En till köpa-bil-tråd

Magiana

Trådstartare
Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula är ett absolut krav, för det har jag verkligen saknat på min nuvarande. Jag vill kunna dra hästsläp med den, så jag tänkte att någon bil som får dra 1400 kunde passa. Sen tänker jag mig en budget på 30000.

Jag har kikat på blocket och hittat några Saab 9-3 2.0t, några Volvo S60, V70 och 940. En Passat 1.8 T finns också i listan. Alla verkar vara lite törstiga. Visst, jag vet att jag inte kommer att hitta någon som är så snål som min nuvarande (0,55 milen) då nya bilen kommer att vara större än nuvarande. Men jag vill ju inte öka förbrukningen så väldigt mycket om det går att undvika.

Det här är ju ett ämne som varit uppe på tapeten förr, men det blir liksom aldrig inaktuellt. Hur ska jag tänka här? För mig är ekonomi en prioritet. Bekvämlighet, "körglädje" och en massa finesser är ganska oviktigt. Den ska kunna ta mig från punkt a till b, på ett så billigt och säkert sätt som möjligt, samt kunna lasta och dra en del.

Sen frågar jag mig också vad "möjligheten att dra hästsläp" är värt. Jag kommer nog inte att göra det så ofta då jag inte har egen häst. Men det vet jag ju egentligen inte än. Jag får ju låna medishästens ägares transport och det är ju inte alls omöjligt att jag vill åka iväg på träning på annat håll då och då när jag har möjligheten till det.
 
Jag gillar Saab, men frågan är om man törs satsa på en sån eftersom dom inte tillverkas längre (tänkte på reservdelar mm). Annars Subaru kanske (om man får en sån i din budget?).
 
Jag gillar Saab, men frågan är om man törs satsa på en sån eftersom dom inte tillverkas längre (tänkte på reservdelar mm). Annars Subaru kanske (om man får en sån i din budget?).

Reservdelar är inget problem, de kommer att finnas ett bra tag till. Om jag kommer ihåg rätt är reservdelar rätt dyra till Subaru (särbons släkt har några sådana) men de till Saab är riktigt överkomliga.

/Saab-ägare
 
Jag gillar Saab, men frågan är om man törs satsa på en sån eftersom dom inte tillverkas längre (tänkte på reservdelar mm). Annars Subaru kanske (om man får en sån i din budget?).
Tidigare när jag tittat har jag varit intresserad av Subaru forrester, men den var visst hemskt törstig så jag släppte det. Saab kan jag tänka mig. Kan man få dem att gå på runt 0.7 liter milen? Jag har försökt få reda på det men tror även dessa ligger på omkring litern per mil.
 
Tidigare när jag tittat har jag varit intresserad av Subaru forrester, men den var visst hemskt törstig så jag släppte det. Saab kan jag tänka mig. Kan man få dem att gå på runt 0.7 liter milen? Jag har försökt få reda på det men tror även dessa ligger på omkring litern per mil.

Min mår dåligt nu (:cry:) jag tror turbon håller på att lämna in så den är rätt törstig, den drar just nu ca 0,8-0,9 på landsväg. Jag har kört den på ca 0,7 på landsväg på sommardäck tidigare.
 
Om du bara skall dra hästtransport någon enstaka gång (om ens det) är det inte bättre då att hyra en dragbil vid dom tillfällena och skaffa en riktigt bensinsnål liten bil till vardags?
Jag har tänkt tanken men eftersom jag hittills inte gjort så med någon medishäst jag haft, så tror jag inte jag kommer göra det framöver heller.
 
Min mår dåligt nu (:cry:) jag tror turbon håller på att lämna in så den är rätt törstig, den drar just nu ca 0,8-0,9 på landsväg. Jag har kört den på ca 0,7 på landsväg på sommardäck tidigare.

När min nuvarande började dra mycket soppa var det ett bromsok som kärvat fast.
 
Jag har tänkt tanken men eftersom jag hittills inte gjort så med någon medishäst jag haft, så tror jag inte jag kommer göra det framöver heller.
Jag hänger inte riktigt med :o
Vad är det du antagligen inte kommer göra? Åka iväg med häst? Men var det inte därför du behövde större bil med dragkrok?
 
Jag hänger inte riktigt med :o
Vad är det du antagligen inte kommer göra? Åka iväg med häst? Men var det inte därför du behövde större bil med dragkrok?
Jag kommer inte att hyra bil för att åka iväg. Det blir för krångligt.
 
Förra sommaren köpte jag en Volvo V70, 2006 års modell som gått 28 000 mil. Jag gav 34 000 inkl vinterdäck (nästan nya) och fick väldigt mycket bil för pengarna. Trodde den skulle dra mycket mer än den gör men den ligger faktiskt på 0.76-0.77 l/mil. Jag bor på landet och kör mycket landsväg, en del motorväg och en del stadskörning för att komma till jobbet vilket är huvudsakliga användningsområdet för den bilen. Att den gått många mil bekymrar mig inte, min makes Volvo S60 hade gått över 40 000 mil när den tyvärr fick skrotas efter en olycka så jag räknar med att min kommer att rulla i många mil ännu.
 
Hade nog också kollat på Golf. Om du kör längre sträckor regelbundet tror jag inte du ska skriva ner komfortfrågan allt för långt ner på listan faktiskt. Med de kriterier du önskar får du nog ändå räkna med en bil som ligger runt 1 liter/mil, om du inte väljer en modern diesel, men då får budgeten en törn.

Jag tror inte du hittar en vettig dragbil som drar runt 0,7. Min gamla Saab 9000 gick att pressa ner runt 0,8 om man var väldigt varsam, men då hade den heller inte mycket motor och var verkligen inte rolig att dra häst med.

Frågan är vad du kan tänka dig tumma på. Att dra ett 750 kg´s släp tar ju inte mycket i fråga om bilval, ska du däremot ha en bil som drar häst vettigt blir det ju genast en annan fråga.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 539
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp