En snabb fråga ang stallhyra

weasel_

Trådstartare
Jag har ett stall med inhyrda och runt den 15 aug kommer det ytterligare en inhyrning, min fråga är då: Hur gör jag med dennes stallhyra? ska h*n betala en hel månadshyra när h*n kommer?

En fråga till: Jag har en fast hyra som är likadan året om, jag är ganska billig med tanke på att hästägarna inte ens behöver åka till hästen över huvud taget.
Nu har en häst åkt på betäckning och är borta i ca 1-2 veckor, ska jag då ha en annan hyra? Jag menar, jag kan ju inte ha olika hyror för olika saker.. det känns bara krångligt!
Nu på sommaren går hästarna ute på bete och får daglig tillsyn, färskt vatten, blir genomkollade, stödfodrade, täckade vid behov och blir intagna vid allt för tråkigt väder.. med andra ord så sköter jag allt, året om så jag tycker inte det är så konstigt att ha samma hyra, eller? :crazy:

Kanske låter lite luddigt, men har hört mig för på många ställen och de skulle helt enkelt uppskatta servicen som görs, vilket det är på sommaren eller när hästarna står inne. Ni som kanske själva har eget vet väl vilket jobb det är..?
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Jag har ett stall med inhyrda och runt den 15 aug kommer det ytterligare en inhyrning, min fråga är då: Hur gör jag med dennes stallhyra? ska h*n betala en hel månadshyra när h*n kommer?

En fråga till: Jag har en fast hyra som är likadan året om, jag är ganska billig med tanke på att hästägarna inte ens behöver åka till hästen över huvud taget.
Nu har en häst åkt på betäckning och är borta i ca 1-2 veckor, ska jag då ha en annan hyra? Jag menar, jag kan ju inte ha olika hyror för olika saker.. det känns bara krångligt!
Nu på sommaren går hästarna ute på bete och får daglig tillsyn, färskt vatten, blir genomkollade, stödfodrade, täckade vid behov och blir intagna vid allt för tråkigt väder.. med andra ord så sköter jag allt, året om så jag tycker inte det är så konstigt att ha samma hyra, eller? :crazy:

Kanske låter lite luddigt, men har hört mig för på många ställen och de skulle helt enkelt uppskatta servicen som görs, vilket det är på sommaren eller när hästarna står inne. Ni som kanske själva har eget vet väl vilket jobb det är..?

Jag anser att om man flyttar in mitt i månaden betalar man en halv hyra.
OM jag väljer att ha mitt sto på betäckning 2 månader så skall jag betala stallhyra om ingen annan (gud förbjude:devil:) bor i boxen under tiden. Fast om det ingår service som mockning, täckbyte etc så skall inte detta betalas om inte hästen är hemma.
Om det finns en uppströdd box och möjlighet att komma in i den och det ingår skötsel enligt ovan så tycker jag absolut du ska ta fullt betalt, då är det mer eller mindre valfritt att ha ute om natten.
/U
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Det vanligaste är att man betalar en månad i förväg. Dvs även om hästen kommer först den 15 augusti så betalar man redan från den 1:a augusti. Nu kan ju stallägaren vara snäll, eller om anat har avtalas, bara vilja ha betalt från den 15 augusti. Det avgör du själv.

Om någon är borta så kort tid som 1-2 veckor så brukar man inte göra något avdrag (om återigen inte stallägaren är så snäll och går med på detta). Återigen det gör du som du själv vill.

Även om man skulle vara borta en längre tid så brukar man i vissa fall få betala för servicen även om man inte använder sig utav den.

Det är ju så att man hyr en stallplats av dig med ett visst koncept och det kostar en viss summa. Det betalar man för oavsett om man utnyttjar det eller inte.

Kan tex jämföras med ett hotell där frukost ingår. Inte får man avdrag för att man inte har utnyttjat frukosten.

Däremot så kan man givetvis avtala om annat.

Men slutsatsen är: du gör som du själv tycker låter rimligt. Jag har bara angett vad som är vanligt.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Det beror väl på hur kontraktet är formulerat. Har du t ex en grundhyra för endast boxen och sedan tillägg för t ex tjänster och foder så ska väl endast boxhyran betalas om hästen är bortrest. Har du en totalhyra enligt principen "allt ingår" så ska väl full hyra betalas även om hästen är borta under förutsättning att boxen inte nyttjas till någon annan. Du ger väl inte rabatt om någon åker på tävling ett par dagar?

Vad gäller att komma mitt i månaden så beror det väl också på vad man kommit överens om. I många stall hyr man hela kalendermånader, och sedan spelar det ingen roll vilket datum hästen faktiskt kommer eller åker.

Du som stallägare bestämmer ju hur du vill att kontraktet ska formuleras, coh bara reglerna är klara och lika för alla så kan du väl göra som du vill...
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Boxen är strödd och ingen annan nyttjar den under tiden. Jag har som sagt en fast hyra där allt ingår utom foder, och med allt menas: mockning, grovfoder, täckesbyten, fodringar och tillsyn såklart.. och till stallet hör en stor utebana med hinder som får nyttjar precis hur mycket man vill.
Hästarna står ju ute på mindre bete (grovfoder blir dom erbjudna även på betet men det är inte intressant) men stödfodras en gång om dagen, och jag ser till så att hästarna har täcke vid behov och tar av de om solen kommer fram, är det regniga nätter så kommer de in och får grovfoder (som jag ger flera gånger i veckan då jag tar in alla under tiden jag rider mina hästar)
Jag anser att det inte är så mycket mindre än om vinterhalvåren, alltså mer grovfoder osv men allt smörjande och sprayande som jag ser till (annars blir det inte gjort..)
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Det ska vara lika för alla.. så det blir jobbigt om man ska vara snäll :D
Som sagt så är min hyra rätt låg med tanke på allt som ingår och jag anser att jag i stort sett sköter hästarna helt (då vissa kan behaga att dyka upp till sin pålle ca 1 gång på 2 månader..)

I kontakten så framstår inget annat så som "sommarhyra" osv, utan där står kostnaden och vad som ingår.
Och det är klart, de kan ju välja att ha sina inne..
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Har inga tillägg utan en fast hyra med det som ingår inbakat.
Jag tar betalt för en månad framåt, alltså betalas hyran den sista vardagen i vaje kalendermånad.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

du kan ju göra tillägg i just den inflyttandes kontrakt att enbart halv månadshyra erlagts för första månaden, och sen skall hela betalas..

den häst som vart borta 2 veckor på betäckning bör inte få hyresreduktion, enda gången jag tycker att en hyresreduktion kan vara på sin plats är om hästen är borta en hel månad(bete på annan ort ex), och att då enbart kallhyra betalas för att ha stallplatsen "bokad".. man kan ju även lägga detta i form av veckor, 1-3 veckor, 4 veckor = 1 månad, 6 veckor = 1 månad & 2 veckor.. om du förstår..

sedan anser jag att om man ska flytta hästen på bete på annan ort eller att den ska vara borta på betäckning 2 veckor så kan hyresreduktion enbart ske om hyresgästen meddelat hyresvärden om frånvaro minst 3 månader i förväg.. (exakta datum kan ju vara en annan femma, men ska hyresgästen bara betala kallhyra för juli så spelar det inte så stor roll om hästen är borta 1juli-1aug eller 5juli-5aug sålänge det är minst rätt antal dagar)
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Det kan väl vara rimligt med halv hyra första månaden.
Men sedan så gäller vanlig hyra även om hästen är borta, mindre än hel månad, tycker jag. Vid hel månad så kanske de faktiska kostnaderna=strö,foder kan dras ifrån ?
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Då du har en hyra där allt ingår så skall hela hyran betalas. Om sedan någon väljer att inte ha sin häst hos dig under en period så får dom helt enkelt två saker att välja på:
1: Betala och ha sin stallplats kvar
2:Säga upp sin stallplats

Du bedriver ju ingen fritidsinrättning utan en verksamhet. Ta tex när jag var på konferans sist. Jag utnyttjade inte frukosten som ingick, men inte fick mitt företag något prisavdrag för det.

Detta kan låta väldigt tufft och vissa hyresgäster kommer säkert tycka du är taskig och orättvis, men genom åren har jag lärt mig att det bara blir krångel i slutänden för en själv om man skall vara "snäll".

Din hyra är ju månadsvis i förväg. Ser ingen anledning till att man bara skall ta betalt för halva månaden. Du kan ju inte hjälpa att de inte kan flytta in förren halva månaden har gått. Den enda gången jag bara hade tagit betalt för halva månaden är om det från mitt håll gjorde det omöjligt att flytta in tidigare.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Det ska vara lika för alla.. så det blir jobbigt om man ska vara snäll :D
Som sagt så är min hyra rätt låg med tanke på allt som ingår och jag anser att jag i stort sett sköter hästarna helt (då vissa kan behaga att dyka upp till sin pålle ca 1 gång på 2 månader..)

:confused: va??? :confused: Varför har man häst då?........

Det låter som att du har någon slags hästpensionat eller blir utnyttjad.

Ang. betalningen tycker jag att det är rimligt att betala halv hyra om det varit avtalat att inflyttning sker 15/8. Fast som någon annan redan nämnt betalas i förskott, alltså då för september så 1,5 månadshyra före månadsskiftet. Det låter som att du är schysst nog redan på alla möjliga vis.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Har ni kommit överens om att hästen platsen är disponibel from 15 aug så betalar man från det datumet, har hästägaren fått disponera boxen från den 1a men valt att flytta dit först den 15de så är hyran från 1a, tycker iaf jag. Skickar man sin häst på betäckning så betalar man för tiden man är borta med, för att ha sin box kvar, annars får man säga upp den.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Hur betalar de andra? I förskott? I så fall tycker jag det är rimligt att den nyinflyttade betalar 1,5 stallhyra den dag hon anländer. 0.5 ska ju vara betalda siste juli (om du kör förskottshyra) och det får du ju inte, så då kan det väl vara lämpligt att hon antingen betalar 0.5 hyra på dagen hon stallar upp, och sedan nästa hyra den siste augusti. Personligen hade jag hellre betalt 1,5 direkt, och sedan nästa den siste september.

Avdrag hade jag inte gjort för frånvaro av det slag du nämner (betäckning etc). Då får de begära det INNAN de far iväg.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Ja, det stämmer verkligen.. kan hända att jag är för snäll..
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

ja, i förskott, alltså den sista varje månad så betalar de för månaden som kommer.
Precis som du säger så har jag räknat ut och dragit av och ska föreslå (och även skriva med i kontraktet) 0.5 eller 1.5.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Jösses, jag hoppas verkligen du tar bra betalt för allt detta du gör!

Är man borta 1-2 veckor är det givetvis full stallhyra.
Däremot vid inflyttning mitt i månaden skulle jag kunna tänka mig ta halv stallhyra, det har jag själv gjort.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Första frågan;
I vårt stall så har man boxen från "den 1a" när man kommer som ny. Dvs, väljer man att komma mitt en månad, då får man (precis som alltid) betala hela den månadskostnaden. Vill man ha valuta för varje betald dag får man istället välja att komma första dagen i månaden.

Andra frågan;
Jag tycker det låter bra att ha samma hyra, oavsett om en häst är borta på betäckning ett par veckor eller om det är sommarhalvår. Dock tycker jag att det är undantag om tjänsterna i stallet ändras helt radikalt, tex att de kanske bara får snabb tillsyn o vatten varje dag, men med tanke på det stora arbetet du verkar göra även sommar skulle jag, med gott samvete, välja att ha kvar samma hyra! :laugh:
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Jag tar betalt för det antal dagar som hästen står hos mig, dvs kommer den 15:e så blir det halv hyra första månaden.

Om någon häst tillfälligt försvinner så får hyran betalas som vanligt om de vill ha sin box kvar, det är nog det vanliga, jag menar nog betalar du hyra även de dagar du inte vistas i din lägenhet?

Foderkostnader dras däremot bort, jag har självkostnadspris på fodret så det de inte använder behöver ju såklart inte betalas.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Ditt system tycker jag är det som är att föredra, kallhyra betalas oavsett, det som förändras vid frånvaro (foder) kommer automatiskt inte att tillkomma under tiden hästen är på annat ställe.
 
Sv: En snabb fråga ang stallhyra

Tack för att så många svarar! det hjälper verkligen :bow:
Jag behandlar andras hästar som jag behandlar mina, alltså med kärlek och bra vård och allt som hör därtill :)
Och därför tycker jag att "folk" ska uppskatta det man gör, särskillt som jag nämner att vissa kan komma när det passar.. herregud, mina pållar skulle inte överleva :grin: jo det skulle dom, men så tycker inte jag att man gör.

Som sagt, jag har full srevice åter om.. mer av nåt på vintern och mer av något annat på sommaren, så enligt mig så går det jämt ut.

Man får ju vad man betalar för, och kanske mer därtill.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 880
Senast: svea
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 685
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp