En sadel för ALLT - möjligt?

Liten

Trådstartare
Jag vill ha en sadel som går att använda till allt. Har fram tills nu varit helt inställd på en Montsegúr-sadel, Long Distance, som verkar helt idealisk, men är tyvärr ej lämplig för hoppning (alltså måste jag fortfarande ha 2 sadlar :( ). Har funderat av och till på bomlös, men kommer om och om igen fram till att jag hellre betalar de tusenlappar mer som Monsteguren kostar..
I nuläget har jag en westernsadel & en allroundsadel.

Dressyr inget jätteavancerat, tävlar inte, men jag ska kunna sitta i bra sits för att träna dressyr.
Hoppning inga enorma hinder, men iaf 1m. både banhinder & skog.
Distansritt än så länge på PP/CR-nivå, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden..
Uteritter både ut och lulla i skritt ett par timmar, och rida i full rulle i galopp.
Långritter ja det är den här biten som för mig är väldigt viktig. att man kan PACKA på sadeln, med tunga packväskor o.s.v. utan att sadeln rör sig det minsta av detta.

Bör också tillägga, att pga min rygg bör sadeln inte vara alltför mjuk, då jag då får ont av att rida länge i den.
Har en märkeslös westernsadel (stenhård), och en Thorowgood T4. Den sistnämda hade gärna fått vara liite hårdare, men den funkar.

Min häst är ett varmblodssto. Ganska rak rygg, normal manke, men bredare än man kan tro (bomvidd i den engelska sadeln VID, normal klämmde).
IM000887.JPG


Hjälp mig, jag är nollställd..
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

om du bara ska ha en enda sadel och göra allt det där, så får du tänka igenom vad du gör oftast och välja därefter. finns ingen sadel som är lika bra till allt.
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

nej, förstår att en sadel inte kan vara idealisk för allt. men det ska fungera :p
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Griffin endurance om den kan passa hästen.
Ingen dum sadel alls.
// Linda
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

går den att använda med packväskor? (inkl. packning)
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Ja, det gör den. Tänkte direkt på en sådan sadel till dig.

Finns också Arabian Soltice. Men en bomsadel av distansmodell (Wintec har också).
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag är verkligen ingen distansexpert, men fick informationen på en clinic att en rigid sadel var att fördra till distans. Vilket jag kan köpa, då man helt enkelt ska spendera en längre tid i sadeln gämfört med ett dressyrpass.

Men till dressyr och hoppning så vill du ju ha en så flexibel som möjligt, för att kunna finlira hjälper och känna hästen.

För både din och hästens skull så borde du nog "stå ut" med att ha åtminstone två sadlar även i fortsättningen.
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Vad för typ av sadel du ska ha beror ju helt på dig och din häst.
Ska du verkligen kunna göra allt det skulle jag nog föredra en bomsadel av distansmodell, de är inte så framskurna som en hoppsadel, men det funkar att hoppa i dom, även om det inte på långa vägar är optimalt. Alterativt en hoppsadel som inte är så framskuren och med mellandjupt säte. Problemet är dock att de oftast saknar ringar (och inte alltid det går att specialbeställa heller), så då blir det ju lättare med en distanssadel...
Men om man bortser från hoppningen hade jag föredragit en bra dressyrsadel istället, då jag tycker det är betydligt mer bekvämt att rida med riktigt långa läder om jag ska rida distans.
Dock kan jag tänka mig att du får problem att hitta en tillräckligt hård sadel, då de flesta distanssadlar är extra mjuka i sitsen...
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jo det är ju inte det att jag tycker att det är besvärligt, med fler sadlar.
utan det är svårt att få plats med prylarna i sadelkammaren.. :crazy:

men det lutar åt att westernsadeln får vara kvar, för långritter med packning och liknande, eftersom jag behöver den hårda sitsen...
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag hade förr en hård gammal stübben dressyr som funkade till allt. Eller jag red väl inga hutlöst långa turer med packning men det hoppades banor på över metern och reds dressyr med samt många uteritter i den :)
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag håller med dig mahlmt. :) Griffin Endurance tycker jag inte alls är en dum idé. Jag och min sambo har varsin sådan till våra hästar, och den funkar till allt det trådskaparen vill kunna göra i sadeln.
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

*kl*

har bestämt mig för att ha kvar westernsadeln, för långritter (och för att för min ryggs skull kunna variera lite, om jag konstant rider i en sadel med mjuk sits (som tyvärr de flesta verkar ha, utom just westernsadlarna) (jag tycker att thorowgooden jag har nu är mjuk..min kompis tycker att den är stenhård och en annan tycker att den är perfekt.. :rofl:) vrider sig beckenet snabbare och jag får ont i hela ryggen..
Westernsadeln = helt ostoppad, endast läder på bommen :love: :love:

Westernsadeln kan jag ha till;
dressyr (bra lodrät sits, kan ha "långa skänklar" utan att hamna i obalans)
långritter (om jag får tag i en flankgjord till den..nån som vet?? hittar inget här i Stockholm och heller inte på bonan*a west**n..)
uteritter (:love:)

Ny sadel "måste" kunna användas till;
hopp (som sagt, ca 1m hinder, alltså ingen "renodlad" hoppsadel)
uteritter
arbete med bommar (hand i hand med hoppningen :p)


Har inte provat nån bomlös på Honey, vet inte vad hon skulle tycka om det, men kanske är värt att testa..
Funderar på Torsion Trekking, Barefoot Cherokee bl.a.
men är de vääääldigt mjuka??
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Ingen aning hur den är jämfört med T4.

Ska du hoppa i sadeln ska du välja en bomsadel och inte en bomlös i soffkuddsmodell. Jag tror även att dessa bomlösa blir för mjuka för dig.
// Linda
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

tack.

får leta upp nån återförsäljare och klämma lite helt enkelt :D

denna sadeljungel.. :crazy:
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag har ridit i en hård sadel, den hette Hector om jag inte minns fel..

Jag ska nog lämna över resten till sadelkunniga men det är nog en bladsadel om jag inte är helt ute o cyklar.
Jättehård var den iaf, jag förstår inte hur folk kan rida distans i dem. Men det är ju min smak dock!
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

En bomlös är nog inte att föredra om du inte kan rida i en sadel med mjukt säte. Går inte heller att hoppa i en bomlös. En allroundsadel skulle nog jag ha valt om jag var du :)
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

grejen är att jag har en allroundsadel.. och den (och alla jag tittat på) är för mjuka :( red två veckor bara i den (Thorowgood T4) och det kändes i ryggen.. när jag bara rider i westernsadeln, säg en månad, så känns det inte alls. sitsen gör så mycket.. :crazy:

ska försöka ta alla tips nån dag och jaga runt, klämma & känna lite.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 710
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Unghästen har nu vuxit ur den femte sadeln på ett halvår och ingen av sadlarna i stallet sitter bra på henne nu (står på ridskola, har...
2
Svar
32
· Visningar
5 138
Senast: mackan
·
T
Utrustning har ett varmblodssto som jag har en wintec cair allroundsadel till(sån man kan byta järn i). Problem är dock det att jag inte sitter bra...
Svar
10
· Visningar
1 130
Senast: Sorbe
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp