En till hund?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Nu har det äntligen blivit aktuellt att (ev.) köpa en till hund. Om det blir om ca en månad (när skolorna slutar) eller om det blir om ett halvår vet jag inte. Men jag vill ha tid på mig att hitta rätt uppfödare osv!
Jag vet att ni har väldigt starka åsikter om vad som är rätt och fel. Så istället för att komma med egna rasförslag, så frågar jag er direkt.
Jag vill ha en stor hund (Kelpie är ABSOLUT minst! Men helst Malle storlek eller större!), den ska INTE vara kraftigt byggd, alltså Rottweiler och liknande går bort, jag vill ha en smäcker och smidig hund på max 65kg (då jag väger 50kg och vill ha en chans att stå emot vid behov). Den ska vara snabbtänkt och ha bra med kamplust, den ska vara framåt och positiv mot det mesta (självklart är det individuellt men rasstandarden ska vara något liknande). Jag kommer utföra bl.a agility, freestyle, lydnad, spår, sök och skydd (även testa på en hel del IPO när vi är redo).
Aktivitetsnivån på den ska vara så den klarar ca 30-120mins träning (självklart med småpauser och en längre om det är lång träning), lek och/eller lös rastning (i inhägnad eller ute, men att den springer lös som den vill och antingen leker med annan hund eller med mig) i ca 1 timme, och sen självklart extra rundor utöver det, varje dag.
På somrarna cyklar jag även med hunden (hur långt beror på hur långt hunden orkar, med min nuvarande så blir det max i 30min för sen är hon helt slut men orkar hunden längre så kan det bli ordentliga cykelrundor!), på vintern åker vi pulka (om hundens storlek klarar det) och vill även testa att åka skidor bakom hunden (är i Norge nästan varje vinter).
Och jag bor på skolan så hunden kommer ut på morgonen (brukar mest släppa ut i rastgården (träningsplan) så de får springa av sig och kasta lite boll eller träna i 10-20min) och sen blir det rastning och/eller träning på middagen (vid 12 tiden) och sen slutar jag vid 14-16 tiden och då blir det ju en runda och sen träning under dagen när det passar.

Så en väldigt aktiv hund, men samtidigt så vill jag inte att den blir hyper och river huset om det skulle bli lite träning någon dag eller kortare rundor (men då träning). Alltså om rundorna eller träningen blir kortare.
Jag hade tänkt mig en tik, så utgå från deras vikt/höjd :)
Några rastips?
 
Om du ska ha en brukshund att träna bruks med så rekommenderar jag absolut att du har körkort, bil och tillräckligt med inkomst. Att träna bruks innebär långa körsträckor och det är inte gratis precis. Jag lägger nog 1500 kr/mån enbart på bensin till hundträning. Det är långt till bra sökrutor när man bor i Skåne! Har du inte de här resurserna så är det bättre att vänta, och istället lägga krutet på nuvarande hund. Även om ni kanske inte kommer till SM så kommer du ha en massa nyttiga erfarenheter till nästa hund.

Nr 2 att tänka på är att det är mycket enklare att lyckas med en hund som inte är så extrem. Det går fort utför om man inte vet vad man gör med ett kraftpaket till hund. Jag rekommenderar därför kelpie framför malle alla dagar i veckan! Även om en bra malle är relativt okomplicerad så är det ändå väldigt mycket hund per kilo.
 
Jag har tränare på skolan som jag kan träna för 2 gånger i veckan, kanske även mer vissa veckor. Men kan varje dag rådfråga eller få hjälp några minuter om det är något jag undrar. Att åka till träning osv är därav ingen extra kostnad. Jag hade inte heller tänkt träna sök speciellt "seriöst" eller så, eftersom jag inte vill tävla i det.
Jag vill inte heller tävla, så att sikta mot SM med min nuvarande är totalt onödigt.

Jag är medveten om det, därav jag frågade ER om raser som ni tyckte passar. Jag skrev även att Kelpie blir för liten då jag inte vill ha någon "medel" eller liten hund.
 
Vet inte vad det är för skola du går, men den skolan kommer du ju inte gå i för alltid, och jag antar att du vill ha kvar hunden även efter skolan är över. Så i det sammanhanget så får du tänka lite mer långsiktigt än bara att du har tränare på skolan just nu.
 
Jag har tränare på skolan som jag kan träna för 2 gånger i veckan, kanske även mer vissa veckor. Men kan varje dag rådfråga eller få hjälp några minuter om det är något jag undrar. Att åka till träning osv är därav ingen extra kostnad. Jag hade inte heller tänkt träna sök speciellt "seriöst" eller så, eftersom jag inte vill tävla i det.
Jag vill inte heller tävla, så att sikta mot SM med min nuvarande är totalt onödigt.

Jag är medveten om det, därav jag frågade ER om raser som ni tyckte passar. Jag skrev även att Kelpie blir för liten då jag inte vill ha någon "medel" eller liten hund.
Tränaren kan nog inte ta med sig markerna till skolan ;). Det är dit du måste köra för att kunna träna sök och (bruks-) spår. Om du inte vill träna seriöst så ska du inte ha en brukshund utan en aktiv sällskapshund. Men hundar är såklart inga maskiner. En hund som kan träna i timmar utan att tröttna men som samtidigt är nöjd med bara lite existerar inte. Däremot kan du säkert hitta en pigg och glad hund som kanske inte har brukshundens uthållighet men som gärna ställer upp på något spår och lydnadsträning. Kanske kh collie skulle kunna vara något? Lapsk vallhund? Finsk lapphund? Storpudel?
 
Det finns ju brukshundraser av modell STOR också, som Hovawart och Beauceron. Enstaka individer av raserna kan passa men de är väldigt spretiga (ffa Hoffe enligt min erfarenhet) samt besitter en inte obetydlig skärpa. Så de kan bli ganska otäcka om man inte vet hur man hanterar dem. Men hittar du en vettig omplacering kan de funka.
 
Jag läste din andra tråd där du verkar inne på någon av belgarna, annars kunde visst beauceron vara ett alternativ utifrån de kriterier du skriver med storlek, träningsvilja och lämplighet för olika sporter med fart. Förutom att du inte lär hitta en otingad valp i Sverige inom en månad.
 
Inte alls vad du frågade efter, MEN jag vill påminna om en viktig punkt, antingen till dig eller till eventuella läsare av tråden som har liknande tankebanor:

Tänk på att hundar, framförallt stora hundar, kostar pengar att ha. Ska du ha en aktiv träningshund kostar det ännu mer.
När man precis slutat gymnasiet är det ofta väldigt ont om pengar och att få fast jobb som gör att ekonomin tillåter två stora, aktiva hundar är svårt.

Jag själv skaffade mig två hundar under gymnasietiden och tack vare överdrivet snälla föräldrar så fungerade det, men aldrig att jag rekommenderar andra att göra som mig på den punkten.

Hade jag själv gjort allt rätt i mina egna ögon hade jag sett till att först gå klart gymnasiet, sedan skaffa mig ett jobb, få vardagen att gå ihop där (det är en helt annan sak att ha hund när man pluggar jämfört med när man jobbar). Spara ihop ett stort sparkonto där det finns pengar att ta av om hunden behöver till veterinär, använda tiden där till att välja ras, läsa på om olika linjer och utbilda sig så mycket som möjligt med den hund som redan finns. Därefter, när vardagen fungerar med jobbet och hunden och ekonomin är riktigt stabil, då köpa sig en till hund.
 
Dessutom har du väl bara max 2 år kvar på skolan. Så när hunden börjar bli vettig och grundlydnaden sitter så har du inte särskilt nära till tränaren längre.
 
Jag vill ha en stor hund (Kelpie är ABSOLUT minst! Men helst Malle storlek eller större!), den ska INTE vara kraftigt byggd, alltså Rottweiler och liknande går bort, jag vill ha en smäcker och smidig hund på max 65kg (då jag väger 50kg och vill ha en chans att stå emot vid behov).

Du har ingen som helst chans att fysiskt stå emot en hund som väger 15 kg mer än dig! Jag vill nog snarare påstå att nånstans runt halva ens egen vikt så kommer man till hundar som är så pass starka att man får lita på att de låter en hålla dem...

Varför vill du ha en så enorm hund? Jag har en hund på ca 50kg, och det är en väldigt stor hund - i alla fall om man vill vara aktiv och träna. Jag har träffat några hundar runt 65 kg, det har varit lufsande jättar...
Ju större hund, desto mer sliter det på kroppen - och utrustningen, och föraren! Det ställer också till med praktiska svårigheter, hunden får inte plats någonstans, man kan inte lyfta den, så gott som omöjligt att förlita sig på att utrustning (tex staket) håller om hunden väljer att sätta emot, osv. Jag förstår helt enkelt inte den praktiska nyttan med att sikta på en så stor hund? :confused:
Definitivt inte när du skriver om allt du vill göra med den.
 
Jag kommer utföra bl.a agility, freestyle, lydnad, spår, sök och skydd (även testa på en hel del IPO när vi är redo).

Det är ju otroligt spretigt det du vill göra med en och samma hund! Kan inte komma på något som passar till allt detta OCH IPO.

IPO är inget man testar på och kör lite av. Tror du får bestämma dig bättre för inrikting med hunden. En hund för IPO behöver ha mer egenskaper än de du räknar upp. Du måste titta på bett, apportlust, följsamhet mycket, mycket motor och arbetslust, sökegenskaperna ska vara mycket bra osv. Sen skiljer sig IPOts spår betydligt från brukset. Men du skriver också i ett inlägg att det inte är spår eller sök som du tänkt träna speciellt aktivt. I IPO måste du upp i minst 70 poäng för att ens få godkänt. IPO kräver väldigt fokuserad träning. Att spreta med agility och annat är bara att glömma. Klubbarna tar rätt seriöst på det. Man blir inte medlem hur som helst. Vi är tex väldigt restrektiva i våran och tar bara in medlemar som lägger 100% fokus och intresse. Det tar så himla mycket tid och alla behövs för att hjälpa till vid träning med spårläggning, figgar mm att det finns faktiskt varken tid eller ork till de som inte vill satsa helt fullt ut.

Sen blir jag lite undrande till storlek på hund. Upp till 65 kilo!!:o
Våra Schäfrar ligger på 28 och de kan nästan golva en figge när de kommer i full sula!
Ska en hund orka runt en agilitybana eller ta sig över hinder i IPO med full kraft och energi bör den inte ligga på över 40 kg. Efter det får du bara en tung och sävlig hund.

Fundera ett varv till mer exakt vad du vill göra med hunden så är det lättare att komma med tips:)
 
Funderar på det där med vikt, egentligen var det ju bara en absolut maxgräns, inte ett önskemål. Om man i stället storleksmässigt försöker hitta en motsvarighet till kelpin som exempel borde väl en smidig (alltså inte kraftig) tik på 65 kg väl vara något i stil med en varghund?
 
Jag sa för det första inget om att hunden SKULLE väga 65kg. Jag sa absolut MAX! Min ena lärare har en Schäferhane på 50kg (renrasig!) så tänkte att om man få t.ex skulle rekommendera någon större såsom t.ex en Dobermann så kanske de går upp i de viktklasserna? Min nuvarande Schäferkorsning väger 32kg och hon är i normal Schäferstorlek tycker jag, sen är hon rätt grov över bröstet och enbart muskler inget fett. Min tränares Schäfer kan nog inte väga mer än 25kg men han är mycket mer smäcker än henne.

Jag vill INTE ha en mindre hund då jag inte tycker de är roliga att träna med helt enkelt. Har "testat" på att träna med t.ex Jack Russel (hade tränat med den mer men den har höftproblem så det går inte längre), Chihuahua korsning (den är i minska laget även för en Chihuahua) osv. Men det är inga hundar jag gillar att träna, jag vill ha en större hund.
Har faktistk kollat en hel del på en Kelpie just för att jag inte vill tävla i något, men vill testa på det mesta och därför krävs det att hunden kan utföra de flesta grenar. Men träffade några och då var de mindre än jag tänkt mig :O

Att det är en brukshund är inget måste, men den ska orka med att hålla på en hel del. För anledningen till varför jag funderar på en till är för att min nuvarande inte orkar så mycket rent mentalt och hon trivs bättre med att kasta boll, gå långrundor och leka med andra hundar framför att träna en massa. Så en väldigt aktiv sällskapshund med mycket kamplust eller liknande går lika bra som en brukshund. MEN den ska passa till det jag vill göra. Eller kanske en jakthund men är inte intresserad av jakt och därför har jag inte kollat speciellt på dem.

Och "upp i minst 70 poäng för att ens bli godkänd"? Jag vill INTE tävla, så att testa på lite olika moment och göra det som är kul borde de flesta hundar klara av. Jag tänker inte börja på en bruksklubb för att satsa till 100% på något jag inte vill tävla i. Men jag vill ha en allsidig hund som man kan göra det mesta med, testa på i stortsett allt för att se vad vi gillar och sen fortsätta med det.
 
Och "upp i minst 70 poäng för att ens bli godkänd"? Jag vill INTE tävla, så att testa på lite olika moment och göra det som är kul borde de flesta hundar klara av. Jag tänker inte börja på en bruksklubb för att satsa till 100% på något jag inte vill tävla i. Men jag vill ha en allsidig hund som man kan göra det mesta med, testa på i stortsett allt för att se vad vi gillar och sen fortsätta med det.

Vill du inte tävla så tycker jag att du ska skippa tankarna på IPO helt. Det är som sagt inte något man bara provar på och eftersom det är krävande och slitsamt även för figuranterna så tar träningsgrupperna bara in de som satsar helhjärtat.

Testa lite olika grenar kan man göra med väldigt många olika raser.
 
Jag sa för det första inget om att hunden SKULLE väga 65kg. Jag sa absolut MAX! Min ena lärare har en Schäferhane på 50kg (renrasig!) så tänkte att om man få t.ex skulle rekommendera någon större såsom t.ex en Dobermann så kanske de går upp i de viktklasserna? Min nuvarande Schäferkorsning väger 32kg och hon är i normal Schäferstorlek tycker jag, sen är hon rätt grov över bröstet och enbart muskler inget fett. Min tränares Schäfer kan nog inte väga mer än 25kg men han är mycket mer smäcker än henne.

Jag vill INTE ha en mindre hund då jag inte tycker de är roliga att träna med helt enkelt. Har "testat" på att träna med t.ex Jack Russel (hade tränat med den mer men den har höftproblem så det går inte längre), Chihuahua korsning (den är i minska laget även för en Chihuahua) osv. Men det är inga hundar jag gillar att träna, jag vill ha en större hund.
Har faktistk kollat en hel del på en Kelpie just för att jag inte vill tävla i något, men vill testa på det mesta och därför krävs det att hunden kan utföra de flesta grenar. Men träffade några och då var de mindre än jag tänkt mig :O

Att det är en brukshund är inget måste, men den ska orka med att hålla på en hel del. För anledningen till varför jag funderar på en till är för att min nuvarande inte orkar så mycket rent mentalt och hon trivs bättre med att kasta boll, gå långrundor och leka med andra hundar framför att träna en massa. Så en väldigt aktiv sällskapshund med mycket kamplust eller liknande går lika bra som en brukshund. MEN den ska passa till det jag vill göra. Eller kanske en jakthund men är inte intresserad av jakt och därför har jag inte kollat speciellt på dem.

Och "upp i minst 70 poäng för att ens bli godkänd"? Jag vill INTE tävla, så att testa på lite olika moment och göra det som är kul borde de flesta hundar klara av. Jag tänker inte börja på en bruksklubb för att satsa till 100% på något jag inte vill tävla i. Men jag vill ha en allsidig hund som man kan göra det mesta med, testa på i stortsett allt för att se vad vi gillar och sen fortsätta med det.

IPO hittar du inte på en vanlig brukshundsklubb. Ska du lära dig IPO får du hitta en klubb för det. Och de släpper som sagt var inte in vem som helst. Vi är tex bara 15 st i våran klubb och det är lagom för att få träningen att funka. Det står folk i kö som köat i åratal på att få komma in. Merparten kommer att få stå där i kön för de har inte intresset nog att vara tillräckligt engagerade. Sådana har vi inte tid med. Här måste som sagt alla hjälpas åt och sträva åt samma mål för att klubben ska kunna drivas runt rent ekonomiskt och praktiskt.
Sen kan man inte köra IPO med vilken vanlig brukshund som helst. Hunden behöver ha rätt egenskaper för att ens nappa på träningen.

När det gäller Schäfer så har du två olika linjer. Du kommer inte att få ut mycket av din IPO-träning med en exteriörschäfer. De saknar oftast kraft i bett, energi och motor. De är tyngre och sävligare helt enkelt. Ska du köra IPO så måste du ha stenkoll på egenskaper och linjer oavsett vilken ras du väljer.

Vår tyngsta IPO-hund väger 35 och hon är i tyngsta laget för att få fram den kraft man vill se i IPO.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 285
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp