En till fodertråd..

Meibla

Trådstartare
Jag håller på att bli galen här. Tiken, som är allergisk mot det mesta, har ätit Arion Lax & ris i flera år utan problem. Nu har de ändrat innehållet, och tillsatt bla potatis, och klådan kom som ett brev på posten.
Har gått igenom hela djuraffärens sortiment utan att hitta ett enda foder som hon kan tänkas tåla.
Hon reagerar alltså på nöt, fläsk, lamm, kyckling, vit fisk, potatis, vete, havre, korn, hjort, anka, majs, ärtor, älg och häst.

Köpte rc hypoallergenic och anallergenic men hon totalratar dom helt. Anallergenic fick hon under eliminationsdieten och till slut såg hon ut som ett vandrande skelett då hon inte åt.
Fram tills nu har jag löst det, med vets rekomendation, att låta henne äta arions iaf, men med höjd kortisondos. Vilket ju inte är så hållbart i längden.
Så har ni något tips på foder som i princip enbart innehåller lax och ris, utan massa annat tillsatt?
Arions foder såg ut såhär innan de ändrade, så så likt det som möjligt vore ju det bästa.

Ingredienser: Ris – torkat laxkött (min 28%) – koncentrerat växtextrakt – risstärkelse – kallpressad laxolja – veg. produkter (sockerbetsfiber), vitaminer & mineraler – bryggerijäst – lecitin – vegetabilisk olja – F.O.S.
 
Ska kanske tillägga att hon reagerar på animaliskt och kycklingfett också. Och det verkar finnas i de flesta foder :S
 
Har tyvärr ingen möjlighet (eller kunskap nog) att barfa.
Har kikat lite på mera dog, men är lite skeptisk till äggvitan. De gånger hon ätit ägg så har hon kliat, inte mkt, men ändå kliat sig.
Hmm :( Då verkar det vara svårt att hitta alternativ. Vad har veterinären för idéer? Går det inte att typ ge henne veterinärfodret och kanske blanda i kokt lax eller nått för att höja smakligheten?
 
Har tyvärr ingen möjlighet (eller kunskap nog) att barfa.
Har kikat lite på mera dog, men är lite skeptisk till äggvitan. De gånger hon ätit ägg så har hon kliat, inte mkt, men ändå kliat sig.

Saknar du frysutrymme? Annars skulle du kanske kunna göra eget foder och frysa in, tänkte att det vore lättare att hålla koll på näringsvärde då än om man barfar. VoH har ju lax som man kan använda som bas isf
 
Det finns vegetarieka hel o halvfoder där du kan komplettera själv med animalier. Vad de innehåller har jag ingen kläm på.
 
Saknar du frysutrymme? Annars skulle du kanske kunna göra eget foder och frysa in, tänkte att det vore lättare att hålla koll på näringsvärde då än om man barfar. VoH har ju lax som man kan använda som bas isf

Ja det är frysen som är problemet. Annars hade jag lätt bytt till färskfoder. Ska kika på VoH. I allra värsta fall får jag försöka göra lite plats, men känns väldigt svårt just nu.
 
Hmm :( Då verkar det vara svårt att hitta alternativ. Vad har veterinären för idéer? Går det inte att typ ge henne veterinärfodret och kanske blanda i kokt lax eller nått för att höja smakligheten?

Veterinären vet inte riktigt vad vi ska göra. Hon rekommenderar ju naturligtvis allergifoder, men när hundskrället vägrar äta så blir det ju svårt. Alternativt att vi hittar en proteinkälla som hon aldrig någonsin ätit förut och testar med det.

Skulle kanske gå att koka lax och blanda i, men risken är nog rätt stor att hon ratar kulorna och bara äter fisken då.
 
Veterinären vet inte riktigt vad vi ska göra. Hon rekommenderar ju naturligtvis allergifoder, men när hundskrället vägrar äta så blir det ju svårt. Alternativt att vi hittar en proteinkälla som hon aldrig någonsin ätit förut och testar med det.

Skulle kanske gå att koka lax och blanda i, men risken är nog rätt stor att hon ratar kulorna och bara äter fisken då.

Gillar hon laxolja? Då kanske du kan hälla på det.
 
Gillar hon laxolja? Då kanske du kan hälla på det.

Jag har faktiskt ingen aning, jag ska absolut testa. Antar att det går att köpa i djuraffärer?

Jag kikade lite snabbt på voh hemsida, och hittade ett laxfoder, men det verkade innehålla både nöt, fläsk och kyckling. Eller finns det någon annan som jag missade?
 
@Mulles_matte Arion Health & Care Hypoallergenic? Innehåll: Ris, torkat laxkött, animaliskt fett, hydrolyserat laxprotein, bryggerijäst, sockerbetsmassa, torkad antarktisk krill, kalciumkarbonat, natriumklorid.
Finns på Animail.
 
Jag har faktiskt ingen aning, jag ska absolut testa. Antar att det går att köpa i djuraffärer?

Jag kikade lite snabbt på voh hemsida, och hittade ett laxfoder, men det verkade innehålla både nöt, fläsk och kyckling. Eller finns det någon annan som jag missade?

Förlåt, det var emmzo(tror jag att de heter) som har rent laxkött. Det är ju inte ett helfoder men man kan komplettera.

Ja, laxolja går att köpa både i djuraffärer och på nätet. :)
 
I ditt fall hade jag helt enkelt skaffat en frysbox och storhandlat lax. Jag ser faktiskt inga andra alternativ.
 
@Mulles_matte Arion Health & Care Hypoallergenic? Innehåll: Ris, torkat laxkött, animaliskt fett, hydrolyserat laxprotein, bryggerijäst, sockerbetsmassa, torkad antarktisk krill, kalciumkarbonat, natriumklorid.
Finns på Animail.

Den har jag redan kikat på. Som jag skrev tidigare så reagerar, hon på animaliskt fett och kycklingfett så jag vet inte riktigt om jag vågar prova :(
Nu reagerar hon förvisso inte lika illa på fett som på typ kycklingprotein, men det är ändå reaktioner i form av klåda i öron och tassar (istället för över hela kroppen).
 
I ditt fall hade jag helt enkelt skaffat en frysbox och storhandlat lax. Jag ser faktiskt inga andra alternativ.
Hade jag kunnat hade jag självklart gjort det. Nu bor vi i lägenhet och jag har faktiskt inte nånstans att ställa en frysbox. Det är lagom trångt ändå med två vuxna, två hundar och snart 4 barn.
När vi väl hittar ett hus att flytta till så är det det första som kommer införskaffas, men fram tills dess skulle det vara bra att ha ett foder som hon kan äta..
 
Ja det är frysen som är problemet. Annars hade jag lätt bytt till färskfoder. Ska kika på VoH. I allra värsta fall får jag försöka göra lite plats, men känns väldigt svårt just nu.
VoH har ingen sort som inte innehåller något av de räknat upp.

Däremot har jag för mig att Nordic säljer enbart lax (halvfoder alltså) och till det kan du blanda eget kokt ris + tillsätta t ex Standardt Laga Mat. Då får hunden i sig alla vitaminer och mineraler den behöver. Om det nu bara är lax som den kan äta i animalisk väg (själv gillar jag inte att ge odlad lax, men det är en annan sak)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp