stor skillnad på hur Ivan kissar nu jämfört med före snippet. Nu kissar han avsevärt färre gånger per dygn (kanske 20 % jämfört med innan? Vissa promenader kissar han en gång medan Billy kissar typ en miljon...) och har absolut inte samma stänkbehov. Han kissar för att han är kissnödig liksom. (Då var han ändå nästan två år när han kastrerades, så en del invanda grejer var mer befästa. Det är fortfarande mycket bakbenssprätt, till exempel.)

Jag hoppas verkligen att det ska hjälpa! Det kommer väl troligtvis inte göra saken värre i alla fall. Men vi ska samtidigt se över hans stress, hundmöten mm. då han har en tendens att verkligen "gå igång" och ibland har jag svårt att bedöma om han leker och har kul eller om han är uppstressad.
 
När hundar kissar så utlöses ett slags "må-bra-hormon", därför använder sig vissa hundar av detta för att lugna ner sig i stressiga situationer, det är ett sätt att avreagera helt enkelt.

Du beskrev att han juckat på andra hundar på sitt dagis, även det är ett mycket tydligt stressbeteende.

Hur är han till vardags när det gäller stress? Har han lätt för att vara passiv eller går han jämt på tå?

Jag skulle tro att det i första hand är de andra hundarna som triggar hans stress eftersom ni inte längre har kissproblem hemma. Har du inte möjlighet att försöka hitta en dagmatte utan andra hundar? Om inte, så tycker jag ni tillsammans med nuvarande dagmatte ska försöka fundera ut en lösning där han.inte blir så stressafd av dom andra hundarna. Kanske han kan få ha en egen plats i ett rum där han kan få koppla av på ett annat sätt?

Tack för bra input! Jag är inne på din bana också, att han helt enkelt blir stressad lätt. Till vardags, ja.. han är ju en pinscher. Hemma kan han vara väldigt passiv. Ligga och sova eller vila många timmar. Men han lyssnar ju på omgivningen och springer gärna efter om man byter rum.

På promenader är han på tå. Hundmöten hanterar han inte så bra, han blir överlycklig och slänger sig i kopplet för att hälsa och svansen går som en propeller. Han vill även gärna hälsa på andra människor ibland. Det måste vi träna mycket mer på.

Jag har också funderat på dagmatte utan andra hundar. Det är lite svårt att hitta bara. Jag ska kolla hur det har gått idag och om han blir kvar hos den han är hos nu så kommer vi nog behöva prata lite om just stress, om han kan vila på dagarna eller inte eller om man kan låta honom vara lite ensam.
 
Det låter som stress. Stress är ju väldigt vanligt i rasen dessutom.
Sedan kan det mycket väl vara så att 3h är för länge mellan rastningarna när han är igång. Uno är ju en gammal gubbe men jag måste släppa ut han ofta när vi har hundar på besök eller vi är borta någonstans (om jag inte tvingar han ligga stilla), han blir snabbt kissnödig när han blir lite uppe i varv och vill ut ofta. Ligger han på sin filt dagtid kan han ligga där i 8h+ innan han vill ut.

Sen kan det ju vara en ide att ni mäter hur mycket han både kissar och dricker för att vara säker på att det inte är några onormala mängder.

Intressant att du säger det, för jag har också märkt att Bruce måste kissa mycket oftare när han är bland folk. När vi har besök eller är bortbjudna. Hur ofta brukar du rasta Uno då?

Vet hur jag kan mäta hur mycket han dricker, men hur kan jag mäta hur mycket han kissar?
 
Hunddagiset tipsade om att trötta ut honom mer. Jag vet att i perioder då både jag och sambon jobbar mycket så har hans långpromenader och träning blivit lite lidande. Tror ni mer fysisk och psykisk träning skulle kunna göra honom mindre stressad?
 
Intressant att du säger det, för jag har också märkt att Bruce måste kissa mycket oftare när han är bland folk. När vi har besök eller är bortbjudna. Hur ofta brukar du rasta Uno då?

Vet hur jag kan mäta hur mycket han dricker, men hur kan jag mäta hur mycket han kissar?

Är han med andra hundar så så fort leken avtar lite och annars var-varannan timme ungefär (är han konstant igång så varje timme ca), han brukar dock ofta säga till genom att springa från dörren och tillbaka nu när han blivit gammal och klok :p

Du kan mäta hur mycket han kissar genom att antingen låta han kissa på något som är uppsugande och väga det före resp efter eller genom att hålla under en plastburk när han rastas.

I övrigt så är "gå och lägg dig" ypperligt att lära speciellt små högenergiska hundar. Skönt att kunna kommendera att de ska ta det lungt på sin bädd/filt.
Har gjort betydligt mer för oss än någon extra fysisk/psykisk träning även om det är bra det med.
 
Hunddagiset tipsade om att trötta ut honom mer. Jag vet att i perioder då både jag och sambon jobbar mycket så har hans långpromenader och träning blivit lite lidande. Tror ni mer fysisk och psykisk träning skulle kunna göra honom mindre stressad?

Träning och aktivering kan också få dem att gå upp i stress. Det beror på orsaken till stressen. De kan vara stressade båda av att vara överaktiverade och underaktiverade. Jag tror mer på att lära dem att det finns en lugn vrå där de kan slappna av. Spookie var 13 månader när jag fick honom och han började hos dagmatte nästan direkt med 4 andra hundar. Han var väldigt hög i aktivitet där i början, så mycket att jag funderade på om det verkligen var bra för honom, men jag såg till att fixa en bur till honom så han kunde gå in där och slappna av (han trivs väldigt bra i bur), eller att man kan ta in honom där om han är för stimmig. Då brukar han bara sucka och somna direkt för att han slipper "ta hand" om all yttre stimuli. Nu är buren alltid öppen men han går in där och sover när han vill vara ifred.
 
Hunddagiset tipsade om att trötta ut honom mer. Jag vet att i perioder då både jag och sambon jobbar mycket så har hans långpromenader och träning blivit lite lidande. Tror ni mer fysisk och psykisk träning skulle kunna göra honom mindre stressad?

Det kan det absolut göra. Det kan också bli motsatt effekt. Om han är en hund som vill ha koll på allt och alla, kan stressen eskalera när han inte orkar göra det psykiskt.
 
Hunddagiset tipsade om att trötta ut honom mer. Jag vet att i perioder då både jag och sambon jobbar mycket så har hans långpromenader och träning blivit lite lidande. Tror ni mer fysisk och psykisk träning skulle kunna göra honom mindre stressad?

Stressen försvinner inte alltid för att hunden är trött, det kan snarare bli värre.
(Och det är faktiskt ganska svårt att trötta ut en dvärgpinscher.)

Eftersom han antagligen har svårt att "hjälpa sig själv" att varva ner så tror jag på lugnande övningar med fokus på stadga, kropps- och impulskontroll och passivitetsträning i stället för att försöka trötta ut honom. Det kommer dessutom göra det enklare för er att hitta ett bra fokusläge för vidare arbete och träning. Det innebär inte att han inte ska jobba med kroppen.

Några exempel:
  • Balansträning – både inne (på till exempel pilatesboll) och ute. Klättra på stockar i skogen, parkbänkar eller gå till en lekpark och se vad de har där som går att använda.
  • Passivitets- och avslappningsträna – visa tydligt (men lugnt) att han gör rätt och att du är nöjd när han slappnar av. Lite meditation nästan. Det går att göra hemma eller borta eller var som helst, men börja hemma. Kosta på er en paus under promenaderna emellanåt. Nu för tiden blir båda mina lugna när jag tar på dem.
  • Lär in några trick och prova att jobba att jobba med omvänt lockande för att få stadga i dem.
  • Platsträna – "Gå och lägg dig"-träning, som någon nämnde. Filtträning (eller burträning) är jättebra. Googla!
  • Träna promenadlydnad. Ta med några köttbullar och träna på att ha en bra promenadposition eller bryta fokus när han får syn på en annan hund. Ibland får jag påminna mig om att promenad är inte bara att sätta ena foten framför den andra... ;)

Här kommer en lång utsvävning om energinivå:
Jos Lansink lärde mig en grej en gång för jättelängesen (jag plockar jättemycket från ridsporten när jag tränar hundar, jag har spenderat hundratals timmar på träningar med elitryttare och det finns en hel del guldkorn i arkivet...) som jag brukar sprida vidare eftersom det är ganska konkret och går att applicera på sin träning och vardag:

Summan av den energi som ett ekipage har är konstant.
Den är alltid 100 %. Hur många procent står hunden/hästen för, och hur många behöver människan/ryttaren matcha med?

Tänk på att det finns ett ständigt och aktivt reglage – och att energinivån sällan håller samma nivå hela tiden, varje dag, genom varje pass och att vi behöver vara beredda att ändra vår nivå när som helst för att ligga på rätt nivå.

Exempel:
I agility är Billy bäst när han ligger på 70-80 %, då är han motorn och jag ratten och vi kan samarbeta skitbra. (Hamnar han under 40 % på tävling eller träning kan vi lika gärna gå hem.) När vi tränar hjärngympa, balans, burträning, byteshandel eller annat vill jag däremot ha honom runt 40-50, så att vår insats är lika stor eller så att jag kan ligga på 50-60.
Går han över 90 % så förlorar vi kontakten helt, så jag har jobbat mycket på att hinna med att gå in och möta där.

Sammanfattning:
Att börja tänka på energinivån och att ha en energinvåbedömning i bakhuvudet kan vara till stor hjälp för att hitta bra lägen. Då vet du när du behöver gå in och möta/dämpa. Tänk på att ni kan påverka varandra jättemycket.
 
Har du testat body eller Thundershirt?V Vi passar en bichon frise som de första dagarna hos oss gärna både kissar o bajsar inne men med body på så blir han jättelugn. Han får heller inte tillgång till alla rum det första som händer när han kommer hem. Detta har blivit bättre nu när han fyllt 2 och är kastrerad och händer aldrig hemma hos honom längre men som sagt hos oss en gång första dagen sådär sedan släpper det. Så nu har han stänkskydd på sig första dagen.
 
Stressen försvinner inte alltid för att hunden är trött, det kan snarare bli värre.
(Och det är faktiskt ganska svårt att trötta ut en dvärgpinscher.)

Eftersom han antagligen har svårt att "hjälpa sig själv" att varva ner så tror jag på lugnande övningar med fokus på stadga, kropps- och impulskontroll och passivitetsträning i stället för att försöka trötta ut honom. Det kommer dessutom göra det enklare för er att hitta ett bra fokusläge för vidare arbete och träning. Det innebär inte att han inte ska jobba med kroppen.

Några exempel:
  • Balansträning – både inne (på till exempel pilatesboll) och ute. Klättra på stockar i skogen, parkbänkar eller gå till en lekpark och se vad de har där som går att använda.
  • Passivitets- och avslappningsträna – visa tydligt (men lugnt) att han gör rätt och att du är nöjd när han slappnar av. Lite meditation nästan. Det går att göra hemma eller borta eller var som helst, men börja hemma. Kosta på er en paus under promenaderna emellanåt. Nu för tiden blir båda mina lugna när jag tar på dem.
  • Lär in några trick och prova att jobba att jobba med omvänt lockande för att få stadga i dem.
  • Platsträna – "Gå och lägg dig"-träning, som någon nämnde. Filtträning (eller burträning) är jättebra. Googla!
  • Träna promenadlydnad. Ta med några köttbullar och träna på att ha en bra promenadposition eller bryta fokus när han får syn på en annan hund. Ibland får jag påminna mig om att promenad är inte bara att sätta ena foten framför den andra... ;)

Här kommer en lång utsvävning om energinivå:
Jos Lansink lärde mig en grej en gång för jättelängesen (jag plockar jättemycket från ridsporten när jag tränar hundar, jag har spenderat hundratals timmar på träningar med elitryttare och det finns en hel del guldkorn i arkivet...) som jag brukar sprida vidare eftersom det är ganska konkret och går att applicera på sin träning och vardag:

Summan av den energi som ett ekipage har är konstant.
Den är alltid 100 %. Hur många procent står hunden/hästen för, och hur många behöver människan/ryttaren matcha med?

Tänk på att det finns ett ständigt och aktivt reglage – och att energinivån sällan håller samma nivå hela tiden, varje dag, genom varje pass och att vi behöver vara beredda att ändra vår nivå när som helst för att ligga på rätt nivå.

Exempel:
I agility är Billy bäst när han ligger på 70-80 %, då är han motorn och jag ratten och vi kan samarbeta skitbra. (Hamnar han under 40 % på tävling eller träning kan vi lika gärna gå hem.) När vi tränar hjärngympa, balans, burträning, byteshandel eller annat vill jag däremot ha honom runt 40-50, så att vår insats är lika stor eller så att jag kan ligga på 50-60.
Går han över 90 % så förlorar vi kontakten helt, så jag har jobbat mycket på att hinna med att gå in och möta där.

Sammanfattning:
Att börja tänka på energinivån och att ha en energinvåbedömning i bakhuvudet kan vara till stor hjälp för att hitta bra lägen. Då vet du när du behöver gå in och möta/dämpa. Tänk på att ni kan påverka varandra jättemycket.

Sjukt bra! Tack! Vi har börjat skvallerträna en hel del när vi är på promenader och det går super. Men så fort något blir mer intressant, typ som andra hundar, så lyssnar han inte längre. Har använt vanligt hundgodis nu men ska börja använda något godare så han blir lite mer motiverad.

Skulle verkligen vilja lära honom "gå och lägg dig". På sistone har han börjat lägga sig mer och mer i fåtöljen ensam, då han tycker det blir för trångt och bökigt i soffan. Det är jättebra, för innan satt han alltid som ett frimärke på än. Skulle vilja lära honom att gå och lägga sig själv på kommando.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
690
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp