En positiv vändning

TeamLundVer

Trådstartare
Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det kan vara en trevlig omväxling med ett positivt inlägg från mig. :)

Först lite bakgrund:
Loppan är inte en enkel hund och har väl aldrig varit det heller. Hon tar kräsenhet till en ny nivå. Vi väger henne regelbundet hos vet. och måste med jämna mellanrum köpa deras superkaloribomber för att få upp vikten på henne igen. Hon har svårt att slappna av. Inte förrän i 2 års åldern började hon slappna av när vi hade gäster och då tog det ett par timmar. Nu tar det max 20min, med de allra flesta närmre 5. :) Hon har beskrivits av instruktörer som en hund som har hela alfabetet. :o

Hon är intelligent så det visslar om det. Lär sig nya saker på 2 försök men ska också utmana oss konstant. Hon vet vad vi vill med det betyder inte att hon gör det om vi inte blir sådär superarga för då kan hon göra det direkt.. Eller om hon har en bra dag för då lyder hon saker och ting utan att man ber om det. :cautious:

Vid 3 månaders ålder satte hon respekt i ett par poliser som kom förbi för att fråga om en granne (ytterdörren var öppen och hon vaktade innanför, de vågade inte gå tillräckligt nära för att ringa på), När vi renoverat som mest har hon varit ute i trädgården ett helt dygn och bara busat utan uppehåll. Vi fick byta ut hundstaketet som hon hoppade över (blev påkörd) mot ett plank vilket nu mäter 140cm + brant slänt innan (tänk vägg) på 1 meter. Ansökan om bygglov är inlämnat om att få bygga högre då jag vid 2 tillfällen har dragit ner henne när 1 fram- och 1 bakben varit på fel sida. :eek:

Hon blev skrämd som valp och är osäker på andra hundar vilket resulterar i rabiesdreggel, morrande, skällande, rest ragg, utfall och viftande på svansen vid hundmöten. Vid 2 tillfällen har jag trillat och då springer hon fram och gör lekinvit till mötande hund så det är i kopplet hon blir osäker. Vi har provat alla metoder vi hittat för att komma förbi detta men ingenting har hjälpt.

Som ansvarsfulla hundägare bokade vi in oss på närmsta brukshundsklubbs valpkurs så fort köpet var i hamn. Under kursens gång blev hon bara värre och värre men vilka var vi att ifrågasätta instruktörerna? Vi gick nästa kurs och nu började problemen bli riktigt stora. Det var nu utfallen började komma. Vi blev tillsagda att hon skulle lära sig att koppla av med andra hundar i närheten innan hon fick vara med på träningen så vi blev anvisade en plats 50m ifrån de andra där vi satt lektion ut och lektion in med en hund som bara blev mer och mer hysterisk. :( När jag blivit släpad 2 gånger över hela apellplanen fick jag nog och meddelade att antingen fick vi vara med på träningen på något sätt (lite avsides med ngn lugn övning medan de andra tränade) eller så kunde vi lika gärna strunta i att komma. Det resulterade i att vi på nåder fick öva fot 20m ifrån de andra när de tränade. När de andra övade hundmöten fick vi öva möten utan hund vilket ju gick lysande, DET var ju inte problemet.. Kursen tog slut och vi flyttade

Efter flytt till ny ort tog vi kontakt med brukshundsklubben på den nya orten. De verkade dock inte intresserade av medlemmar för de hörde aldrig av sig igen. Fortsatte att försöka själva så gott det gick med tips härifrån och från nätet. Det gick sådär. Hon blev bättre här hemma, vi kunde ha riktigt trevliga promenader om vi inte mötte någon hund men de stora framstegen uteblev.


NU
Nu har vi sedan i höstas gått hos en privat instruktör som är guld värd :love: Första gången tog det halva lektionen innan hon fick komma ur bilen eftersom hon gjorde utfall redan inne i den. Hon fick inte komma ut förrän hon lugnat sig. Det gäller fortfarande men nu pratar vi om att det tar 2-5min.

Hon fick vara med!! Jag kunde inte själv gå med henne (foglossning) så instruktören hade henne vid sin sida medan hon höll i träningen. Hon fick alltså göra samma saker som de andra men lite längre ifrån och lite anpassade efter henne. När de andra gick sicksack fick hon gå framför osv.

Nu går jag själv med henne och det går bättre och bättre för var gång. Är där ngn hund som hon blir särskilt provocerad av så får denna agera störningsmoment medan vi utför övningarna. Det blundas inte för Loppans problem utan det tas tag i dem :bow: Vi går nu sicksack vi med, vi övar på hundmöten, vi får gå bland andra. Det ÄR tufft, det är en kamp var gång men det blir också bättre i slutet av varje lektion. Jag önskar så att vi hade gått till denna instruktören från början. man kan fundera på vilken sorts hund vi hade haft nu isf. och hur mycket frustration vi sluppit.

Nu sist gick vi en gemensam kort promenad ner till ett fält. Inga utfall från Loppan men hon var märkbart spänd på vägen ner. På vägen tillbaka struntade hon blankt i de andra hundarna. :banana:

Vad gjorde vi då på fältet? Vi lade spår. Och vet ni vad? För första gången var det inte en kamp med Loppan på träningen. Det var roligt och enkelt! Spår är verkligen Loppans grej, hon löste uppgiften galant och tyckte det var så roligt att hon inte ville sluta :love:

Äntligen har vi hittat något som är roligt att göra med Loppan, något som gör att hon helt kopplar bort andra hundar och till 100% är fokuserad på uppgiften. :bump::bump::bump::bump:

1618404_10153349892468953_2278117842570127002_n.jpg
 
Senast ändrad:
Fantastiskt att det går ut rätt håll :-)

Spår är oumbärligt för dessa brukshundar anser jag, en hundlig rättighet nästan!

Vi tränar lydnad, agility och spår men skulle vi inte hinna med allt så skulle jag alla gånger satsa på att lägga tiden på att spåra. Hundarna känns väldigt tillfreds efteråt och de älskar verkligen uppgiften.

Hoppas ni kan fortsätta spåra regelbundet, förhoppningsvis underlättar det ytterligare i vardagen!
 
Liten uppdatering:

Förra kurstillfället stod intensiv lydnad på schemat. De flesta tikar löpte och.. Ja ni kan ju tänka er kaoset.:angel:

Det hela började med att det fanns en ny hund dör så Loppan gjorde rejäla utfall vilka jag inte fick bukt med (jag är för långsam i min reaktion), instruktören tog tag i henne och visade, 2min senare fick jag tillbaka henne och efter EN tillsägelse gick hon som en klocka resten av passet. :banana:
Fot med löst koppel, koll på mig, sättande och läggande i farten där jag fick ifrån, ställande, inkallning, hundmöten (hund mot hund), sicksack med små mellanrum och vid ett tillfälle satt hon inklämd nellan två hundar. Den ena satt t om på svanstiopen på henne och hon bara kollade lite.:p

Nästa gång ska vi testa sök :bump:
 
Idag har vi provat att spåra på egen hand. 50m rakt spår med godis i vartannat steg var rekommendationen. Dumma matte glömde dock att vi skulle ha vinden i ryggen såhär i början så Loppan fick ett spår i motvind vilket hon löste galant :p och ett spår (nr2) med sidovind vilket hon iofs löste men jag märkte på henne att det var lite för svårt och hon tappade tålamodet/ koncentrationen vid ett par tillfällen. Nåväl, gör om gör rätt ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp