Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en husvisning inbokad även idag så den har genomförts. Jag var där i god tid med över en halvtimme tillgodo. Mäklaren var också ute i god tid och kom knappt 5 minuter efter mig.

Tomten var riktigt fin och lummig, precis som jag vill ha det. Den var stor också. "Över ett tunnland" som mäklaren sa, säkert för att det skulle låta bättre med "tunnland" än kvadratmeter. Ja just det, den är på sextusenetthundraåttiotre kvadratmeter, sa jag. :grin:

Vi gick ett varv runt tomten och han visade var tomtgränserna gick. Det var mycket stora träd på tomten, bitvis ganska igenväxt. Mäklaren tyckte att det där kan man ju bara ta ner, kanske sälja det som timmer eller be ett skogsbolag ta ner träden mot att de får dem så slipper jag bry mig. "Jo, tjena mittbena", tänkte jag. Skogsbolagen kommer knappast riskera sina maskiner på fällning av tomtträd, då dessa kan innehålla spik. De tar helt enkelt inte emot träden.

Mäklaren upprepade sig om trädfällningen några gånger till ända tills jag kläckte ur mig att jag faktiskt gillar skog.

Sen var det lite käckt prat om att få sol hela dagen på verandan. Ja, ända tills jag sa att jag faktiskt gillar skugga. Jag kan inte riktigt se poängen med att först ta bort träd som ger skugga och sedan köpa ett parasoll eller annat solskydd för att man håller på att koka bort i en värmebölja.

Den här mäklaren var rent generellt en käck hurtbulle som inte verkade tro att jag har koll på saker. Det var lite mycket snack från hans sida. Trädgård är ju t.ex. en stor passion som jag helt klart hade bättre kunskaper om än han och dessutom tydliga åsikter om hur jag vill ha det.

Huset då? Ja, det var väldigt rart, mindre än huset jag tittade på igår och slitnare invändigt, men ändå fint. En kattvind var dessvärre inte riktigt tät och det var en springa ljus utifrån som trängde in där. "Extra ventilation, höhö..." Avloppet var i alla fall inte alltför gammalt och det fanns ett nytt badrum. Elen var gammal. Vitvarorna relativt nya. Vacker vedspis i köket och en kamin i allrummet. Bara 1 sovrum, vilket gör att placeringen av kontoret inte blir helt solklar.

Den här fastigheten låg verkligen avsides. Sista biten var verkligen skogsväg, med mer gräs i mittremsan än många av de timmervägar jag tältat vid. Här var dock gräset klippt.

Denna har ett utropspris som ligger 55 tusen lägre än för det andra huset och någon budgivning blir det kanske inte heller på det men jag vet inte hur många andra som också tittat. Det är mindre, är i lite sämre skick och har större tomt än det andra huset som har knappt 5000 kvm. Det är förstås ingen liten tomt det heller. En annan skillnad är att internethastigheten i detta hus blir lägre än i det andra huset.

Den största wowfaktorn med det här stället var tomten. Det var också helt tyst utan bilvägar i närheten. Två grannar fanns. En av dessa såg man om man gick bort mot tomtgränsen. Annars syntes den inte från huset.

Meh, kunde inte det första huset legat på en tomt som denna?
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 565
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp