En solskenshistoria..

simba_112

Trådstartare
Hej på er!
Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina hästar ;)
Hur som haver så vill jag dela med mig av en riktig solskenshistoria, en återförening jag aldrig trodde jag skulle få uppleva...

När jag var tonåring red jag mycket, jag fick låna en islandshäst från en turridningsfirma när det inte var sommarsäsong = ca från sept - april/maj.
Sleipner hette han och blev min bästa vän. Tre vintersäsonger på rad fick han bo hos mig och vi lärde känna varandra utan och innan. Oj vilka äventyr vi upplevde ihop!
Vi ville köpa honom men priset ägaren satte var för högt för oss.
Den dagen jag för tredje gången lämnade tillbaka honom hade jag på känn att det var den sista.... Sleipner struntade fullständigt i resten av flocken när jag släppte ut honom, han bara vände och ville följa med mig tillbaka... Gissa om det sved i hjärtat...

När den sommarsäsongen var över fick jag veta att han var såld. Oj vad jag grät. Min fina lilla häst. Borta. För alltid. Eller?
Efter ett tag så lyckades jag komma i kontakt med den som köpt honom. Visade sig vara en jättetrevlig människa! Hon bjöd hem mig dit för en ridtur. Tror att detta måste ha varit 1-2år efter att han blivit såld..
Jag åkte dit och fick träffa min underbara vän igen! Han verkade ha hamnat i ett jättebra hem, så jag åkte nöjd därifrån med ett lugn i mig, han skulle få det bra.
Åren gick och jag tänkte på honom då och då.
Var han fortfarande kvar hos samma ägare?
De senaste åren gick tankarna mest runt om han över huvudtaget levde, för vid det här laget visste jag att han i så fall skulle vara ganska gammal..

Så en dag i våras fick jag ett samtal från min mamma. Hon hade blivit kontaktad av sin gamla barndomsvän som säger att hon tror att "våran" Sleipner går tillsammans med hennes häst!
Bara en liten stund senare får jag ett mms, med en bild på honom. Han var betydligt gråare än sist jag såg honom, men det fanns ingen tvekan. Det var HAN:love:
Åh, vad glad jag blev!
Nästa gång jag åkte hem (bor på annan ort nu) så åkte vi och hälsade på honom.
När jag kliver in i hagen tittar han på mig. -" Lilla gubben", mumlar jag.. Han går raka vägen fram till mig, trycker in sitt huvud i min famn och bara står så, en lång stund:love:
Tårar av glädje rann nerför mina kinder, jag tittar upp mot min mamma och viskar -"Jag tror han känner igen mig..". Mamma kunde inte heller hålla tillbaka tårarna ;)
Efter så många år, ändå är jag helt övertygad om att även han mindes tiden vi hade ihop. Idag är han 24år gammal, grå i pälsen men ändå i god vigör för sin ålder.
Vi var ut på en ridtur och jag fick veta att han bara grisepassade.. Ingen trav, ingen tölt. Han som hade klockrena gångarter. Så tråkigt tänkte jag, längde tyglarna, lutade mig riktigt långt fram för att hjälpa honom ordentligt och drev på.... Han gick omedelbart över i sin rena trav:angel: mammas väninna som var med bara gapade... Det var första gången hon sett honom trava ;)
Sleipner han frustade nöjt och travade glatt på.
Gammal kärlek rostar aldrig:love:
197741_10150885928413191_1583975523_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: En solskenshistoria..

Vilken underbar historia!
Blir tårögd bara av att läsa, vilken underbar!
 
Sv: En solskenshistoria..

Läste denna på tunnelbanan i morse, inte bra. Kämpa med att hålla tårarna borta. Så fin historia :)
 
Sv: En solskenshistoria..

Vilken otroligt fin historia, sitter här med tårar i ögonen och gåshud över hela kroppen. Banden mellan häst och människa kan vara helt otroliga :love:
 
Sv: En solskenshistoria..

Blev ju tårögd nu ju ;) Men vilken fin historia och hoppas ni får fler härliga ridturer ihop :)
 
Sv: En solskenshistoria..

kl

Ni kanske förstår varför jag ville dela med mig;)
Jag kommer besöka honom igen, varje gång jag åker upp.
Känns så overkligt att han lever och mår bra och att jag faktiskt får lov att rida honom när jag kommer upp:love:
 
Sv: En solskenshistoria..

:love: :cry:
å gu så vackert......
Gråter gör jag och jag tror inte jag behöver skylla på gravidhormonerna den här gången.
Märks att ni haft mycket kul ihop...

Hästar är fantastiska på att minnas. Jag har haft mycket kul med en kompis häst och han gnäggade ALLTID när han såg mig komma gåendes efter vägen efter det oavsett hur lång tid det gått sen vi sist sågs ...
 
Sv: En solskenshistoria..

Gud så fint! Blir tårögd jag också, hästar minns verkligen mer än vad man egentligen tror! På bilden ser han ju verkligen ut att njuta av närheten ^^
 
Sv: En solskenshistoria..

vilken underbar fin historia, får mig att tänka på min underbara själsfrände som jag äger.
och på den första hästen som betydde allt för mig...men han kan jag aldrig mer få träffa...besökte hans grav i våras:(.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 023
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 452
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp