En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.

Jag tycker att det är stor skillnad på festligheter och begravningar. Går man på begravning är det ju för sin egen sorgs skull i första hand, och hur en väljer att hantera den är så otroligt personligt.
Går jag på fest eller bröllop finns liksom ingen personlig känsla eller värdering i det på samma sätt och därför kan jag anpassa mig utan bekymmer.

Ganska hypotetiskt för min del i och för sig då jag inte varit närvarande på mer än en variant av varje och då som barn, men det är min känsla.
 
Jag får nog skriva det någonstans också. Att på min begravning finns ingen som helst klädkod alls, klä er som ni vill så har jag något roligt att glo på i himlen och höra alla viskningar från alla som inte gillar att man inte klär upp sig eller inte har rosa eller inte har bara ben (om jag nu dör på sommaren) eller vad nu folk i min släkt eller vänkrets kan tänkas viska med varandra om innan prästen börjat med sitt! :D

Jag tror inte det är samma personer som inte bryr sig om klädkod som sedan är supernoga när det är bröllop. Jag tror att de som inte bryr sig på begravning och där det handlar om att de faktiskt inte respekterar önskan eller vad det nu är, jag tror inte de har så bra koll helt enkelt.
Om det hade varit personer som i andra lägen inte hade brytt sig om klädkoder så hade min fundering inte funnits. Nu handlar det om människor som är extremt noga med klädkoder i alla andra situationer men inte just på begravningar. Att de har dålig koll utgår jag ifrån. Jag vill inte tro att det är respektlöshet som ligger bakom men det borde vara lika enkelt för dem att kolla upp klädkoder på begravningar som det en gång var att kolla upp klädkoder i övrigt.
 
Jag tycker att det är stor skillnad på festligheter och begravningar. Går man på begravning är det ju för sin egen sorgs skull i första hand, och hur en väljer att hantera den är så otroligt personligt.
Går jag på fest eller bröllop finns liksom ingen personlig känsla eller värdering i det på samma sätt och därför kan jag anpassa mig utan bekymmer.

Ganska hypotetiskt för min del i och för sig då jag inte varit närvarande på mer än en variant av varje och då som barn, men det är min känsla.
Visst är det ens egen sorg med men om de närmast anhöriga har angett en klädkod så är det respektlöst mot dem att strunta i den.

Helt ot men menar du att du går på fester utan att vilja det eller vad menar du? Går jag på bröllop t ex finns det massor av känsla hos mig.
 
Jag tänker bara hur svårt kan det vara? O_o
På begravning och bröllop klär man sig helt enkelt enligt rådande klädkod.
De flesta har väl något snyggt i sin garderob som kan passa för tillfället.
Sina vardagskläder kan man ju ha alla dagar resten av året.
Jag tycker det är att dra ner hela tillställningen oavsett om det är brölopp, begravning eller student mm.
 
Jag tänker bara hur svårt kan det vara? O_o
På begravning och bröllop klär man sig helt enkelt enligt rådande klädkod.
De flesta har väl något snyggt i sin garderob som kan passa för tillfället.
Sina vardagskläder kan man ju ha alla dagar resten av året.
Jag tycker det är att dra ner hela tillställningen oavsett om det är brölopp, begravning eller student mm.
Det kan såklart vara svårt om man inte har råd. I min normala garderob finns inget jag kan ha till varken bröllop eller begravning för sådana kläder är inget jag använder vanligtvis och jag vet att jag inte är ensam om det. Men, har man det, man har råd/har kläder som passar, då finns det ingen som helst anledning att inte klä sig enligt klädkoden.
 
Visst är det ens egen sorg med men om de närmast anhöriga har angett en klädkod så är det respektlöst mot dem att strunta i den.

Helt ot men menar du att du går på fester utan att vilja det eller vad menar du? Går jag på bröllop t ex finns det massor av känsla hos mig.

Det kan jag också tycka på sätt och vis, men det är absolut inte svartvitt för mig. Till en eventuell begravning går i alla fall jag framför allt för min egen skull och jag har verkligen svårt att förstå hur någon annan mitt i sorgen kan ta illa upp över en annan människas eventuella klädval. Visst finns det gränser och kanske grader på skalan men i alla fall för mig vore det viktigast att den som känner att den vill och behöver komma, kommer. Det handlar ju om bearbetning och en sorgeprocess, som sagt. Man hade kanske en helt egen relation till den som dött som de närstående inte alls har haft med att göra.

Sedan tänker jag absolut inte att man ska gå på som en elefant i en porslinsaffär på något vis, jag förstår verkligen bara inte vad som är så viktigt med kläder på en begravning, särskilt om den avlidne inte var sådan att det spelade väldigt stor roll för hen.

Nej, jag menar att om jag går på en bröllopsfest gör jag ju det för att fira brudparet, inte för att bearbeta eller hantera min egen relation till dem. Skulle jag gå vore jag ju där för deras skull, inte för min egen, alltså känns det mer självklart att anpassa sig.


Sedan ja, absolut, jag tycker att man dämpar klädseln och är hel och ren om det inte finns andra önskemål vid begravning... men kostymer, slipsar och kavajer och klänningar, är det verkligen så himla viktigt? Duger det inte med den där grå polotröjan man har, till exempel?
 
På bröllop finns det ju ett brudpar som bjuder in och regisserar hela tillställningen. Det är deras dag, och då är det kanske lite respektlöst att komma iklädd något som helt går emot deras önskan.

På en begravning är själva huvudpersonen ju inte närvarande, och en går dit för att ta farväl och hantera sin egen sorg. Hel, ren, proper och diskret av respekt för de närmast sörjande borde fick vara självklart för alla, men exakt vilka plagg någon väljer för att uppfylla detta känns mindre viktigt.
 
Ni som tar illa vid er av att man har fel kläder på sig på begravning ser ni hellre att man inte går alls om man inte har något som är rätt och inte känner att man har har möjlighet att skaffa något för ett enda tillfälle?
Jag ser gärna att det är hela och rena kläder man kommer i, helst så mörka som möjligt om inget annat sagts. Tycker inte att det är ett för hårt krav. Hade tex inga problem med att jourhavande brandmän kom i kläder som passar att ha under utryckningskläderna istället för mer "klädda" kläder på min kusins begravning. Helt och rent borde vara minimum, sen följa färgkoden om det är möjligt.
 
Ni som tar illa vid er av att man har fel kläder på sig på begravning ser ni hellre att man inte går alls om man inte har något som är rätt och inte känner att man har har möjlighet att skaffa något för ett enda tillfälle?
Nu var ditt svar inte direkt menat till mig kanske men nej, jag skulle inte ta illa upp överhuvudtaget om någon har gjort sitt bästa med det hen har och självklart ska man gå på begravningen om man vill det. Det är inte alls det jag vänder mig emot utan det faktum att endel bara struntar i det, nonchalerar klädkoder som är så viktiga för dem att följa i andra sammanhang.
 
Det kan jag också tycka på sätt och vis, men det är absolut inte svartvitt för mig. Till en eventuell begravning går i alla fall jag framför allt för min egen skull och jag har verkligen svårt att förstå hur någon annan mitt i sorgen kan ta illa upp över en annan människas eventuella klädval. Visst finns det gränser och kanske grader på skalan men i alla fall för mig vore det viktigast att den som känner att den vill och behöver komma, kommer. Det handlar ju om bearbetning och en sorgeprocess, som sagt. Man hade kanske en helt egen relation till den som dött som de närstående inte alls har haft med att göra.

Sedan tänker jag absolut inte att man ska gå på som en elefant i en porslinsaffär på något vis, jag förstår verkligen bara inte vad som är så viktigt med kläder på en begravning, särskilt om den avlidne inte var sådan att det spelade väldigt stor roll för hen.

Nej, jag menar att om jag går på en bröllopsfest gör jag ju det för att fira brudparet, inte för att bearbeta eller hantera min egen relation till dem. Skulle jag gå vore jag ju där för deras skull, inte för min egen, alltså känns det mer självklart att anpassa sig.


Sedan ja, absolut, jag tycker att man dämpar klädseln och är hel och ren om det inte finns andra önskemål vid begravning... men kostymer, slipsar och kavajer och klänningar, är det verkligen så himla viktigt? Duger det inte med den där grå polotröjan man har, till exempel?
Ja det finns gränser. De jag syftar på har alla möjligheter att komma i den typ av kläder som är helt okej och visst duger en grå polotröja alldeles utmärkt! Jag skulle bli förvånad om någon reagerade på en grå polotröja!

När jag går på bröllop så är det visserligen för brudparet men också för min egen skull för att jag vill vara endel av deras liv.
 
På bröllop finns det ju ett brudpar som bjuder in och regisserar hela tillställningen. Det är deras dag, och då är det kanske lite respektlöst att komma iklädd något som helt går emot deras önskan.

På en begravning är själva huvudpersonen ju inte närvarande, och en går dit för att ta farväl och hantera sin egen sorg. Hel, ren, proper och diskret av respekt för de närmast sörjande borde fick vara självklart för alla, men exakt vilka plagg någon väljer för att uppfylla detta känns mindre viktigt.
På en begravning finns ju närmast sörjande i väldigt många fall. Det är deras sista avsked av dess livspartner och lite respekt för det tycker jag att man kan ha även om man sörjer själv.
 
På en begravning finns ju närmast sörjande i väldigt många fall. Det är deras sista avsked av dess livspartner och lite respekt för det tycker jag att man kan ha även om man sörjer själv.
Det kanske handlar om hur man ser på begravningar?
Jag tänker också att man går på begravning främst för att bearbeta egen sorg.

Och jag har svårt att se hur klädsel kan bli respektlöst..
 
Det kanske handlar om hur man ser på begravningar?
Jag tänker också att man går på begravning främst för att bearbeta egen sorg.

Och jag har svårt att se hur klädsel kan bli respektlöst..
Det är mycket möjligt. Jag ser det som ett sista avsked och då tycker jag respekt för inblandade är på sin plats.
 
Jag hade själv inte klätt mig så men jag blir liksom inte kränkt av andra människors klödsel. Det är bara hud liksom.
Jag blir inte heller kränkt, men dom flesta som gick på den begravningen reagerade. Man får tänka lite på "målgruppen". Om kvinnan i fråga hade haft topp och kjol i glada färger hade säkert någon tänkt på det, men kanske inte lika mycket som om man klär sig extremt avslöjande. Det kan ta lite fokus från själva begravningen.
 
Det är mycket möjligt. Jag ser det som ett sista avsked och då tycker jag respekt för inblandade är på sin plats.
Men handlar det verkligen om kränkthet? Det är väl snarare så att det är tecken på att inte ta situationens allvar seriöst. Någons livspartner/barn/förälder har gått bort. Då är kanske inte det rätta tillfället att visa sina assets? Av hyfs och vördnad för den avlidne.
 
Men handlar det verkligen om kränkthet? Det är väl snarare så att det är tecken på att inte ta situationens allvar seriöst. Någons livspartner/barn/förälder har gått bort. Då är kanske inte det rätta tillfället att visa sina assets? Av hyfs och vördnad för den avlidne.
Personen kanske klär sig i det den tycker är fint? Varför anta att den gör den för att visa någonting?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 155
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 494
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp