En rastråd såklart.

Dino

Trådstartare
Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare, boka in besök och träffa olika hundar... för att säkerhetsställa att jag mest troligt får den hund jag vill ha. Jag har lovat mig själv, mina hundar och sambon att inte skaffa en till först jag och sheltien lyckas komma överens och förstå varandra vid hundmöten, för som det är nu är dom inte speciellt trevliga.

För tillfället har jag en staffe och en sheltie och har egentligen länge tänkt att nästa hund blir en till staff då jag trivs bra med rasen överlag, även fast jag tycker att nuvarande staffen har liiite för lite GO i sig. Nackdelen med staffarna är att jag tycker de är på gränsen till för små så därför har jag börjat kolla runt efter andra raser också, gärna som är något större. Den jag främst har fastnat för är Australian kelpie.

Jag tränar mycket lydnad med min sheltie och rally med staffen samt agility med båda två. Jag har också blivit mer intresserad av brukset (spår) och skulle gärna testa på det. Min staff har en bra nos och tycker det är roligt med spår men hon är dessvärre skottberörd därför har det inte blivit av (ännu), och jag har svårt att träna kontinuerligt om jag inte har mål att se fram emot.
Som det är nu tränar vi lydnad, rally och agility på klubben ca 3-5 dagar i veckan och detaljtränar moment hemma i köket eller på gården övriga dagar, samt går minst 5-15 km promenader dagligen. Planen med nästa hund är även att prova på drag, på hobbynivå. Jag går mycket kurser och åker gärna iväg på läger när möjligheten finns.

Jag är ute efter en medelstor hund som gärna vill vara till lags och samarbeta med sin förare. Vara social och framåt, lättfostrad och lättbelönad. Hunden får gärna ha minimalt med pälsvård. Inte ha alltför stor jakt eller vaktlust. Och såklart... ha motor och tycka om att träna.

Mitt intresse för hundar och hundträning har blivit bra mycket större sen jag skaffade min första egna hund för snart tre år sen och jag känner att jag vill mer och mer för varje dag. Det är hundar jag vill hålla på med. Och även om jag inte hade några tävlingsambitioner när jag skaffade första hunden så har det ändrats.

Men jag är livrädd att jag inte ska klara av att äga en brukshund och att den inte kommer bli nöjd hos mig och jag behöver därför kanske inte välja valp från den mest extrema kullen. Som det är nu planerar jag helt mitt liv efter hundarna och har mycket tid över till dom. Jag tror och hoppas verkligen att det inte behöver ändras i framtiden men det är svårt att säga nu.

Min nuvarande sheltie har social osäkerhet både mot människor och hundar som jag är skitless på att behöva tampas med, det blir jobbigt i både min vardag och tränings/tävlingsintresse. Därför är det viktigt för mig att få en hund som fungerar i vardagen samt på träningsplanen.


Tror ni att en kelpie kan passa eller har ni förslag på någon annan ras som ni tror kan passa får ni gärna ge tips då jag är öppen för förslag. :)
 
Jag tror nog att kelpies kan passa men sociala osäkerheter förekommer då och då. Oftast är de nyfikna och så, men kan brista lite i tryggheten vilket ffa visar sig i hanteringen. Så ligger det högt upp på listan av önskvärda raser kanske du ska kika på alternativ. De flesta vallhundraser dras med de här problemen, men retrievrarna gör det i mindre grad. Jag har träffat några goldens som haft det lite svårt med det sociala men däremot inte en enda labbe. Så jaktlabbe som alternativ?

Om man håller sig borta från hundar med extrem kamp och jakt så är många brukshundar ganska lättsamma, i alla fall när det gäller raser som kelpie, schäfer, belgare. Rottisar kan vara knepiga på andra sätt. Kelpien har ju sin storlek på plussidan, blir de för jobbiga så tar man dem under armen och går ;). Kanske liiite svårare med en stor schäfer… Men båda mina kelpiegrabbar är ganska enkla att ha och göra med. De gör som man säger och tjafsar inte emot för mycket. Lättmotiverade i träning och så. Ganska reaktionssnabba, så det gäller att hänga med i svängarna! En del jakt, men det vägs upp av samarbetsviljan tycker jag. Det är oftast inte svårt att få dem att lyda fast de fått syn på vilt. Det är hundar som behöver jobba, annars blir de lite jobbiga. Men du hade ju tänkt ha den till något vettigt. På din beskrivning verkar du göra mer än vad jag gör med mina hundar :).
 
@Dino
Vad menar du med "för mycket "go i sig"? :)

/ Askur
Galet förälskad i staffar & bulls

Var har jag skrivit det? Jag tycker min staff har lite för lite GO. Alltså träningsvilja. Hon vill, men hon ber inte om det. Sen så är hon överlag den lite lugnare staffen. Om det blir en staff som nästa hund får den gärna ha lite mer krut i sig :)
 
Jaktlabbarna har jag ingen erfarenhet av alls så där måste jag läsa på lite. Jag är inte intresserad av varken jakt eller apportering men jag antar att det finns kennlar som även avlar mer mot bruks. Däremot har jag uppfattat labbarna som väldigt flamsiga och haft svårt för att koncentrera sig. Men jag kanske bara träffat halvtaskiga exemplar. Storleken är också lite större än vad jag tänkt mig men är det en hund för mig så kan jag ha överseende med det.

Jag är ju fortfarande väldigt färsk i allt med hundar och hundträning och även fast jag tränar mycket med mina nuvarande hundar så är kvalitén på träningen inte alltid jättehög och innefattar en del nybörjarmisstag så det är bra om nästa hund kan tåla det. ;) Men planen är att ta sig upp i klasserna åtminstone i lydnad. Brukset får vi se om det är någonting för mig, just nu spårar vi bara lite grann som aktivering och rally och agility är mer bonus för att det är så roligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 420
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 879
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp