En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.

Jag har varit på två begravningar i mitt liv, min mosters och min morfars. Min moster dog ung i bröstcancer och på hennes begravning var sorgen så mycket större eftersom hon hade kunnat leva i 50 år till om hon inte hade blivit sjuk.
På min morfars begravning var det en annan sak. Han blev nästan 95 år och hade ett fantastiskt liv så även om det fanns sorg där också var den inte alls lika påtaglig och smärtsam.

På min mosters begravning var jag betydligt mer proper än på min morfars, mest för att jag själv var så ledsen och ville vara nedtonad. Hade hon fått välja kläder till mig hade hon säkert valt något betydligt gladare och färgsprakande. Jag vet att varken min morfar eller moster hade brytt sig om vad jag eller övriga familjen/släkten hade på sig, det viktiga var ju att vi var där.


(Som en parentes i sammanhanget: En släkting var väldigt ledsen när morfar dog. Hon hade stickat ett par varma vantar i regnbågens alla färger som han kunde ha kommande höst och vinter. Morfar dog på sommaren och fick därför inte använda vantarna och min kusin var så sorgsen för detta.
Vid planerandet av själva begravningen bestämdes det att kistan skulle vara öppen en stund innan begravningsakten så att man kunde gå dit och ta farväl och se morfar en sista gång. Vi bestämde att morfar skulle vara klädd i en av sina kostymer, alla var överens så långt.
Min släkting fick därefter för sig att hon ville att morfar även skulle ha på sig hennes vantar. Hon menade inget illa utan tyckte på allvar att det var en fin idé 😬 Mamma fick till sist övertalat henne om att han kunde ha med sig vantarna i kistan men inte ha dem på sig vilket hon godkände.

Jag och mamma har efteråt skrattat oss fördärvade åt bilden av morfar, liggandes i den öppna kistan inför begravningsakten iförd skräddarsydd kostym och ett par färgglada tumvantar mitt i sommaren 😂 Om morfar hade fått höra det hade han också gapskrattat :D)
Hahhaaa ååh vad fint :,D
 
Men handlar det verkligen om kränkthet? Det är väl snarare så att det är tecken på att inte ta situationens allvar seriöst. Någons livspartner/barn/förälder har gått bort. Då är kanske inte det rätta tillfället att visa sina assets? Av hyfs och vördnad för den avlidne.
Exakt!
 
Är det någon som vet vart traditionen att bära svart på begravning kommer ifrån?
Jag gissar att det kan ha med att riktigt långt tillbaka att man strödde aska i håret och rev sina kläder i sorg, alternativt strödde aska i håret och klädde sig i säck och lump för att visa ånger och botgöring. Askonsdagen inledde fastan då man skulle ångra sina synder och göra bot, askdagen.

Lite opraktiskt idag att strö aska i håret men det svarta kanske kommer därifrån? I en del kulturer är vitt förknippat med döden.
 
Läser lite förvånat.

jag har varit på ettgäng begravningar. Inte på någon av dem har folk kommit klädda annat än propert och mörkt. Jag har inte sett någon enda slafsigt klädd och inga mjukisbyxor.

För egen del försöker jag vara diskret och enhetlig. Närmare förhållande till den avlidna och jag är klädd i svart. Annars stilrent och mörkt.

Är det verkligen så vanligt med slafsigt klädda begravningsgäster??
 
Det är fascinerande hur olika begravningstraditioner är i olika delar av världen. I England fick jag veta att det var otänkbart att inte ha hatt på sig. I en del länder i Mellanöstern ska man visa sina känslor genom att gråta, skrika osv. Det finns vissa där man tom hyr in speciella 'gråterskor' som har till uppgift att gråta. Irland har ju sin berömda 'irish wake' när man drar till närmsta pub och dricker sig fulla för att hedra den avlidna. Inom judendomen sitter man shiva. Så kvar till en traditionell svensk begravning är den nominellt kristna svensken - iofs kan man även begravas borgerlig begravning https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgerlig_begravning - aldrig varit på en.

https://ideas.ted.com/11-fascinating-funeral-traditions-from-around-the-globe/

Nu kan man naturligtvis säga att i Sverige har vi svenska begravningar. Dvs, svart, kostym för män, helst kjol eller klänning för kvinnor. Alla sitter tyst och stilla, tårar, prästen talar om den avlidna, ibland öppen, ibland stängd kista. Man går fram med en blomma och lägger framför kistan där det redan finns kransar med hälsningar från, niger eller bugar lite lätt. Sex män bär ut kistan, gravsättningen deltar bara den allra närmsta familjen. Sedan lunch, eller det vanligaste fika, prinsesstårta, smörgåstårta (som jag av någon anledning alltid förknippar med begravningar och studentmottagningar vilket visar på min ålder). Alla mumlar/säger till familjen sitt beklagande och går sedan stilla därifrån.

Jag låter allas vårt orakel Magdalena Ribbing få sista ordet om vad som är god vett och etikett vid en svensk traditionell begravning. Uppenbarligen är det många som grubblar över det.

http://begravning17.rssing.com/chan-31205249/latest.php
 
Det är fascinerande hur olika begravningstraditioner är i olika delar av världen. I England fick jag veta att det var otänkbart att inte ha hatt på sig. I en del länder i Mellanöstern ska man visa sina känslor genom att gråta, skrika osv. Det finns vissa där man tom hyr in speciella 'gråterskor' som har till uppgift att gråta. Irland har ju sin berömda 'irish wake' när man drar till närmsta pub och dricker sig fulla för att hedra den avlidna. Inom judendomen sitter man shiva. Så kvar till en traditionell svensk begravning är den nominellt kristna svensken - iofs kan man även begravas borgerlig begravning https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgerlig_begravning - aldrig varit på en.

https://ideas.ted.com/11-fascinating-funeral-traditions-from-around-the-globe/

Nu kan man naturligtvis säga att i Sverige har vi svenska begravningar. Dvs, svart, kostym för män, helst kjol eller klänning för kvinnor. Alla sitter tyst och stilla, tårar, prästen talar om den avlidna, ibland öppen, ibland stängd kista. Man går fram med en blomma och lägger framför kistan där det redan finns kransar med hälsningar från, niger eller bugar lite lätt. Sex män bär ut kistan, gravsättningen deltar bara den allra närmsta familjen. Sedan lunch, eller det vanligaste fika, prinsesstårta, smörgåstårta (som jag av någon anledning alltid förknippar med begravningar och studentmottagningar vilket visar på min ålder). Alla mumlar/säger till familjen sitt beklagande och går sedan stilla därifrån.

Jag låter allas vårt orakel Magdalena Ribbing få sista ordet om vad som är god vett och etikett vid en svensk traditionell begravning. Uppenbarligen är det många som grubblar över det.

http://begravning17.rssing.com/chan-31205249/latest.php
Är det kutym än idag att bära hatt vid begravningar i Storbritannien?
Lite som det var i Sverige förr? Eller ja för de som hade råd med hatt.
 
jag har varit på ettgäng begravningar. Inte på någon av dem har folk kommit klädda annat än propert och mörkt. Jag har inte sett någon enda slafsigt klädd och inga mjukisbyxor.
Men vad är propert för dig?
Jag kan tycka att man inte har jeans på en begravning tex, även om jeans kan vara propert. Men många har jeans på en begravning.
 
När folk ska på fest av finare slag, på bröllop eller andra tillställningar är de flesta väldigt noga med vad de ska ha på sig. Det ska vara rätt klädsel helt enkelt. Men, när folk ska på begravning tycker vissa att det inte spelar så stor roll vad de har på sig och många menar då att man inte kan köpa kläder för bara ett tillfälle. Vad är skillnaden? Kan någon förklara för mig varför ett par svarta byxor/kjol och grå/svart tröja alternativt kostym är svårare att fixa än en festblåsa/kostym till en fest? Handlar det om roligheten? Att en begravning är så sorglig eller är det något annat?
Jag tror helt enkelt inte att folk är utbildade på hur man uppför sig i kyrkan eller på en begravning. Min teori är att det är så enkelt. Men detsamma gäller ju ofta bröllop där människor kan komma med mycket vardagliga kläder, trots en ganska så strikt klädkod på inbjudan.

Jag blir alltid lika förvånad över hur människor i Sverige klär sig på begravning och jag har tyvärr varit på ett gäng begravningar de senaste åren. Jag har ju bott några år på Irland också och där klär folk upp sig på ett helt annat sätt inför en begravning, men där är ju döden väldigt viktig också. I Sverige är det inte alls lika viktigt och folk väljer ofta bort att gå på en begravning för att de har annat för sig, vilket jag tycker är jättekonstigt. Det är ju inte helt ovanligt att folk på Buke ofta får rådet att skippa begravningen om den känns jobbig osv. Det är jättekonstigt för mig att tänka så. Jag själv har liksom inget annat val än att gå enligt min egen åsikt och känsla. Hade tagit jätteilla vid mig ifall ingen dök upp på tex mina föräldrars begravning.

Folk tar nog inte en begravning så himla seriöst för de fattar inte bättre tror jag.
 
Jag tror helt enkelt inte att folk är utbildade på hur man uppför sig i kyrkan eller på en begravning. Min teori är att det är så enkelt. Men detsamma gäller ju ofta bröllop där människor kan komma med mycket vardagliga kläder, trots en ganska så strikt klädkod på inbjudan.

Jag blir alltid lika förvånad över hur människor i Sverige klär sig på begravning och jag har tyvärr varit på ett gäng begravningar de senaste åren. Jag har ju bott några år på Irland också och där klär folk upp sig på ett helt annat sätt inför en begravning, men där är ju döden väldigt viktig också. I Sverige är det inte alls lika viktigt och folk väljer ofta bort att gå på en begravning för att de har annat för sig, vilket jag tycker är jättekonstigt. Det är ju inte helt ovanligt att folk på Buke ofta får rådet att skippa begravningen om den känns jobbig osv. Det är jättekonstigt för mig att tänka så. Jag själv har liksom inget annat val än att gå enligt min egen åsikt och känsla. Hade tagit jätteilla vid mig ifall ingen dök upp på tex mina föräldrars begravning.

Folk tar nog inte en begravning så himla seriöst för de fattar inte bättre tror jag.

Det där sista var väl otroligt onödigt och oförskämt?
 
Generellt tycker jag inte att man ska behöva uppfostra eller "utbilda" människor i hur de hanterar sin sorg. Så länge man inte trampar över andra sörjande förstår jag inte vad som är så fel i att komma i en munktröja och jeans heller, egentligen.
Själv skulle jag förmodligen inte välja att göra så, men kan (och har) däremot flera gånger valt att inte komma alls. I en tidigare tråd fanns många som tyckte att det var respektlöst också. Jag tycker att det är så märkligt att peka och peta på hur människor hanterar förluster.
 
Det där sista var väl otroligt onödigt och oförskämt?
Det är sällan jag är oförskämd, och det är faktiskt min teori. Det är också ganska så självklart för mig att vissa människor helt saknar "utbildningen" i hur en begravning går till eller hur man klär sig eftersom de aldrig varit på en begravning eller i alla fall på väldigt få begravningar. Se bara kommentaren om hur speciellt det var att någon tog med sig barn till en begravning. För mig är det självklart att alla anhöriga går på en begravning, i alla fall alla som kommer att komma ihåg någonting. Spädbarn kan få ha barnvakt, men andra barn ska givetvis följa med. Varför skulle man exkludera dem?
 
Det är sällan jag är oförskämd, och det är faktiskt min teori. Det är också ganska så självklart för mig att vissa människor helt saknar "utbildningen" i hur en begravning går till eller hur man klär sig eftersom de aldrig varit på en begravning eller i alla fall på väldigt få begravningar. Se bara kommentaren om hur speciellt det var att någon tog med sig barn till en begravning. För mig är det självklart att alla anhöriga går på en begravning, i alla fall alla som kommer att komma ihåg någonting. Spädbarn kan få ha barnvakt, men andra barn ska givetvis följa med. Varför skulle man exkludera dem?
Bara för att du tycker så innebär det inte att det på något vis är facit, och att andra mäniskor beter sig på andra sätt innebär inte att de inte "fattar bättre". De har förmodligen bara en annorlunda syn på liv och död och begravningar än du har.
 
Jag funderar egentligen mest på varför folk som generellt är för utveckling, jämställdhet m.m är så konservativa när det kommer till just begravningar? ”Kvinnor ska helst ha klänning/kjol”, har vi inte kommit längre än så? Varför ser man hellre att folk känner sig obekväma vid ett sista farväl än att de inte är klädda enligt ens egen standard?

Helt ärligt, om man blir upprörd av att någon kan komma ”felklädd” på en begravning på den nivån att man ser det som respektlöst mot en själv så kanske man ska hålla begravningen inom närmsta familjen istället, så slipper man det.

Men vad vet jag, har ju varit på flera begravningar iklädd (svarta) jeans, även som en av de närmast anhöriga. Men jag umgås å andra sidan inte heller i kretsar där folk är värst konservativa och har ytterst svårt att se att nån ens skulle granska andra besökares klädsel, man bör väl rimligtvis ha rätt fullt av annat i huvudet då.
 
Jag funderar egentligen mest på varför folk som generellt är för utveckling, jämställdhet m.m är så konservativa när det kommer till just begravningar? ”Kvinnor ska helst ha klänning/kjol”, har vi inte kommit längre än så? Varför ser man hellre att folk känner sig obekväma vid ett sista farväl än att de inte är klädda enligt ens egen standard?

Helt ärligt, om man blir upprörd av att någon kan komma ”felklädd” på en begravning på den nivån att man ser det som respektlöst mot en själv så kanske man ska hålla begravningen inom närmsta familjen istället, så slipper man det.

Men vad vet jag, har ju varit på flera begravningar iklädd (svarta) jeans, även som en av de närmast anhöriga. Men jag umgås å andra sidan inte heller i kretsar där folk är värst konservativa och har ytterst svårt att se att nån ens skulle granska andra besökares klädsel, man bör väl rimligtvis ha rätt fullt av annat i huvudet då.
Att kvinnor ska ha klänning/kjol är iallafall inget jag har påtalat och ingen annan i tråden heller vad jag kan minnas. Du får gärna länka om jag har missat det. Det jag har påtalat är klädkoden och klädkoden talar inte om att kvinnor måste ha klänning/kjol. Det jag har reagerat på är att de som anser att klädkoden ska följas i andra lägen struntar i den vid begravningar och jag undrar hur det kan komma sig. Att komma i chockrosa jumpsuit, i mysbyxor som inte var snygga ens när de var nya för 20 år sedan, tröjor i grälla färger och badtofflor är vad jag har pratat om och är vad anhöriga i min närhet har reagerat på, inte svarta jeans. En begravning kan man visserligen hålla hemlig och ha inom närmsta kretsen men annars är det fritt fram för vem som helst att komma. Du kan inte hindra någon ifrån att vara med på begravningen. De allra flesta är också så generösa att de anser att alla som kände personen som har avlidit ska få ta avsked och att då uppträda respektfullt tillbaka är inte att kräva för mycket. Vad man ser och reagerar på är extremt olika för olika människor så man kan inte säga så att man borde ditt och datt för att man har huvudet fullt av annat.
 
Att kvinnor ska ha klänning/kjol är iallafall inget jag har påtalat och ingen annan i tråden heller vad jag kan minnas. Du får gärna länka om jag har missat det. Det jag har påtalat är klädkoden och klädkoden talar inte om att kvinnor måste ha klänning/kjol. Det jag har reagerat på är att de som anser att klädkoden ska följas i andra lägen struntar i den vid begravningar och jag undrar hur det kan komma sig. Att komma i chockrosa jumpsuit, i mysbyxor som inte var snygga ens när de var nya för 20 år sedan, tröjor i grälla färger och badtofflor är vad jag har pratat om och är vad anhöriga i min närhet har reagerat på, inte svarta jeans. En begravning kan man visserligen hålla hemlig och ha inom närmsta kretsen men annars är det fritt fram för vem som helst att komma. Du kan inte hindra någon ifrån att vara med på begravningen. De allra flesta är också så generösa att de anser att alla som kände personen som har avlidit ska få ta avsked och att då uppträda respektfullt tillbaka är inte att kräva för mycket. Vad man ser och reagerar på är extremt olika för olika människor så man kan inte säga så att man borde ditt och datt för att man har huvudet fullt av annat.
Femte inlägget på denna sidan, t.ex. Jeans har flera nämnt också som mindre passande. Och det är främst de bitar jag kommenterar, att man ska klä sig si och så för att visa respekt.

Jag har noll erfarenhet av folk som anser att klädkoder är viktiga i vissa sammanhang och obetydliga i andra, så den frågeställningen kan jag inte säga något om. :)
 
I Sverige är det inte alls lika viktigt och folk väljer ofta bort att gå på en begravning för att de har annat för sig, vilket jag tycker är jättekonstigt. Det är ju inte helt ovanligt att folk på Buke ofta får rådet att skippa begravningen om den känns jobbig osv. Det är jättekonstigt för mig att tänka så. Jag själv har liksom inget annat val än att gå enligt min egen åsikt och känsla. Hade tagit jätteilla vid mig ifall ingen dök upp på tex mina föräldrars begravning.

Halvt OT, men det här med att välja bort begravningar tycker jag är väldigt märkligt och är också något som jag reagerat på. Om man stod den avlidna nära så har jag mycket stor förståelse för att sorg kan uttrycka sig på långa olika sätt och att en begravning lan kännas jättesvår, och är det så, så visst, gå inte.
Men annars, handlar inte begravningar mycket om att utrycka stöd och sympati med den avlidnas närmaste, snarare än att uttrycka egen sorg?

Jag känner lite som du - får jag en inbjudan till en begravning så handlar det inte om ett val - självklart går jag, det känns som det enda respektfulla att göra.
 
Ni som tar illa vid er av att man har fel kläder på sig på begravning ser ni hellre att man inte går alls om man inte har något som är rätt och inte känner att man har har möjlighet att skaffa något för ett enda tillfälle?

Jag funderar lite på om man gjort samma sak för ett bröllop? Bröllopsutstyrslar är ju dessutom betydligt dyrare i regel än begravningskläder.-
 
Jag funderar lite på om man gjort samma sak för ett bröllop? Bröllopsutstyrslar är ju dessutom betydligt dyrare i regel än begravningskläder.-
Det händer definitivt att man tackar nej för att man känner att man inte har råd/möjlighet att köpa present och kläder. Har ju funnits flera trådar om det. Jag bröt mot klädkod i somras när jag var på bröllop det var kostym och jag hade en långklänning för det var det enda jag hade att bära som var någorlunda uppklätt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 155
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 129
Senast: mamman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 494
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp