En sadel för ALLT - möjligt?

Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag har ridit i en hård sadel, den hette Hector om jag inte minns fel..

Jag ska nog lämna över resten till sadelkunniga men det är nog en bladsadel om jag inte är helt ute o cyklar.
Jättehård var den iaf, jag förstår inte hur folk kan rida distans i dem. Men det är ju min smak dock!

Jo bladsadlarna brukar vara hårda (min "erfarenhet" är iaf att de BRA bladsadlarna är hårda :angel:). Monsteguren är ju också en bladsadel, pratade med återförsäljaren för några månader sen och hon sa att jag kunde få i stort sett utan stoppning.
men nu har jag beställt clips till den westernsadel jag redan har, och tror att den kan funka i flera år till, så jag (eller plånboken..) är inte såå taggade på att köpa en ny bladsadel, när jag redan har en som jag & hästen trivs i :p . men det kan ju vara värt att kika ändå, sitsen kanske är annorlunda. de jag tittat på har haft rätt djupa sitsar, för att hjälpa en lodrät sits.
har du nån liten bild? ;)
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

*letar igenom fotoalbumen*

Inte världens bästa bilder men jag hittade iaf två




Det är samma sadel på två olika hästar. På fjordingen ligger den egentligen inte så bra, men med tanke på vad jag hade att välja på just då så fick den funka fyra ridturer.
Som sagt, den är stenhård, även med det där lilla fårskinnet på.

jag satt i den i somras, då i skritt. Och då upplevde jag att man satt rätt högt över hästen, men det kan lika gärna bero på att jag rider bomlöst i soffkuddemodell. (Jag upplever även engelska bomsadlar som "ovanpå")

Tryck på texten snart tillbaka så kommer bilden upp
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag har en globus esperanza. Den går utmärkt att hoppa i (hoppsadel) och då knä och vadstöden är flyttbara så brukar jag ta vadstödet och sätta under knästödet så det blir ett större "lårstöd" och då kan jag länga lädrena och rida dressyr :laugh: Fått en 7a på sitsen på regional dressyrtävling med min omvandlade hoppsadel :D
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Hector och Montsegur är byggda på samma bom (ralid westernbom) och är mycket lika varandra både i funktion och känsla. Dock tillverkas inte Hector längre, utan då får man snappa upp en beg.

/Migo
Som nöjt både hoppar, rider lååååångturer och dressyr i sin Montsegur Trappeur.
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Jag har en globus esperanza. Den går utmärkt att hoppa i (hoppsadel) och då knä och vadstöden är flyttbara så brukar jag ta vadstödet och sätta under knästödet så det blir ett större "lårstöd" och då kan jag länga lädrena och rida dressyr :laugh: Fått en 7a på sitsen på regional dressyrtävling med min omvandlade hoppsadel :D

oj där kan man snacka allround :bow:
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Hector och Montsegur är byggda på samma bom (ralid westernbom) och är mycket lika varandra både i funktion och känsla. Dock tillverkas inte Hector längre, utan då får man snappa upp en beg.

/Migo
Som nöjt både hoppar, rider lååååångturer och dressyr i sin Montsegur Trappeur.

hittar inga bilder på Trappeur. du kanske har nån? ;)

sadeln jag funderat på tidigare är Monstegur Long Dostance, alt. Classic 2..
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

*letar igenom fotoalbumen*

Inte världens bästa bilder men jag hittade iaf två




Det är samma sadel på två olika hästar. På fjordingen ligger den egentligen inte så bra, men med tanke på vad jag hade att välja på just då så fick den funka fyra ridturer.
Som sagt, den är stenhård, även med det där lilla fårskinnet på.

jag satt i den i somras, då i skritt. Och då upplevde jag att man satt rätt högt över hästen, men det kan lika gärna bero på att jag rider bomlöst i soffkuddemodell. (Jag upplever även engelska bomsadlar som "ovanpå")

Tryck på texten snart tillbaka så kommer bilden upp

ser ut att vara en trevlig sadel.. går den att hoppa i, måntro? :D
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Trappeur är kosmetiskt sett en vanlig westernsadel. Den är lite annorlunda i sitsen än de andra modellerna, men annars väldigt lik longue distance.
Men jag får erkänna att det inte är helt lyckat att hoppa höga hinder/banor med horn på sadeln:o:crazy:

klickbara bilder...



(bägge är trappeur)

På min fetknopp:


Och så en bild på sadlarna i tjänst...


/Migo
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

De flesta bladsadlar är inte balanserade för hoppning (byggda på bommar för arbetssadlar som de är) men går mycket väl att skutta i vid behov.

Vet man att man ska hoppa mycket, kan man ju välja en modell utan horn (som tex. hector:)). Hornet är nämligen i vägen ibland... *smärta*
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

Men om du vill ha jättehård sitas så ska du ju rida i en Stübben.:crazy:
Min är lagom (bates) som en normalsadel...
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

ser ut att vara en trevlig sadel.. går den att hoppa i, måntro? :D

Jag har skuttat i den (är ingen hoppryttare och hade inte någon direkt hopphäst heller) Och ja det funkar.

En bekant till mig hoppar någonting uppåt en meter (70-80 kanske) i den men tycker inte att hon får rätt känsla.
Dock sitter hon då på en het arab som studsar emot hindrena om man håller emot i munnen och min kompis upplever att hon inte kan "hålla emot" hästen med sätet i den sadeln.

Dock kan det vara så att hon är van vid andra sadlar, hon rider egentligen bomlöst.

Som Migo sa så tillverkas de tyvärr inte längre men med lite tur kan man hitta begagnat.
 
Sv: En sadel för ALLT - möjligt?

ser trevlig ut :) (men på monstegur är jag fortfarande mer :love: i Long distance-sadeln)

men attans..
hehe, har hoppat med min westernsadel tidigare, går jättebra - tills hästen vägrar *ajajajajajaj...* .

såg en islandssadel (griffin) på h**ks häromdagen, den hade ringar för packning (ganska många faktiskt :love:). men lite osäker på om den skulle passa på honey, kändes lite tveksamt..

denna jungel :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 708
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Unghästen har nu vuxit ur den femte sadeln på ett halvår och ingen av sadlarna i stallet sitter bra på henne nu (står på ridskola, har...
2
Svar
32
· Visningar
5 138
Senast: mackan
·
T
Utrustning har ett varmblodssto som jag har en wintec cair allroundsadel till(sån man kan byta järn i). Problem är dock det att jag inte sitter bra...
Svar
10
· Visningar
1 129
Senast: Sorbe
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp