En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.

Jag funderar lite på om man gjort samma sak för ett bröllop? Bröllopsutstyrslar är ju dessutom betydligt dyrare i regel än begravningskläder.-

Precis som @monster1 svarade förekommer det självklart. Jag hade absolut låtit bli att komma till ett bröllop där klädkoden var sådan att jag behövt gå ut och köpa ett plagg jag inte kunde använda i vardagen.
 
Femte inlägget på denna sidan, t.ex. Jeans har flera nämnt också som mindre passande. Och det är främst de bitar jag kommenterar, att man ska klä sig si och så för att visa respekt.

Jag har noll erfarenhet av folk som anser att klädkoder är viktiga i vissa sammanhang och obetydliga i andra, så den frågeställningen kan jag inte säga något om. :)
Fast nä, det står inget om att kvinnor måste bära kjol/klänning där.
Håller med fullständgt.
På mammas begravning kom det ett sällskap som hade på sig typ pants, stormönstrad tröjor och gympadojor. Vi pratar alltså om damer som är 70+.
Själv hade jag klätt på mina barn mörk klädsel med skjorta och kavaj.
Vi andra hade absolut rätt klädkod

Vi tog faktiskt lite illa upp. Det kändes inte ok.

Att man inte tycker att det är okej med den klädseln innebär inte att kjol/klänning är enda alternativet. Ett par mörka kostymbyxor eller chinos fungerar utmärkt.
 
Fast nä, det står inget om att kvinnor måste bära kjol/klänning där.
Måste har jag aldrig skrivit heller, utan helst.
Citat från det inlägget:
”Nu kan man naturligtvis säga att i Sverige har vi svenska begravningar. Dvs, svart, kostym för män, helst kjol eller klänning för kvinnor.”

Jag tolkade det alltså inte som den som skrev inläggets åsikt, men det är ju den traditionella klädseln som flera i tråden då verkar anse att man ska hålla sig till.

Det var också därför jag skrev ett lite mer ”allmänt” svar, så fick det helt enkelt bli riktat till de som kände sig träffade.
 
Jag funderar lite på om man gjort samma sak för ett bröllop? Bröllopsutstyrslar är ju dessutom betydligt dyrare i regel än begravningskläder.-
Det är just det här som är min frågeställning. Varför endel som aldrig skulle frångå klädkoden i andra sammanhang struntar i det just på begravningar.
Precis som @monster1 svarade förekommer det självklart. Jag hade absolut låtit bli att komma till ett bröllop där klädkoden var sådan att jag behövt gå ut och köpa ett plagg jag inte kunde använda i vardagen.
Fast då är du konsekvent. Det är inte min frågeställning. Hade jag tänkt som du hade jag aldrig kunnat gå på vare sig begravningar, fester med klädkod eller bröllop för så klär jag mig inte i vardagen och jag har ingen nytta av de kläderna i vardagen. Begravningskläder har jag som jag bara använder till just begravningar. De uppdateras såklart lite då och då men fungerar under tio års tid iallafall. Bröllopskläder har jag alltid fått köpa nytt men då inbjudningar oftast kommer i god tid hinner jag köpa på någon rea som regel.
 
Måste har jag aldrig skrivit heller, utan helst.
Citat från det inlägget:
”Nu kan man naturligtvis säga att i Sverige har vi svenska begravningar. Dvs, svart, kostym för män, helst kjol eller klänning för kvinnor.”

Jag tolkade det alltså inte som den som skrev inläggets åsikt, men det är ju den traditionella klädseln som flera i tråden då verkar anse att man ska hålla sig till.

Det var också därför jag skrev ett lite mer ”allmänt” svar, så fick det helt enkelt bli riktat till de som kände sig träffade.
Okej. Då missförstod jag. Jag har aldrig sett klänning/kjol som någon regel för att kvinnor helst ska ha det men jag är bara 47 så så kanske det har varit så tidigare men inte sedan jag var tonåring.
 
Det är just det här som är min frågeställning. Varför endel som aldrig skulle frångå klädkoden i andra sammanhang struntar i det just på begravningar.

Fast då är du konsekvent. Det är inte min frågeställning. Hade jag tänkt som du hade jag aldrig kunnat gå på vare sig begravningar, fester med klädkod eller bröllop för så klär jag mig inte i vardagen och jag har ingen nytta av de kläderna i vardagen. Begravningskläder har jag som jag bara använder till just begravningar. De uppdateras såklart lite då och då men fungerar under tio års tid iallafall. Bröllopskläder har jag alltid fått köpa nytt men då inbjudningar oftast kommer i god tid hinner jag köpa på någon rea som regel.

Det är möjligt att just jag är konsekvent, jag går ju inte på begravningar rent generellt heller, oavsett klädkod. men jag tycker att det känns bedrövligt om folk ska känna att de inte är välkomna att gå och sörja på en begravning bara för att de inte har råd att köpa rätt sorts kläder.
Jämfört med ett bröllop då, där en säkert kan bli besviken men de människorna kan man ju träffa och gratta vid annat tillfälle. Alternativt kanske man helt enkelt redan har någonting festligt i garderoben men faktiskt inte något dämpat.
Jag tänker helt enkelt att om folk kommer till en begravning klädda si eller så gör de nog det av en anledning - om så bara att de inte tycker klädseln är viktig helt enkelt.
 
Det är möjligt att just jag är konsekvent, jag går ju inte på begravningar rent generellt heller, oavsett klädkod. men jag tycker att det känns bedrövligt om folk ska känna att de inte är välkomna att gå och sörja på en begravning bara för att de inte har råd att köpa rätt sorts kläder.
Jämfört med ett bröllop då, där en säkert kan bli besviken men de människorna kan man ju träffa och gratta vid annat tillfälle. Alternativt kanske man helt enkelt redan har någonting festligt i garderoben men faktiskt inte något dämpat.
Jag tänker helt enkelt att om folk kommer till en begravning klädda si eller så gör de nog det av en anledning - om så bara att de inte tycker klädseln är viktig helt enkelt.
Allt är självklart relativt och det är olika hur ofta man går på begravningar och hur lite pengar man har men min begravningsgarderob kostade drygt 300 kr. Byxor 99 kr. Topp 64 kr. Kofta 150 kr. Allt på rea och utslaget på 10 + år blir det inte så mycket. Byxorna är köpta vid ett tillfälle, några år senare koftan och nu en ny topp. I min värld är tyvärr begravningar något jag räknar med att gå på med ojämna mellanrum och att ha kläder till det är därför inget konstigt. Begravningskläder kan man också använda gång efter gång. Bröllopskläder är det inte lika enkelt med för om det är samma klientel som gästar bröllopen kan det kännas sådär att ha samma kläder gång efter gång för många.

Visst kommer folk som de gör av en anledning, det finns det ingen tvekan om alls, frågan är varför de håller hårt på klädkoder vid andra tillfällen men inte vid begravningar.
 
Fast nä, det står inget om att kvinnor måste bära kjol/klänning där.


Att man inte tycker att det är okej med den klädseln innebär inte att kjol/klänning är enda alternativet. Ett par mörka kostymbyxor eller chinos fungerar utmärkt.
Nej absolut inte. Det har jag inte skrivit någonstans. Självklart kan kvinnor bära byxor om än inte jeans.
 
Det är just det här som är min frågeställning. Varför endel som aldrig skulle frångå klädkoden i andra sammanhang struntar i det just på begravningar.

Fast då är du konsekvent. Det är inte min frågeställning. Hade jag tänkt som du hade jag aldrig kunnat gå på vare sig begravningar, fester med klädkod eller bröllop för så klär jag mig inte i vardagen och jag har ingen nytta av de kläderna i vardagen. Begravningskläder har jag som jag bara använder till just begravningar. De uppdateras såklart lite då och då men fungerar under tio års tid iallafall. Bröllopskläder har jag alltid fått köpa nytt men då inbjudningar oftast kommer i god tid hinner jag köpa på någon rea som regel.

Jag som gärna bryter seder och mönster följer alltid klädkod på begravningar (och i domstol i tjänsten) eftersom jag anser att det handlar om respekt för den som inte finns längre och för de som sörjer. Jag är inte där för att utmärka mig på något sätt, jag deltar i en gemensam avskedsritual. Med det menar jag inte att man behöver vara konservativt klädd utan dämpad. Var på min morbrors begravning nyligen där långtifrån alla var helsvarta men ingen hade skrikiga färger, urringningar etc.
 
Jag tycker verkligen att funderingen är så himla intressant eftersom jag nog också sett att folk haft lite vad de vill på begravning men sällan att man ser någon inte följa angiven klädkod på ett bröllop. Tyvärr verkar ju ingen riktigt räcka upp handen och kunna förklara fenomenet, mer än att några säger inte anser att respekten sitter i kläderna på begravning - hur väljer dessa att se ut på bröllop?
 
Allt är självklart relativt och det är olika hur ofta man går på begravningar och hur lite pengar man har men min begravningsgarderob kostade drygt 300 kr. Byxor 99 kr. Topp 64 kr. Kofta 150 kr. Allt på rea och utslaget på 10 + år blir det inte så mycket. Byxorna är köpta vid ett tillfälle, några år senare koftan och nu en ny topp. I min värld är tyvärr begravningar något jag räknar med att gå på med ojämna mellanrum och att ha kläder till det är därför inget konstigt. Begravningskläder kan man också använda gång efter gång. Bröllopskläder är det inte lika enkelt med för om det är samma klientel som gästar bröllopen kan det kännas sådär att ha samma kläder gång efter gång för många.

Visst kommer folk som de gör av en anledning, det finns det ingen tvekan om alls, frågan är varför de håller hårt på klädkoder vid andra tillfällen men inte vid begravningar.


Jag tror att jag lite luddigt försökt komma fram till att begravningar kanske ses som någonting betydligt mer privat och personligt och att en därför kan komma som det är bekvämt. Bara en teori förstås, för mig är det i alla fall den känsla tanken på en begravning väcker.
Jag har i och för sig bara varit på en och då som barn och jag har ingen aning om vad jag hade på mig men jag skulle tro att mor och far såg till att vi var mörkt och nyktert klädda.
 
Jag tycker verkligen att funderingen är så himla intressant eftersom jag nog också sett att folk haft lite vad de vill på begravning men sällan att man ser någon inte följa angiven klädkod på ett bröllop. Tyvärr verkar ju ingen riktigt räcka upp handen och kunna förklara fenomenet, mer än att några säger inte anser att respekten sitter i kläderna på begravning - hur väljer dessa att se ut på bröllop?
Alltså, jag vill bara påpeka att när jag anser att respekten inte sitter i kläderna så handlar det mer om detaljer i form av att specifika typer av plagg inte är okej (exempelvis jeans). Jag har aldrig varit med om att någon klätt sig helt galet på begravning utan det har alltid varit dämpad och diskret klädsel och då ser jag inget problem.

Vad gäller klädkoder till fest är det ju främst för gästens skull, jag har nog inga vänner som vill att jag kommer ”rätt klädd” på bekostnad av min egen bekvämlighet (även om jag personligen sällan har svårt att följa klädkoder, men generellt).

Men det kanske också beror på ens vänskapskrets, samt eventuellt generation, jag vet inte.
 
I min värld är klädkoden på begravningar lika på alla begravningar om det inte skrivs ut specifikt.
Jag har då varit med om fri, ljus eller medlemskläder för de som kom från det sällskapet.
Att argumentera för att en kan ha som en vill själv känns märkligt för mig. Hela livet är väl ett anpassande med ens kläder. Jag uppskattar inte opassande kläder på anställningsintervju heller eller om en kompis ska komma och baka med mig. Det handlar om funktion och estetik samtidigt som det speglar hur man är. Jag tror de flesta vill vara hela och rena. Med estetik menar jag enbart att inte väcka anstöt. Sen kan en ju hacka sönder det i vanlig bukeanda såklart och ifrågasätta vems anstöt om en vill visa hur klok en är och vilken lysande debattör en är men jag har lovat mig att inte ställa upp på sådant. Det gynnar ingen och minst av allt forumet.
 
Jag tycker verkligen att funderingen är så himla intressant eftersom jag nog också sett att folk haft lite vad de vill på begravning men sällan att man ser någon inte följa angiven klädkod på ett bröllop. Tyvärr verkar ju ingen riktigt räcka upp handen och kunna förklara fenomenet, mer än att några säger inte anser att respekten sitter i kläderna på begravning - hur väljer dessa att se ut på bröllop?
Jag har redan beskrivit hur jag valde att göra på bröllop. Men det skulle även kunna bli så att jag valde bort att gå, om jag kände att jag inte hade kläder som passade tillfället.
 
Alltså, jag vill bara påpeka att när jag anser att respekten inte sitter i kläderna så handlar det mer om detaljer i form av att specifika typer av plagg inte är okej (exempelvis jeans). Jag har aldrig varit med om att någon klätt sig helt galet på begravning utan det har alltid varit dämpad och diskret klädsel och då ser jag inget problem.

Vad gäller klädkoder till fest är det ju främst för gästens skull, jag har nog inga vänner som vill att jag kommer ”rätt klädd” på bekostnad av min egen bekvämlighet (även om jag personligen sällan har svårt att följa klädkoder, men generellt).

Men det kanske också beror på ens vänskapskrets, samt eventuellt generation, jag vet inte.

På bröllop skulle jag nog säga att det mer handlar om brudparets önskemål än om att hjälpa gästerna eller rättare sagt det är ju ett sätt att få in folk i en mall så att gästerna blir rätt kuliss på "ens stora dag". Det är i allafall så jag uppfattar det.

Trots att jag har rätt blandad vänskapskrets så har jag aldrig upplevt att det skulle vara så just på bröllop att man får komma hur man vill som man känner sig superbekväm i. Jag tror inte det är en generationsfråga eftersom de senaste bröllopen jag varit på har varit väldigt varierande ålder på de som gifter sig
 
Jag som gärna bryter seder och mönster följer alltid klädkod på begravningar (och i domstol i tjänsten) eftersom jag anser att det handlar om respekt för den som inte finns längre och för de som sörjer. Jag är inte där för att utmärka mig på något sätt, jag deltar i en gemensam avskedsritual. Med det menar jag inte att man behöver vara konservativt klädd utan dämpad. Var på min morbrors begravning nyligen där långtifrån alla var helsvarta men ingen hade skrikiga färger, urringningar etc.
Precis. Det är så jag resonerar med.
 
Jag tycker verkligen att funderingen är så himla intressant eftersom jag nog också sett att folk haft lite vad de vill på begravning men sällan att man ser någon inte följa angiven klädkod på ett bröllop. Tyvärr verkar ju ingen riktigt räcka upp handen och kunna förklara fenomenet, mer än att några säger inte anser att respekten sitter i kläderna på begravning - hur väljer dessa att se ut på bröllop?
Visst är den! (Inte partisk alls :rofl:) och jag hoppades verkligen att buke skulle ge mig infallsvinklar som kunde hjälpa mig att förstå hur endel tänker men de som tänker så verkar som sagt var tyvärr lysa med sin frånvaro.
 
Alltså, jag vill bara påpeka att när jag anser att respekten inte sitter i kläderna så handlar det mer om detaljer i form av att specifika typer av plagg inte är okej (exempelvis jeans). Jag har aldrig varit med om att någon klätt sig helt galet på begravning utan det har alltid varit dämpad och diskret klädsel och då ser jag inget problem.

Vad gäller klädkoder till fest är det ju främst för gästens skull, jag har nog inga vänner som vill att jag kommer ”rätt klädd” på bekostnad av min egen bekvämlighet (även om jag personligen sällan har svårt att följa klädkoder, men generellt).

Men det kanske också beror på ens vänskapskrets, samt eventuellt generation, jag vet inte.
Jag tror inte att det beror på varken vänskapskrets eller generation. De personer jag har sett som har klätt sig på ett sätt som jag har reagerat på har varit i alla åldrar och på vitt skilda ställen. Dvs. ingen specifik generation och ingen specifik vänskapskrets. Det handlar också om en period på drygt 30 år, dvs. inte vid ett tillfälle utan vid ganska många. Jag skiljer också på de som faktiskt inte klär sig enligt klädkoder vid andra tillfällen heller och på de som aldrig skulle komma i fel typ av kläder vid andra tillfällen. Det är de som håller hårt på klädkoden vid andra tillfällen men inte på begravningar jag funderar över.
 
Jag tror inte att det beror på varken vänskapskrets eller generation. De personer jag har sett som har klätt sig på ett sätt som jag har reagerat på har varit i alla åldrar och på vitt skilda ställen. Dvs. ingen specifik generation och ingen specifik vänskapskrets. Det handlar också om en period på drygt 30 år, dvs. inte vid ett tillfälle utan vid ganska många. Jag skiljer också på de som faktiskt inte klär sig enligt klädkoder vid andra tillfällen heller och på de som aldrig skulle komma i fel typ av kläder vid andra tillfällen. Det är de som håller hårt på klädkoden vid andra tillfällen men inte på begravningar jag funderar över.
Syftade på brudparet i det här fallet, hur strikt man är med klädkoder.
 
Det är lite annat tänk vad gäller begravningar och bröllopp/fester. Gästerna är ännu mindre i centrum för begravningen och jag kan tänka stt gamla föreställningar om att inte förhäva sig gör det svårt för många att shoppa inför en begravning och "göra sig fin".

Om man backar bandet rejält. I delar av Sverige var det länge kutym med att spela att man inte klädde upp sig för begravningar. Idealet var att man underförstått var så bedrövad av förlusten att man inte orkade bry sig om sitt utseende. Man bar "enkla" kläder i gult (en färg för vardagskläder eftersom lokala växter användes för infärgning.) Den yttersta kjolen kunde ibland bäras över huvudet. Man var galen av sorg.

Till slut blev ju även det här bruket väldigt bundet av ritualer. Det finns kvar rester i en del av de folkdräkter som stelnade tidigt. En liten solfjäder i tyg i bak på sorgkläder som symbol för kjolen. Eller de skånska sorgdräkternas stora huvuddukar. Gula detaljer - typ Dalarnas (Leksands) gula sorgeförkläden
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 289
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 156
Senast: mamman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 549
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp