En prisfråga

kryddelydd

Trådstartare
Hej!
Jag har blivit föreslagen att en person ska köpa min Barmi och jag har lite kval över rimlig prisnivå.
detta är alltså ingen annons!


Vad tycker ni är rimligt för honom?

Sjuårig valack, förstaklasstam men det är ju oväsentligt eftersom han är valack.
Femgångare, som rids skapligt som fyrgångare.
Har ren skritt, trav och tölt, nu skaplig vänster galopp och högern är under utveckling men högergaloppen är hans klart sämsta gångart.

Mycket lättriden, lättväxlad. Har ett någorlunda tempospann både i tölt och trav. Mycket bärig i tölt, bra takt.
Skolad i såväl öppna, sluta och skänkelvikningar i skritt och tölt, påbörjad öppna och skänkelvikning samt aningen, aningen sluta i trav utan att tappa takten. Mycket känslig för sitshjälper, känslig för lätt tygelkontakt.

Enligt instruktör startklar i lättare töltgrenar (har inte riktigt tempo för ökad tölt i töltgrenar än), i lätt fyrgång och i T2.
Knappast kapacitet för SM men enligt tränare så för regionalnivå (men det är framtid, inte nuläge och det är nuläge man eventuellt säljer).

Trafiksäker, lätthanterad, trevlig på alla sätt och vis.

Ungefär vad bör en sådan betinga för pris? Jag har en tänkt prislapp som antagligen är lågt satt eftersom det är en kompis som visat intresse. Annars skulle jag inte sälja honom.
 
Sv: En prisfråga

Jag skulle nog sätta runt 50-60'.
Vet inte om ni andra räknar det som högt eller lågt dock ..
 
Sv: En prisfråga

Jag skulle nog sätta runt 50-60'.
Vet inte om ni andra räknar det som högt eller lågt dock ..

Håller med om den prislappen.
Jag har själv en islänning liknande beskrivning som din och honom planerar jag att sälja till en kompis för det priset.
Tycker det är ett schysst kompispris för båda parter.
 
Sv: En prisfråga

Vad tycker ni är rimligt för honom? Sjuårig valack, förstaklasstam men det är ju oväsentligt eftersom han är valack.


En liten iakttagelse bara. Nu är detta förvisso inte en annons, och kanske är det underförstått med tanke på aktuell kondition, men fastän det står massor om vad hästen kan och inte i alla upptänkliga gångarter, ridning och hantering, så finns faktiskt inte en enda stavelse om huruvida han är frisk; dvs tidigare skador, spatt, fång eksem etc.

Även om en valack inte kan användas i avel, är det väl inte ointressant vad han har för stam ? Vad har hans släktingar har presterat om man nu ska tävla med honom samt vilket temperament förväntas, har de varit friska, finns risk för ärftliga sjukdomar osv ? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: En prisfråga

En liten iakttagelse bara. Nu är detta förvisso inte en annons, och kanske är det underförstått med tanke på aktuell kondition, men fastän det står massor om vad hästen kan och inte i alla upptänkliga gångarter, ridning och hantering, så finns faktiskt inte en enda stavelse om huruvida han är frisk; dvs tidigare skador, spatt, fång eksem etc.

Även om en valack inte kan användas i avel, är det väl inte ointressant vad han har för stam ? Vad har hans släktingar har presterat om man nu ska tävla med honom samt vilket temperament förväntas, har de varit friska, finns risk för ärftliga sjukdomar osv ? :crazy:

Helt rätt i första stycket. Självklart påverkar det priset.

Svenskfödd, eksemfri, skadefri. Behandlad av equiterapeut pga att han haft svårt för galoppen och hade en liten låsning till vänster i korset, detta var för fem månader sedan.
Inget fång (varför man nu måste specificera det - så vanligt är det ju inte med fång).
Inte undersökt för spatt: han är sju år gammal och ohalt.

Stammen, vill jag påstå, är fortfarande ointressant på en sjuårig valack med mycket bra temperament.
Han är tillräckligt vuxen för att det inte är stammen som avgör vad man tror om hans gång.

Intressant att läsa era förslag. Jag hade tänkt mig 40 som kompispris och då tar jag uppenbarligen inte i för mycket.
 
Sv: En prisfråga

En liten iakttagelse bara. Nu är detta förvisso inte en annons, och kanske är det underförstått med tanke på aktuell kondition, men fastän det står massor om vad hästen kan och inte i alla upptänkliga gångarter, ridning och hantering, så finns faktiskt inte en enda stavelse om huruvida han är frisk; dvs tidigare skador, spatt, fång eksem etc.

Det jag har sett är att tidigare skador inte är något som brukar påverka priset. Visst, om hästen verkar ha lätt att få fång så att man måste hålla den på ett visst sätt. Eller om det har funnits återkommande låsningar som med stor sannolikhet återkommer. Men antingen är hästen frisk nu eller så är den det inte. Och den ska såklart gå igenom veterinärbesiktningen. Sedan kan ju tidigare skador göra att man väljer att inte ta risken att köpa hästen. Men är den frisk nu så är den det.

Påverkar priset verkar följande göra: Stam, gångarter, utbildning, lynne, färg (konstigt nog), mm. Men inte tidigare, utläkta, skador.

Jag frågade en veterinär en gång hur jag skulle tänka när jag var intresserad av en häst som hade en skadehistorik. Hon sa: "Alla hästar har en historia. Leta efter en frisk häst. Alltså en häst som är fullt frisk nu."

Vad tycker ni andra. Bör tidigare skador påverka priset?
 
Sv: En prisfråga

Jätteintressant diskussion.

För MIG personligen är det av intresse sånt som är kroniskt.
Att ha haft fång EN gång gör den ev känsligare för bete etc (om det är foder den fått fång av) och har jag inte en hästhållning där jag kan styra upp sådant blir ju inte hästen intressant för mig.
Ex kronisk bronkit är ju också något som ställer högra (annorlunda) krav på hästhållningen.

Min nuvarande häst har haft kolik en gång pga förstoppning. Det räknar jag inte som något bestående eller på något sätt nedsättande på just honom.

Det din vet kommenterade var jäkligt bra sagt...
 
Sv: En prisfråga

Det beror helt på vad det är för tidigare skador. Är det ett trauma som läkt ut, typ sårskador, hovbölder, sparkskador som är helt utläkta så lär det inte påverka mycket. Är det ridrelaterade skador, inflamationer i leder, senskador, pålagringar, förslitningsskador så är det inget folk brukar uppskatta.
 
Sv: En prisfråga

Det jag har sett är att tidigare skador inte är något som brukar påverka priset. Visst, om hästen verkar ha lätt att få fång så att man måste hålla den på ett visst sätt. Eller om det har funnits återkommande låsningar som med stor sannolikhet återkommer. Men antingen är hästen frisk nu eller så är den det inte. Och den ska såklart gå igenom veterinärbesiktningen. Sedan kan ju tidigare skador göra att man väljer att inte ta risken att köpa hästen. Men är den frisk nu så är den det.

Påverkar priset verkar följande göra: Stam, gångarter, utbildning, lynne, färg (konstigt nog), mm. Men inte tidigare, utläkta, skador.

Jag frågade en veterinär en gång hur jag skulle tänka när jag var intresserad av en häst som hade en skadehistorik. Hon sa: "Alla hästar har en historia. Leta efter en frisk häst. Alltså en häst som är fullt frisk nu."

Vad tycker ni andra. Bör tidigare skador påverka priset?

Skador/sjukdomar som fång, spatt, eksem ect bör påverka priset. Men om hästen varit halt en gång för 2 år sen pga en vrickning i hagen ska det inte påverka priset. Nästan alla hästar blir lite halta nån gång i sitt liv.. sen kanske ägaren inte alltid märker det alla gånger heller ;)
 
Sv: En prisfråga

Svårt att sätta pris utan att se bilder eller film.. men spontant skulle jag säga runt 50' :)

Årsgammal bild på skritt.
1175691_316540275159257_1275962292_n.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Lager
·
S
Hoppning Hej! Jag har en D-ponny valack, skimmel som är 10 år. Han är sportponny typen och vi tävlar i hoppniing. Han är väldig pigg och är...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 545
Senast: fruxolisa
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp