En stor ingång eller två tätt?

Mli

Trådstartare
Min ligghall är 4*6m där ena långsidan är öppen nästan hela vägen ut till gavlarna. Det tenderar att blåsa in regn och snö när vinden ligger på från fel håll, något vi har löst med att sätta upp presenning eller ställa storbalar med halm som vägg. Jag har två ponnys som aldrig haft problem med att använda bara en ingång. Jag fodrar ute i hagen.

Nu kommer jag få hem två unghästar som ska gå i samma lösdrift, de blir alltså fyra sammanlagt. Jag behöver därför ha en annan lösning än halmbalar. Själva öppningen är ca 4,5m. Alternativen är att antingen bygga upp en vägg som täcker halva, och ha halva som ingång, eller ha två ingångar a ca 1,5m men då bara med 1,5m emellan. Är det lönt med två ingångar så tätt?
 
Ett annat alternativ är att bygga en fristående vägg några meter ifrån öppningen så att hästarna rundar den väggen när de ska in. Ha öppningen som idag alltså men att väggen hindrar nederbörd och vind från att komma in i ligghallen.
 

Liknande trådar

Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp