En slapp helg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Egentligen skulle jag har ridit idag. I morgon också. Men hästen har dragit av sig en sko så ridningen är inställd.

I övrigt har jag inte haft något inplanerat och det är svårt att sysselsätta sig när man är så handlingsförlamad som jag är. Det blev i alla fall en promenad på nästan en timme idag. Sen har jag skrivit ett blogginlägg på min riktiga blogg, som jag tyvärr inte brukar skriva så ofta i. Jag har också gjort en grönsakspaj. Det är en sån där grej som jag gjort bit för bit. En dag gjorde jag degen. Nästa dag tryckte jag ut degen i formen. Sen konstaterade jag att det jag skulle haft som innehåll i pajen, redan blivit dåligt i kylskåpet, så jag fick kasta det och tänka om. Det blev frysta grönsaker från påse i stället. Pajen blev riktigt god, men jag fick lite äggstanning över som jag inte vet vad jag ska göra med. Det fick inte plats i pajskalet.

För övrigt har jag inte gjort mycket mer än så.

Jag hoppas på milt väder i morgon och uppehåll, så att jag kan gå ut i trädgården och rensa. Vädret är ju lite upp och ner. En dag i veckan var det 8 plusgrader. Då hade jag inte tid att gå ut i trädgården och tänkte att jag skulle göra det dagen efter, men då sjönk temperaturen till nollan och t.o.m. under nollan, så det blev inget gjort.

Jag längtar efter våren, ljuset och värmen. Den här årstiden bidrar inte direkt till att jag aktiverar mig. Inomhus kommer jag mig inte för att göra saker. Men visst, det fattas ju inte saker att göra. Jag skulle exempelvis behöva städa. Men som vanligt så kommer jag inte till skott med det.
 

Äggstanningen kan bli grunden till en omelett eller äggröra. Idag åt jag äggröra på 3 ägg, med smulad fetaost i o till det åt jag stekta tomater.
Jag är inte så förtjust i omelett (och vet inte riktigt hur man gör en) och äggröra vet jag inte vad det är.
 
Vispa ägg, tillsätt lite vätska, mjölk eller i mitt fall saltlaken som osten låg i. Smält en klick smör i en stekpanna, häll i äggröran, rör runt/vispa med gaffel så den inte blir som en pannkaka.
Det där låter som en omelett. Vad är då skillnaden mellan en omelett och äggröra?

Jag har inga trägafflar att röra med. Kan man använda en stor plastslev i stället? Jag har ju såna där förhatliga teflonpannor, som jag köpte när jag inte visste bättre.
 
Omelett är slät i i ett stycke, man kan ha på t ex ost på halva innan den stelnat helt o sen vika dubbel. Äggröran rör man i/vispar så att den inte stelnar, jag använder plastslev eller eller plastgaffel.
 
Jag är inte så förtjust i omelett (och vet inte riktigt hur man gör en) och äggröra vet jag inte vad det är.

Jag var akut hungrig här om dagen och ville ha ngt snabbt. Då rotade jag fram rester i form av kokt potatis, några tomater, tacofärs som jag snabbstekte lite och sen hällde på omelettgeggan. Den gjorde jag av några ägg, mjölk, salt och peppar som jag rört ihop. När omeletten var nästan klar hade jag på lite riven ost och vek omeletten dubbel för att osten skulle smälta.

Man kan också ha i skinka, kyckling, spenat, grönsaker etc efter tycke och smak.

Jag vet inte om du ogillar den även när den blir så pass matig sas. Kanske värt att testa iom att man kan använda det mesta och det går fort.
 
Min man tyckte att pommes frites stekta med ett par knäckta ägg över och lite kryddor var en god maträtt. Och ja det var det. Han hade lärt det av sin mamma.
 
Jag var akut hungrig här om dagen och ville ha ngt snabbt. Då rotade jag fram rester i form av kokt potatis, några tomater, tacofärs som jag snabbstekte lite och sen hällde på omelettgeggan. Den gjorde jag av några ägg, mjölk, salt och peppar som jag rört ihop. När omeletten var nästan klar hade jag på lite riven ost och vek omeletten dubbel för att osten skulle smälta.

Man kan också ha i skinka, kyckling, spenat, grönsaker etc efter tycke och smak.

Jag vet inte om du ogillar den även när den blir så pass matig sas. Kanske värt att testa iom att man kan använda det mesta och det går fort.
Jag måste nog åka och handla ingredienser att ha i för jag har inget annat än kokt potatis hemma.
 
Attepå mat, tänkte på dig när jag såg en reklam för en ny matlåda, fresh någonting (fresh food?). Man väljer innehåll o mängd själv.
 
Idag är det strålande väder och plusgrader, så helt perfekt för att rensa ogräs, men jag får inte upp farten. Jag är så SEEG.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 048
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: enough
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 451
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu har jag en svacka i ridningen. Det blir mest skogsmulleridning. Jag vet inte riktigt vad jag vill med min ridning just nu. Att...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp