En till med dryga fuktproblem...

bettysmatte

Trådstartare
Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet. Fönstret har stått konstant på glänt hela sommaren. Badrumsfläkten körs sällan, men idag såg vi till att den är öppen ut (man ser alltså ut genom fläkten - om det är begripligt). Huset värms med luftvärmepump (och kamin), som idag har stått på hela dagen. Men ÄNDÅ blir det fuktigt längst ner på fönsterrutor... Vi har haft ca 10 grader ute idag. Värst blir det på de enkelglasade rutorna i den gamla ytterdörren.
Vad mer kan vi göra :confused:? Jag ska, så fort regnet lugnar ner sig, gå igenom alla fönster och byta till ullisolering.
 
Låter som dålig luftcirkulation. Har ni frånluftsventiler i alla rum? Om ja så kanske det är dags att göra rent dem. Om nej så behöver ni nog fixa det. En badrumsfläkt som går konstant (typ intellivent) kan även vara bra att installera.
 
Låter som dålig luftcirkulation. Har ni frånluftsventiler i alla rum? Om ja så kanske det är dags att göra rent dem. Om nej så behöver ni nog fixa det. En badrumsfläkt som går konstant (typ intellivent) kan även vara bra att installera.
Nej, vi har inte frånluftsventiler i alla rum. Brukar gamla torp ha det?
 
Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet. Fönstret har stått konstant på glänt hela sommaren. Badrumsfläkten körs sällan, men idag såg vi till att den är öppen ut (man ser alltså ut genom fläkten - om det är begripligt). Huset värms med luftvärmepump (och kamin), som idag har stått på hela dagen. Men ÄNDÅ blir det fuktigt längst ner på fönsterrutor... Vi har haft ca 10 grader ute idag. Värst blir det på de enkelglasade rutorna i den gamla ytterdörren.
Vad mer kan vi göra :confused:? Jag ska, så fort regnet lugnar ner sig, gå igenom alla fönster och byta till ullisolering.
När vi hade en hantverkare ute för att installera en badrumsfläkt sa han att det är i princip värdelöst att öppna ett fönster för att bli av med fukten vid t.ex. duschning, såvida man inte har ett fönster öppet i andra änden av huset samtidigt. Annars bidrar det enda öppna fönstret mest bara till att knuffa in den fuktiga luften i resten av hemmet. Jag vet inte hur pass väl det här stämmer och är inte tillräckligt bra på fysik för att räkna ut det heller, men det låter ganska logiskt och sedan dess har vi slutat att öppna fönstret i badrummet (utom när vi vädrar hela lägenheten).

Jag slår också ett slag för en luftavfuktare. Nu har vi inte haft precis samma problem som ni, men vår lägenhet är 150 år gammal och det blir rätt fuktigt emellanåt, så vi brukar låta avfuktaren gå nån timme om dagen vilket är extremt effektivt för att sänka luftfuktigheten överlag.
 
Nej, vi har inte frånluftsventiler i alla rum. Brukar gamla torp ha det?
Oftast inte, men fukt inne beror i princip alltid på att huset är (blivit) för tätt och ventilationen för dålig.

Gammalt tillbaka var inte husen lika tätisolerade, så det naturliga draget i golvet, väggar, fönster osv höll huset välventilerat och genomströmning av luften på en bra nivå.
De flesta gamla torp tilläggsisoleras ju, får bättre/tätare fönster, byter uppvärmning etc och allt sådant påverkar husets "andning".
 
Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet. Fönstret har stått konstant på glänt hela sommaren. Badrumsfläkten körs sällan, men idag såg vi till att den är öppen ut (man ser alltså ut genom fläkten - om det är begripligt). Huset värms med luftvärmepump (och kamin), som idag har stått på hela dagen. Men ÄNDÅ blir det fuktigt längst ner på fönsterrutor... Vi har haft ca 10 grader ute idag. Värst blir det på de enkelglasade rutorna i den gamla ytterdörren.
Vad mer kan vi göra :confused:? Jag ska, så fort regnet lugnar ner sig, gå igenom alla fönster och byta till ullisolering.
Med den luftfuktigheten som är ute och denna tiden på året så tänker jag att man bara får köpa att det sätter sig på rutorna, oavsett om det är ute eller inne. Det är inte tecken på något klimatfel i huset, det är bara tecken på hur vädret är för tillfället...
 
Med den luftfuktigheten som är ute och denna tiden på året så tänker jag att man bara får köpa att det sätter sig på rutorna, oavsett om det är ute eller inne. Det är inte tecken på något klimatfel i huset, det är bara tecken på hur vädret är för tillfället...
Mja. Vi hade samma problem förra hösten och vintern också.
 
Är fukten mellan rutorna eller var i fönstrena är den?

Utomhus hos mig är det just nu 96 % luftfuktighet, så jag vill med andra ord inte dra in massor luft utifrån. Säkert något liknande hos er, så att ha öppna fönster kommer inte göra det bättre.

Bortsett från det låter väl ett bra första steg som att börja ha badrumsfläkten på hela tiden, se till att köksfläkten fungerar bra och installera friskluftsventiler i sov- och vardagsrum.
 
Oftast inte, men fukt inne beror i princip alltid på att huset är (blivit) för tätt och ventilationen för dålig.

Gammalt tillbaka var inte husen lika tätisolerade, så det naturliga draget i golvet, väggar, fönster osv höll huset välventilerat och genomströmning av luften på en bra nivå.
De flesta gamla torp tilläggsisoleras ju, får bättre/tätare fönster, byter uppvärmning etc och allt sådant påverkar husets "andning".
Jo, jag fattar ju att huset inte håller slutet-av-1800-talet-standard... :p Men våra fönster t.ex. är verkligen inte nya. Det är gamla kopplade 2-glas-fönster. Uppvärmning förr bör ju ha skett genom eldning, och skorstenen använder vi ju fortfarande.
 
Är fukten mellan rutorna eller var i fönstrena är den?

Utomhus hos mig är det just nu 96 % luftfuktighet, så jag vill med andra ord inte dra in massor luft utifrån. Säkert något liknande hos er, så att ha öppna fönster kommer inte göra det bättre.

Bortsett från det låter väl ett bra första steg som att börja ha badrumsfläkten på hela tiden, se till att köksfläkten fungerar bra och installera friskluftsventiler i sov- och vardagsrum.
På insidan av rutorna. På vissa fönster mellan rutorna.

Fast ÖVERALLT där jag läst står det att det är viktigt att få in mer luft utifrån. Någonstans stod det att det var pga att färsk luft binder fukt bättre än gammal.
 
Förr var eldning den enda värmekällan. Eldningen skapade undertryck som gjorde att luften cirkulerade eftersom husen inte var så täta då. Att elda en brasa lite nu och då som komplement + lite tätare fönster och isolering gör att luften inte cirkulerar ordentligt. Hittade en bra beskrivning på statens fastighetsverk:

Ofta har ventilation och uppvärmning hängt samman. Eldning i spisar, kaminer och kakelugnar skapar undertryck medan ersättningsluft kommer in genom otätheter i väggar, dörrar och fönster, vilket på så sätt ger en grundventilation. Eldstaden och dess rökkanaler har därför historiskt sett varit tillräckliga för att i vintertid åstadkomma den naturliga ventilation som har krävts. Det stora problemet förr, med öppna eldstäder och otäta fönster och dörrar, har varit draget och inte ventilationen i sig.
 
Jo, jag fattar ju att huset inte håller slutet-av-1800-talet-standard... :p Men våra fönster t.ex. är verkligen inte nya. Det är gamla kopplade 2-glas-fönster. Uppvärmning förr bör ju ha skett genom eldning, och skorstenen använder vi ju fortfarande.
Jag bara svarade på frågan, problemet är att luftflödet är för dåligt. Lösningen är att fixa bättre ventilation, både på inkommande och utgående luft så att luften cirkulerar.
 
Mja. Vi hade samma problem förra hösten och vintern också.
Som redan påpekats så är det antagligen för tätt i huset. Och att öppna fönster och släppa in mer fuktig luft är kontraproduktivt om man vill ha torrt. Luften ska inte in, den ska ut.

Se till att ha kaminens ventil öppen även när du inte eldar. Kanske till och med ha kaminluckan öppen på glänt. Känn med blött finger om luften kommer ner - kallras - eller om den drar ut.

Och elda. Inget torkar upp som en eldad kamin/spis. :)

/tanten, i hus från 1882
 
På insidan av rutorna. På vissa fönster mellan rutorna.

Fast ÖVERALLT där jag läst står det att det är viktigt att få in mer luft utifrån. Någonstans stod det att det var pga att färsk luft binder fukt bättre än gammal.
Ja få in luft är viktigt. Men den ska ut också!

Visst bor du i ett gammalt hus? Läst på om gamla hus och luft.
 
Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet. Fönstret har stått konstant på glänt hela sommaren. Badrumsfläkten körs sällan, men idag såg vi till att den är öppen ut (man ser alltså ut genom fläkten - om det är begripligt). Huset värms med luftvärmepump (och kamin), som idag har stått på hela dagen. Men ÄNDÅ blir det fuktigt längst ner på fönsterrutor... Vi har haft ca 10 grader ute idag. Värst blir det på de enkelglasade rutorna i den gamla ytterdörren.
Vad mer kan vi göra :confused:? Jag ska, så fort regnet lugnar ner sig, gå igenom alla fönster och byta till ullisolering.
Besiktigade precis ett hus från 1930 och fick tipset att sätta in en eldriven ventilationsfläkt i badrummet så den fuktiga luften drivs ut och dessutom sätta in ventilations hål i en del av rummen. Det huset har dock nya fönster och är isolerat så självdraget fungerar dåligt. Dock inga fuktproblem utan mest för att få god ventilation i huset i allmänhet. Men tips, eldriven fläkt i badrummets ventilation. Inte särskilt dyrt eller besvärligt att installera.
 
Med den luftfuktigheten som är ute och denna tiden på året så tänker jag att man bara får köpa att det sätter sig på rutorna, oavsett om det är ute eller inne. Det är inte tecken på något klimatfel i huset, det är bara tecken på hur vädret är för tillfället...

Nja, jag tycker nog att det har delvis med ventilationen att göra. Jag har aldrig haft fukt på insidan av rutorna på det sättet. Inte ens nu när det regnat så mycket. Bor i hyresrätt som är ca 40 år gammal och har nyligen genomgången och renoverad ventilation. Inga problem med fukt inomhus alls.

Sen funkar ju ventilationen olika i ett modernt hus och ett gammal torp. Men nog borde det väl med bra ventilation etc gå att få ett bra inomhusklimat även i ett gammalt torp?
 
Som redan påpekats så är det antagligen för tätt i huset. Och att öppna fönster och släppa in mer fuktig luft är kontraproduktivt om man vill ha torrt. Luften ska inte in, den ska ut.

Se till att ha kaminens ventil öppen även när du inte eldar. Kanske till och med ha kaminluckan öppen på glänt. Känn med blött finger om luften kommer ner - kallras - eller om den drar ut.

Och elda. Inget torkar upp som en eldad kamin/spis. :)

/tanten, i hus från 1882

Ja få in luft är viktigt. Men den ska ut också!

Visst bor du i ett gammalt hus? Läst på om gamla hus och luft.
Ska luften in eller inte... ;) ?? Ingen fara, jag är själv förvirrad angående det här med luft in (speciellt nu när det är fuktigt), men på flera ställen läser jag om att korsdrag 5-10 min 3 ggr/dag hjälper ett fuktigt hus... Och då blir det väl både luft in och ut...

Jadå, kaminens "spjäll" är öppna när vi inte eldar, men jag kan testa med luckan också. Från cirka oktober eldar vi dagligen.
 
Ska luften in eller inte... ;) ?? Ingen fara, jag är själv förvirrad angående det här med luft in (speciellt nu när det är fuktigt), men på flera ställen läser jag om att korsdrag 5-10 min 3 ggr/dag hjälper ett fuktigt hus... Och då blir det väl både luft in och ut...

Jadå, kaminens "spjäll" är öppna när vi inte eldar, men jag kan testa med luckan också. Från cirka oktober eldar vi dagligen.
All luft som ska ut måste ju ersättas med luft som kommer in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp