En stalker?

sockerdricka

Trådstartare
Fyller år idag och fick ett grattis sms tio över tolv inatt från ett okänt nummer. Svarade och tackade på morgonen och försökte få fram vem personen var. Han vägrar säga och skriver uppsatser om hur otroligt vacker jag är, att vi aldrig träffats men han har sett mig flera gånger undet ett års tid :crazy: och kan inte sluta tänka på mig. Försöker få fram vem han är, hur han vet mitt namn och så vidare men han säger att han skäms, ber om ursäkt och tjatar om hur vacker jag är.

Tycker det börjar bli riktigt obehagligt då det enda sättet jag kan komma på hur han vet vem jag är måste ju vara genom att han har följt efter mig för att se vart jag bor och sen fått namn, mobilnr och när jag fyller år :cautious:

Usch vet inte riktigt vad man ska göra. Numret finns inte på eniro och liknande.

Ska man anmäla sånt här? Går det? Han har inte hotat mig eller skrivit något elakt egentligen...men känns ju inte okej det här ändå!

Någon som varit med om liknande? Vad gör man?
 
Sv: En stalker?

Grattis på födelsedagen! :D

Hör runt bland kompisar om någon frågat om dig och ditt nummer? Har du lämnat ut det på något forum eller någon annons?
 
Sv: En stalker?

Jag förstår att du tycker att det är obehagligt, men det finns ingen chans alls att numret kan kollas upp? Eller är det kanske ett kontantkort?

Jag hade en liknande "stalker" en gång, fast personen ringde från dolt nummer, vägrade säga sitt namn och sa bara "men hör du inte vem det är?" och att mitt nummer fanns på facebook. Då insåg jag att jag hade helt öppen profil.

En gång när personen ringde sa jag bara att jag verkligen inte har tid med det här, och sen har det bara ringt någon gång och varit tyst i luren innan jag suckar och lägger på.

Det kändes som att det inte var så mycket att reagera på så jag lät det vara, så ebbade det ut. Ingen aning om vem personen var eller så, jag har en misstanke om en kille som var tokkär i mig för något år sedan, men med det kommer man inte så långt.

Däremot hade jag för några år sedan en person som härjade runt och spred rent förtal på internet om mig - det polisanmälde jag för det skadade mig (och mitt företag) mera än en som bara ringer och vill.. öh.. lyssna på mig.. :p
 
Sv: En stalker?

Han har kontantkort så kan inte hitta ägaren till numret. Tycker bara det är obehagligt, har enkänsla av att han sett var jag bor.

Har inte lämnat ut Facebook eller annat ställe.

Tack för era svar :)
Och tack för gratulationerna!
 
Sv: En stalker?

Han har kontantkort så kan inte hitta ägaren till numret. Tycker bara det är obehagligt, har enkänsla av att han sett var jag bor.

Har inte lämnat ut Facebook eller annat ställe.

Tack för era svar :)
Och tack för gratulationerna!
 
Sv: En stalker?

Kan polisen hjälpa att luska fram nummer? Sådant är ju klart obehagligt!
Eller så är det någon med ett dåligt skämt (jag hade inte uppskattat det)
 
Sv: En stalker?

Men vad irriterande haha. Jag hade nog bara bett personen sluta höra av sig, fortsätter den därefter så hade jag ringt och rådfrågat polisen :)
 
Sv: En stalker?

OM personen verkligen har förföljt dig ett längre tag så är det relativt lätt för hen att kolla upp dig via exempelvis Birthday.se, där både din adress, din födelsedag och ditt mobilnummer står (om ditt nummer finns tillgängligt på eniro förstås, och så länge du inte har skyddad identitet).

Jag håller med fröken_skåne, polisen borde väl kunna luska fram vem numret tillhör? Det låter sjukt obehagligt.

Men du, grattis på födelsedagen! ;)
 
Sv: En stalker?

Det kan de inte, då måste de isf spåra telefonen och försöka leta reda på mannen rent fysisk via mobilens position. Det kommer de inte göra för att någon skriver att du är vacker, det är ett som är säkert. Kontantkort kan köpas helt anonymt.

Är ditt nummer listat? Dvs på eniro ed. Folks födelsedager kan man hitta på tex ratsit, tar två sekunder om man vet personens namn.

Du skulle inte ha svarat öht, blocka numret. Byt ev nummer själv och se till att du har hemligt nr. Anmäl gärna men ha inte höga förhoppningar om att polisen gör något. Men det kan ändå vara bra att anmäla ifall något mer händer senare.
 
Sv: En stalker?

Kan polisen hjälpa att luska fram nummer? Sådant är ju klart obehagligt!
Eller så är det någon med ett dåligt skämt (jag hade inte uppskattat det)

Är det ett oreggat kontantkort så kan ju inte polisen veta vem som har det.

*kl*
Be personen sluta höra av sig, fortsätter det kan du anmäla.
 
Sv: En stalker?

Laddar ner någon av apparna som finns för att blockera samtal, tex truecaller mm. Dom kan man dels blockera spamnr, och även andra som du väljer, samt att den är snabb att luska fram vem som står på numret även om det står "okänt nr".

Lycka till och grattis :)
 
Sv: En stalker?

Om du har smsat tillbaka till människan så skriv något i stil med att eftersom personen vägrar att berätta vem denne är så vill du inte ha någon som helst kontakt. Fortsätter han höra av sig så kommer du göra en polisanmälan.
 
Sv: En stalker?

Jag var med om något liknand eför något år sedan. Fick ett sms där det stog att han spanat in mig, sedan kollat vilken bil som var min och kollat upp registreringsskylten för att få tag på mitt namn... O_o
Det var dock rätt oskyldigt. Han vågade inte skriva vem han var och efter ett tag så dog det hela bara ut. Det var inget hotfullt och jag kände aldrig obehag.
 
Sv: En stalker?

Vad händer när du slutar svara? För jag gissar att du inte längre svarar iom att du tycker det är obehagligt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp