Bukefalos 28 år!

En stor fegis...

Farao

Trådstartare
Var och hopptränade med min 5åring igår.
Framtills för någon månad sedan har han varit helt grym, hoppat allt som jag styrt honom på, vattenmattor, ja allt. (utom riktig vattengrav, där bor krokodiler). Min tränare har varit väldigt nöjd och entusiastisk över han braiga inställning till hinder.
Han tycker att det är roligt att hoppa, det märks verkligen.

Men nu de senaste tre träningarna har han stannat på vissa hinder, tex ett med en giftig blomma under, ett med en farlig röd vattenmatta (typ kokande lava:eek: ) osv. Men efter att jag har fått över honom så är det som bortglömt och allt är superkul igen..

Varför har han börjat så här? Han har inte ont någonstans, han är HELT genomgådd på klinik, överallt. Han tycker inte att det är tråkigt, vi hoppar MAX en gång/vecka och man märker att han gillar att hoppa..
Är det bara tonårstrots eller vad ska jag skylla på?? (han har inte haft nått tonårstrots hittills såå det kanske kan vara det??)
 
Sv: En stor fegis...

Kanske har det hänt ngt som du inte nödvändigtvis märkt av?

dvs hästen kanske varit på gränsen av sin bravur några gånger, dvs hoppat saker som den sen ändå kännt varit på gränsen, och som sått ett litet frö av osäkerhet hos den. Hästar är ju så - bussiga, lojala och ivriga att vara till lags, de gör ofta det yttersta för oss, och då kan det bli så att man kanske fortsätter kräva fast det kanske blivit lite mer än hästen kan ta till sig positivt just då.

förstår du hur jag menar? kanske har ni krävt för avancerade saker för snabbt. kanske har ni inte ALLS gjort det, men likväl har hästen reagerat på något hinder eller några hinder ett antal gånger, hoppat, men inte kännt sig hundra, och sen har det blivit en osäkerhet hos honom.
om det känns som en stor grej att han stannar på lite mer extrema hinder nån gång här och där skulle jag gå tillbaks till låga inbjudande höjder och mycket oavancerade övningar ett tag, och bygga upp hans självförtroende på så sätt.

mvh/mackan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp