En rosenparterr tar form!

jacko

Trådstartare
Vi (läs: min sambo) restaurerar den parterr som var igenlagd då vi köpte huset (förra ägaren la igen den då hon flyttade utomlands). Rosor är inhandlade hos Flora Linnea, de fick också råda mig hur många och vilka jag skulle ha. Ingen av de rosor jag hade på min egen lista då jag åkte till dem kom jag hem med. :p

Det blir istället Ghislaine de Feligond och Cornelia som kommer att växa i vår rosenparterrr.

Såhär såg det ut i morse, dagen efter planteringen:

P6220038.jpg

(Ser futtigt ut nu förstås! Kommer att plantera ljusblå riddarsporrar Sydney Light Blue från Impecta mellan rosorna)

Vi testar vad vi ska ha för gångar. Sambon vill inte ha ölandsstenen som låg där förut nämligen:
P6220035.jpg


Katten Måns inspekterar:
P6220048.jpg
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Vad fint det kommer att bli!!

Tog ni bort ölandsstenen...:o det är ju jättefin ju.:love:

Jag har bara planterat en ny ros i år.

Fick en honungsros av mina arbetskamrater som jag önskat i flera år. Den ska växa och klättra på ett plommonträd jag har som dött, men som jag inte har hjärta att såga ner helt.
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Och nu undrar man bara - vem var det som grävde, och vem var det som pekade? ;)

Det blir jättefint! Jag hade nog också behållit ölandsstenen - eller möjligtvis lagt gatsten. Eller varför inte singelgångar? (Visst är jag hjälpsam?)
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Exakt vad är en rosenparterr?

Jag är förtjust i gatsten, och hade nog satsat på det. Men kanske finns det något fint danskt-skånskt som gör sig bättre ändå?

Ska det bara var två rossorter, eller en massa olika på sikt?

*tänker med viss nostalgi på min hädangångna mormors rosarium*
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Ja, det ska bara vara två sorter, jag går på Flora Linnea-damens råd.

Jag kanske har hittat på ett eget ord? Jag trodde ordet parterr fanns... Nu måste jag googla!

Från NE: parterr - inom trädgårdskonsten benämning på en huvudgrupp av geometriskt ordnade planteringsytor (kvarter), vanligen i direkt anslutning till boningshuset.

Gatsten är en bra idé, som jag lanserat för den arbetande sambon. Han började då dilla om sättsand och utjämningar så jag la ner den tanken. Jag har en noggrannhetsfetischist hemma nämligen, så det gäller att lista ut saker som inte kräver millimeterprecision - annars blir det ALDRIG färdigt.
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Han började då dilla om sättsand och utjämningar så jag la ner den tanken. Jag har en noggrannhetsfetischist hemma nämligen, så det gäller att lista ut saker som inte kräver millimeterprecision - annars blir det ALDRIG färdigt.

Precis! Här i huset brukar vi renovera etc enligt mottot "pedanterna får skylla sig själva"!

Skit i sättsanden, skulle jag säga! Och vadå utjämningar, det handlar väl om vid pass tre rader av sten bredvid varandra, relativt få meter långa, inte om en slottsplan?

Sen kommer det upp vallmo mellan stenarna (man kan ge den lite hjälp på traven genom att tappa lite frön här och var) och det är jättefint.
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Nej, jag fattar inte heller det där med sättsand till gångar i ett rosenkvarter... Vi ska inte fika på dem direkt... Men han har konsulterat diverse böcker och funnit stöd för sina teorier. :devil:
 
Sv: En rosenparterr tar form!

Vad fint det ser ut! Blev väldigt sugen på att göra något liknande hemma - får väl specialstudera när jag kommer ner. Pst... gatsten är jag väldigt svag för... till svågerns förtret (han är anläggare/"plattläggare") brukar jag kalla det för "kullersten", men han vet ju vad jag menar ;-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp