En till katt!

Piek

Trådstartare
Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan ju säga att det är skräckblandad förtjusning.
Jag har en katt hemma sen innan och tänk om de inte kommer överens och inte blir bästisar som jag har tänkt? Så nu har jag tusen frågor och ni får gärna hjälpa mig att besvara dem så gott ni kan!
Det är innekatter det handlar om.

Maten:
De äter nu olika foder, tanken är att även den lilla så småningom ska gå över på att äta spannmålsfritt som min nuvarande äter.
- När kan man börja vänja över den lilla på det nya fodret? Hon har hos uppfödaren ätit två olika torrfoder och ett par olika sorters blötmat så förhoppningsvis är magen lite van vid olika foder så att det inte blir en allt för stor chock.
- Hur länge behöver en kattunge äta kattungefoder? Vad är egentligen skillnaden förutom storleken på torriskulorna? Mer näring?
- Hur ska katterna förstå vems mat som är vems och att vi inte ska äta av varandras mat? (har alltid fri tillgång på torrisar och blötmat morgon+kväll)

Lådan:
Jag använder nu Ever Cleans kattsand och har bara behövt en låda till nuvarande katten. Det behöver jag ju ett par fler när det kommer en liten kissnödig kattunge som kanske inte hinner komma på att hon behöver kissa innan det är för långt till lådan...
- Hur placerar man ut lådorna bäst? Min tanke är två st i badrummet, en i vardagsrummet och en i sovrummet till en början. (bor i en tvåa)
- Hur gör man om ena katten är kinkig och vill ha sin ena låda och den andra kissar där det passar så det kommer lite i alla lådor?

Ihopsläppet:
Det här är ju den läskigaste punkten... Tänk om de hatar varann från start!
Jag har tänkt ha dem separerade till en början och att de får nosa på varann under uppsikt. Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta upp galler/nätdörr någonstans och inte heller en katthage.
Nuvarande katt är super social och älskar allt och alla. Är vi ute i kopplet springer hon fram till alla katter och ska hälsa så man får stoppa henne innan de blir arga.
- De alternativ jag har att sätta kattungen till en början är badrum, sovrum eller ett tomt rum jag har utan fönster.
Det tomma rummet kan jag möblera och mysa till för att katten ska få det så mysigt som möjligt men det finns fortfarande inget fönster att titta ut genom.
Sovrummet är nuvarande katten van vid att sova på nätterna och jag kan tänka mig att hon inte blir jätte glad om hon inte kan fortsätta med det.
Badrummet har jag kattlådan i nu så där är nuvarande katten van att gå.
Vilket rum hade ni valt?
- Hur brukar ni introducera katterna för varann?
- När törs man lämna katterna ensamma hemma utan att stänga in den lilla? Jag vill ju inte att de ska ryka ihop när man inte har koll och kan sära på dem... Eller helst vill jag inte att de ska ryka ihop alls hehe

Är det nått mer ni tycker att jag ska tänka på ?
 
Tror inte du alls behöver oroa dig, i och med det är en ung katt, kansk den äldre blir lite för glad och inte vill lämna den nya ifred , du får nog räkna med att de användr alla lådor båda katterna, kul att det är en birma mysiga katter, jag har haft sådana sedan 1982 och har idag en renrasig och två korsningar, fodret kan du vänja in den nya på så småningom, om den inte kastar sig över gamla kattens mat. Jag blir glad att de får sällskap av varandra. Jag har låtit den nya promenera ut ur kattkorgen själv och sedan har det bara varit problem med min gamla katt ,då har de varit vuxna katter som flyttat hem och då har de fått vara i angränsande rum när jag inte varit hemma.
 
Ja det ska bli så spännande! Det är min första raskatt, fastnade för birman då nuvarande är 50% birma och jag får för mig att hon fått sin fina personlighet därifrån.
Om den lilla kastar sig över den andras mat hur gör man då? Vill att hon ska få en bra första vistelse här och inte att magen ska få en chock. Skulle jag ställa upp nuvarandes mat någonstans där den lilla inte når är jag rädd att nuvarande kommer ta den lillas mat istället...
 
Kommer ihåg när jag fick hem min första katt, hon tillbringade första natten sovandes i kattlådan haha. Som tur var gick det ganska snabbt sen tills hon fann sig till rätta och vågade sova i sängen. Hoppas den lilla kommer känna lite extra trygghet i att det redan finns en katt här och att de snabbt blir kompisar!
 
Jag har tre katter och ihopsläpp har alltid gått smärtfritt. Hållt den gamla i koppel o låtit dem lukta på varann på så sätt o sen släppt lös.

Ang mat så är det ju svårt att separera med olika mat, men jag har haft dem tillsammans dagtid med blandat foder och nattetid separerat dom med sitt egna foder just för en katt blev tjock på kattungemat. Vid 6 månader åt alla vuxenfoder efter ok av veterinär. Lättast så!

Jag har två lådor på tre katter och de har funkat bra. Aldrig ngn olycka med kattunge som inte hunnit!

De tre katterna är bästa vänner! Oavsett olika Ras, kön o strl! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 164
Senast: Noxos
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp