En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.

Jag har aldrig varit med om att man får en inbjudan till begravning, eller liknande. Klädkoden har alltså varit outtalad. Till bröllop, större fest osv så finns det oftast en klädkod angiven.
Det kanske gör en del skillnad?
Nej någon inbjudan skickas ju inte ut men klädkoden står i dödsannonsen.
 
Jag tror att klädkod till begravningen har blivit lite glömt, precis som @MiniLi skriver så får man inte inbjudan till begravning och de gånger man skriver ut i dödsanonsen så är det snarast att man vill ha ljusa kläder eller liknande.
Angående @TinyWiny fråga så är det nog beroende på bekantskap, jag pratar mer begravningskläder än festkläder känns det som, även om jag nu har arbetat ut en standard klädsel för begravning. Men jag köper sällan nya kläder överhuvudtaget. 🙈
Det är möjligt att det är så att det har blivit lite glömt. Samtidigt har det aldrig varit enklare att ta reda på vad som gäller. Om ingen klädkod står innebär det som jag skrev och länkade till tidigare mörk klädsel.
 
Min erfarenhet av begravningar är begränsad, jag har bara varit på två. Men är det vanligt att folk helt struntar i vad de har på sig? Jag tänker att svart/mörkt är rätt så självklart, och om än inte uppklätt så i alla fall inte jeans och sweatshirt.
Jag har tyvärr varit på alldeles för många begravningar. Jag vet inte om folk struntar i vad de har på sig men det är uppenbart att endel inte har en susning om eller inte bryr sig om att deras klädsel inte alls är särskilt passande. Klädkoder finns ju av den enkla anledningen att man ska slippa fundera över vad som är passande klädsel för det man ska på.
 
De begravningar jag varit på, och så som min egen ska vara (har redan skrivit in i vita registret om det skulle hända mig nått) är att man får komma klädd som man vill.

På min pojkväns begravning 2003 blandades det mellan kostymer och hårdrocks t-shirt (han var hårdrockare), på min väns begravning 2018 kom folk från hela landet och de flesta klädda i sina hundträningskläder, eftersom det var ett önskemål från både vår avlidne vän och hans sambo, eftersom vi alla träffats genom vårt gemensamma hundträningsintresse.

Jag tycker personligen det är viktigare att vara där oavsett kläder och visa sin respekt och saknad av den avlidne, och sitt deltagande i de närståendes djupa sorg, än hur någon gammal avdankad klädkod säger hur saker och ting ska vara.
Klädkoder finns för att underlätta för folk. För att man ska slippa fundera över vad man ska ta på sig. Att säga att folk får komma som de vill skapar för väldigt många osäkerhet i hur de ska klä sig och istället för att kunna känna sig bekväma skapar det osäkerhet och tar fokus från det viktiga.

Men, nu kommer vi än en gång ifrån min frågeställning. Min frågeställning är varför samma personer som är supernoga med klädkoden i övrigt struntar i den på begravningar.
 
Jag är lite förvånad att det skulle vara ett problem med klädseln till en begravning, det är ju inte så att jag inte kan använda de kläderna vid andra tillfällen än just en begravning? Svart kavaj, svarta byxor eller svart kjol hör väl snarare till en basgarderob för väldigt många?

Uttrycks det önskemål om annan klädsel så försöker man väl följa det, i annat fall kan man ju stanna hemma om man inte vill respektera klädkoden oavsett om det är bröllop eller begravning. Vem går på en Nobelmiddag i trasiga och skitiga jeans?
 
Nej någon inbjudan skickas ju inte ut men klädkoden står i dödsannonsen.
Oftast står det väl bara om den avviker från det normala = svart/diskret?
Allmänna klädkoder finns ju även om de inte står utskrivna i en annons eller inbjudan. (Senaste begravningen jag var på var det endast inbjudna, har varit så förut också. Annonsen kom efteråt).
Mindre barn som någon skrev om tidigare omfattas väl egentligen inte av vuxnas klädkoder. Men man kan ju klä dem fint.
Alla har inte klädkod angivet på bröllop heller, och de som bara kommer till kyrkan har inte fått någon klädkod, men klär sig förhoppningsvis lite fint ändå. (Förr var det frack som gällde på bröllop i finare kretsar om det inte stod någon klädkod, men det undrar jag om det gäller fortfarande).
Jag tycker det hör till allmän hyfs att ha lite koll på vilken klädsel som kan förväntas av en. Är man osäker kan man fråga. Därmed inte sagt att man måste köpa nytt. Diskret/mörk klädsel på begravning, finklädd på bröllop. Om inget annat är sagt. (Vissa klädkoder för bröllop som innebär stor investering för gästerna är en annan avdelning).
 
Är det verkligen samma personer som i ena stunden följer klädkoden till pricka och nästa gång struntar i den? De begravningar jag varit på har de som om möjligt kommit felklädda även varit de som haft avvikande kläder på bröllop och festligare tillfällen. Generellt tycker jag dock att folk klätt sig som väntat/enligt klädkod på begravningar.
 
Ja det är förvånande för mig. Jag har varit på begravningar där folk kommit i jumpsuit i chockrosa, urtvättade mysbyxor som såg sina bästa år för tjugo år sedan, tröjor i skrikiga färger och badtofflor...

Att man inte har råd att köpa kostym till växande barn eller inte alls innebär ju inte att man behöver klä sig utmärkande utan man kan ju försöka följa klädkoden så gott det går.

Att klädkoden finns är ju mycket för att man inte ska behöva fundera på, störa sig på sådana bagateller som kläder när man är i sorg.
Ja visst är det. Infon som kommer från begravningsbyrån är dessutom ganska tydlig, så att folk missar det är ganska märkligt.
Det känns nedlåtande när man själv har gjort allt. Min 10-åring hade kostym och den andra skjorta och svarta byxor.
Ska tillägga att just den här dagen var jättevarm men det var bara att bita ihop.
Undrar seriöst var det är för fel på folk. Särskilt äldre tror man ju ska vara väldigt traditionella.
 
Är det verkligen samma personer som i ena stunden följer klädkoden till pricka och nästa gång struntar i den? De begravningar jag varit på har de som om möjligt kommit felklädda även varit de som haft avvikande kläder på bröllop och festligare tillfällen. Generellt tycker jag dock att folk klätt sig som väntat/enligt klädkod på begravningar.
Ja det är det som gör mig konfunderad. Diskussionen går, jamen det är inte så noga. Du kan ha jeans, du behöver inte ha kostym.
 
Ja visst är det. Infon som kommer från begravningsbyrån är dessutom ganska tydlig, så att folk missar det är ganska märkligt.
Det känns nedlåtande när man själv har gjort allt. Min 10-åring hade kostym och den andra skjorta och svarta byxor.
Ska tillägga att just den här dagen var jättevarm men det var bara att bita ihop.
Undrar seriöst var det är för fel på folk. Särskilt äldre tror man ju ska vara väldigt traditionella.
Det väcks ju mycket känslor kring begravningar, det är ju inget konstigt alls men kanske är det därför jag reagerar på att vissa tycker att det liksom kvittar. Jag reagerade på det redan som tonåring. Jag har alltid blivit kallad rebell och har gått min egen väg men när det gäller respekten för människor har jag inte tummat på det överhuvudtaget. Att jag har gått min egen väg, har gjort val som inte är normativa men som bara har berört mig och mitt eget liv har inte hindrat mig ifrån att respektera andra och därmed har det inte hindrat mig ifrån att klä mig så som klädkoden säger oavsett vad jag då har haft för klädstil annars. Att de anser det viktigare att följa klädkoden på bröllop än på en begravning sticker liksom i ögonen. Det blir respektlöst. Jag tror ju inte att dessa inser (jag vill inte tro det iallafall) att de faktiskt riskerar att såra andra med sin nonchalans. En person i min närhet tog väldigt illa vid sig av andras klädsel vid hens partners begravning och jag förstår hen. Så svårt är det inte att klä sig enligt klädkoden. Hen är ingen som bryr sig om vad folk har på sig i vanliga fall men att folk inte kunde klä sig vettigt vid hens sista farväl av hens livspartner kändes.
 
Sambon var nyss på begravning, han har en grå kostym, vilket jag tänkte att skulle fungera utmärkt, tillsammans med någon mörkare skjorta. Men jag hade fel, det var strikt klädkod som gällde, så han fick åka och köpa en ny svart kostym och vit skjorta.

På min begravning skulle jag önska att folk klädde upp sig lite, men med kläder som dom redan äger. Dvs hel och ren, men kom i jeans eller finklänning om man vill. Jag är ju ändå död, så jag kan ju inte bli direkt påverkad av vad folk har på sig ;)
 
Jag tycker att kravet på kostym är overkill, använder man inte kostym är det väl mycket begärt att någon ska tvingas köpa kostym inför en begravning utan det borde räcka med mörk klädsel. Hel, ren och proper. Vit slips på manlig närstående.
 
Jag tycker att kravet på kostym är overkill, använder man inte kostym är det väl mycket begärt att någon ska tvingas köpa kostym inför en begravning utan det borde räcka med mörk klädsel. Hel, ren och proper. Vit slips på manlig närstående.
Mina sambo köpte en ny Kostym just för att han inte tyckte den mörkblå dög.
Jag uppskattade verkligen det, trots att det rök några tusen från vår gemensamma ekonom.
 
Det har inte varit klädkod på de annonser jag satt in.
Jag bryr mig inte om vad folk har på sig heller, för mig har det räckt att de närvarat.
Själv klär jag mig mörkt och diskret.
Mina bröder hade skjorta men ingen vit slips på våra föräldrars begravningar.
Det är ju bara en kort tid i kyrkan. På min begravning hoppas jag på fri klädsel, folk behöver verkligen inte se ut son korpar bara för att jag är död. Ta på er vad ni vill.
 
Det har inte varit klädkod på de annonser jag satt in.
Jag bryr mig inte om vad folk har på sig heller, för mig har det räckt att de närvarat.
Själv klär jag mig mörkt och diskret.
Mina bröder hade skjorta men ingen vit slips på våra föräldrars begravningar.
Det är ju bara en kort tid i kyrkan. På min begravning hoppas jag på fri klädsel, folk behöver verkligen inte se ut son korpar bara för att jag är död. Ta på er vad ni vill.
Jag får nog skriva det någonstans också. Att på min begravning finns ingen som helst klädkod alls, klä er som ni vill så har jag något roligt att glo på i himlen och höra alla viskningar från alla som inte gillar att man inte klär upp sig eller inte har rosa eller inte har bara ben (om jag nu dör på sommaren) eller vad nu folk i min släkt eller vänkrets kan tänkas viska med varandra om innan prästen börjat med sitt! :D

Jag tror inte det är samma personer som inte bryr sig om klädkod som sedan är supernoga när det är bröllop. Jag tror att de som inte bryr sig på begravning och där det handlar om att de faktiskt inte respekterar önskan eller vad det nu är, jag tror inte de har så bra koll helt enkelt.
 
Jag är generellt emot klädkoden, tycker folk ska klä sig så de är bekväma. Men just med begravningar känns det viktigt för mig att klä upp sig lite, tycker det signalerar respekt för den avlidne. Har varit på begravningar där folk kommit i mjukisbyxor och hoodie och jag uppfattar det som respektlöst.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 301
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 159
Senast: mamman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 556
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp