En till vilken ras passar-oss tråd...

shim

Trådstartare
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation 😅

Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.

Förutsättningar/önskemål:
  • Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
  • Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
  • Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
  • Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
  • Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
  • Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Det är mindre viktigt hur den ser ut, det viktiga är att den funkar med livet vi kan erbjuda.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.

Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe

Vad tror ni?
 
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation 😅

Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.

Förutsättningar/önskemål:
  • Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
  • Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
  • Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
  • Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
  • Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
  • Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Det är mindre viktigt hur den ser ut, det viktiga är att den funkar med livet vi kan erbjuda.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.

Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe

Vad tror ni?
Inte kollat på dalmatiner?
 
Jag tror jag upprepar mig varje gång jag svarar på en sån här tråd, men för mig låter det som att pudel vore ett suveränt alternativ! Där har ni ju flera storlekar att välja på, en mellanpudel eller liten storpudel kanske passar? Vissa pudlar är skälliga men jag upplever att det handlar om både uppfostran och mentalitet(de osäkra små pudlarna kan låta mycket), så där är det bra att titta på uppfödare som är noga med mentaliteten. Vissa pudlar har mer jakt än andra, så även där kan ni kika runt bland uppfödare. Pälsen kan ni klippa ned om ni inte vill ha overall så fort det regnar ;)

Whippet brukar gilla att vara nära, men iom att ni har katt så kan det vara en risk att skaffa en ras som kan ha den typen av jakt i sig. Fördelen är dock att de inte brukar ha så mycket vakt. Vinthundar vill ju springa av sig så ett inhägnat område, som en stor rastgård, är bra om ni har i närheten.
Staffen är ju också en mysgris, men där ser jag också risker med katterna då de kan bli rätt buffliga och kan hamna i onödig konflikt om hunden eller katten tar i för mycket. Det är självklart inte så att det måste uppstå problem bara för att ni har hund av kamptyp, men det kan vara bra att ha i åtanke.
 
Jag tror absolut att någon vinthund kan vara ett bra alternativ, förutsatt att ni laddar upp med bra regnkläder till den och förbereder er på att hunden inte(!) kommer vilja gå långpromenader när det regnar :D

Ang vinthund och jakt så är det ytterst sällan det blir några som helst problem med innekatter. Ute däremot är det en annan sak.

De behöver få springa, men ja, jaktlust och självständighet gör att rastgård eller liknande inhägnad är ett måste i de flesta fall.

Whippet är den "hundigaste" vinthunden, men även de andra raserna kan passa er beroende på vad ni gillar. Värt att tänka på är att tex en stor whippethane inte är mycket mindre än en liten salukitik eller galgo espanol, så lås inte fast er vid whippet enbart pga storleken.
 
Tack för era svar!!
Ang whippet så tänkte vi i sådana fall gå med i nån lokal racingklubb för att den ska få göra sin grej under ordnade former. Och ingen av oss vill nog gå långpromenad när det regnar från 4 håll 😅

Men pudel är absolut också en het kandidat! Min sambo är tveksam just till pudel, men han har inte träffat några och tror att de är utställningsklippta allihop, så det gills typ inte. Pudel känns också otroligt allround som hund.
 
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation 😅

Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.

Förutsättningar/önskemål:
  • Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
  • Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
  • Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
  • Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
  • Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
  • Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Det är mindre viktigt hur den ser ut, det viktiga är att den funkar med livet vi kan erbjuda.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.

Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe

Vad tror ni?
Jagt är lite partisk men efter att ha ägt två eng. springer spaniels så rekommenderar jag dom starkt. Dom är verkligen en allround hund som fungerar till det mesta med en tydlig av och på knapp. Aktiva ute och lugna inne.
 
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation 😅

Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.

Förutsättningar/önskemål:
  • Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
  • Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
  • Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
  • Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
  • Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
  • Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Det är mindre viktigt hur den ser ut, det viktiga är att den funkar med livet vi kan erbjuda.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.

Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe

Vad tror ni?
Tipsar om Bedlington terrier 😊
 
Jag har en engelsk springer spaniel (också) och hon passar hyfsat in på dina kriterier. Väldigt enkel att ha med sig överallt, så fort jag är stilla så lägger hon sig ner och vilar. Hon gillar att vara nära och skulle gärna krypa in under skinnet om hon kunde. Går ihop mot alla djur och människor men kan leka hårt och tufft. Har inget emot att bli blöt :D Däremot vaktar hon rätt mycket, eller skäller på ljud iallafall. Det uppfattar jag dock inte som så rastypiskt.

Nackdelar; hon är svår att lämna ensam hemma och jag vet att många med ESS har det problemet. Öron och läppar måste skötas mer än på de flesta andra raser och pälsen är inte särskilt funktionell.
 
Jag tänkte genast på en DP golden eller labbe när jag bara läste kriterierna, innan jag läste vilka raser ni tittat på. :) En tik blir ju inte hemskt stor.
 
Wow, tack för era perspektiv!
Vi kommer att kika närmare på de raser som nämnts! Bedlingtonterrier var en ny tanke för mig, det ska bli kul att kolla upp närmare :)
Dalmatiner har jag funderat på, men hundkunniga vänner har avrått mig utifrån våra önskemål. I och för sig inte med mer specifika argument än att "de är jobbiga".
Vi är ju absolut villiga att lägga det jobb som krävs på vilken hund det än blir, och förstår att vi behöver kompromissa på "önskelistan".
 
Jagt är lite partisk men efter att ha ägt två eng. springer spaniels så rekommenderar jag dom starkt. Dom är verkligen en allround hund som fungerar till det mesta med en tydlig av och på knapp. Aktiva ute och lugna inne.
Jag har en engelsk springer spaniel (också) och hon passar hyfsat in på dina kriterier. Väldigt enkel att ha med sig överallt, så fort jag är stilla så lägger hon sig ner och vilar. Hon gillar att vara nära och skulle gärna krypa in under skinnet om hon kunde. Går ihop mot alla djur och människor men kan leka hårt och tufft. Har inget emot att bli blöt :D Däremot vaktar hon rätt mycket, eller skäller på ljud iallafall. Det uppfattar jag dock inte som så rastypiskt.

Nackdelar; hon är svår att lämna ensam hemma och jag vet att många med ESS har det problemet. Öron och läppar måste skötas mer än på de flesta andra raser och pälsen är inte särskilt funktionell.

Vi har också en engelsk springer spaniel, hon är lite drygt ett år nu och vi börjar känna att hennes vuxna personlighet vuxit fram mycket den senaste tiden. Som valp var hon rätt intensiv men vi har också tre barn så det är sällan lugnt här hemma och jag tror hon drogs med i det 😄 Nu ser vi en tydligare av och på knapp och hon är lugn inne och aktiv ute, hon hänger med på allt!

Hon skäller i princip ingenting och är väldigt lätt att lämna ensam. Hon har ett stort behov av att använda nosen så vi kör diverse spår och lite nose work och hon får ofta leta godisar i gräset eller inne i huset.

Jag tycker pälsvård är ganska tråkigt och den pälsvård vår hund kräver är verkligen max för mig 😄 Öronen flyger och flänger och de blir blöta och kladdiga och kräver omsorg för att inte tova ihop sig. Vi åker regelbundet och klipper/trimmar (har aldrig förstått den rätta benämningen) enligt rasstandard.

Vi är väldigt förtjusta i henne och uppskattar hennes entusiasm när vi ska göra något, och hon ligger alltid nära oss i soffan på kvällarna och myser 😍
 
Har ni båda ångest tänker jag att det kan smitta av sig på hunden. Om den då är ängslig i sig själv så blir det nog orättvist mycket att hantera för hunden. Så pris 1 bör vara en ras som är mentalt stabil och det betyder enligt mig att pudel går bort.

Jag har träffat flera Havanaiser som har varit väldigt trevliga för att vara små knähundar. Är det för mycket päls på en sån?
 
Vi har också en engelsk springer spaniel, hon är lite drygt ett år nu och vi börjar känna att hennes vuxna personlighet vuxit fram mycket den senaste tiden. Som valp var hon rätt intensiv men vi har också tre barn så det är sällan lugnt här hemma och jag tror hon drogs med i det 😄 Nu ser vi en tydligare av och på knapp och hon är lugn inne och aktiv ute, hon hänger med på allt!

Hon skäller i princip ingenting och är väldigt lätt att lämna ensam. Hon har ett stort behov av att använda nosen så vi kör diverse spår och lite nose work och hon får ofta leta godisar i gräset eller inne i huset.

Jag tycker pälsvård är ganska tråkigt och den pälsvård vår hund kräver är verkligen max för mig 😄 Öronen flyger och flänger och de blir blöta och kladdiga och kräver omsorg för att inte tova ihop sig. Vi åker regelbundet och klipper/trimmar (har aldrig förstått den rätta benämningen) enligt rasstandard.

Vi är väldigt förtjusta i henne och uppskattar hennes entusiasm när vi ska göra något, och hon ligger alltid nära oss i soffan på kvällarna och myser 😍

Alltså jag blir bara mer och mer sugen på en ESS... ❤️
 
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation 😅

Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.

Förutsättningar/önskemål:
  • Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
  • Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
  • Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
  • Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
  • Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
  • Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Det är mindre viktigt hur den ser ut, det viktiga är att den funkar med livet vi kan erbjuda.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.

Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe

Vad tror ni?

Jag hade själv en cairnterrier som levde ganska precis det liv du beskriver (minus katterna!). Vi bodde i centrala Göteborg de första tre åren av hans liv, därefter i villa lite mer lantligt. Han var pigg och glad, med på det mesta, men kunde också chilla inne en regnig dag (eller två), typ. Inte alls brukshundens behov av aktivering och arbete, men ändå med tillräcklig energi och entusiasm för att vara kul att träna. Mentalt väldigt stabil, rätt så självständig, inga som helst rädslor, ingen aggressivitet eller oro, så jag tänker att den sortens hund nog kan vara ett stöd för någon med ångest utan att bli alltför påverkad själv. Min cairn hade måttlig jaktlust (kul att springa efter en hare som rör sig, men inte mer än så) och var inte särskilt vaktig eller larmande. Kunde såklart skälla någon gång, men var inget problem att bo med i lägenhet. Bra päls för göteborgsklimat med ordentlig underull och vattenavvisande täckhår. Frös aldrig, var aldrig blöt in på skinnet av regn. Behöver dock lämnas in för trimning ett par gånger per år. Tycker att han också var en bra kompromiss mellan stor och liten hund. Visserligen rätt så liten, men ändå inte tunn och spinkig och rätt så lätt att ta med även i en mindre bil, på en båt, under ett cafébord osv (han var med på allt det där).

Jag är också uppvuxen med pudel (storpudel), som fanns i familjen när jag var barn (tills jag var 9). Han hölls helt nerklippt och såg inte alls ut som utställningsvarianten och hängde med på skogspromenader, segelturer mm, så ett ganska normalt aktivt familjeliv. Han skällde aldrig, vad jag kan minnas, verkligen en tyst hund. Men jag har också träffat skälliga pudlar (men då av de mindre varianterna). Ur mitt perspektiv (som barn) tyckte jag att pudeln var tråkig. Han var inte så lekfull (eller ville inte leka med mig, kanske jag ska säga) och kunde liksom vara lite distanserad, inte så nära. Men det är min personliga upplevelse, vet att andra tycker annorlunda och att pudeln väldigt ofta rekommenderas i såna här sammanhang.
 
Jag brukar inte rekommendera min egen ras men ni lever typ samma liv som vi och det passar vår hund utmärkt.
Griffon Bruxellois. Roliga och glada hundar, tåliga för sin storlek, vår älskar alla väder utom slask. Har funktionell päls, lätt att hålla ren, fäller inte. Har massa energi och kan gå hur långt som helst men har inga problem att varva ner inne.
Vi har tre katter varav en vilde, de brottas ordentligt varje dag 😆
Fungerar bra med andra hundar, åker bil, tåg, går på puben, uteserveringar osv. Helt okomplicerad att ha med sig överallt.
Är en larmande ras men de är intelligenta och lätta att träna, vår skäller bara om det knackar på dörren trots att det är lyhört ut i trapphuset.
Kallas för velcro dogs av en anledning, närhet är det bästa en Griffon vet ❤️
Har haft Petit brabancon tidigare men föredrar Griffonen pga fäller inte och betydligt tåligare för dåligt väder.
 
Tack allihop för era råd! Flera raser här som vi inte ens hade på kartan!
Vi ska definitivt kika närmare på Griffon Bruxellois, engelsk springer spaniel och cairnterrier! Cairn har jag alltid tänkt på som en "tanthund", så kul att få tänka om kring invanda föreställningar!

Det finns flera havanaiser i min närhet, jag tycker de har för lätt för skall men kan absolut också se att det beror till stor del på deras människor... jag har erfarenhet av papillon och schäfer sedan tidigare och tyckte det var tydlig skillnad på att komma i ordning med vaktandet på de små jämfört med schäfern.

Helt klart behöver vi göra lite studiebesök och träffa olika hundar och uppfödare. Vi tänkte skaffa hund om ett år, så vi har god tid på oss att fundera, läsa på, träffa hundar och ändra oss fram och tillbaka :)
 
Tack allihop för era råd! Flera raser här som vi inte ens hade på kartan!
Vi ska definitivt kika närmare på Griffon Bruxellois, engelsk springer spaniel och cairnterrier! Cairn har jag alltid tänkt på som en "tanthund", så kul att få tänka om kring invanda föreställningar!
Hahaha - min cairn hade blivit DJUPT förolämpad om någon hade kallat honom för tanthund! :D Och ett stillsamt tantliv i stan hade nog blivit FÖR stillsamt för honom - jag tycker cairnterriern är en perfekt aktiv familjehund!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 157
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 190
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp